Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Tillbaka till temat...

Aendy skrev:
Jag vet att allt detta står på första sidan. Dock finns det ju 17 st funktioner man kan ställa in, inklusive MLU (C Fn.). Tack för manualen dock.

Ingen orsak! I manualen på sid 146-151 (typ) hittar du beskrivningar om alla custom functions.

Men... en fråga i alla fal...:

Vad är det som fastnat på höger och vänster knapparna?

Trycker jag in vänsterknappen och snurrar på hjulet kan jag välja mellan PA-1, PA-2, PA-3.

Trycker jag in vänsterknappen och snurrar på hjulet kan jag välja mellan PA-0, PA-1, PA-2.

Vad är detta?

sorry, all info fanns ju i tråden... :-/ Sorry!

Fast... när jag trycker jag in högerknappen och snurrar på hjulet kan jag välja mellan PA-0, PA-1, PA-2. Fast det står att högerknappen inte har någotn funktion...?

Helt riktigt (och jag blev lika förvirrad). Ingen funktion, den visar bara de där värderna men gör ingenting. Förberett för framtida funktionalitet (det är ju en beta)

-jalle

Highweiss skrev:
sorry, all info fanns ju i tråden... :-/ Sorry!

Fast... när jag trycker jag in högerknappen och snurrar på hjulet kan jag välja mellan PA-0, PA-1, PA-2. Fast det står att högerknappen inte har någotn funktion...?

Filen finns på internet. Sök i Google på Wasia och Satinfo så hittar du hans site. Info om hur allt fungerar finns i zip-filen.

Tappar RAW?

Hejsan!
Min polare läste in den senaste, men han tappar möjligheten att välja RAW... det finns inte längre som alternativ(!). Beror det på att han inte kan teknik (jag har bara hjälpt honom via telefon) eller på att det är en bugg i uppdateringen?

Tappar INTE raw!

Hej igen! Min polare tänkte inte hela vägen när han testade... i de mindre kreativa lägena går det ju inte att ställa in RAW, därav att det inte fanns som menyalternativ. Men nu har vi identifierat problemet i alla fall! Sorry... :)

E de nån som i mån av möjlighet kan svara på följande frågor angående C.Fn:

*C.Fn 12* hur fungerar MLU? Väljer "MLU enabled" i C.Fn - men vad gör jag sen för att få MLU!? 10D manualen är inte speciellt klar på den här punkten...!

*C.Fn 8* Hur (med vilket program) får jag fram "the jpeg image embedded in the RAW image file"? Eller är det så att jag med den här funktionen bestämmer storleken på RAW-filerna? Med andra ord vill jag definitivt hålla den på RAW+Large...? Sällan vill man väl ha en RAW-fil med alla dess möjligheter för att ur den få ut en försvinnanden liten jpge-bild...!?

Och dessutom undrar jag var jag ställer FEC? På tidigare hacks kunde man tydligen välja mellan WB och FEC på WB-knappen... men mina otränade ögon hittar inte den funktionen nånstans nu...!?

Andreas

Som försöker förstå... ;-)

Underbart! MLU är en av anledningarna till att en 300D nu helt plötsligt känns väldigt lockande. Synd bara att pengarna tryter :)

MLU har jag inte heller fått grepp om. Det här måste vi gå till botten med :)

RAW använder jag inte, så det har jag inte fördjupat mig i.

FEC ändrar man numera på Jump-knappen, såvida detta inte ändrats i den senaste firmwaren.

MLU = Mirror Lockup =
Du låser upp spegeln/prismat i kameran, detta kan vara användbart vid längre exponeringar för att minimera skakningsoskärpa.

Cn.17 ställer tiden för hur lång tid spegeln ska vara uppe i detta läge.
Denna funktion är faktiskt bättre implementerad än på 10Dn där du manuellt måste fälla upp och ner spegeln.

MagnusM skrev:
Cn.17 ställer tiden för hur lång tid spegeln ska vara uppe i detta läge.
Denna funktion är faktiskt bättre implementerad än på 10Dn där du manuellt måste fälla upp och ner spegeln.

Konstigt - min C.FN 17 är "Lens AF stop button function"!? Jag har en version av softan som är från typ 6.6.2004 eller så...!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar