Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen som ville spekulera ang brusnivåerna? En enkel spekulation skulle kunna vara att min 20D ger fina bilder på iso800, brusiga bilder på iso1600 och oanvändbara bilder på iso3200. Från samma tid är 5D som om jag kommer ihåg rätt ger fina bilder på iso1600 brusiga bilder på iso3200? Om 50D går till iso12800 och det med mina mått mätt är lika oanvändbart som iso3200 i 20D så skulle alltså brusprestandan ha justerats två steg upp i känslighet. Då skulle mao en ny FF från canon ge fina bilder i iso 6400? Låter det troligt? Var i på denna kartan befinner sig D3 idag?

Läste någonstans att 50D skulle ha ungefär 1,5 stegs bättre brushantering.
Låter nog rimligt och väldigt trevligt.
 
Nikons "svar"

Kul att Nikon kommer med en ny typ av sensor och alternativ till CCD.
D90 ser mycket lovande ut. Sökaren är säkert väldigt fin.
 
Läste någonstans att 50D skulle ha ungefär 1,5 stegs bättre brushantering.
Låter nog rimligt och väldigt trevligt.

Jag tycker däremot det låter på gränsen till orimligt.

När jag jämför bilder från de systemkameror jag haft - 350D, 400D och 40D - så är skillnaderna i brus tämligen små. Om nu 50D helt plötsligt skulle ge 1,5 stegs förbättring är det snudd på en sensation tycker jag.

Låt oss hoppas att det stämmer - det vore mer än trevligt!

Mvh
Anders
 
Förstår ärligt talat inte riktigt varför det skulle vara så otroligt?

För det första har Canon alltid skiljt på proffs- och amatörmodeller, så bara det skulle vara en stor (och knappast trolig) förändring.

5D var aldrig någon proffskamera om man ser till specifikationerna, den saknar både ett tätat hus och en vettig af.

En "3D" som du pratar om skulle dessutom Canon max kunna ta 25k för, dvs, som en D700. Problemet är att det är 10k mindre än vad de tar idag för 1D. De skulle förvisso kunna göra som Nikon och inte integrera batterigreppet, utan ta 8k för det + möjligheten till t.ex. 8/10 FPS. Men vilken proffsfotograf skulle vilja nergradera sig till ett separat BG?

Ännu värre, det skulle lämna Canon helt utan proffskameror med cropfaktor. Och ganska många luckor i utbudet, 50D för 10k, 3D för 25 och 1Ds för 50 eller vad den nu kostar.

Vi får se den 22 september vem som har rätt. Tror personligen många kommer bli besvikna när de ser att nya 5D "bara" är en 50D med annan sensor. Men priset kommer troligen bli attraktivt, den billigaste FF-kameran iaf (om inte Sony chockar oss). Och det är ju trots allt en väldigt efterlängtad uppgradering av 5D, allt utom sensorn är ju rätt antikt.
 
Jag kommer iallafall inte bli besviken om nya 5D är FF i ett 50D hus. Stämmer specarna och kameran lever upp till det så tycker iallafall jag att 50D verkar vara en utomordentligt bra kamera. Och även om jag har råd så tycker inte jag att kameror i 25k till 70k klassen känns särskilt prisvärt alldeles oavsett hur bra dessa kameror är. Skulle det visa sig bli en 3D i ett dyrare segment har jag inte stort val då jag vill gå FF och 5D som sagt känns smått antik på vissa (för mig viktiga) plan. Men förhoppningen är trots allt att nya 5D är som gamla men i modernt snitt sas.
 
Tack för ett intressant svar!

En "3D" som du pratar om skulle dessutom Canon max kunna ta 25k för, dvs, som en D700. Problemet är att det är 10k mindre än vad de tar idag för 1D.

...
Vi får se den 22 september vem som har rätt.

En "3D", med de specifikationer jag tänker mig.
Skulle inte i första hand konkurrera med D700, utan med D3.

Därför har jag väldigt svårt att hålla med dig om att Canon "bara" skulle kunna ta 25 KKR för ett "3D"-hus.
Nikons D3 kostar ju trots allt betydligt mer, 38.000:- är det billigaste jag kunnat hitta.

(Canons 1Ds mkIII kostar 70.000 som billigast).

Ett "3D", skulle därmed kunna ligga på samma prisnivå som dagens 1D mkIII, och samtidigt kunna konkurrera med Nikons D3 i både pris och prestanda.

Sedan är det ju så, att om Canon släpper ett nytt hus som är både bättre och billigare än 1D mkIII, så är det ju inte första gången i historien som det kommer något som är både billigare och bättre än föregångaren.

Canon har knappast "råd" att ta för stor hänsyn till vad nuvarande hus kostar.
Det faktum att Nikon tar marknadsandelar borde ha större prioritet.

Vem som har rätt?
Ja, du har rätt att det får vi veta nästa månad.
Kanske har vi fel båda två?
Det jag skriver är ju inget annat än egna önskemål, och egna spekulationer.
Jag hoppas att alla som läser det jag skriver tar det för just vad det är.
 
Men det låter ju mer som en uppgradering av 1D MkIII än en ny 5D. Isåfall skulle det fortfarande innebära att de inte har något proffshus med cropfaktor, och ingen kamera i segmentet mellan 10-35 tkr!

De som vill ha fullformat och inte vill pröjsa 35k skulle alltså tvingas gå över till Nikon. I princip skulle det betyda att Nikon har två professionella modeller (D300/D700) inom en prisklass där Canon har 0 modeller. Låter som en vansinnig strategi i mina öron.

Att 1D Mk IV blir en ff-kamera finner jag dock inte helt otroligt. Hursomhelst kommer den kameran ge D3 en rejäl match, ff eller ej, det är jag övertygad om ...
 
Om inte jag minns fel så ligger diffraktionsgränsen farligt när nu på den sensor storleken.

Canon "gräver sin egen grav" genom att accelerera pixel racet.

detta blir nästa långa tråd här på fotosidan. liksom vad man/jag har lärt mig under resans gång i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1197312#post1197312
så skall diffraktion påverkan tas upp och förklaras ordentligt
och där bla jag har fått lära mig tänka om efter att ha följt bla Emils och Sheehy resonerande på dpreview.
 
Senast ändrad:
Jag kommer iaf att byta ut min 350D mot nya 50D. Delvis för att 350:n börjar bli till åren och dels för att 50D i princip är bättre på allt.

Brutus "test" hjälpte också till, det ökade habegäret.

Hade tidigare funderingar på en 40D men då det är en "gammal" modell och det borde vara en ny på gång känns det så här i efterhand som att jag gjorde rätt som väntade.

Nu är den stora frågan när 50D kommer att börja levereras i Europa (oktober i USA) och vart man ska köpa den?
Brukar handla från Cyberphoto men om någon annan är billigare kanske det blir där istället, men då ska det vara ganska mycket billigare, Cyberphoto brukar alltid fungera klockrent.
 
Nu är den stora frågan när 50D kommer att börja levereras i Europa (oktober i USA) och vart man ska köpa den?

Om inte jag minns fel lanserades 40D ung. samma tid på året och de första exemplaren började levereras under september månad. Jag köpte min i mitten av oktober i butik här i Gbg och då började den finnas i lager hos vissa leverantörer.

En gissning utifrån detta är att hus med kit-objektiv kommer kunna levereras under början/mitten av september månad. Den som väntar får se! ;-)

My 5 cent´s!
// Niklas
 
Tack för ett intressant svar!




Ett "3D", skulle därmed kunna ligga på samma prisnivå som dagens 1D mkIII, och samtidigt kunna konkurrera med Nikons D3 i både pris och prestanda.


Och därmed döda den största orsaken till varför just 5D blev en sådan framgångs-saga, -FF till amatörer.

Knappast, -Men den som lever får se.

/K
 
Angående 5D/1D-combo tror jag snarare att Canon tänker tvärtom. En ny 5D i samma prissegment som D300 (säg under 16000) och du har en succé.
 
Angående 5D/1D-combo tror jag snarare att Canon tänker tvärtom. En ny 5D i samma prissegment som D300 (säg under 16000) och du har en succé.

Det vore verkligen mumma. men är det inte så att nya 50D kommer utgöra ett seriöst alternativ till D300 och att uppföljaren till 5D snarare konkurrerar med D700. Kanske kan den konkurrensen pressa priserna på FF ner mot ca 20000 kr och att 50D, D300 sjunker till ca 10000-11000 kr för nya hus.
 
Men det låter ju mer som en uppgradering av 1D MkIII än en ny 5D. Isåfall skulle det fortfarande innebära att de inte har något proffshus med cropfaktor, och ingen kamera i segmentet mellan 10-35 tkr!
Väldigt brett prissegment där!
Sedan finns ju 50D inom det där, väl breda prissegmentet.

I princip skulle det betyda att Nikon har två professionella modeller (D300/D700) inom en prisklass där Canon har 0 modeller. Låter som en vansinnig strategi i mina öron.

D300 är visserligen ett riktigt bra hus, men det tillhör definitivt kategorin "prosumer" Där har ju Canon i dagsläget en konkurrent med 50D, som dessutom ligger riktigt nära i pris. (Lägsta priserna på prisjakt.se skiljer sig ca 200:).

Så där ju Canon definitivt just lanserat ett hus i den kategorin, och prisklassen. Som jag ser det är tanken med 50D att bemöta just D300.

D700, tycker jag är svårt att placera i vare sig "prosumer", eller proffs-segmentet. D700 har en sökare som bara visar 95% av bilden, för mig obegripligt på ett så dyrt hus, ovanpå detta så måste du ha ett batterigrepp för att få ut maxiamlt antal fps. även detta är svårt för mig att begripa, detta är dessutom gemensamt med D300.
(Med batterigrepp hamnar D700 på 25.000).

Eftersom Canon bara verkar planera att släppa ett nytt hus, så tror jag att det är just D700 man väljer att inte bemöta direkt.

Att 1D Mk IV blir en ff-kamera finner jag dock inte helt otroligt. Hursomhelst kommer den kameran ge D3 en rejäl match, ff eller ej, det är jag övertygad om ...
Här verkar vi tänka rätt lika.
Med tillräckligt många MP, så blir cropfaktorn inte lika avgörande, eftersom du har mer "utrymme" för att beskära i efterhand. (Gäller speceillt pressfotografer, där 6 MP brukar vara kravet på bilderna).

Jag ser Nikons D3 som det största "hotet" mot Canon, och mina spekulationer bygger på att Canon i första hand tänker bemöta konkurrensen från just D3.
Samt att Canon sagt att de bara kommer att lansera ytterligare ett nytt hus.

Ett "3D"-hus för 25.000:- skulle i princip kosta samma som D700 med batterigrepp, inte vara så värst mycket dyrare än 5D med grepp (ca 21.500 idag), och samtidigt vara en riktigt kraftig konkurrent till Nikons D3.
Dessutom borde det vara intressant för ett stort antal användare av nuvarande 1D serien.

För säkerhets skull så upprepar jag det faktum att detta är mina personliga spekulationer, och inte ska tas på för stort allvar.

Jag räknar med stor "risk" för att bli överraskad på ett eller annat sätt.
 
Jag räknar med stor "risk" för att bli överraskad på ett eller annat sätt.


Och överraskningar kan vara trevliga! ;-)

Personligen hoppas jag på en 1D Mark IV med FF och 5-8000kr billigare än idag! Vore inte det fint med 10bps och FF för ca. 30kkr och 14-15MP sensor?

Tror dock att efterföljare till 5D kommer och då till ett hyfsat bra pris för att möta D700:an. Det är väl inte HELT orimligt att Canon redan långt innan lanseringen av D700:an jobbade PÅ just en efterföljare till 5D?

Mvh!
// Niklas
 
Läser man texten i länken nedan så förstår man också att en efterföljare till 5d är ingenting Canon spottar ur sig då flertal av de förbättringar som har gjorts till 50d kommer att användas i nästa generation kameror och förhoppningsvis i en efterföljare till 5d.
1dsmk3 och 1dmk3 känns plötsligt gamla på flertal sätt.Även problemen med vidvinkel tas upp och där Nikon 14-24 är något att efterlikna

http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.