Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Finns ny firmware till Z6, Z7.
3.40 har laddat ner det men inte installerad på kameran än.

• • Lade till stöd för:
    • - FTZ II-fattningsadaptrar och
    • - NIKKOR Z 24-120mm f/4 S-objektiv.
  • • Det är mindre troligt att flimmer visas i displayen under inspelning när N-Log- eller RAW-filmsekvenser spelas in på externa HDMI-videoinspelare vid låga ljusstyrkenivåer.
  • • Förbättrad ögonavkänningsprestanda för Automatiskt AF-område och Brett AF-område (stort).
  • • Högre uppdateringshastighet för den fokuspunkt som visas under ansikts-/ögonavkänning och motivföljande AF.
  • • Förbättrad ansikts-/ögonavkänningsprestanda och synlighet hos motiv i bilder som tas med en extra blixt.
  • • Åtgärdade följande problem:
    • - Kameran slutade ibland svara när Auto hade valts för Ställ in Picture Control i FOTOGRAFERINGSMENY.
    • - Kameran kunde ibland överskrida det värde som hade valts för Inställningar för ISO-känslighet > Högsta känslighet i FILMINSPELNINGSMENY.

Jag har testat nya firmware på min z6 med eye animal af på mina katter och kan säga att jag upplever skillnad. Nu hoppas jag de där mindre felfokuserade bilderna jag upplevt tidigare är ett minne blott. Men om det gjorts något i singelpoint af vet jag inte.

Vad tror ni? Kommer FTZii att ersätta FTZ, så att den nya adaptern ingår om jag köper ett z6ii-kit om ett par månader?

Broschyr, Z9

Kan vi tänka oss att det här innebär att Nikon i framtiden skulle kunna ha inbyggda triggers för Profoto och Nissin? Det hade ju varit högst intressant i så fall.

Broschyr, Z9

Oh my good, vilken maffig påkostad informations broschyr, försa om en Z8 med halva vikten med ett extragrepp för dubbla vanliga batterier som endast vid vissa fototillfällen kan skruvas på. Sonys A1 utmärkte sig med en 0,90 förstorning med EVF:n och möjligheten med att välja in mekanisk slutare som då kan ge 1/400 med blixt, Nikon valde bort den mekaniska, var det för tidigt månn tro.

Jag har testat nya firmware på min z6 med eye animal af på mina katter och kan säga att jag upplever skillnad. Nu hoppas jag de där mindre felfokuserade bilderna jag upplevt tidigare är ett minne blott. Men om det gjorts något i singelpoint af vet jag inte.

Martin Agfors mångårig användare av Nikon kameror och skicklig testare här på våra fotosidor, han skällde väl i princip endast på att han saknade den enklare smidigare autofokus-inställningarna som D850 är begåvad med, han önskade det samma med dessa Z6:eek:r som kom. Har det hänt någonting på FW fronten med dom önskemålen.

Vad tror ni? Kommer FTZii att ersätta FTZ, så att den nya adaptern ingår om jag köper ett z6ii-kit om ett par månader?
Den nya adaptern är nog bara till för att du skall få ett bättre utrymme för handen på z9, uppfattade jag det som. Testade att sätta den ”gamla” men då stöter den lite i handen. annars är den ingen skillnad.

Oh my good, vilken maffig påkostad informations broschyr, försa om en Z8 med halva vikten med ett extragrepp för dubbla vanliga batterier som endast vid vissa fototillfällen kan skruvas på. Sonys A1 utmärkte sig med en 0,90 förstorning med EVF:n och möjligheten med att välja in mekanisk slutare som då kan ge 1/400 med blixt, Nikon valde bort den mekaniska, var det för tidigt månn tro.
Sonys och Canons sökare är för mörka. För låga nittal på dem. Och de orkar inte hålla ljuset.

Senast ändrad:
Den nya adaptern är nog bara till för att du skall få ett bättre utrymme för handen på z9, uppfattade jag det som. Testade att sätta den ”gamla” men då stöter den lite i handen. annars är den ingen skillnad.
Anledningen att jag hellre vill ha den nya adaptern är att den gamla är så stor, att den inte kan tas på/av ifall man har en arca-swiss platta monterad, efter vad jag har hört. Men det kanske är felaktig information?

Anledningen att jag hellre vill ha den nya adaptern är att den gamla är så stor, att den inte kan tas på/av ifall man har en arca-swiss platta monterad, efter vad jag har hört. Men det kanske är felaktig information?

Ja nackdelen med ftz adapter 1 är ju att det blir meckigt att byta glugg när kameran är monterad på ett stativ. Jag tror inte de släpper ftz 2 tillsammans med z6/z7 ii kamerorna till en början då det nog finns väldigt många orignal kvar. Den kanske fasas ut med tiden, då jag inte ser några direkta fördelar att ha originalet kvar. Varför de inte gjorde den rund från början är märkligt.

Oh my good, vilken maffig påkostad informations broschyr, försa om en Z8 med halva vikten med ett extragrepp för dubbla vanliga batterier som endast vid vissa fototillfällen kan skruvas på.

Nu hänger jag inte med, vad menar du om Z8? Fanns det någon info om det eller funderar du bara?

Ja nackdelen med ftz adapter 1 är ju att det blir meckigt att byta glugg när kameran är monterad på ett stativ. Jag tror inte de släpper ftz 2 tillsammans med z6/z7 ii kamerorna till en början då det nog finns väldigt många orignal kvar. Den kanske fasas ut med tiden, då jag inte ser några direkta fördelar att ha originalet kvar. Varför de inte gjorde den rund från början är märkligt.

Fördelen är förstås att viktfördelningen blir lite mindre dålig om man sätter på ett objektiv som inte är ganska lätt. Vissa tredjepartsadapterar till andra system har väl ett stativfäste som går att montera av, vilket hade kunnat vara en lösning. Dock skapar det ytterligare ett "gränssnitt" som kan svikta. Dock blir detta helt irrelevant på Z9 eftersom huset är mycket högre och dessutom tyngre så att det blir lite mer motvikt. Får jag välja så slipper jag dock klumpen, men om jag hade två adaptrar så kunde det möjligen vara vettigt att ha en av varje sort till ett mindre hus.

Nu hänger jag inte med, vad menar du om Z8? Fanns det någon info om det eller funderar du bara?

Jag har inte sett något, men man kan väl spekulera i att de antingen gör det till en bantad Z9 med lite lagom begränsningar eller att de gör en kamera med högre upplösning. Den som lever får se. En bantad Z9 skulle nog utlösa svår "villhöver" hos många och ursäkter om onödigt stor och tung då inte blir tillämpbara...

När jag hade en Arca swiss monterad på FTZ så gick det inte att skruva av FTZ utan att lossa Arc, iaf såsom jag hade den monterad, dock gick det bra att byta objektiv inom F när den var monterad på stativ. Nu har jag istället monterat en kort Arca swiss på kameran bakom FTZ eller framför :), tror det var en 40mm som precis på tiondelen gick att skruva fast på kameran och att det nu också går att lossa FTZ utan problem

Nu när jag börjat en del med astrofoto, så är jag liten besviken att de inte slängde in en slot för 2” (48mm) filter i FTZ, det hade varit perfekt om man kunde använda det utrymmet för filter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar