Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya designen på fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Man brukar säga att någonstans runt 55-65 tecken per rad är idéalet och vid 80 är det dags att säga stopp. FS ligger nu på 80 så kanske en liten minskning till?
Håller med. Foruminläggen är fortfarande lite för breda. Artiklarna ligger precis på max = lämpligt att (som förut?) ha samma bredd på båda ställena.

Men fotosidan har väl blivit lite bredare? Om man då vill ha kortare rader blir det ju bara en massa vitt runt eller som nu där den vänstra marginalen är jättebred. Jag tycker det är bra att fotosidan har blivit lite bredare och störs inte heller av textproblemet som andra gör.

/ Marcus

Magnus77 skrev:
Är det bara jag som tycker att de "slumpvalda" bilderna efter designförändringen plötsligt håller mycket högre klass???

Likaså reagerar jag över de nya kritikbilderna som jag också tycker har varit ovanligt bra de senaste två dagarna.. hmm.. kanske bara som jag inbillar mig.

Hursomhelst tycker jag att det hela blivit mycket snyggt och fräscht! All heder till kodknackarna och designfolket!

Jo, jag funderade också över det. Förut hette det väl "slumpvisa bilder" eller något i den stilen men nu står de bara "medlemsbilder". Ingen av de bilder jag kollat på ikväll hade lägre än 4:a i betyg...hmm...kanske lite inte så representativt och lite missvisande, men tja...trevligare startsida tycker jag helt klart att det blivit. Kanske lite segare att ladda bara.

Angående medlemsbilderna som visas på startsidan undrar jag bara om det är ett medvetet urval över vilka bilder som ska visas upp? Har nog egentligen inget emot det, men det vore kul att få en motivering om det nu verkligen skett en förändring på det.

Jag är en sådan som har lättare att hitta saker som kan förbättras än sådant som är bra.
Men det är för sent på natten (i livet) att börja ändra sig.

Några saker som kan vara värt att se över:

1. Antal nedslag kunde minskas med 10-15 per rad.

2. Den grå färgen bakom bilderna på startsidan borde vara neutralgrå.

3. Den svarta linjen/ramen på det (nästan) grå fältet fyller egentligen ingen funktion, tonplattan i sig är markering nog.

4. Antalet val kunde minskas på startsidan. På ”senaste recensioner” finns tio stycken och på artiklar ligger tre textrader under dem med liten bild till. Foruminläggen är också tio till antalet. Den viktiga vita ytan på en sida, som hjälper en att navigera, försvinner en smula.

5. Måste alla länkval vara understrukna? Jag vet att det hjälper till att visa klickbar länk men samtidigt blir det rörigt.

6. Strecket mellan ”Slumpvalda portfolior” och ”Fotosidan frågar” bör tas bort och istället kan avståndet ökas mellan alternativen.

7. Namnet Fotosidan.se syns för dåligt. Om någon passerar mig på biblioteket är det bra om det syns att det är fotosidan jag sitter vid. Folk sneglar ju över axeln på en. Behövs verkligen de tre bilderna högst upp? Större logga istället är mitt förslag.

Kod vet jag ingenting om men jag vet vad jag gillar...

En annan skum grej är att annonserna som ligger uppe på startsidan ofta är raderade...läste något om att det visst skulle fylla någon funktion men jag joppas ni ändrar på det.

Men återigen...kanonbra sida och jag gillar många av förändringarna, speciellt att namn och betyg tagits bort under tumnaglarna.

Många saker är förstås en vanefråga men den brungrå bakgrundsfärgen är väldigt dålig som generell bakgrundsfärg. På startsidan för bilder, där det finns väldigt olika typer av bilder huller om buller, blir det ytterligt rörigt. Det enda som funkar är vitt eller svart. Personligen föredrar jag vitt.

Som bakgrund till en sepiatonad s/v bild funkar den brungrå men inte med en "ren" s/v tonskala. Inte är den heller speciellt bra för alla färgbilder. Speciellt blåskalan, himmel t.ex., skär sig. Om man nu nödvändigtvis insisterar på en grå bakgrund måste den vara en helt ren sådan.

Ett alternativ skulle kunna vara att man kan välja bakgrundsfärg, precis som när man tittar på dom enskilda bilderna. För uppenbarligen finns det dom som tycker om denna brungråa bakgrund.

henrik

Kan någon förklara vad det är som gör bilden på tjejen i sidhuvudet sexistisk? Jag kan inte se den minsta sexism i den.
Jag begriper inte att så många tycker den är sexistisk. Vadå putande läppar?! Det är ju knappt man ser läpparna. Snälla förklara vad ni menar istället för att bara kräva en annan bild.

Jag håller med, Roger. Sexfixeringen i samhället är trist och säkert jobbig för unga tjejer, men den här bilden ser jag heller inget problem med.

olofsilfverdal skrev:
Jo, jag funderade också över det. Förut hette det väl "slumpvisa bilder" eller något i den stilen men nu står de bara "medlemsbilder". Ingen av de bilder jag kollat på ikväll hade lägre än 4:a i betyg...hmm...kanske lite inte så representativt och lite missvisande, men tja...trevligare startsida tycker jag helt klart att det blivit. Kanske lite segare att ladda bara.

Angående medlemsbilderna som visas på startsidan undrar jag bara om det är ett medvetet urval över vilka bilder som ska visas upp? Har nog egentligen inget emot det, men det vore kul att få en motivering om det nu verkligen skett en förändring på det.

Det här är något som har slagit mig också. Skulle vara intressant att få en förklaring till varför "Medlemsbilder" endast representeras av bilder betygsatta med snittet 4 eller högre.

Liksom Olof så stör jag mig inte på det men blir ganska fundersam då det på sistone klagats över att vi ger för höga betyg och att "grundarna" vill ta bort betygen också gynnar ni helt plötsligt dem med höga betygssnitt!

/ Pia, mer förvirrad än vanligt.

Medlemsbilderna på förstasidan är ur ett eget urval vi på redaktionen gör; varje vecka tar vi och markerar upp ett antal som OK för publicering på förstasidan. Ur det urvalet sker sedan ett slumpval.

Det har inte något med att de har bra betyg eller inte, det kikar vi inte på - men det är ju naturigt att bra bilder även har höga betyg. Men även bilder som har betyg avslaget kan komma med där alltså.

Någon tyckte att även kritikbilderna blivit annorlunda, men där har vi förståss inte gjort något sådant - det är bara bilderna som publiceras på förstasidan vi gör så på.

Det går som vanligt bra att göra egna slumpurval om man vill, det finns numera även ett sådant menyval som förenklar den sökningen.

clindh skrev:
Medlemsbilderna på förstasidan är ur ett eget urval vi på redaktionen gör; varje vecka tar vi och markerar upp ett antal som OK för publicering på förstasidan. Ur det urvalet sker sedan ett slumpval.

Är det nya bilder under veckan ni tittar på eller går ni igenom den stora databasen?

/ Marcus

Vi kör egna slumpurval och kollar igenom, men ser man något riktigt najs på nyinkomna bilder kan ju den komma med också.

Ingen aning, vi har just börjat... Det blir inget fast antal , och inte heller helt periodiskt - men det skall ju vara ett rejält urval. Bilderna på förstasidan är mest tänkta för att intressera nya besökare som surfar förbi odyl.

Snart (när David slutat "jobba" på Mallis) skall vi få till "Veckans bild" också, där en jury väljer ut en bild att inspireras av och diskutera runt.

clindh skrev:
Utmärkt med ett redaktionellt inslaget på Fotosidan där bilder väljs ut.
Ett önskemål vore att kunna lista dessa utvalda bilder som tumnaglar.
I framtiden kanske ni kunde utöka detta på något vis så att ni t ex varierar bildredaktionen och låter gästredaktörer plocka ihop listor. Vore intressant att se olika personers urval.

clindh skrev:

Snart (när David slutat "jobba" på Mallis) skall vi få till "Veckans bild" också, där en jury väljer ut en bild att inspireras av och diskutera runt.

Det tror jag blir mycket spännande. Jag hoppas dock ni tar bilder som man kan diskutera runt och inte enbart en bild som består av en snygg modell som gör bilden snygg utan riktigt bra bilder. Hmm det lät kanske flummigt, och jag har inget emot tjejbilder, men ni fattade kanske hur jag menar. Annars får ni väl skrika så ska jag förklara mer :)

/ Marcus

Vi kommer uteslutande välja brudar med plutande läppar, det är faktiskt ett strategisk beslut vi tagit... Skämt åtsido, det är klart som korvspad att det kommer kikas på alla slags bilder - jag kan tänka mig att det är olika teman olika veckor och så. Men det där kan David få berätta mer om när det blir så dags.

Ang "gästtyckare" odyl så kommer det bli möjlig iom poolerna - som funkar som ett slags album där man antingen kan plocka in flera fotografers bilder, alternativt låta flera fotografer lägga dit sina bilder. Man kan sätta upp så bara ett fåtal kan kommentera bilderna (tex en känd fotograf), bara de medlemmar som är markerade att tillhöra poolen eller alla. Och en drös andra finesser. Fråga mig inte när de kommer bara...

Att kunna söka på de vi OK:at för förstasidan tror jag inte blir bra, det känns inte rättvist då vi inte har en suck att kolla allas bilder och ge var och en lika chans att komma med i en sådan sökning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar