Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
törnan
Aktiv medlem
Ska man gissa på att Nikon z8 blir lite som Canon R5. Release 2022?
Är inte det i princip en uppgraderad Z7? Min tanke är att Z7 ersätter D8xx-serien och att Z8 skulle kunna bli ett fullstort hus men med lägre upplösning etc.
lonian
Aktiv medlem
Är inte det i princip en uppgraderad Z7? Min tanke är att Z7 ersätter D8xx-serien och att Z8 skulle kunna bli ett fullstort hus men med lägre upplösning etc.
8k video, 20 bilder i sekunden med raw. 45 megapixlar. Sen ta autofokusen från z9.
ztenlund
Aktiv medlem
Så en Z9 med mindre hus?8k video, 20 bilder i sekunden med raw. 45 megapixlar. Sen ta autofokusen från z9.
lonian
Aktiv medlem
Så en Z9 med mindre hus?
Jag räknade upp specs på Canon r5 men då med z9 autofokus i stället. Visst borde väl z8 kunna bli bättre än Canon r5?
Men ja typ mindre z9 utan allt extra lull.
smislo
Aktiv medlem
Det verkar att både 100-400 och 24-120 finns i lager hos NIKON...
NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S | Professionellt supertelezoomobjektiv
Med ett zoomintervall på 100–400 mm, avancerad optik och pålitligt väderskydd ger det här ljusstarka spegellösa objektivet dig den mångsidighet du behöver. Fantastisk optisk prestanda oavsett avstånd gör att du kan ta bra bilder i alla situationer. Det här är din nya arbetshäst.
www.nikon.se
NIKKOR Z 24-120mm f/4 S | Mycket mångsidigt telefotozoomobjektiv på f/4 med vidvinkel
Är du på väg någonstans? Med en lätt konstruktion, avancerad optik och ett brett zoomområde är NIKKOR Z 24-120mm f/4 S ett fantastiskt allroundobjektiv att ta med på resan. Från spontana resor till fotoexpeditioner du planerat länge – res bekvämt och nå längre med dina stillbilder och filmer.
www.nikon.se
lonian
Aktiv medlem
Det verkar att både 100-400 och 24-120 finns i lager hos NIKON...
NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S | Professionellt supertelezoomobjektiv
Med ett zoomintervall på 100–400 mm, avancerad optik och pålitligt väderskydd ger det här ljusstarka spegellösa objektivet dig den mångsidighet du behöver. Fantastisk optisk prestanda oavsett avstånd gör att du kan ta bra bilder i alla situationer. Det här är din nya arbetshäst.www.nikon.se
NIKKOR Z 24-120mm f/4 S | Mycket mångsidigt telefotozoomobjektiv på f/4 med vidvinkel
Är du på väg någonstans? Med en lätt konstruktion, avancerad optik och ett brett zoomområde är NIKKOR Z 24-120mm f/4 S ett fantastiskt allroundobjektiv att ta med på resan. Från spontana resor till fotoexpeditioner du planerat länge – res bekvämt och nå längre med dina stillbilder och filmer.www.nikon.se
Inte nu längre.
Snuddas
Aktiv medlem
Det är nog tveksamt om Z 28-75/2,8 kommer att leverera i klass med Z 24-70/2,8S eftersom det inte är ett S-objektiv. Troligen ligger det mera i samma klass som Z 24-200/4-6,3, dock med bättre största bländare över hele zoomen.Jag tycker 28-75 verkar intressant om nu bildkvalitèn är bra, det är väl halva priset mot 24-70. 800/6,3 kan man nog glömma när jag nu såg bilden, ska vi gissa på 70000:-
Snuddas
Aktiv medlem
Instämmer! För egen del skulle jag gärna se att Nikon tar fram en Z 70-200/4 S. Det skulle passa både plånbok, vikt och troligen också foto-prestanda.Varför väljer Nikon att släppa en Nikkor Z 28-75mm f/2.8 när det redan finns 24-70 2.8? Ge oss lite telen istället! Fan då.
Det kom även ut lite info om en Nikkor Z 800mm f/6.3 VR S. Inget datum på den dock.
pdahlen
Aktiv medlem
Så kan det säkert vara, frågan är om den tillräckligt bra? Ligger den tex i klass med F serien så kan det vara tillräckligt, vi får se när kurvor kommerDet är nog tveksamt om Z 28-75/2,8 kommer att leverera i klass med Z 24-70/2,8S eftersom det inte är ett S-objektiv. Troligen ligger det mera i samma klass som Z 24-200/4-6,3, dock med bättre största bländare över hele zoomen.
krisljungberg
Aktiv medlem
Än så länge så har ju deras f4-objektiv och deras non S-objektiv presterat väldigt bra skärpemässigt i alla fall, över förväntan. Till och med deras billigare kitzoomar till DX presterar ju tydligen väldigt bra jämförelsevis.
Arell
Aktiv medlem
Z 28-75 är, enligt nu rätt många källor, gjord av Tamron.Det är nog tveksamt om Z 28-75/2,8 kommer att leverera i klass med Z 24-70/2,8S eftersom det inte är ett S-objektiv. Troligen ligger det mera i samma klass som Z 24-200/4-6,3, dock med bättre största bländare över hele zoomen.
smislo
Aktiv medlem
Inte nu längre.
Jag är NR 6 i kö hos CF för 24-120 ...
Snuddas
Aktiv medlem
Det ser så ut! Men det är något skumt med det här objektivet. Det borde ju hellre ligga i Nikons intresse att sälja sin Z 24-70/2,8S än att marknadsföra en "nyutvecklad" Z 28-75/2,8 för halva priset! Oavsett vem som ligger bakom själva tillverkningen av produkten. Man kan redan läsa sura kommentarer lite här och var från fotoentusiaster som köpt den dyrare 2,8:an. Om den här presterar lika bra, så......!Z 28-75 är, enligt nu rätt många källor, gjord av Tamron.
Inom parentes sagt, har jag själv en Tamron 28-75/2,8 till min Sony A7III som jag är mycket nöjd med. Så pass nöjd att jag länge funderat på att skaffa en Techart-adapter (TZE?) så att objektivet går att sätta på min Nikon Z7. Bildkvaliteten är så pass bra att den faktiskt förtjänar en kamera med högre upplösning.
törnan
Aktiv medlem
Det ser så ut! Men det är något skumt med det här objektivet. Det borde ju hellre ligga i Nikons intresse att sälja sin Z 24-70/2,8S än att marknadsföra en "nyutvecklad" Z 28-75/2,8 för halva priset! Oavsett vem som ligger bakom själva tillverkningen av produkten. Man kan redan läsa sura kommentarer lite här och var från fotoentusiaster som köpt den dyrare 2,8:an. Om den här presterar lika bra, så......!
Inom parentes sagt, har jag själv en Tamron 28-75/2,8 till min Sony A7III som jag är mycket nöjd med. Så pass nöjd att jag länge funderat på att skaffa en Techart-adapter (TZE?) så att objektivet går att sätta på min Nikon Z7. Bildkvaliteten är så pass bra att den faktiskt förtjänar en kamera med högre upplösning.
Med tanke på att det är den äldre generationen av Tamron kan det tänkas att AF ligger en bit efter 24-70S, det och de extra 4mm i korta änden är värt väldigt mycket för mig personligen och jag skulle troligen köpa 24-70 före 28-75 även fast den är betydligt dyrare. Att skärpan är likvärdig gör ingen större skillnad, det finns andra egenskaper som är nog så viktiga (om skärpan är tillräckligt bra).
krisljungberg
Aktiv medlem
Spännande om det de facto är så att Nikon anlitat Tamron för att göra objektiv. Vad tjänar Tamron på det t.ex? Vad tjänar Nikon på det?
pdahlen
Aktiv medlem
Särskilt Z fattningen och AF, det är ju inget Nikon har velat släppa till tredjepart, undrar hur de löst detta om Tamron gör den? Men det kan kanske vara att Nikon köpt en konstruktion och att det är Nikon som har gjort Z överföringen och lagt ut den till tillverkningSpännande om det de facto är så att Nikon anlitat Tamron för att göra objektiv. Vad tjänar Tamron på det t.ex? Vad tjänar Nikon på det?
krisljungberg
Aktiv medlem
Fast som jag hörde någon på Youtube säga - om Lensbaby, 7artisans, Viltrox och alla andra mindre tillverkare kan göra autofokus-objektiv till RF och Z så borde väl Tamron och Sigma kunna "knäcka koden" också.
Sen är det säkert absolut möjligt att Nikon köpt konstruktionen. Det är nog det mest troliga än att Tamron skulle vara någon slags spökproducent åt Nikon. Eller har dom någon historia av att arbeta ihop på det sättet?
Sen är det säkert absolut möjligt att Nikon köpt konstruktionen. Det är nog det mest troliga än att Tamron skulle vara någon slags spökproducent åt Nikon. Eller har dom någon historia av att arbeta ihop på det sättet?
Snuddas
Aktiv medlem
Dom kan ha förlovat sig!Fast som jag hörde någon på Youtube säga - om Lensbaby, 7artisans, Viltrox och alla andra mindre tillverkare kan göra autofokus-objektiv till RF och Z så borde väl Tamron och Sigma kunna "knäcka koden" också.