kejo
Aktiv medlem
FW skojare2
Jo, men det betyder inte att det med automatik går mera fel med någon annan FW. Det bevisar möjligen att inte heller "orginal" är helt felfritt.
Som jag skrev så gäller det att förstå vad man riskerar och att den som känner sig osäker bör avstå. Jag önskar heller ingen att stå där med oanvändbar kamera men jag tycker inte man behöver börja kalla de som väljer att utveckla alternativa FW för "skojare". Självklart skall man iakta försiktighet och behandla ämnet med den respekt det förtjänar.
FW programmering är inget som är vidare lämpligt för "installations-fetishister" (de som installerar massor av program på sin dator och sedan avinstallerar dem - bara för att testa - och sedan undrar varför deras dator är långsam eller fungerar dåligt).
;-)
Vänligen,
Kjelle
Ok, det är möjligt att tolkade dig fel, men att börja skriva om "skojare" och "folk som vill ställa till det" tycker jag är att misstänkliggöra saker i onödan. Det finns enklare och bättre sätt för dessa individer att orsaka skador som säkert är mer tilltalande än att sprida "malicious FW" till fotointresserade kameraägare av ett visst märke och modell...mabbe1 skrev:
Kjelle, jag tror du tolkade mitt inlägg på helt fel sätt. Jag var inte ute efter att "racka ned" på folk med teknik intresse.
Nej, det finns det säkert inte många som vill och jag håller med dig om att det är viktigt att ta reda på om det går att "backa" och lägga tillbaka "orginal FW", INNAN man testar en alternativ FW. Själv skulle jag nog vänta med detta tills garantin gått ut, för jag tror inte heller att Canon är så hemskt fötjusta i garantirep pga misslyckad FW programmering av alternativ FW.
Mitt syfte med inlägget var att dela med mig av den erfarenhet som jag haft på detta område. Jag tror inte att någon är intresserad av att hamna i den situation jag gjorde med en trasig kamera.
Uppenbarligen kan det ju gå fel, trots att man följer Canons instruktioner, har kunskaper om teknik, är tekniskt intresserad och är nyfiken på ny teknik.
Jo, men det betyder inte att det med automatik går mera fel med någon annan FW. Det bevisar möjligen att inte heller "orginal" är helt felfritt.
Som jag skrev så gäller det att förstå vad man riskerar och att den som känner sig osäker bör avstå. Jag önskar heller ingen att stå där med oanvändbar kamera men jag tycker inte man behöver börja kalla de som väljer att utveckla alternativa FW för "skojare". Självklart skall man iakta försiktighet och behandla ämnet med den respekt det förtjänar.
FW programmering är inget som är vidare lämpligt för "installations-fetishister" (de som installerar massor av program på sin dator och sedan avinstallerar dem - bara för att testa - och sedan undrar varför deras dator är långsam eller fungerar dåligt).
;-)
Vänligen,
Kjelle