Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Senaste version och 420EX

Med risk för att bli idiotförklarad igen så måste jag fråga ;)
Är det någon som har provat senaste versionen med en extern blixt.
Min blixt "zoomar" nämligen inte längre med när jag ändrar brännvidden på objektivet.
Står istället och blinkar på 50mm...
Några tips?
 
Jo, om jag ska ge mig på en gissning

Ska jag gissa? Har du vinklat upp blixten? Min Sigmablixt står alltid och blinkar på 50mm när jag vinklar upp den i taket. (dvs: jag ställer manuellt om den till 28mmm för att få bra bilder)

Men för att inte göra bort mig totalt så kontrollerade jag nyss att motorzoomen på min Sigma fungerade som vanligt som jag riktade blixt rakt mot motivet, och det gjorde den (hackversion 71)

--jalle

PS: Jag har själv ställt samma fråga (innan jag flashade om min kamera) så det är därför som jag kan det hela:)

thomazl skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad igen så måste jag fråga ;)
Är det någon som har provat senaste versionen med en extern blixt.
Min blixt "zoomar" nämligen inte längre med när jag ändrar brännvidden på objektivet.
Står istället och blinkar på 50mm...
Några tips?
 
Re: Jo, om jag ska ge mig på en gissning

JalleS skrev:
Ska jag gissa? Har du vinklat upp blixten? Min Sigmablixt står alltid och blinkar på 50mm när jag vinklar upp den i taket. (dvs: jag ställer manuellt om den till 28mmm för att få bra bilder)

Men för att inte göra bort mig totalt så kontrollerade jag nyss att motorzoomen på min Sigma

Japp stämmer bra det var för att den var vinklad. Får ta på mig dumstruten igen... Tackar!
 
Nu har jag har jag plåtat en sådär 300 bilder med den hackade versionen av programvaran i kameran. Inga problem ännu. Det som förbryllar mig är att jag upplever bilderna som mer exakt fokuserade än tidigare. Det är förtidigt att påstå att det är så, men jag reagerade när jag igenom bilder och tyckte att det var avsvärt bättre skärpa i dem, alltså att skärpan har hamnat helt rätt i motivet. Jag undersöker detta vidare.
 
RolandM skrev:
Nu har jag har jag plåtat en sådär 300 bilder med den hackade versionen av programvaran i kameran. Inga problem ännu. Det som förbryllar mig är att jag upplever bilderna som mer exakt fokuserade än tidigare. Det är förtidigt att påstå att det är så, men jag reagerade när jag igenom bilder och tyckte att det var avsvärt bättre skärpa i dem, alltså att skärpan har hamnat helt rätt i motivet. Jag undersöker detta vidare.

Intressant! Fast det som i så fall förbryllar är att 300D ju är en nyare modell än 10D - därmed borde skärpan i software'n vara bättre på 300D? Så även om hackarna tagit 10D som grund så borde skärpan inte bli bättre, kanske något sämre? Och hur som helst borde skillnaderna vara närmast teoretiska, icke synliga för ögat...

Mina bilder har också blivit skarpare, men det kan bero på att jag bytte mitt 90-300/4.5-5.6 mot ett 70-200/4 L ;-)
 
eh,,

Nubliven ägare till d300. Amatör med stora bokstäver.. Såg inlägget om hack firmware till d300. Är det många som använder det? Vad är det man kan göra med detta, eller mer behöver jag det som amatör?

Amatören..
 
Jag skulle nog lungna mig lite tills man lär sig kameran. Vill man sen uppdatera till motsvarande 10d får man ju ta det med is i magen om man råkar sabba nått osv...
Men man kan ju alltid läsa om vad dom andra som uppgraderat tycker.
Mvh Jonas
 
Drygt 3.000 bilder

Jag har plåtat drygt 3.000 bilder sedan jag uppgraderade till hacket och följande erfarenheter har jag inhämtat.
- Som några nämner, en något bättre fokusering/skärpa
- Som varnat av hackaren, batteriindikatorn kan i förtid säga att batteriet är tomt. Åtgärdas enkelt genom att öppna luckan i VC:et, ploppa lös batterierna 5 mm, tillbaka med dem, stäng luckan och starta.
- Testat alla möjliga inställningar och ISO värden mellan kreativa området och manuella, inga problem

Så jag ser ingen risk med uppgradering utan bara fördelar.
 
Re: Drygt 3.000 bilder

Jan-Erik Andersson skrev:

Så jag ser ingen risk med uppgradering utan bara fördelar.

Håller med till 110%! Jag har försökt lusläsa inlägg på Fotosidan och annastans på nätet och hittills har jag inte hittat någon som har haft problem med hacket! Inte en kotte! Antalet äger av 300D bara här på Fotosidan uppgår till 571 stycken - ponera att ens 20% av dem har hackat, det blir sisådär 100 hackade kameror. Å alla knäpper bilder och använder sin kamera var och varannan dag... och ingen har haft problem. Njut av hacket kära fotovännner!!!
 
Linmajon skrev:
Om du bytte jämnt kan man kalla det en bra affär. Har han(hon?) märkt att han blivit blåst??

Nä, han märkte ingenting. Sa att honom att han ju får 80 mm mer än tidigare (128 mm dessutom, om man räknar med x1.6) å det var han jävligt nöjd med.

-----

Skämt å sido... fick betala en liten slant för mellanskillnaden. Dock så att jag fick nästan 500 kronor (!) mer för 90-300:an än vad jag betalade för den som ny i Kuala Lumpur i våras! There's no business like.... like... good business!
 
120%

Kameran blir smidigare. Det är intressant hur så små saker gör att den känns så mycket bättre och mer lättanvänd.

Det enda problemet som jag har hört talas om är en kille som fick problem med set-knappen, men det var ett mekanisk problem som bara slumpade sig så att han drabbades samtidigt som han skulle flasha om kameran.

Kör hårt!

Jag funderar på att köpa lite gnuggisar och skriva dit "FEC" samt "Focus" vid knapparna som används:)

--jalle


Highweiss skrev:
Håller med till 110%! Jag har försökt lusläsa inlägg på Fotosidan och annastans på nätet och hittills har jag inte hittat någon som har haft problem med hacket! Inte en kotte! Antalet äger av 300D bara här på Fotosidan uppgår till 571 stycken - ponera att ens 20% av dem har hackat, det blir sisådär 100 hackade kameror. Å alla knäpper bilder och använder sin kamera var och varannan dag... och ingen har haft problem. Njut av hacket kära fotovännner!!!
 
uppgradering

OK,

Någon som har en enkel lathund till en säker uppgradering av det ryska firmware hacket?

Lasse - Amatören-
 
Displayproblem

Hej nu har även jag lagt in firmwaren och efter att jag gjort det så strular belysningen lite.
Den gröna displayen inne i sökaren pendlar i ljusstyrka efter att jag fokuserat. Jag stör mig på detta eftersom jag inte lagt märke till detta innan jag uppgraderade.
Är det någon som har samma symptom eller kan det vara nått glapp på gång?

/ Calle
 
Servo i hackad firmware

Saxat från bifogat dokument:

"o AF SE AI-Servo (selectable but cannot take a photo - one workaround, hold the shutter button all the way down then switch the lens to manual focus)
 

Bilagor

  • wasia%20b7.1%20firmware%20features.pdf
    31.8 KB · Visningar: 585
Manual

Hej jag är ute efter sidorna 146 till 151 från 10D på Svenska är det någon som kan hjälpa mig.

Mvh Leo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.