Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Clubson skrev:
Låter som att du räknade med att få ut en jpg fil direkt när du fota i RAW.

Nä, tvärtom ser jag absolut ingen idé med det - idén med RAW är ju att man (efter för- eller efterbehandling, hur man nu vill se på saken) koverterar filen till .tiff eller .jpg eller motsvarande.

Det enda som skulle motivera att det följer med en jpeg-fil är väl att det skulle vara enklare att göra en första granskning av bilden - det tar ju som bekanta en stund att öppna en RAW-fil i PS. Men för det ändamålet finns det ju andra program, som InfraView (eller vad de nu sen heter...). Så hela idén med en inpackad jpeg är konstigt - och utöver det så har jag alltså aldrig sett av den omtalade inpackade jpeggen!!!
 
Tror bestämt att jag startar en ny tråd på det här temat - så att folk inte hela tiden tror att det har kommit ett nytt hack till 300D när dom ser den här trådens rubrik... ;-)
 
Highweiss skrev:
Alltså det här med inpackade jpeg:ar i RAW har jag aldrig förstått. Hacket är kört på kameran och jag har ställt in RAW + minst jpge. Men aldrig, varken förr eller nu, har jag sett av nån jpeg bland mina RAW-filer. Var finns den inpackade förbannade jpeg:en? Om den finns inne i RAW-filen så att man måste öppna RAW-filen och den vägen frå fram den så är det ju ett helt befängt påfund...! Jag ser på RAW-filer med IfranWiev (eller vad det nu heter) och behandlar dem i PS CS eller C1 - men när jag fotar med RAW finns det på mitt minneskort bara två filer på bild, dom där vanliga (vars ändelser jag just nu inte kommer ihåg). Är tacksam om nån kan förklara det här för mej och andra!!!

Om du "framkallar" med Canons programvara, t ex EOS viewer, kan du välja att extrahera den inbakade jpeg-filen från RAW-filer. Det kan vara bra när man snabbt vill kolla igenom bilderna för att se vilka som är användbara.
 
Ytterligare en nöjd "kund"

Av olika anledningar har jag väntat med min uppgradering. Gjorde den idag och jag är helnöjd ännu så länge. Superbt. Uppgraderade med svenska som inställt språk och det var inga problem.

Nu ska det skjutas!

/Arne S
 
Jonas Svanström (Clubson) skrev:
Låter som att du räknade med att få ut en jpg fil direkt när du fota i RAW.
--------------------------------------------------------------------------------



Nä, tvärtom ser jag absolut ingen idé med det - idén med RAW är ju att man (efter för- eller efterbehandling, hur man nu vill se på saken) koverterar filen till .tiff eller .jpg eller motsvarande.

Det enda som skulle motivera att det följer med en jpeg-fil är väl att det skulle vara enklare att göra en första granskning av bilden - det tar ju som bekanta en stund att öppna en RAW-fil i PS. Men för det ändamålet finns det ju andra program, som InfraView (eller vad de nu sen heter...). Så hela idén med en inpackad jpeg är konstigt - och utöver det så har jag alltså aldrig sett av den omtalade inpackade jpeggen!!!
-------------------------------------------------
Det fins en lite key som man lägger in i reg så kan du förhandsgranska bilden. Det blir en lite bild som man kan se vad bilden är.
 
UnDutchables v 0.2.3 - workaround för AI Servo!

Hittade lite nyheter om ett nytt hack:
http://www.gpi.dk/300d/

Se även:
http://www.bahneman.com/liem/photos/tricks/digital-rebel-tricks.php?topic=Latest

Enligt nyheterna så finns en workaround för servo nu, man kan ta bilder genom att trycka på "vänster" som man använder för att navigera. Det är visst så att den slår av AF till manuell och därigenom tas en bild. Man förlorar predictive focus så, men det är ju trots allt bättre än inget...

Någon som har testat än?


Mvh Martin som är mer än lovligt sugen på att testa lite!
 
Re: UnDutchables v 0.2.3 - workaround för AI Servo!

Men om man förlorar predictive autofocus vad är då kvar av AI Servo? AI Servo är väl just predictive autofocus? Så inte vet jag om det är bättre än inget:)

--jalle


Cederbom skrev:
Hittade lite nyheter om ett nytt hack:
http://www.gpi.dk/300d/

Se även:
http://www.bahneman.com/liem/photos/tricks/digital-rebel-tricks.php?topic=Latest

Enligt nyheterna så finns en workaround för servo nu, man kan ta bilder genom att trycka på "vänster" som man använder för att navigera. Det är visst så att den slår av AF till manuell och därigenom tas en bild. Man förlorar predictive focus så, men det är ju trots allt bättre än inget...

Någon som har testat än?


Mvh Martin som är mer än lovligt sugen på att testa lite!
 
Hi Poul! Are you the one behind the site and/or the firmware itself? I'm looking for someone who has tested it and can verify its correctness.
 
Hejsa

Det de har lavet med AI-Servo virker også som beskrevet. Men den er meget akavet at bruge.


Med AF servo, bliver kameraet ved med at focusere. Hvis det f. eks er motersport der fotograferes og bilen kommer mod dig, trykker du udløseren halvt ned, så vil kameraet ændre focus mens bilen kommer mod dig. Når du så trykker udløseren helt ned er bilen allerede i focus, og kameraet skal ikke bruge tid på først at fokusere.

SORRY IN DANISH ;-)

De bedste hilsner
Poul

-------------------------------------------
Alternative firmware to Canon Eos 300D
60% Danish 40% English language.
http://www.gpi.dk/300d/

300D with UnDutchables v0.1.0
 
Re: Re: UnDutchables v 0.2.3 - workaround för AI Servo!

JalleS skrev:
Men om man förlorar predictive autofocus vad är då kvar av AI Servo? AI Servo är väl just predictive autofocus? Så inte vet jag om det är bättre än inget:)

--jalle

Tja, det jag menar är att du kan utnyttja servon och om det inte är toksnabba förändringar så bör inte så mycket förändras under tiden du faktiskt trycker av. Jag menar, den följer ju hela vägen och behåller motivet i fokus tills du tar själv bilden. Så länge det inte är alltför snabba förlopp kan jag inte ser att det skulle vara en så stor nackdel? Det är klart, den klarar ju inte att beräkna var motivet ska vara den närmste tiden baserat på tidigare rörelser, men så länge den är i fokus när du trycker av borde det bli hyfsat. AI-servon är fortfarande bättre än jag är på att följa manuellt eller kontinuerligt söka ny fokus med knappen... Eller vad tror du? :)
 
Okej, då antar jag att du åtminstone installerat firmwaret själv och att det fungerar så långt! Ska nog testa själv också! :) Det är lugnt med danskan förresten, visste inte vad du föredrog!
 
Re: Re: Re: UnDutchables v 0.2.3 - workaround för AI Servo!

Tja... Nu är det länge sedan som jag sålde min 300D så jag kan inte prova själv, men...

Man ska nog inte glömma att kameran trots allt har AI Focus som slår över till AI Servo om den upptäcker rörelse i bilden. Även om vissa tyckte sig ha problem med AI Servo så fungerade AI Focus rätt bra för mig och det är fortfarande min "defaultinställning" även på min 20D.

Men som sagt, man måste nog prova för att se hur det fungerar i praktiken.


--jalle

Cederbom skrev:
... Eller vad tror du? :)
 
20D... lyx! *drömmer mig bort* Det står på inköpslistan här också, men det finns en massa andra utgifter som måste klaras av först. =)

Nu har jag installerat i alla fall och det verkar fungera bra så långt i alla fall! AI-servon fungerar som så att man håller in knappen helt, inte bara halvvägs. Då går servon igång. Därefter använder man vänsterknappen på navigeringen för att utlösa. Jag har sprungit runt lite i lägenheten och fotograferat (näe, det ser säkerligen inte klokt ut!) och det verkar fungera hyfsat. Lite bökigt att komma åt knappen, men med lite träning kan det nog bli bra!
 
Jag är imponerad av de som klarar av att hacka kamerorna. Det är verkligen ett hästjobb.

Sättet att aktivera funktionen påminner om C.Fn4 som finns på 10D/20D/350D där man kan ändra beteendet på avtryckarknappen och flytta aktiveringen av autofokus till "*"-knappen.

Kör hårt!

--jalle
 
Inläst.

- Det går att välja bildsort/JPEG/RAW och vitbalans i programmenyerna. Tesade sportprogrammet som jag hade dagsljus, RAW och ISO på auto. Hoppas de fixar att det går att välja ISO även i sportprogrammet, där servofokusering fungerar. ISO blev auto och visade sig vara 400. Hoppas även på möjlighet att ställa in exponeringen i detta läge,

- Testar Servo på fokuseringen vilket görs genom att höger pilknapp används för att välja fokusmod SE, samma fokusmetod som sportprogrammet har. Det går fortfarande inte att trycka av bilden med avtryckaren, men bilden kan tas om kameran ställs om till manuell fokus, vilket tidigare gjordes med omkopplaren på objektivet. Nu görs detta även med vänster pilknapp. Så med lite fingerfärdighet går det atta att få till :)

Ska prova mer i dagsljus på rörligt mål
 
Ids inte starta en ny tråd men:

Var är jpeg filerna då man skjuter raw? Jag får bara upp t.ex. CRW_3240 och CRW_3240.THM Det finns ingen jpeg fil och jag vill kunna se bilderna även på datorer som inte kan läsa raw.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.