Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya designen på fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte i en gästbok..en gästbok är ju en bok för gästerna att skriva och läsa i, en öppen bok för alla att läsa..både frågorna och svaren.

Vill man ha svaret skickad (och privat) så mejlar man ju..två olika funktioner.

Jag tycker väl att top-bannern är lite väl mörk och tråkig. Nån form av färgklick på t.ex. loggan vore nog inte fel.

Sen känns det som att det är lite för mycket antialiasing på texten i menylisten. Känns väldigt diffus.

I övrigt en rejält schysst makeover. :)

marpe skrev:
Jag tycker väl att top-bannern är lite väl mörk och tråkig. Nån form av färgklick på t.ex. loggan vore nog inte fel.

Sen känns det som att det är lite för mycket antialiasing på texten i menylisten. Känns väldigt diffus.

I övrigt en rejält schysst makeover. :)

Håller med fullständigt. Det svarta är skönt som bara den men en liten färgklick till vänster i loggan hade varit välkommet.

Sen som sagt tidigare så skulle jag vilja ha tillbaka den lite kortare bredden på forum-inläggen. Blir lite väl brett som det är nu. Ser lite konstigt ut när man skrivit ett litet inlägg.

Jag gillar förändring så bra jobbat webbdesigners. Och som alltid: Tack för en störtskön faktabank och inspirationskälla !

Nu när jag också satt mig och tittat på forumet så håller jag med om att bredden på forumtexten är för bred. Generellt brukar man väl säga att man inte bör ha mer än 12 till 14 ord i snitt per rad. Nu är det efter en kort genomräkning några för många.

Vad som händer när man har fler ord än så är att ögat tenderar att tappa bort vart man ska när man går tillbaka till vänstersidan av texten för att läsa nästa rad.

Jag breddade vänsterkolumnen till vänster här lite, vilket ger smalare textkolumn. Vart det tillräckligt?

Angående top-bannern tycker jag att den förra var snyggare, men va sjutton, man måste ju ha lite omväxling ibland. Det här är nog inte det sista färgbytet på Fotosidan.

clindh skrev:
Jag breddade vänsterkolumnen till vänster här lite, vilket ger smalare textkolumn. Vart det tillräckligt?

Jag kör med old school typografi och hävdar att något kortare satsbredd hade blivit ännu bättre.

Man brukar säga att någonstans runt 55-65 tecken per rad är idéalet och vid 80 är det dags att säga stopp. FS ligger nu på 80 så kanske en liten minskning till?

Det kanske inte verkar spela någon roll men det är lättare att läsa framförallt långa foruminlägg med kortare satsbredd.

Gillar nya designen, den känns fräsch, men inte bakgrundsfärgen. Eller jo, den är snygg i sig, men jag tycker inte att den fungerar som bakgrund till bilder. Alltför många bilder skär sig (i mitt tycke) mot den nya bakgrunden, samtidigt som skillnaden i kontrast mellan bakgrunden och de två grå färger som texten i länkarna har är lite för liten och alltså blir svårläst. Bifogar ett litet exempel på vad jag menar.

/AnnaKarin

Edit: Jag har sett att man kan ändra bakgrundsfärg när man tittar på en bild. Det jag menar ovan är när man tittar på tumnaglarna, t ex på sidan Nya kritikbilder senaste dygnet.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    829 bytes · Visningar: 424
Gillar förändringar på webbsidor och mycket har blivit bättre på fotosidan nu. Men jag kommer aldrig att tycka att det svarta längst upp passar in. Jag trodde först att det var tillfälligt eftersom sidan blivit uppdaterad. Sen i mitt tycke skulle det vara bra om man fick välja bakgrundfärg för "thumbnailsen" också.
Förövrigt ser fotosidan helt klart bättre ut.

Sen med risk att vara "off topic" och bli märkt som petig måste jag påpeka själva koden på fotosidan, följ standarden helt enkelt.

W3Cs validator

Detta påverkar inte sidan i sig men jag tycker det är viktigt att man följer en standard när det finns en.

M.V.H.
Johannes Nilsson

Har nu vant mig vid den grå färgen bakom tumnaglarna. Det är en förbättring jämfört med den vita.

clindh skrev:

Bättre, men det känns fortfarande som att det är lite för brett. Fast frågan är om det är rätt lösning att bredda vänsterkolumnen mer. Då blir det bara mer dödutrymme i den kolumnen. Det är nog bättre att helt enkelt minska bredden på högerkolumnen (från höger).

Oscar skrev:
Har nu vant mig vid den grå färgen bakom tumnaglarna. Det är en förbättring jämfört med den vita.

Håller med om att det är bättre än vitt, men det är inte grått utan det är grått med ganska mycket gult i. Jag tror fortfarande att det skulle vara bättre med en mer neutral grå bakgrund.

/AnnaKarin

Utskrifter kajkar

...och så är det för brett i forumen. Jag vill skriva ut direkt från forumen. Funkar inte, funkade innan.

Det är lite svart i toppen tycker jag. Och alldeles för mycket läpp-plut...

Bakgrundsfärg är helt klart ett lyft, kan man välja vilken färg man vill ha till sin bild när man publicerar??

/tomas

Mindre kul när medlemmar vill typ protestera mot förändringarna.
Såg bland senaste upplagda bilder vad som kan komma att bli en ny trend - att smyga in sitt namn eller alias i bildrubriken (tre bilder från samma fotograf i detta fall).
Såå, bäst blir nog att ta bort all info och bara behålla bilderna.

Senast ändrad:
Vilken bild är det? Jag hittade inte den. Om det är så, så tycker jag det är dåligt, men jag vill först se bilden innan jag säger mer...

/ Marcus

Jag tänker inte namnge någon bara påpeka, med förhoppning att fotografen själv ändrar sina rubriker

Det förstår jag och jag tycker inte heller man ska hänga ut folk, men som dig tycker jag det blir tråkigt om man börjar använda titeln för att säga vem man är. I så fall kan vi ta bort titeln med. Det är ju ändå en fotosida och inte en textsida...

/ Marcus

Liza skrev:
Jag tänker inte namnge någon bara påpeka, med förhoppning att fotografen själv ändrar sina rubriker
Eftersom jag tycker att det är bra om fotografens namn står, så ser jag ingen anledning att ändra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar