larsborg
Aktiv medlem
zZ zZ zZ zZVarför det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
zZ zZ zZ zZVarför det?
Mer on-topic: https://www.getolympus.com/us/en/freeomd
"Get your choice of an OM-D camera absolutely free with purchase of all three of the following lenses: M.Zuiko ED 7-14mm F2.8 PRO, M.Zuiko ED 40-150mm F2.8 PRO, M.Zuiko ED 300mm F4.0 IS PRO. "
Tror han menade med avseende på annonsen. Om du får välja en kamera gratis när du köper de tre objektiven kan jag inte heller förstå om någon väljer E-m1 MkII.Tja för mig är valet enkelt. Min EM1 väger ca halvkilot, min Olympus 12-200 mm också ett halvkilo och min Leica Vario 100-400 mm väger ett kilo. På två kilo får jag alltså med mig motsvarande 24-800 mm i fullformat. Allt vädertätat och väldigt kompakt. Kan inte se något annat som matchar det.
Det var inte menat som ett svar på hans inlägg, utan en allmän kommentar om Olympus och varför jag inte förstår att det säljs.Tror han menade med avseende på annonsen. Om du får välja en kamera gratis när du köper de tre objektiven kan jag inte heller förstå om någon väljer E-m1 MkII.
Det kan jag också förklara om du inte förstår. Det säljs för att man vill sälja slut på lagret och därför att de faktiskt finns många som inte vill betala nästan dubbla priset för att få några ytterligare funktioner som live-ND och handhållet högpixelläge i mark III-modellen. Jag skulle vilja påstå att när nu II:an kommer ner mot 10 lax så finns det inte mycket på marknaden som kan mäta sig med den. Enda nackdelen som jag ser det är lite för mycket lagg och något sämre följande AF än D500. När det gäller dynamiskt omfång och högisofoto skiljer det inte mycket heller mot D500:an. Mot en lika gammal kamera som EOS 7DII så ligger gamla II:an klart före denna vad gäller iso, dynamiskt omfång och på köpet får du en massa annat. En klart prisvärd kamera juli-20!Det var inte menat som ett svar på hans inlägg, utan en allmän kommentar om Olympus och varför jag inte förstår att det säljs.
Det kan jag också förklara om du inte förstår. Det säljs för att man vill sälja slut på lagret och därför att de faktiskt finns många som inte vill betala nästan dubbla priset för att få några ytterligare funktioner som live-ND och handhållet högpixelläge i mark III-modellen. Jag skulle vilja påstå att när nu II:an kommer ner mot 10 lax så finns det inte mycket på marknaden som kan mäta sig med den. Enda nackdelen som jag ser det är lite för mycket lagg och något sämre följande AF än D500. När det gäller dynamiskt omfång och högisofoto skiljer det inte mycket heller mot D500:an. Mot en lika gammal kamera som EOS 7DII så ligger gamla II:an klart före denna vad gäller iso, dynamiskt omfång och på köpet får du en massa annat. En klart prisvärd kamera juli-20!
Jag får väl gå ner i källaren och hämta upp min systers gamla OM-2 om det här blåsandet och regnandet ska fortsätta.Det är förbannat tråkigt att en klassisk kamera tillverkare går i graven, det måste väl dom flesta fotoentusiaster hålla med om, i alla fall vi som varit med sedan 70 talet, OM2 är en kamera jag verkligen ångrade att jag inte köpte istället för Nikon F2a när det begav sig, jag hade verkligen sparat en massa pengar utan att förlora i kvalitet om jag gjort det valet.
Det går dessutom inte att göra hur små kameror som helst och fortfarande ha hyfsad ergonomi.
Vilken tur att jag kom till din räddning.Jag hade skrivit ett långt stycke om detta, men kapade bort detta eftersom mitt inlägg redan var i längsta laget
I praktiken är dock inte alltid skillnaden så stor som det framstår som när man jämför sensorytorna. Det är på bredden skillnaden är signifikant, och om man gillar att beskära sin bild så den inte blir så bred så minskar fördelen för halvformat (APS-C). Jag tror faktiskt att Olympus och Panasonic har lidit lite av att skrivbordsfotografer på nätet har varit lite nedlåtande mot m4/3 såsom varande ett mycket mindre format än halvformat.Men, kort sammanfattning, skall man ha en vettig sökare som fungerar både med och utan glasögon, en vettig bildskärm, ett hyfsat grepp, ratt både vid avtryckfinger och för tummen baktill, vettigt seprarerade knappar som är tydliga nog även med tunna handskar, diverse andra hjälpsamam rattar och reglage, få plats med ett batteri med hyfsad kapacitet, en eller helst två minneskortplatser med inte allt för pilliga lucka, blixtsko ... Och allt detta skall passa med genomsnittligt stora händer. Ja, då får man en viss minimistorlek på kamerahus som dessvärre (ur Olympus perspektiv) också rymmer en APS-C- eller rent av småbildssensor.
Som svar på Martins inlägg.
Olympus kameradivision är inte formellt nedlagd utan såld. Men till vemdå? Någon som kan något om kameror? Någon som har en historik om att förädla och ta fram kvalitetsprodukter?
Nej, jag tror att Olympuskameror som vi är vana vid dör nu. Kanske fortsätter JIP att tillverka de befintliga och sedan utvecklar billiga produkter med namnet kvar. Jag ser inga historiska tecken på att det Olympus vi känner finns kvar. Min gissning - vi kommer aldrig att se 150-400 eller den nya vidvinkelzoomen. "Talk is cheap". De kämpar förmodligen för att hålla kunderna kvar tills försäljningen går igenom. Det är inte omöjligt att köpet inte blir av om försäljningen tvärstannar. De försöker allt de kan att ge sken av en framtid tills detta datum. Vi kan även få se tror på befintliga lagar för att få fina försäljningssiffror få tillverkningskostnaden redan är betald innan överenskommelsen.