Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny utrustning, lite tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

ashuraya

Medlem
Hej.

Det är så att ja ska byta min kamera utrustning, från Canon till Nikon.

Nu behöver ja ha en bra objektiv med VR funktionen i. Självklart med en jätte bra skärpa..

Har nån någon tips över ?
 
För det första kanske det vore bra för folk att få veta vad för något du fotar, vilka brännvidder du är intresserad av, vilket kamerahus du kommer använda optiken till, vilken prisklass osv. för att man överhuvudtaget ska kunna rekommendera något.

Vad har du tidigare haft för kamera/optik? Och vad är det du ser hos Nikon som din Canonutrustning inte klarar?

För det andra diskuteras denna fråga i otaliga mängder trådar, så använd sökfunktionen...
 
Tja, det finns allt från 18-55 VR för under 2000:- till 600/4 för strax under 80 000:-. Vad har du för budget?

Per.
 
Det är så. Jag har en Canon 30D med 17-40 optiken, Plus en extern blixt Speedlite-430 EX.
För det första ja är väldigt missnöjd med färgåtervinnig. Jag är en frilandsfotograf samt för det mesta bröllops fotograf.
Jag fotar stora bröllopar där ja tar runt 800-1200 bilder. Stor del utav dem är skärpan jätte dåligt samt färgerna.

Farbror som är bröllops fotograf har själv en Nikon d300 med 18-200 optiken, SB-800..

Där emot är skärpan och färgerna jätte fina..

Så nu är det dags för mig att hoppa över till nikon, eftersom canon är inget för mig längre.

Jag ska få en D3 ifrån usa när farsan kommer tillbaka.

Fast nu vet jag inte vad jag skall ha för optik. Spelar ingen roll med pengar det löser sig. Fast vill ha något skarpt och snabb. Helst med VR funktionen i, för att jag tar väldigt snabba tillfäle.
Någon tips?
 
Det är min hemsida ja. Fast min server är nere just nu skall byta min internet uppkoppling. Sen startas det igen.
 
Hmm, skulle 17-40 ge dålig skärpa OCH dåliga färger? Det objektivet har ju en färgåtergivning som är bland de bästa som överhuvudtaget finns. Måste vara något annat det beror på i så fall, såvida det inte är knas på optiken, men borde väl inte påverka färgerna? Fast det klart, smaken är som baken, och måste väl finnas de som inte gillar 17-40:s återgivning. Jag är däremot HELT övertygad, detta objektiv är ENASTÅENDE, särskilt på en croppad kamera, då blir det ju enormt skarpt överallt också, i vart fall min
 
Håkan Bråkan skrev:
Hmm, skulle 17-40 ge dålig skärpa OCH dåliga färger? Det objektivet har ju en färgåtergivning som är bland de bästa som överhuvudtaget finns. Måste vara något annat det beror på i så fall, såvida det inte är knas på optiken, men borde väl inte påverka färgerna? Fast det klart, smaken är som baken, och måste väl finnas de som inte gillar 17-40:s återgivning. Jag är däremot HELT övertygad, detta objektiv är ENASTÅENDE, särskilt på en croppad kamera, då blir det ju enormt skarpt överallt också, i vart fall min

Kan bara hålla med. Alltså finns det två alternativ kvar.

1. Det är fel på din kamera = lämna in.

2. Det är du som inte har tagit dig tiden att lära dig hur kameran funkar. Detta alternativ gör att det inte kommer bli bättre med en D3 heller.
 
Håller med. Jag vitbalanserar kameran och försöker alltid få bästa möjliga val att fota med. Fast ja är missnöjd med färgerna. Kan hålla med om det finns något fel på kameran.

Men hur som helst har 17-40 ingen IS och när ja fotar snabba tillfälle så brukar bilderna bli jätte suddiga =(
 
ashuraya skrev:
Håller med. Jag vitbalanserar kameran och försöker alltid få bästa möjliga val att fota med. Fast ja är missnöjd med färgerna. Kan hålla med om det finns något fel på kameran.

Men hur som helst har 17-40 ingen IS och när ja fotar snabba tillfälle så brukar bilderna bli jätte suddiga =(

Fotar du i RAW ? Hur efterbehandlar du dina bilder ?

Snabba tillfällen låter som att objekten rör sig. Då är endast kortare slutartid som hjälper. Om det är objektet som rör sig så funkar inte IS. IS (VR) funkar ju endast för din egen skakningsoskärpa.
 
Jag fotar i JPEG.

Men ja använder för det mesta blixten bara. Så det är sällan jag fotar utan blixt.
Därför är det skakningen som förstör skärpan
 
Ok, men du kanske skall använda blixt då, för du lär inte se någon förbättring med en Nikon om du inte ändrar ditt sätt att fotografera.
 
Jo då. Nikon är något helt annorlunda jämfört med canon.

Fast det jag vill är en bra optik med VR funktionen i.
 
Varför frågar du inte din farbror istället?

Annars så lär väl ett 14-24/2.8 och ett 24-70/2.8 sitta som en fläskläpp på en D3:a för bröllopsbilder. Släng med ett 70-200/2.8 VR så lär du inte ha fler ursäkter

De tre objektiven kostar strax under 50.000 kr
 
Skulle vilja rekomendera dig att fota i RAW eller RAW+JPEG. Att fota bara i JPEG vare sig med 30D eller D300/D3 känns lite att skjuta en mås med kryssningsmissil.

RAW+JPEG skulle kunna göra att du snabbt kan göra en cd/DVD med jpeg bilder som beställaren/bröllopsgästerna kan välja de bilder de vill ha som du kan sedan fixa lite med i raw och sedan göra mycket bra kopior utifrån det. I RAW filen kan du dessutom "göra om " vitbalansen om du inte är nöjd.

Mitt inlägg ska du läsa som ett förslag, du ska naturligtvis välja den metod som fungerar bäst för dig.

Lycka till
 
jdandanell skrev:
Varför frågar du inte din farbror istället?

Annars så lär väl ett 14-24/2.8 och ett 24-70/2.8 sitta som en fläskläpp på en D3:a för bröllopsbilder. Släng med ett 70-200/2.8 VR så lär du inte ha fler ursäkter

De tre objektiven kostar strax under 50.000 kr

Det är de jag tänker just på.
Räcker det för tillfället bara med 70-20 VR ?
eller 14-24 ?
 
hvenafoto skrev:
Skulle vilja rekomendera dig att fota i RAW eller RAW+JPEG. Att fota bara i JPEG vare sig med 30D eller D300/D3 känns lite att skjuta en mås med kryssningsmissil.

RAW+JPEG skulle kunna göra att du snabbt kan göra en cd/DVD med jpeg bilder som beställaren/bröllopsgästerna kan välja de bilder de vill ha som du kan sedan fixa lite med i raw och sedan göra mycket bra kopior utifrån det. I RAW filen kan du dessutom "göra om " vitbalansen om du inte är nöjd.

Mitt inlägg ska du läsa som ett förslag, du ska naturligtvis välja den metod som fungerar bäst för dig.

Lycka till

Det är det jag skall göra när jag byter utrustningen. Skall bara fota i RAW formaten.
Men kommer jag att kunna ändra mycket med färgerna och sånt ?
 
ashuraya skrev:
Det är det jag skall göra när jag byter utrustningen. Skall bara fota i RAW formaten.
Men kommer jag att kunna ändra mycket med färgerna och sånt ?

Ärligt talat, har du läst på om din Canon överhuvudtaget? Du kan ändra färgerna och vitbalansen hur mycket du vill i RAW. Du kan göra alla ändringar din kamera kan.

Ska du springa runt och fota med grundinställningar i kameran spelar det ingen roll om du har en Canon 450D eller en Nikon D3. Du kommer få halvdana bilder vilket som.

Med D3 kommer det ställas ännu högre krav på din efterbehandling, vilket du uppenbarligen inte behärskar nu. Du kastar pengar i sjön.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.