Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
--jalle (tur att man inte är engelsman...)

Verkligen, hoppas vi slipper uppleva något sådant på lördag...
 
Finns det någon bra manual på vad de olika funktionerna gör och hur man använder dem? Jag lyckas inte hitta det.

Jag förstår t.ex. inte hur jag ställer in fördröjningen på spegeluppfällningen, eller för den delen vad "inspeglad visning" alternativet gör för något.

Tacksam för svar
// Johan
 
http://www.jjmb.nl/content/content.php?Name=CustomFunctionsB71

Det är rätt många funktioner som bara finns som menyval, "inspeglad visning" fungerar inte.

Vill du ha en fullständig beskrivning över funktionerna så kan du ladda hem 10D manualen från Canons website.

--jalle


Johan-A skrev:
Finns det någon bra manual på vad de olika funktionerna gör och hur man använder dem? Jag lyckas inte hitta det.

Jag förstår t.ex. inte hur jag ställer in fördröjningen på spegeluppfällningen, eller för den delen vad "inspeglad visning" alternativet gör för något.

Tacksam för svar
// Johan
 
Ytterligare en som har uppgraderat... Hade valt Svenska menyer innan och det fungerade kanon att uppgradera över.

Har testat AF valen och det verkar fungera, dock ej AF SE.

Funderar på hur CF4 inställningarna fungerar och skulle ladda ned 10D manualen, men det fungerar inte längre från Cederboms länk?!

Är det nån som har en fungerande?
 
Uppdaterad. Har även anpassat märkningen av knapparna med nya funktioner. Det kan vara bra att ta med sig instruktionen för att backa tillbaka programvaran till Canons original vid viktigare fotoäventyr inklusive ett litet minneschip med koden.


Anpassade raskt kameran så att jag har så lite JPG-som möjlig, vilket ökade antalet bilder i RAW från 68 till 77 på ett 512 Mbytes kort. Fattar inte vad jag ska med JPEG till...

Provade spegeluppfällningsfunktionen och den fungerade bra. Kommer att brukas vid stativfoton framöver. Lite synd att man måste in bland menyerna för att komma åt den

FEC - blixtljuskompensationen ställdes in +1/3 och kommer att användas. Återstår att se om den fungerar.

AF-modefunktionen som ställs in på vänster pilknapp och ratt ställde jag i AI-läge så den blir motivföljande. Lätt att justera under drift.

Kamerans språk blev engelska fr att vra på den säkra sidan.

Får se om jag ger Canons originalprogramvara en ny chans...
 
Custom Function 1 som ändrar funktionen på SET smart om man kör med olika parametrar. Man slipper in och harva i menyerna för att ställa in "parameters", utan har de lätt tillgängliga genom att trycka på SET och snurra på ratten för att växla mellan parameter 1 och 2 och de tre egendeinierade samt Adobe.

/Roland myser vidare med det ryska hacket
 
RolandM skrev:
Custom Function 1 som ändrar funktionen på SET smart om man kör med olika parametrar. Man slipper in och harva i menyerna för att ställa in "parameters", utan har de lätt tillgängliga genom att trycka på SET och snurra på ratten för att växla mellan parameter 1 och 2 och de tre egendeinierade samt Adobe.

/Roland myser vidare med det ryska hacket

Jo, fast jag har funderat på hur ofta man byter mellan olika parametrar? Har inte själv hamnat i en situation där jag skulle behöva det... kör för det mesta +1 på alla, lagom färgmättnad å sådär... I vilka situationer drar du nytta av det?
 
Highweiss skrev:
Jo, fast jag har funderat på hur ofta man byter mellan olika parametrar? Har inte själv hamnat i en situation där jag skulle behöva det... kör för det mesta +1 på alla, lagom färgmättnad å sådär... I vilka situationer drar du nytta av det?

När jag kör JPEg drar jag nytta av det eftersom jag då kan växla mellan parameter 1 och parameter 2. Ettan är mer mättad i färgerna än 2:an. När jag kör RAW har jag ingen direkt nytta av det, för all framkallning gör jag utifrån RAW-filen och med hjälp av Capture-1 och då spelar parametern ingen roll.


Har tänkt ett varv till på det där och funderar på att låta set-knappen vara orörd.
 
Jag använder min set-knapp för att ställa in storleken på bilderna. Jag använder det kanske inte så ofta då jag oftast kör på RAW eller Jpeg FINE, men på semestern kommer jag nog ratta runt lite.

/ Marcus
 
nästa generation av kameror från Canon kommer sannolikt vra strippade i programvaran på funktioner, så att dessa inte finns med i koden. ANtar att detta som nu sker genom att dålda funktioner som slås på inte ska få ske igen.

Med erfarenhet av hur Compaq listade ut hur IBM:s Bios fungerade och då kunde bygga kloner av datorerna kommer det sannolikt inte att dröja länge innan diftiga individer förstår hur kameraprocessorena fungerar och klarar av att skriva helt egna firmware.

Det är underligt att Canon inte redan nu har kommit med en ny version av programvaran till 300D där oönskade delar är borttagna. Skadan är ju dock redan skedd och det är nog smart att inte göra något åt saken i programvaran och istället pressentera en ny generation av kameror och i dessa bygga bort möjligheten att bygga om programvaran.
 
Men...

Om du med detta menar att du ställde in den på AI SE(rvo) så är det ju den enda AF-mode som inte fungerar. Du kan nämligen inte trycka av när du har denna mode vald. De enda som fungerar som de ska är OneShot och AI Focus.

Problemet är tydligen att det är en separat krets som sköter AI Servo och det ställer till det hela.

--jalle


RolandM skrev:
Uppdaterad.
AF-modefunktionen som ställs in på vänster pilknapp och ratt ställde jag i AI-läge så den blir motivföljande. Lätt att justera under drift.

 
Jag använder set-knappen till att

till att snabbt ändra kvalitet på bilderna. Var jättebra under min resa i Kalifornien då jag inte hade möjlighet att tanka av minneskortet.

Normalbilder körde jag i min vanliga kvalitet, men vissa bilder som jag bara tog för att dokumentera diversa saker (såsom skyltar m.m) ställde jag snabbt ner i "small, normal" och sparade på så sätt massor av utrymme på kortet.

--jalle


RolandM skrev:
När jag kör JPEg drar jag nytta av det eftersom jag då kan växla mellan parameter 1 och parameter 2. Ettan är mer mättad i färgerna än 2:an. När jag kör RAW har jag ingen direkt nytta av det, för all framkallning gör jag utifrån RAW-filen och med hjälp av Capture-1 och då spelar parametern ingen roll.


Har tänkt ett varv till på det där och funderar på att låta set-knappen vara orörd.
 
Manuell ISO på sportprogrammet?

Eftersom AI SE inte fungerar ännu har jag börjat fundera på om det skulle vara fiffigare för hackarna att försöka göra det möjligt att ställa ISO manuellt i sportprogrammet? Det kunde ju vara nått eller...? Hur är det på 10D - är ISO låst på sportprogrammet där också?

Visst, på sikt hoppas jag ju innerligen att AI blir tillgängligt, men i väntan på det... :)
 
Re: Manuell ISO på sportprogrammet?

Japp, motivprogrammen är lika över hela linjen. Samma på 300D och 10D och samtliga kameror som har dem (i alla fall de som jag har kontrollerat det på)

Jag tror inte att det är speciellt lätt att hacka upp ett nytt beteende på motivprogrammen. Om du provar så kommer du att se att ingen upphackad funktionalitet finns tillgänglig i något motivprogram.

--jalle

Highweiss skrev:
Eftersom AI SE inte fungerar ännu har jag börjat fundera på om det skulle vara fiffigare för hackarna att försöka göra det möjligt att ställa ISO manuellt i sportprogrammet? Det kunde ju vara nått eller...? Hur är det på 10D - är ISO låst på sportprogrammet där också?

Visst, på sikt hoppas jag ju innerligen att AI blir tillgängligt, men i väntan på det... :)
 
Re: Re: Manuell ISO på sportprogrammet?

JalleS skrev:
Japp, motivprogrammen är lika över hela linjen. Samma på 300D och 10D och samtliga kameror som har dem (i alla fall de som jag har kontrollerat det på)

Jag tror inte att det är speciellt lätt att hacka upp ett nytt beteende på motivprogrammen. Om du provar så kommer du att se att ingen upphackad funktionalitet finns tillgänglig i något motivprogram.

--jalle

Mmmm.... de e väl sant. F*n, AI Servon är så prima när det går undan. Fast det finns ju tusentals fotografer som lärt sig fokusera manuellt i snabba situationer... de är väl fiffigast att träna på det i väntan på... i väntan på... byte till Canon EOS-1D Mark II? ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.