Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nya olympus på väg…
- Trådstartare ihjorth
- Start datum
mighty mattis
Aktiv medlem
Olympus har presenterat en modell som många trodde skulle komma, ett hus som ligger mellan E-3 och E-520. Lär enligt uppgift ha E-3 af system. Låter inte dumt alls, blir spännande att se vad priset hammnar på.
här finns info:
http://www.dpreview.com/news/0809/08092208olympus_four thirds.asp
här finns info:
http://www.dpreview.com/news/0809/08092208olympus_four thirds.asp
henq
Aktiv medlem
Bra att Olympus satsar på att få ned storleken på utrustningen. Riktigt nyfiken är jag på vad Olympus kan få fram för m43. Vad gäller 4/3 så har, för mina egna behov, Olympus hittills alltid legat bättre till än Panasonic.
Irriterande att Panasonic och Olympus inte har kommit överens om var IS ska vara. Panasonics m43-objektiv passar ju säkert på Olys hus men OIS känns overkill.
Irriterande att Panasonic och Olympus inte har kommit överens om var IS ska vara. Panasonics m43-objektiv passar ju säkert på Olys hus men OIS känns overkill.
abrizz
Aktiv medlem
Ja verkligen!
http://www.dpreview.com/news/0809/08092208olympus_micro_four_thirds.asp
Ser hur mumsig ut som helst! Jag har suttit och suktat efter canons nya systemkameror. Men de här nya Micro 4/3 verkar ju passa mig hur bra som helst! Undrar bara när de kan tänkas komma i produktion.
http://www.dpreview.com/news/0809/08092208olympus_micro_four_thirds.asp
Ser hur mumsig ut som helst! Jag har suttit och suktat efter canons nya systemkameror. Men de här nya Micro 4/3 verkar ju passa mig hur bra som helst! Undrar bara när de kan tänkas komma i produktion.
abrizz
Aktiv medlem
Om sensorn bara är tillräckligt bra på högre ISO så skulle en kamera i detta format kunna agera som enda kamera för mig. Gillar verkligen tanken på de här mindre kamerorna som ändå har relativt stora sensorer. Hoppas bara de inte hakar på pixel-racet.
Någon som vet vilka fasta objektiv som finns för formatet? Eller finns det nå pannkaksobjektiv till 4/3 systemet?
Någon som vet vilka fasta objektiv som finns för formatet? Eller finns det nå pannkaksobjektiv till 4/3 systemet?
fiolmattias
Aktiv medlem
Det finns för närvarande inga objektiv till m43, men det är väl knappast särskilt oroande då det inte finns några kameror heller
Vad vi vet så här långt är att Olympus så småningom kommer ut med en kamera. Förmodligen nästa höst. Tidigast.
Panasonic kommer ut med 2. En utan video och en med.
Objektiven som vi vet är på väg än så länge:
7-14/4
20/1.7
14-45/3.5-5.6
14-140/3.5-5.6
45-200/4.0-5.6
Samtliga panasonic. Vi kan räkna med att olympus kommer ut med ett par till lanseringen av sin modell.
Vad vi vet så här långt är att Olympus så småningom kommer ut med en kamera. Förmodligen nästa höst. Tidigast.
Panasonic kommer ut med 2. En utan video och en med.
Objektiven som vi vet är på väg än så länge:
7-14/4
20/1.7
14-45/3.5-5.6
14-140/3.5-5.6
45-200/4.0-5.6
Samtliga panasonic. Vi kan räkna med att olympus kommer ut med ett par till lanseringen av sin modell.
mighty mattis
Aktiv medlem
På tal om objektiv så har sigma idag 23/9 presenterat 50mm F1.4 EX DG HSM med 4/3 fattning. Är dock mer nyfiken på om olympus kommer att släppa någon ny glugg.
Knight Palm
Aktiv medlem
abrizz
Aktiv medlem
De har ju skickligt designat kameran till att se smalare ut än den egentligen är med sin lilla dubbelkant. Men trots det ser den riktigt trevlig ut.
Bara de ser till att få till bra kontroller på kameran. Knappar för ISO, Slutartid, bländare osv vore väldigt trevligt t ex. Och varför inte klämma in custom-funktioner på ratten som så många DSLR har nuförtiden.
Bara de ser till att få till bra kontroller på kameran. Knappar för ISO, Slutartid, bländare osv vore väldigt trevligt t ex. Och varför inte klämma in custom-funktioner på ratten som så många DSLR har nuförtiden.
Knight Palm
Aktiv medlem
Med en snöskoter- eller en mc-hjälm på, så har man ändå ingen nytta av den optiska sökaren. Då är det Live View som gäller. Saknar LCD-sökaren på min E-400 idag. LCD-sökaren på min gamla Ixus funkar däremot perfekt med t.ex. skidhjälmen på.