Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya fräcka funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian h

Aktiv medlem
Låt kreativiteten flöda lika hårt som inflödet av bilder :)

Skriv funktioner ni saknar eller bra att ha... Det här får bli fotosidans önskelista !!!

Låt se hur aktiva ni är fotokommentatörer :)

Kanske inte så fräckt men...

Kanske inte en så fräck funktion, men visst vore det bra att få mer teknisk fakta runt bilderna (ljus, bländare, etc.) - som det är nu kan man visserligen skriva det i bildbeskrivningen, men få gör det så jag tror man skulle vinna på att ha färdiga fält för sån fakta.
Som vi varit inne på tidigare (i annan tråd) skulle det vara intressant att dela 'röstningen' i flera betygskriterier. Vet inte hur man tekniskt skulle kunna lösa det med de gamla (befintliga) betygen, men jag antar att dessa skulle kunna komma motsvaras av ett nytt 'medel'-betyg. För visst hittar man t.ex. bra komponerade bilder med mindre bra ljus, och dessa är svårt att ge ett rättvist betyg på...

Saknade funktioner

Kunna se vilka bilder man röstat på i en översikt hos en medlem. (färgmärkning eller liknande)

Kunna lägga bokmärken på favoritbilder

Favoritbilder som mniatyrer

Meddelande sida istf mailbevakning

Summering av nya bilder sedan du sist var inne

På meddelandesidan se svar på dina kommentarer

Bevaka svar på kommentarer

Kunna besvara kommentarer enklare utan att en bild blir nerkletad av tack (Vilket jag fortfarende kommer att göra då jag är uppfostrad så samt att jag försöker motkommentera !!!)

Enklare kunna sortera bilder så slipper man hitta på !! ..: namn

Portfolio med sorteringsmöjligheter !

Tydligare kategorier samt att en bild bara får existera i en huvudkategori ex känns natur lite för vid som kategori.

Nya bilder i miniatyr av mina "kompisar" på bevakningssidan.

Senast ändrad:
Några kommentarer:

* Finns redan. Använd ikonerna uppe till vänster i menyn.

* Vardå?

* Hur då? Summerat per bild?

Kunna besvara kommentarer enklare utan att en bild blir nerkletad av tack (Vilket jag fortfarende kommer att göra då jag är uppfostrad så samt att jag försöker motkommentera !!!)

* NEJ. Vi tackar INTE efter varje kommentar (det handlar INTE om uppfostran). Jmf en diskussion IRL, där man inte heller tackar, utan att på något vis uppfattas som otrevlig:

Y: Jag tycker denna bild är bra!
Kristian: Tack Y!
Kristian: Jag har jobbat mkt med ljuset!
Y: Tack Kristian!
Y: Ja, morgonljuset gör verkligen sitt!
Kristian: Ja, ... etc etc

Vi tackar genom att motkommentera. På så vis fungerar nuvarande funktionalitet till 100% och vi skapar en bättre bildkritikbank. Vi blir ju inte bättre fotografer av att läsa tack under bilder!

* Hänger inte med. Förklara.

* Bilderna i respektive album kan sorteras. Albumen går också sortera. Det finns ett sorteringsfält på både bild och album

Tydligare kategorier samt att en bild bara får existera i en huvudkategori ex känns natur lite för vid som kategori.

* "Tydligare" kategorier? Det finns några kategorier som kanske behöver adderas (ex. Humor). Under Natur kanske man skulle skapa underkategorier, men jag vet inte om det är nödvändigt.

* Alltså en sida med miniatyrbilder, framsökta gnm de som du satt som bokmärken och deras nya bilder. Vad är definitionen på nya?

Re: Kanske inte så fräckt men...

Zporty skrev:
Kanske inte en så fräck funktion, men visst vore det bra att få mer teknisk fakta runt bilderna (ljus, bländare, etc.) - som det är nu kan man visserligen skriva det i bildbeskrivningen, men få gör det så jag tror man skulle vinna på att ha färdiga fält för sån fakta.
Som vi varit inne på tidigare (i annan tråd) skulle det vara intressant att dela 'röstningen' i flera betygskriterier. Vet inte hur man tekniskt skulle kunna lösa det med de gamla (befintliga) betygen, men jag antar att dessa skulle kunna komma motsvaras av ett nytt 'medel'-betyg. För visst hittar man t.ex. bra komponerade bilder med mindre bra ljus, och dessa är svårt att ge ett rättvist betyg på...

Vi hade det faktiskt så från början, men det visade sig vara för krångligt. Men tanken är mycket bra!

Kan ju slänga in ett kompromiss-vedträ i fråga om betygsfunktionen...

På usefilm ser man inte hur varje enskild har röstat, utan bara genomsnittet på bilden. Det skulle kunna minska gnället vid låga betyg och straffröstningar osv...

Bara en idé... Inte för att betygen spelar någon större roll för mig, men ändå.
-Christian

cwe skrev:
Kan ju slänga in ett kompromiss-vedträ i fråga om betygsfunktionen...

På usefilm ser man inte hur varje enskild har röstat, utan bara genomsnittet på bilden. Det skulle kunna minska gnället vid låga betyg och straffröstningar osv...

Bara en idé... Inte för att betygen spelar någon större roll för mig, men ändå.
-Christian

Eller så skippar vi betygen helt, eftersom det är så in i bänken tråkigt att bygga funktioner med huvudsyftet att stävja folks dåliga uppförande.

David,
förstår din syn på det, det varierar ju kraftigt vilka som kan "ta" betygen och inte.

Själv tycker jag att ett uppdelat betyg med sammanlagda medelvärden är ett ganska bra sätt. En välskriven kommentar berör ju ofta följande områden...
* Composition:
* Lighting:
* Originality:
* Emotional Appeal:
* Overall:

å då slipper man skriva schablonmässiga kommentarer på dom delarna, utan kan koncentrera själva kommentaren på det man är speciellt med bilden, det "konstruktiva".

Men vilken väg som helst funkar för mig. Inte så viktig fråga, för mig.

-Christian

Jag håller med om att en sådan uppdelning vore bra! Vi testade detta när vi lanserade fotosidan, men det funkade inte. Tror att det uppfattades som för komplicerat. Tyvärr.

Åsså vill jag ha en funktion så att jag *bara* för högsta betyg på alla bilder! Äre nåt man kan köpa kanske?

:)
-Christian

Lite tänk om uppladdnings-funktionen.

Jag sitter och funderar på hur det hade blivit om man ändrat i funktionen för uppladdning av bilder. Jag tänker mig följande funktion: istället för att ladda upp med ett visst intervall (bilder i veckan) så har man tillgång till ett antal "bild-platser" som vilka man kan ladda upp och ändra hur man vill, dock har man att hålla sig inom sitt antal. Detta antal bilder skulle kunna vara så här: 10 st för grundmedlem och sedan ökande för att som guldmedlem disponera säg 100-150. Jag vet inte vilka intevaller exakt. Vidare skall man när man laddar upp sin bild ange om det skall vara en kritikbild, utställningsbild eller i portfolion vartefter bilden hamnar på avsett ställe. Denna funktion går ju naturligtvis att justera så att den differentieras efter vilken typ av medlemskap man har. Som grundmedlem kanske man endast skall ha tillgång till kritikbildtypen.
Samtidgt bör även ett filer installeras så att allför gamla, o-kommenterade bilder raderas per automatik.

Jag tror att detta kan ha följande effekter:

1. Antalet bilder går att beräkna, förutse och planera. Antalet ökar inte lavinartat.
2. Folks bilder kommer att ändra sig efter hand, för att kunna ladda upp nya måste man ju radera någan gammal. Det blir inte ett förvaringsställe för bilder, utan just ett ställe att ta en diskusion kring en bild för att sedan gå vidare med nya förslag.
3. Bildfloran kommer att bli mer dynamisk och kanske utvecklas/förbättras över tid.
4. Kvalitén kanske höjs efterhand eftersom man tvingas sortera hårdare bland de bilder man ladda upp. Allt får ju inte plats...

elmfeldt skrev:
Några kommentarer:

* Finns redan. Använd ikonerna uppe till vänster i menyn.

]Ahaa !! Missat detta :)

* Vardå?

på min favoritsida som inte finns idag :)

* Hur då? Summerat per bild? Bevakning kanske på bevakningssida som inte finns... Det blir jobbigt med alla dessa e-mail

* NEJ. Vi tackar INTE efter varje kommentar (det handlar INTE om uppfostran). Jmf en diskussion IRL, där man inte heller tackar, utan att på något vis uppfattas som otrevlig:

Y: Jag tycker denna bild är bra!
Kristian: Jag har jobbat mkt med ljuset!
Y: Tack Kristian!
Y: Ja, morgonljuset gör verkligen sitt!
Kristian: Ja, ... etc etc

Vi tackar genom att motkommentera. På så vis fungerar nuvarande funktionalitet till 100% och vi skapar en bättre bildkritikbank. Vi blir ju inte bättre fotografer av att läsa tack under bilder!

Ja ja var envis dårå... :)

* Hänger inte med. Förklara.

Jag kollar alltid bilder på länken till allihopa. För att kunna få ordning på bilder där måste man kalla dem ngt med !"#¤%&/-.. i början för att få en snytt alla överblick !

* Bilderna i respektive album kan sorteras. Albumen går också sortera. Det finns ett sorteringsfält på både bild och album

* "Tydligare" kategorier? Det finns några kategorier som kanske behöver adderas (ex. Humor). Under Natur kanske man skulle skapa underkategorier, men jag vet inte om det är nödvändigt.

* Alltså en sida med miniatyrbilder, framsökta gnm de som du satt som bokmärken och deras nya bilder. Vad är definitionen på nya?

Kanske en summering över mina kompisars 10 senaste bilder ??? Eller bara de jag inte kommenterat, eller de jag kommenterat ???

Nu har jag blandat in lite svar här och där men jag vill gärna ha en bevakningssida så att man slipper alla dessa e-mail om man vill ! Kategorier för ex insekter, djur borde väl vara självklara !!!

/Kristian

Kommenterar och tackar ;)

Favoritsida som inte finns idag

Din favoritsida skapar du med hjälp av bokmärken. Du kan skapa favoriter till medlemmar, bilder och forumtrådar. Hur testat att använda det?

Ja ja var envis dårå... :)

Det handlar inte om att vara envis. Det handlar om att använda fotosidan som kunskapsbank på bästa vis. Och eftersom jag inte fått några ordentliga svar på varför nödvändigheten med att idogt tacka skall finnas, hoppas jag att du i fortsättningen tackar en hel massa, men genom att kommentera tillbaka.

Jag kollar alltid bilder på länken till allihopa. För att kunna få ordning på bilder där måste man kalla dem ngt med !"#¤%&/-.. i början för att få en snytt alla överblick !

Snytt? Hänger fortfarande inte med.

Alltså en sida med miniatyrbilder, framsökta gnm de som du satt som bokmärken och deras nya bilder. Vad är definitionen på nya?

Kanske en summering över mina kompisars 10 senaste bilder ??? Eller bara de jag inte kommenterat, eller de jag kommenterat ???

* Men riskerar man inte då att bara kolla på ens kompisars bilder? Du kan ju söka fram dessa saker redan idag. Jag skulle snarare kunna tänka mig en länk på allas profilsidor som plockar fram de X senaste bilderna. Det skulle vara en bekväm och bra funktion.

Nu har jag blandat in lite svar här och där men jag vill gärna ha en bevakningssida så att man slipper alla dessa e-mail om man vill !

Hmm. Kanske.

Kategorier för ex insekter, djur borde väl vara självklara !!!

Jag är inte så säker på det. Skall vi ha fotboll, hockey etc under sport också isåfall?

/Kristian

Kommenterar och tackar ;)

Översiktsvy - bilder att motkommentera...

Jag tycker att grundprincipen att "ge en
kommentar tillbaka" är en himla bra princip.
För att uppmuntra kommenterandet skulle ju kunna
förenkla hur ge *motkommentarer* kanske?

En 'ny fräck funktion' skulle kunna vara detta?

Skulle man inte ganska enkelt kunna skriva en
funktion som sammanställde vilka som kommenterat
mina bilder senaste perioden, och sedan
presenterade deras senaste bilder i en översikt
till mig? Bara att klicka och kommentera...

Då skulle man ju känna sig ganska så motiverad att skriva motkommentarer, och det skulle underlätta att det blev "god ton" att göra det?

Det gör ju också att de som hittills inte fått så många kommentarer på sina bilder lättare kan få det, genom att de kommer med i folks "borde kommentera"-översikt?

-Christian

njae

Mina kompisar och dess bilder är bra mycket mer intressanta att se än 10 nya lustigkurrar med bilder på morsan. kusinen eller någon sned soluppgång... Dessutom måste antalet nya konton drastiskt minskas och fokus på detta istället för antalet inkommande bilder !!! Bort med inaktiva konton !! Bort med konton utan egna bilder (för då funkar ju inte föreslagna motkommentarsprincipen) !!!!

Jag skulle vilja att det syntes i min lista över de kommentarer jag gett (som finns på Min Sida) om det kommit in några fler kommentarer på den bilden efter min. Förstår ni hur jag menar?
Jag vill gärna kunna se om fotograferna svarat på mina kommentarer, utan att behöva öppna varenda bild. Beställer jag bevakning får jag visserligen mail, men jag tycker att det här sättet vore smidigare..

Gunnvor,
jag känner till en rysk fotosida som hade en smidig funktion som gjorde ungefär det där.

I kommentarerna under bilden kunde bild-ägaren välja att trycka på "svara på kommentaren". Då skrevs kommentaren in precis som vanligt, men det gick också ett email till den som skrev kommentaren. Det kanske vore nåt?

Det skulle kunna göra att man kan "vika ihop" kommentarerna under bilden så att den inte visar "tacken" också, för dom som stör sig på sådana. (Jag hör inte till dem)

-Christian

Ja det kanske vore nåt. men allra helst skulle jag vilja att det blev en liten röd prick eller nåt sånt i själva listan.
Vad är det förresten för en rysk fotosida som "alla" helt plötsligt pratar om?

elmfeldt skrev:

* Bilderna i respektive album kan sorteras. Albumen går också sortera. Det finns ett sorteringsfält på både bild och

Jag saknar underkataloger i portfolion, det blir lätt för många album, kolla min sida - www.froderberg.fotosidan.se

Jag önskar att kunna ha ett album som t ex heter "reportage" och sedan lägga olika rfeportage där under.

Sedan skulle jag vilja kunna redigera första sidan. Jag kan tänka mig att man kan få ladda upp en större förstasidesbild (ex 450x200px) som man komponerar själv - det blir mer personligt.

Fotosidan är en suverän tillgång, men som i alla proffsteam krävs ständig utveckling... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar