Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

När jag hade en Arca swiss monterad på FTZ så gick det inte att skruva av FTZ utan att lossa Arc, iaf såsom jag hade den monterad, dock gick det bra att byta objektiv inom F när den var monterad på stativ. Nu har jag istället monterat en kort Arca swiss på kameran bakom FTZ eller framför :), tror det var en 40mm som precis på tiondelen gick att skruva fast på kameran och att det nu också går att lossa FTZ utan problem

Nu när jag börjat en del med astrofoto, så är jag liten besviken att de inte slängde in en slot för 2” (48mm) filter i FTZ, det hade varit perfekt om man kunde använda det utrymmet för filter
Just för själva kamerahusen kan man köpa ett anpassat L-fäste om man använder stativ mycket där man fäster kamerahuset direkt på stativet. Dessa sticker ju då inte ut framför som standardplattorna gör.

Nu hänger jag inte med, vad menar du om Z8? Fanns det någon info om det eller funderar du bara?

Nja... det blir lite otydligt från mig rätt som det är, kunde hållit sär det på ett bättre sätt, det bär iväg för mig ibland i min iver att skriva. Nej men en eventuell Z8 har kommit på tal har jag sett några gånger, Z9, A1,( R3 sport version )-troligtvis kommande Canon R1 som blir mera lik Z9, blir väl liksom inte några allemans kameror, önskan är nog att tex en R8 får med sig en del från Z9, en nyare variant som ersätter Z6II och då till trevligare priser, vet inte förstås hur Nikon tänker, Stackade sensorer hoppas man blir billigare efterhand, många är glada över stora batterier i stora kameror, men det finns lösningar med extra batterigrepp som rymmer dubbla batterier som kan skruvas på vid behov osv. man väljer själv hur liten/stor kamera man vill använda vid olika tillfällen.

Nja... det blir lite otydligt från mig rätt som det är, kunde hållit sär det på ett bättre sätt, det bär iväg för mig ibland i min iver att skriva. Nej men en eventuell Z8 har kommit på tal har jag sett några gånger, Z9, A1,( R3 sport version )-troligtvis kommande Canon R1 som blir mera lik Z9, blir väl liksom inte några allemans kameror, önskan är nog att tex en R8 får med sig en del från Z9, en nyare variant som ersätter Z6II och då till trevligare priser, vet inte förstås hur Nikon tänker, Stackade sensorer hoppas man blir billigare efterhand, många är glada över stora batterier i stora kameror, men det finns lösningar med extra batterigrepp som rymmer dubbla batterier som kan skruvas på vid behov osv. man väljer själv hur liten/stor kamera man vill använda vid olika tillfällen.
Jag hoppas verkligen att innan eller parallellt med en ny Z att man uppdaterar Z6/7II med det som är möjligt från Z9, för idag används nästan bara en processor så det borde finns möjligheter att utveckla dessa

Om en z8 blir aktuell hoppas jag på sådan lås slutare som förhindrar damm i huset. En cirkulär viewfinder som inte hoppar av från huset. AF prestandan från z9. Storlek på huset kanske som en d750. Sen tar jag gärna en med 24 megapixel om de släpper 2 versioner.

Just för själva kamerahusen kan man köpa ett anpassat L-fäste om man använder stativ mycket där man fäster kamerahuset direkt på stativet. Dessa sticker ju då inte ut framför som standardplattorna gör.
Aha, ok. Bra att det finns anpassade L-fästen som inte tar i. Visste inte det.
Tack för info.

De kommer få förbättrade algoritmer för bl.a ögonfokus, såg någon video nyligen som visade en drastisk skillnad. Men de har ju fortfarande inte samma hårdvara för snabb sensorläsning som Z9 har, så det kan ju bli intressant att se vad en Z8 kan komma med.

Nä hårdvaran i Z6/Z7 II ligger ljusår efter den i Z9 av naturliga orsaker.

Har för mig det va nåt med Focus Tracking som skulle uppdateras (firmware) i Z6 II och Z7 II så småningom.

Avsaknad av supersnabb sensoravläsning hjälps ju iaf av att köra med mekanisk slutare.

Att z9 har en direkt strömmande bild till viewfindern och en till att foto med är ju något man hoppas de fortsätter med.

Har ännu inte sett en spegelfri som kan hantera en punkt AF lika bra som en DSLR. Tar jag min D500 och riktar in min AF punkt genom grenverket så säger det smack och sedan ett smatter. Tar jag min Z6II och gör samma sak så säger det ofta, puh vad jobbigt, svep/svep och ibland hittar den fokus. Det värsta av allt är att ibland sätter den fokus i bakgrunden fastän hela fokuspunkten täcker objektet och man ser tydligt i sökaren att man är ur fokus ändå flaggar den för grönt. Har haft uppe detta med Nikon och det de säger är att det är ett annat AF system i spegelfria. Spegelfria kan säkert vara bra med ögonfokus och massa AI rutiner, men om man nu vill använda en punkt så kommer den till korta.

Har ännu inte sett en spegelfri som kan hantera en punkt AF lika bra som en DSLR. Tar jag min D500 och riktar in min AF punkt genom grenverket så säger det smack och sedan ett smatter. Tar jag min Z6II och gör samma sak så säger det ofta, puh vad jobbigt, svep/svep och ibland hittar den fokus. Det värsta av allt är att ibland sätter den fokus i bakgrunden fastän hela fokuspunkten täcker objektet och man ser tydligt i sökaren att man är ur fokus ändå flaggar den för grönt. Har haft uppe detta med Nikon och det de säger är att det är ett annat AF system i spegelfria. Spegelfria kan säkert vara bra med ögonfokus och massa AI rutiner, men om man nu vill använda en punkt så kommer den till korta.

Då är jag med hur du menar nu när du nämnde D500 (och liknande). Annars så har ju billigare DSLR endast centrumfokuspunkten som enda fokuspunkt med bättre ljusskänslilghet. Hur många fokuspunkter D500 har med känslighet EV -4 vet jag inte men borde ju vara hela "centrumgruppen".

Tänkte att detta kanske kan spela in en del (DSLR) men det kanske inte har nån roll...

Det skiljer ganska mkt om man kör med AF-C och AF-S på Nikons spegellösa. Testa AF-S och den minsta "AF-pluppen" och se vad du tycker om det. Tyvärr ingen följande fokus men kan kanske rädda upp många situationer.

Jag har ju både Z6 och D500 så jag förstår lite hur du menar..........

Har sett att du skrivit tidigare om ditt problem med enpunkt-AF och undrar om Nikon verkligen tittat ordentligt på detta? Jag upplever enpunkt-AF på min Z 6 som suveränt bra, exakt och snabb. Jämför i och för sig med D800 som väl inte når upp till AF hos D500 som du har. Fast i och för sig ställer fågelfoto stora krav på AF och det är ett område där min erfarenhet är starkt begränsad (som i så mycket annat också:)

Då är jag med hur du menar nu när du nämnde D500 (och liknande). Annars så har ju billigare DSLR endast centrumfokuspunkten som enda fokuspunkt med bättre ljusskänslilghet. Hur många fokuspunkter D500 har med känslighet EV -4 vet jag inte men borde ju vara hela "centrumgruppen".

Tänkte att detta kanske kan spela in en del (DSLR) men det kanske inte har nån roll...

Det skiljer ganska mkt om man kör med AF-C och AF-S på Nikons spegellösa. Testa AF-S och den minsta "AF-pluppen" och se vad du tycker om det. Tyvärr ingen följande fokus men kan kanske rädda upp många situationer.

Jag har ju både Z6 och D500 så jag förstår lite hur du menar..........
Har provat även den minsta ”pin” men tycker inte att någon enpunkt kommer upp i D500, eller D750 heller för den delen, eller D7200 jag hade tidigare. Men jag är nöjd med Z6 på mycket annat, hade varit kul att testa Z9 för att se hur långt man nått. Ett exempel är purfärskt, igår gick jag en sträcka med bl.a gärdsmyg hade Z6ii och 300/4pf, visst det blev några bilder, men ganska många missade bilder då Z6 inte hinner med inne i grenverket och det är gärdsmygen troligen medveten om. Idag gick jag samma sträcka med D500 och 300/4pf och det var mer där satt den, även om den också har svårt ibland. Z6 är bra men inte tillräckligt bra tycker jag för att jag skulle kunna undvara en D500. Hade varit intressant att se om Nikon släpper en D500 i Z och isf om den kan leva upp till den AF som D500 har, men det är väl det vi får se med Z9 och om det då kommer en typ Z90

Har sett att du skrivit tidigare om ditt problem med enpunkt-AF och undrar om Nikon verkligen tittat ordentligt på detta? Jag upplever enpunkt-AF på min Z 6 som suveränt bra, exakt och snabb. Jämför i och för sig med D800 som väl inte når upp till AF hos D500 som du har. Fast i och för sig ställer fågelfoto stora krav på AF och det är ett område där min erfarenhet är starkt begränsad (som i så mycket annat också:)
Den sätter säkert fokus på bakgrunden jätteexakt. ;) Det här fenomenet var extremt vanligt på Sonys tidiga spegellösa hus och min Ricoh GR gör det också, trots att kontrastfokus ska vara så exakt. Hela jäkla fokuspunkten kan vara på något annat och ändå så hamnar fokus på bakgrunden. Varför det blir så här är väl mer oklart.

Jag har inte haft D800, men däremot D810, och det är en klar skillnad mot D850 som i grunden har samma fokussystem som D500. D700 ska vi inte tala om. Trots att det i princip var marknadens bästa fokusssystem när D3:an kom så är den ju helt blind när D850 fortfarande fokuserar utan problem i dåligt ljus. Det märks väldigt tydligt om man sätter på en lite ljussvagare zoom.

Sedan ska ju sägas att jag kan lura även D850. Jag har en sektionsradiator som är jättebra för att få kameran att säga att det är i fokus fast den är helt ut fokus. Troligen är det något med skuggorna mellan sektionerna i den vitmålade radiatorn som gör det. Nu händer det förstås inte varenda gång, men det brukar inte vara så svårt att framkalla det.

Jag hade ju ett ärende på Nikon och de svarade med några följdfrågor och sedan hörde jag inte av dem mera. Men det är inte bara i grenverk, i morse så fotograferade jag i gryningen ut från balkongen och Z6 svepte många gånger fram och tillbaka utan att hitta fokus på den träddunge jag fokuserade på, det är inget jag upplevelser på samma sätt med en D750, D500 som jag använder parallellt, tycker dessa är mer bestämd.

Den sätter säkert fokus på bakgrunden jätteexakt. ;) Det här fenomenet var extremt vanligt på Sonys tidiga spegellösa hus och min Ricoh GR gör det också, trots att kontrastfokus ska vara så exakt. Hela jäkla fokuspunkten kan vara på något annat och ändå så hamnar fokus på bakgrunden. Varför det blir så här är väl mer oklart.

Jag har inte haft D800, men däremot D810, och det är en klar skillnad mot D850 som i grunden har samma fokussystem som D500. D700 ska vi inte tala om. Trots att det i princip var marknadens bästa fokusssystem när D3:an kom så är den ju helt blind när D850 fortfarande fokuserar utan problem i dåligt ljus. Det märks väldigt tydligt om man sätter på en lite ljussvagare zoom.

Sedan ska ju sägas att jag kan lura även D850. Jag har en sektionsradiator som är jättebra för att få kameran att säga att det är i fokus fast den är helt ut fokus. Troligen är det något med skuggorna mellan sektionerna i den vitmålade radiatorn som gör det. Nu händer det förstås inte varenda gång, men det brukar inte vara så svårt att framkalla det.
Kan ju tillägga att jag kom så långt att om fokus ligger bakom motiverat så går den inte till motivet utan mot bakgrunden, men ligger fokus framför motivet så går den till motivet. Har precis samma på min V1. Har också sett att Canon R serie har rapporterat något liknade beroende på hur ljuset faller

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar