Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar var jag hittar det nyaste hacket. Provade att med det som stod angivet (.... /71.zip) men den funkade inte
 
Sorry. Vart tvungen att ta bort filen. Behövde utrymmet. Den finns ju också att ta ned på länken ovan så det är ju ok.

/Magnus
 
Hata NIS brandvägg den ville inte släppa igenom filen. Avaktiverade denna sn vara problemet löst.

Tack ändå Henrik
 
Ingenting...

Du kan alltid backa tillbaka och flasha kameran med Canons originalfirmware. Då märks det inte att du har kört hacket.

--jalle


Tokfnatt skrev:
Vad händer med andrahandspriset på kameran med den hackade uppgraderingen?
 
Om man inte tidigare laddat ner några uppdateringar, räcker det med den senaste versionen för juni som fanns på sidan?
Är lite nervös för jag och datorer är som katt och hund!
 
liten fundering...

Undrar nu om det endast tillkommer finesser när man byter till den hackade versionen, eller försvinner endel utav de gamla i samband med det ?


Är lite fundersam när det gäller AF OS, AI Servo, AIfocusAF...
 
Ingenting försvinner....

Vad skulle kunna försvinna när det gäller AF OS, AI Servo och AI Focus? I den omodiferade kameran väljer ju kameran alltid automatiskt vilken av dessa moder som ska gälla.

--jalle


T_M skrev:
Undrar nu om det endast tillkommer finesser när man byter till den hackade versionen, eller försvinner endel utav de gamla i samband med det ?


Är lite fundersam när det gäller AF OS, AI Servo, AIfocusAF...
 
Med hacket kan du själv välja om det ska vara OS eller AI. SE fungerar inte annat än i sportprogrammet som tidigare.


Funktioner som försvinner. Nej det är inga. Möjligen ärdet så som de skriver i instruktionen till hacket att batteriindikering på halvtomt och tomt batteri tänds något tidigare.
.
 
Som vanligt rör man allting ihop när man läser inlägg därför var jag tvungen att fråga.

Stort tack igen...


(Nu gäller det bara våga byta firmware, knappt en vecka gammal kamera)
 
Jag skulle ta det lugnt. Lär dig först kameran och byt först när du känner dig mogen. På så sätt så kan du verkligen förstå och uppskatta skillnaden. Det låter lite raljant, men jag är uppriktig.

Jag fick ju i alla fall kämpa flera månader innan jag böt:)

Kör hårt!

--jalle

T_M skrev:
Som vanligt rör man allting ihop när man läser inlägg därför var jag tvungen att fråga.

Stort tack igen...


(Nu gäller det bara våga byta firmware, knappt en vecka gammal kamera)
 
JalleS skrev:
Jag skulle ta det lugnt. Lär dig först kameran och byt först när du känner dig mogen. På så sätt så kan du verkligen förstå och uppskatta skillnaden. Det låter lite raljant, men jag är uppriktig.

Jag fick ju i alla fall kämpa flera månader innan jag böt:)

Kör hårt!

--jalle



Du har nog rätt, tycker att det redan är för mycket inställningar hit och dit men så är det väll med allting i början.
 
Skillnad i jpegstorlek vid RAW?

Vad har jag egentligen för nytta av att kunna ändra inställning av jpeg-kvalitet vid råformat. Hur fungerar det rent praktiskt i exempelvis Photoshop CS om jag välje liten jpeg-inbäddning istället för stor?

Anders
 
Re: Skillnad i jpegstorlek vid RAW?

Anders Olsson skrev:
Vad har jag egentligen för nytta av att kunna ändra inställning av jpeg-kvalitet vid råformat. Hur fungerar det rent praktiskt i exempelvis Photoshop CS om jag välje liten jpeg-inbäddning istället för stor?

Anders


Canon har den egenheten att de packar med en JPEG fil i RAW-filen. Nyttan med detta kan diskuteras. Antagligen används den vid sidan om den lilla tumnageln vid granskning av bilden på bildskärmen. I 300D är den medelmåttigt stor. Genom att med hjälp av hacket skruva ned den till minsta storlek, sämsta kvalitén så rymmer minnseskortet fler bilder. På ett 512 kort får det plats 79 bilder istället för 64 stycken. Detta gör att jag kan plåta längre utan att skaffa fler minnsekort och jag spar utrymme i datorn.

Detta har ingen betydelse för Photoshop. Det är fortfarande RAW-filen du konvererar i lämplig programvara till begripliga bilder. Det fungerar i alla fall med Capture One, som jag använder för RAW-konvertering.
 
Borde inte detta leda till att pausen mellan bildtagning minskar och det borde ju påverka serietagning.....

Nån som kan spela in serietagning med "chippad" EOS300D Skulla vara mycket intressant...
 
Alltså det här med inpackade jpeg:ar i RAW har jag aldrig förstått. Hacket är kört på kameran och jag har ställt in RAW + minst jpge. Men aldrig, varken förr eller nu, har jag sett av nån jpeg bland mina RAW-filer. Var finns den inpackade förbannade jpeg:en? Om den finns inne i RAW-filen så att man måste öppna RAW-filen och den vägen frå fram den så är det ju ett helt befängt påfund...! Jag ser på RAW-filer med IfranWiev (eller vad det nu heter) och behandlar dem i PS CS eller C1 - men när jag fotar med RAW finns det på mitt minneskort bara två filer på bild, dom där vanliga (vars ändelser jag just nu inte kommer ihåg). Är tacksam om nån kan förklara det här för mej och andra!!!
 
Skillnaden är nog att själva raw filen blir mindre än tidigare...
Men att du måste (framkalla den i ett program som tex PS cs).
Skillnaden är ju bara att du kan ta fler bilder med hacket!
Låter som att du räknade med att få ut en jpg fil direkt när du fota i RAW.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.