ANNONS
Annons

Nya powershot G9

Produkter
(logga in för att koppla)
Den här bilden är tagen med G9 och handhållen 580EX.

Större bild finns här.

Visst går det att använda blixten på kameran också, men det blir väl topptungt - med kameran i en hand och blixten i den andra går det betydligt lättare tycker jag.

Bilagor

• g9_flash_small.jpg
    g9_flash_small.jpg
    61.8 KB · Visningar: 760
fujicanon skrev:
G9 har vel fått stöd för ST-E2. Det är ju en hit på G9, perfect hjälp-ljus för AF oxå.
/Erik J

Det stämmer. ST-E2 fungerade tydligen inte i tidigare G-modeller. Känns som ruggig överkurs på en G9 dock, där de flesta inte ens vet hur man använder EN extern blixt :)

Blixtlänk

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200709/08/20070908160323_ADF971/20070908160323_ADF971.dbp.asp

Om G9:an ser rolig ut med en blixt så är det ju ingenting mot med en ST E2 på toppen!

Sen blixthållaren skulle kunna vara intressant, men SB E1 kostar inkl kabel 1900 spänn medans lös kabel straxt under 600 (OC-E3)...så 1300 spänn för ett fäste. Canon gillar visst att ta betalt för sina fästen, tyvärr. SB E2 som är till 580 EX verkar inte vara prissatt ännu men jag tvivlar på att den är billigare än E1:an?

Jag körde ett supersnabbt test med g9:an i studio med en chimera medium bouncer och pocket wizards..
Blev riktigt bra för att vara en "lill-kamera"

I min stress lyckades jag ha kameran på 400 iso..Önskar att jag kunnat testa med 80, men det kommer snart...

någon som vet var man kan köpa dom här greppen i sverige?

http://www.mycanong7.com/65801/460401.html

Bilagor

• img_0356-2.jpg
    img_0356-2.jpg
    76.5 KB · Visningar: 401
Fick min G9 igår och hade bara tid att leka en 45 minuter....så jag har inte direkt funnit några nackdelar ännu.

Första intrycket - sicken jädra bra kompakt! LCD skärmen är ju milsvid bättre än min lilla plutt-tv på 20D:n...

Face detection fungerar otroligt spejsat...av tre ansikten så hitta kameran alla och när lilleman vred bort huvudet slocknade den "FD-rutan" och när han vred tillbaka huvudet mot kameran började FD-rutan följa hans lilla ansikte igen. Otroligt..iaf för mig med den numer uråldriga 20D:n ;)

Ska leka mer ikväll.

Väljer att hänvisa till DPR's review och sammanfattningen som säkert säger det mesta

www.dpreview.com/reviews/canong9/page20.asp

Ska även leka lite med G9:an och min nya 580 blixt. Lägger nog upp lite bilder här vad det lider. Får mest tid till helgen då frun och mittenbarnet far till Göteborg över helgen, så jag och grabbarna hemma kan leka pappalekar hela helgen! :)

Jag testade den lite på mässan och det fanns något nd filter som först gjorde sökarbilden mörk sedan ljus är det ett gråfilter inuti kameran?

Med extern blixt kommer du upptäcka att att den annars tämligen rappa kameran får en väldigt lång och tråkig slutarfördröjning (i varje fall om G9:an i detta avseende uppför sig som G7:an). Bildresultatet med extern blixt (430EX i mitt fall) är dock utmärkt med säker ljusmätning :)

mvh / Matti

janne_145 skrev:
Funderar med på denna, nån som kan säga de negativa sakerna med denna?

Jag har skrivit en recension på G9 här

Kortfattat så är de negativa delarna jag uppfattat högt brus på höga ISO och att knapparna känns lite små.
Men...då ska man tänka på att jag jämför med en DSLR vilket ju egentligen inte är schysst mot G9.

Jag är skitnöjd med min G9, funkar perfekt som familjekamera pga alla dess olika inställningsmöjligheter kombinerat med enkelheten om man vill köra "grön ruta".

/Arne

G9 har ett "digitalt" ND filter via FUNC/SET knappen när man kör manuellt (eller om det också fungerar i auto?).

Såvitt jag förstått är ND-filtret ett optiskt filter som fälls framför sensorn. När man aktiverar filtret hör man också ett mekaniskt ljud från kameran.

AFE skrev:
Såvitt jag förstått är ND-filtret ett optiskt filter som fälls framför sensorn. När man aktiverar filtret hör man också ett mekaniskt ljud från kameran.

OK, där ser man.....flådigt....optiskt är alltid bättre än digitalt ;-)

mvh / Matti

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar