Men det låter ju mer som en uppgradering av 1D MkIII än en ny 5D. Isåfall skulle det fortfarande innebära att de inte har något proffshus med cropfaktor, och ingen kamera i segmentet mellan 10-35 tkr!
Väldigt brett prissegment där!
Sedan finns ju 50D inom det där, väl breda prissegmentet.
I princip skulle det betyda att Nikon har två professionella modeller (D300/D700) inom en prisklass där Canon har 0 modeller. Låter som en vansinnig strategi i mina öron.
D300 är visserligen ett riktigt bra hus, men det tillhör definitivt kategorin "prosumer" Där har ju Canon i dagsläget en konkurrent med 50D, som dessutom ligger riktigt nära i pris. (Lägsta priserna på prisjakt.se skiljer sig ca 200
.
Så där ju Canon definitivt just lanserat ett hus i den kategorin, och prisklassen. Som jag ser det är tanken med 50D att bemöta just D300.
D700, tycker jag är svårt att placera i vare sig "prosumer", eller proffs-segmentet. D700 har en sökare som bara visar 95% av bilden, för mig obegripligt på ett så dyrt hus, ovanpå detta så måste du ha ett batterigrepp för att få ut maxiamlt antal fps. även detta är svårt för mig att begripa, detta är dessutom gemensamt med D300.
(Med batterigrepp hamnar D700 på 25.000).
Eftersom Canon bara verkar planera att släppa ett nytt hus, så tror jag att det är just D700 man väljer att inte bemöta direkt.
Att 1D Mk IV blir en ff-kamera finner jag dock inte helt otroligt. Hursomhelst kommer den kameran ge D3 en rejäl match, ff eller ej, det är jag övertygad om ...
Här verkar vi tänka rätt lika.
Med tillräckligt många MP, så blir cropfaktorn inte lika avgörande, eftersom du har mer "utrymme" för att beskära i efterhand. (Gäller speceillt pressfotografer, där 6 MP brukar vara kravet på bilderna).
Jag ser Nikons D3 som det största "hotet" mot Canon, och mina spekulationer bygger på att Canon i första hand tänker bemöta konkurrensen från just D3.
Samt att Canon sagt att de bara kommer att lansera ytterligare ett nytt hus.
Ett "3D"-hus för 25.000:- skulle i princip kosta samma som D700 med batterigrepp, inte vara så värst mycket dyrare än 5D med grepp (ca 21.500 idag), och samtidigt vara en riktigt kraftig konkurrent till Nikons D3.
Dessutom borde det vara intressant för ett stort antal användare av nuvarande 1D serien.
För säkerhets skull så upprepar jag det faktum att detta är mina personliga spekulationer, och inte ska tas på för stort allvar.
Jag räknar med stor "risk" för att bli överraskad på ett eller annat sätt.