Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmmmmm!

Hmmmmmm!

Varför inte ha allt från början istället? Firmwarehack till en digitalkamera!
Låter amatöraktigt av tillverkaren.
Hmmmmmm!

Ilkka
 
Smart drag av Canon tycker jag. Samma "inkråm" som 10d men stryper finesser m h a mjukvaran för att prisskillnad ska kännas motiverad till 10d.

Sedan finns det ju mer saker som gör 10d till en bättre kamera naturligtvis....
 
Re: Hmmmmmm!

Finland skrev:
Hmmmmmm!

Varför inte ha allt från början istället? Firmwarehack till en digitalkamera!
Låter amatöraktigt av tillverkaren.
Hmmmmmm!

Ilkka

Jo för då hade du haft en 10D i plast skal istället för metallskalet. Och då kan de inte motivera det högre priset.

Sen att de är lata eller smarta att lägga in samma maskinvara är ju deras problem. De måste ju räknat med detta. Jag tycker det är på något sätt smart. :D bara bra för oss konsumenter.
 
Alltså, om man installerar "hacket" så är språket engelska???

Undrar innan jag gör samma sak...

Har något provat att återinstallera original firmware?
 
Ja, det bästa är väl att ställa in engelskt språk INNAN flashning.

JAG har inte testat och flasha tillbaka, men enligt de instrktioner och sidor jag läst ska det inte vara några dimmor.
 
Det jag menade var att minimera riskerna för en krashad kamera. Man vet aldrig med firmwares. Så JAG rekomederar vad Wasi som gjort hackaet rekomenderar.

Lycka till alla och glöm inte att ha kul med kameran. :D

GLAD MIDSOMMAR
 
Om jag kör enable på MLU och ställer in tiden på C.Fn 17 så verkar det som om spegeln alltid fälls upp när jag tar en bild. Oavsett om jag är i självutlösaren eller vanlig bildtagning.
Därför är jag tvungen att disable MLU för att kunna ta vanliga foton.

Nu gör det mig ingenting då jag inte har någon större användning av MLU. Skulle jag få för mig att köra någon längre exponering av stjärnhimlen eller nåt så kan man ju alltid använda den endast vid sådana tillfällen.

viktorssonm skrev:
Finns det någon här eller som hört någon "råka illa ut" på grund av hacket?

Om man installerar hacket med svenska som språk så kan det hänga sig. Tydligen så har flera här klarat sig ändå. Så det kanske är falskt alarm :). Jag läste någonstans att batteriindikatorn snabbare kan gå ner till en tredjedel än tidigare. Om jag förstod det rätt så drar den inte mer batteri, men indikatorn visar tidigare att det närmar sig. Om så är fallet så är det ju ingen fara.
Annars har jag bara läst bra saker, och är själv helnöjd med hacket.
 
cmw2 skrev:
Om jag kör enable på MLU och ställer in tiden på C.Fn 17 så verkar det som om spegeln alltid fälls upp när jag tar en bild. Oavsett om jag är i självutlösaren eller vanlig bildtagning.
Därför är jag tvungen att disable MLU för att kunna ta vanliga foton.

Nu gör det mig ingenting då jag inte har någon större användning av MLU. Skulle jag få för mig att köra någon längre exponering av stjärnhimlen eller nåt så kan man ju alltid använda den endast vid sådana tillfällen.

Konstigt - jag hade i min tur problem med att få MLU att fungera. Efter ett tag kom jag på att MLU fungerar med selftimern - den räknar ner sina vanliga tio sekunder (?) och efter det går är det MLU så länge som jag valt i C.Fn 17!

Däremot hade jag nån konstig inställning på vänsterknappen med tre inställningsmöjligheter - två av dem gav konstiga slutartider som alltid var en eller två sekunder oberoende av vilken slutartid jag ställt in... men det var tydligen en gammal hack...!? Har plockat den allra senaste nu.

Nå, mao allt är inte såååå smoooth och straight forward med hacken - men nog är den prima ändå ;-)

Andreas
 
Re: Re: Hmmmmmm!

azon skrev:
Jo för då hade du haft en 10D i plast skal istället för metallskalet. Och då kan de inte motivera det högre priset.

Sen att de är lata eller smarta att lägga in samma maskinvara är ju deras problem. De måste ju räknat med detta. Jag tycker det är på något sätt smart. :D bara bra för oss konsumenter.

E ni hundra på att det är samma "inkrom" som 10D, slutarmekanik o så?
 
Ja, det hoppas jag

Annars så skulle det bli problem

--jalle (på skämthumör inför midsommar:)


cmw2 skrev:
Om jag kör enable på MLU och ställer in tiden på C.Fn 17 så verkar det som om spegeln alltid fälls upp när jag tar en bild.
 
Så vitt som jag vet...

så är det inte samma inkrom. Bland annat så har jag läst att kretskorten är annorlunda där 300D har en mer integrerad lösning med ett kretskort där 10D har 3 st (men jag kan ha fel). Dock så är det i mångt och mycket samma komponenter som används.

--jalle


Finland skrev:
E ni hundra på att det är samma "inkrom" som 10D, slutarmekanik o så?
 
jag ropade också 'Hurra' när detta hack kom. Har framför allt saknat MLU.
Men nu kan jag inte disable MLU, utan kan bara välja på 1.5, 3, 4,5, 6, 7,5 eller 1o sekunders fördröjning.
Någon annan som råkat ut för samma missöde?

h/Mats
 
Jag ladded nyss ner 7.1 versionen och det fungerar som tidigare. Jag kan disabla MLU totalt genom C.Fn 12.

Om jag enablar MLU så måste kameran vara i "en-skottsläge" eller "självutlösare" för att det ska fungera. Om den är serietagning så är MLU alltid av oavsett läge på C.Fn 12.


--jalle

mazeson skrev:
jag ropade också 'Hurra' när detta hack kom. Har framför allt saknat MLU.
Men nu kan jag inte disable MLU, utan kan bara välja på 1.5, 3, 4,5, 6, 7,5 eller 1o sekunders fördröjning.
Någon annan som råkat ut för samma missöde?

h/Mats
 
behöver två klarlägganden

Har nu följt tråden, laddat hem hacket (7.1) till datorn. Innan jag nu slutför behöver jag hjälp med två klarlägganden.

1. Jag tänker ladda in hacket med kameran i "engelskaläge". Kan jag därefter återgå till svenska?

2. Nu blottar jag strupen totalt; hur ansluter jag kameran till datorn för att ladda in hacket?
(rodnar av dumhet...)

tacksam för hjälp.

/Arne
 
SÅ vitt jag förstått det rätt kan man ej återgå till svenska med det "ryska" hacket, dock har det funkat utmärkt för mig att ha kvar svenska, alla menyer ligger ju redan i hacket så allt är på helt perfekt svenska.

För att byta firmware gör man precis som man skulle gjort om man bytt till en orginal ny firmware, detta finns väl beskrivet på canons hemsida ( http://www.canon.co.jp/Imaging/eosdigital/E3kr_firmware-e.html ), där finns även orginal firmware att ladda herm i fall man skulle vilja byta tillbaka, vilet inte är så troligt men ändå...:)
 
Re: behöver två klarlägganden

Arne S skrev:
Har nu följt tråden, laddat hem hacket (7.1) till datorn. Innan jag nu slutför behöver jag hjälp med två klarlägganden.

1. Jag tänker ladda in hacket med kameran i "engelskaläge". Kan jag därefter återgå till svenska?

2. Nu blottar jag strupen totalt; hur ansluter jag kameran till datorn för att ladda in hacket?
(rodnar av dumhet...)

tacksam för hjälp.

/Arne
Om du har en kortläsare tex! formatera kortet i kameran sätt in kortet i kortläsaren för över filen på kortet. Se till att ha fullt batteri stoppa in minneskortet i kameran slå på den klicka på ok...sen är det bara be till gud.

Många har tydligen uppdaterat kameran utan att ändra till engelska, och tydligen ska det fungera. Men jag tror inte att det går att ändra åt något håll efter uppdateringen.
Ps jag gjorde min idag och det fungera fint som fan!
 
Då så...

Tack Christer, tack Jonas. Då är det bara att prova. Tur att man är konfirmerad så att man kan välsignelsen och andra behjälpliga fraser...

Lev väl.

Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.