Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 5D MkII/7D kommer att bli en 50D med annan sensor. Det är det enda logiska när man tänker efter lite. Den kommer naturligtvis bli billigare än D700, en gissning är 17 990 som faktiskt pris i butik till en början.

Anledningen? Om Canon släpper en kamera som motsvarar D700 kommer den döda försäljningen av 1D. Samtidigt har man tydligt visat att man vill särskilja konsument och proffsmodeller (1D, 1Ds). Att hålla på och kladda med ytterligare kamerahus är dessutom både dyrt och besvärligt. Alternativet är att slå ihop 1D och 5D-modellen, men det vore mycket otroligt.

Det skulle förresten vara hysteriskt roligt om de återanvände den gamla 5D-sensorn :) Rent tekniskt ser jag inga problem med det, den håller högsta standard även idag, men marknadsföringsavdelningen kommer nog sätta käppar i hjulen för den planen ...
 
Autofokus viktig

Många är nog liksom jag intresserade av hur bra autofokusen för 50D är gentemot 40D.

Att t.ex objektivet 2.8/300mm IS är hypersnabbt vet vi och det är ju lovande att Brutus tycker att 50D är mycket snabb och exakt med den proffsgluggen. Kanske även 40D hänger med bra med såna objektiv?

Själv har jag ägt en 1D Mark II en kortare period och den kameran har ju en suverän AF, klart bättre än 40D. I alla fall med de objektiv jag använt.

Upplösningen på 15 Mpix låter ju som en kraftig höjning men vad det innebär i praktiken är nog knepigare att bedöma.
För att "ta vara på" den högre upplösningen på ett märkbart sätt krävs det säkert extremt högklassig optik. I alla fall om man vill ha bra kvalititet utåt kanterna på sina vidvinkliga bilder ( för att inte tala om ut i hörnen)
 
Det är tidigt jag vet. Men det brukar alltid finnas kunniga människor här inne som har koll på det mesta. Om nu 50D levererar bra bilder på iso6400. Vad kan vi då förvänta oss av "samma" teknik men på en FF? Jag undrar givetvis med anledning av den hett efterlängtade efterföljaren till 5D. Någon som kan ge en kvalificerad gissning eller uträkning?
 
Upplösningen på 15 Mpix låter ju som en kraftig höjning men vad det innebär i praktiken är nog knepigare att bedöma.
För att "ta vara på" den högre upplösningen på ett märkbart sätt krävs det säkert extremt högklassig optik. I alla fall om man vill ha bra kvalititet utåt kanterna på sina vidvinkliga bilder ( för att inte tala om ut i hörnen)
Det ska inte vara några bekymmer med kantskärpan med 50D, då den bara använder de centrala delarna av optiken.
En av fördelarna med 1.6x sensor.
 
Men det är ändå vettigt att senorn inte begränsar bra optik i upplösning. Kan nog ge rättvisa åt Canons fina 17-55.

Att 15 mp räcker till A3 i 300 dpi är ju också lite praktisk.
 
Att t.ex objektivet 2.8/300mm IS är hypersnabbt vet vi och det är ju lovande att Brutus tycker att 50D är mycket snabb och exakt med den proffsgluggen. Kanske även 40D hänger med bra med såna objektiv?

Hej

Hittade detta

"Q. Would switching to the EOS 40D for sports also be a decent workaround, perhaps until Canon has the autofocus problems in their 1-series line completely sorted out?

No.

With an EF 300mm f/2.8L IS or EF 500mm f/4L IS lens attached, the EOS 40D produces an unacceptably low percentage of properly focused or even usably focused frames of track events, soccer, rugby, football and basketball in our testing. Even as a secondary body - for instance, acting as the short telephoto camera when the action comes too close for a long lens - the camera's AF falls short. At best, we've seen it get about half the photos in a sequence in focus, while for grab-and-shoot photography it has missed the focus on more frames than it has gotten right."


http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068-9537

Test av 40D, MarkIII och Nikon D300

http://www.prophotohome.com/forum/p...-new-autofocus-king-those-budget.html?garpg=2

Mvh

Omar
 
Hej

Hittade detta

"Q. Would switching to the EOS 40D for sports also be a decent workaround, perhaps until Canon has the autofocus problems in their 1-series line completely sorted out?

No.

With an EF 300mm f/2.8L IS or EF 500mm f/4L IS lens attached, the EOS 40D produces an unacceptably low percentage of properly focused or even usably focused frames of track events, soccer, rugby, football and basketball in our testing. Even as a secondary body - for instance, acting as the short telephoto camera when the action comes too close for a long lens - the camera's AF falls short. At best, we've seen it get about half the photos in a sequence in focus, while for grab-and-shoot photography it has missed the focus on more frames than it has gotten right."


http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068-9537

Test av 40D, MarkIII och Nikon D300

http://www.prophotohome.com/forum/p...-new-autofocus-king-those-budget.html?garpg=2

Mvh

Omar


Nej, det verkar onekligen som att 40D inte hänger med här.
Siffrorna säger en del och ibland är ju fokuseringen helt galen (inte bara lätt ur fokus)
 
Men det är ändå vettigt att senorn inte begränsar bra optik i upplösning. Kan nog ge rättvisa åt Canons fina 17-55.

Att 15 mp räcker till A3 i 300 dpi är ju också lite praktisk.


Även om 1.6-sensorn har en fördel gentemot FF när det gäller kantskärpa så är det fortfarande ett problem för många vidvinkliga objektiv (t.om även om man bländar ned till opimal bländare)



Grafisk jämförelse mellan upplösningen för 40D mot 50D:
 

Bilagor

  • 40D_50D.jpg
    40D_50D.jpg
    12.8 KB · Visningar: 737
Och om man ska testa två olika kameror mot varandra så bör man göra det samtidigt och under identiska förhållanden.
"Olika gubbar med olika tröjor som springer mot kameran med olika hastigheter och under olika ljusförhållanden ger förmodligen olika resultat med samma kamera".

Låt oss hoppas att processorn i 50D ger snabbare och exaktare AF än tidigare modeller.
 
Alternativet är att slå ihop 1D och 5D-modellen, men det vore mycket otroligt.

Förstår ärligt talat inte riktigt varför det skulle vara så otroligt?

För både 1D serien, och 5D är ju proffshus.
En sammanslagning skulle ju göra ett sådant hus intressant för en väldigt stor skara proffs-fotografer.
Samtidigt som det skulle hjälpa Canon att behålla befintliga användare av deras system, och på allvar konkurrera med både D700 och D3 på samma gång (i alla fall med "rätt" prislapp på huset ifråga).

Det är trots allt ett faktum att Canon, efter Nikons lansering av D3:an tappat en del av proffs-användarna.

Jag tror inte Canon bryr sig så jättemycket om de tappar försäljning i 1D-serien, i alla fall inte så länge ersättaren genererar tillräckliga intäkter, och samtidigt stärker marknadsandelarna.

Det är av dessa orsaker som mina spekulationer är att det kommer ett "3D" som efterföljare till både 5D & 1D mkIII.

Nikon har ju för övrigt samma upplösning på D3,D300 och D700 (12,2 MP).
Men med olika senorstorlekar.

Ser det som ett marknadsmässigt smart drag av Canon att göra motsvarande sak.
Dvs 50D med 15 MP + "3D" med 15 MP på en FF-sensor.

Ett sådant hus skulle sätta Canon i "förarsätet" igen.

Nu är detta inget annat än mina egna spekulationer och önskemål.
Men det skulle vara den perfekta uppföljaren till både 5D och 1D mkIII i mina ögon.
 
Hoppas inte 18-200 var enda optiken som släpps. Om det kommer nåt så är det väl ännu en långsam L-zoom med bra skärpa, men alldeles för mycket distortion. Det har blivit lite av Canons styrka.
 
Man skulle kunna säga att 1Dmk3 faktiskt bara är ca 1 år gammal. Men i dagens tekniksamhälle så borde man kanske istället säga att 1Dmk3 är faktiskt 1 år gammal. Med det i tanken så tycker jag också det känns ganska lägligt med en "3D" som då skulle vara både nya 1Dmk4 och nya 5D i ett och samma hus. Som någon sa tidigare, så är det förvisso önskvärt. Men då bara om prislappen kan hållas någorlunda i närheten av vad en 5Dmk2 skulle kunna förväntas ha kostat. Annars kan man tappa en stor mängd potentiella kunder känns det som...
 
Ingen som ville spekulera ang brusnivåerna? En enkel spekulation skulle kunna vara att min 20D ger fina bilder på iso800, brusiga bilder på iso1600 och oanvändbara bilder på iso3200. Från samma tid är 5D som om jag kommer ihåg rätt ger fina bilder på iso1600 brusiga bilder på iso3200? Om 50D går till iso12800 och det med mina mått mätt är lika oanvändbart som iso3200 i 20D så skulle alltså brusprestandan ha justerats två steg upp i känslighet. Då skulle mao en ny FF från canon ge fina bilder i iso 6400? Låter det troligt? Var i på denna kartan befinner sig D3 idag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.