ANNONS
Annons

Ny stationär dator för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
blev osäker om jag skulle fråga i en befintlig tråd, finns flera med samma frågeställning men jag valde till slut att starta en ny.

Kommer främst att använda datorn till fotoredigering, LR och PS, lite videoredigering.

Vad tror ni om den här uppsättningen:
Moderkort
Gigabyte GA-Z77X-D3H Intel Z77 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1155 ATX
CPU
Intel Core I5-4670K 3,4GHz
CPU-kylare
Cooler Master HYPER 212 EVO
Internminne
Crucial BallistiX Sport Kit 2x8GB DDR3 1600MHz
Hårddisk
Western Digital Caviar Green WD20EZRX 2TB

Sen blir det förmodligen ett sånt här grafikkort, men tillsvidare får mitt Geforce 7900 GTO duga.
MSI GeForce GTX 760 2GB

Moderkortet är socket 1155 och processorn socket 1150, så de kommer inte att passa ihop. Välj i stället ett moderkort baserat på Z79 (det du valt nu är Z77)

Ska du ha ett dedikerat grafikkort och inte behöver thunderbolt tycker jag att du skall titta på sockel 2011 för både moderkort och processor. En Intel Core i7 3820 kostar bara någon enstaka hundring mer och du har ett system som du kan växa betydligt mer med tiden.

Vilket du än väljer så gör en SSD som systemdisk stor skillnad och det borde ditt system ha.

/Karl

Ska du ha ett dedikerat grafikkort tycker jag att du skall titta på sockel 2011.

Vilket du än väljer så gör en SSD som systemdisk stor skillnad och det borde ditt system ha.

/Karl

Ok, ska kolla det. Glömde att säga det, jag har ett Samsung 830 Series på 128 Gb som systemdisk. Sen har jag en ssd på 40Gb för Lightroom katalog och scratchdisk för ps.

Hej,
blev osäker om jag skulle fråga i en befintlig tråd, finns flera med samma frågeställning men jag valde till slut att starta en ny.

Kommer främst att använda datorn till fotoredigering, LR och PS, lite videoredigering.

Vad tror ni om den här uppsättningen:
Moderkort
Gigabyte GA-Z77X-D3H Intel Z77 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1155 ATX
CPU
Intel Core I5-4670K 3,4GHz
CPU-kylare
Cooler Master HYPER 212 EVO
Internminne
Crucial BallistiX Sport Kit 2x8GB DDR3 1600MHz
Hårddisk
Western Digital Caviar Green WD20EZRX 2TB

Sen blir det förmodligen ett sånt här grafikkort, men tillsvidare får mitt Geforce 7900 GTO duga.
MSI GeForce GTX 760 2GB

Green är strömsnål och långsam. Ta Black om du vill ha prestanda.

Kolla att det finns gott om USB3 portar på moderkortet / lådan.

SSD har nämnts redan. Köp gärna en som cachedisk för PS/LR också.

Jag skulle stoppat i mer minne, man kan aldrig få nog speciellt med video.

Tack för svaren. Har satt ihop en ny dator nu men det skiljer 1500 kr mot min förra, och då är fråga om det är värt det. Men samtidigt så är det senaste paket mer framtidssäkert så det är kanske lika bra att köra på det. Kommer att köpa mer minne så småningom, men tillsvidare så får 16Gb räcka.

Är det något mer jag behöver?

Datorpaket

Som jag skrev så har jag redan 2 SSD-diskar, en som systemdisk och för PS och LR.

Tack för svaren. Har satt ihop en ny dator nu men det skiljer 1500 kr mot min förra, och då är fråga om det är värt det. Men samtidigt så är det senaste paket mer framtidssäkert så det är kanske lika bra att köra på det. Kommer att köpa mer minne så småningom, men tillsvidare så får 16Gb räcka.

Datorpaket

Som jag skrev så har jag redan 2 SSD-diskar, en som systemdisk och för PS och LR.

Som tidigare föreslagits. Dubblera RAM-minnet till 32.
Det är så pass billigt idag, och man kan aldrig få för mycket.

Datorpaket

Du bör köpa 4 st. minnesmoduler då 2011 plattformen har 4-kanalsminne.

Tycker 3820 är en rätt meningslös cpu, presterar inte bättre än 4670K men systemet blir dyrare, krångligare att överklocka och X79 moderkorten är i princip gamla P67 moderkort. Visst finns möjligheten att uppgradera cpu:n till en 6-kärnig men dom kostar en bra slant och isf. är det bättre att köpa helt nytt system om nåt/några år.
Summa summarum: Ska du köpa X79 bör du köpa en 6-kärnig direkt, allt annat är meningslöst. Köp hellre Z87, 4670K och mycket minne.

Du bör köpa 4 st. minnesmoduler då 2011 plattformen har 4-kanalsminne.

Tycker 3820 är en rätt meningslös cpu, presterar inte bättre än 4670K men systemet blir dyrare, krångligare att överklocka och X79 moderkorten är i princip gamla P67 moderkort. Visst finns möjligheten att uppgradera cpu:n till en 6-kärnig men dom kostar en bra slant och isf. är det bättre att köpa helt nytt system om nåt/några år.
Summa summarum: Ska du köpa X79 bör du köpa en 6-kärnig direkt, allt annat är meningslöst. Köp hellre Z87, 4670K och mycket minne.

Dagens X79-kort kommer även fungera till nästa generation Core i7-extreme. Sedan har du dom stora fördelarna, bredare minneskanaler dvs snabbare minne och också möjlighet att sätta in 8st moduler och komma upp till 64GB samt fler PCIe kanaler för PCIe SSDer, grafikkort, mer USB3, SATA3 etc etc.

/Karl

Dagens X79-kort kommer även fungera till nästa generation Core i7-extreme. Sedan har du dom stora fördelarna, bredare minneskanaler dvs snabbare minne och också möjlighet att sätta in 8st moduler och komma upp till 64GB samt fler PCIe kanaler för PCIe SSDer, grafikkort, mer USB3, SATA3 etc etc.

/Karl

Allt detta verkar dock vara overkill för TS. Dagens X79 kort kommer inte på något magiskt sätt att få fler USB3/sata3 osv kontakter, detta kräver givetvis nytt moderkort med intels nya styrkrets för Ivy Bridge-E. Det är inte alla X79 kort som har 8 minnesplatser heller.

PCI-e är en icke-fråga när det gäller bildredigeringsdatorer. Dagens PCI-e 3.0 med 16 lanes på Z87 har inga problem med hastigheten även om man stoppar i ett kraftfullt grafikkort och PCIe ssd.

Tycker fortfarande 3820 är ett dåligt köp. 4770K presterar bättre till ett lägre pris. Vill man absolut ha 2011 plattformen bör man vänta på Ivy-bridge E och sedan köpa nyaste moderkort o cpu.

Allt detta verkar dock vara overkill för TS. Dagens X79 kort kommer inte på något magiskt sätt att få fler USB3/sata3 osv kontakter, detta kräver givetvis nytt moderkort med intels nya styrkrets för Ivy Bridge-E. Det är inte alla X79 kort som har 8 minnesplatser heller.

PCI-e är en icke-fråga när det gäller bildredigeringsdatorer. Dagens PCI-e 3.0 med 16 lanes på Z87 har inga problem med hastigheten även om man stoppar i ett kraftfullt grafikkort och PCIe ssd.

Tycker fortfarande 3820 är ett dåligt köp. 4770K presterar bättre till ett lägre pris. Vill man absolut ha 2011 plattformen bör man vänta på Ivy-bridge E och sedan köpa nyaste moderkort o cpu.

Du kan sätta i fler USB3, SATA3 PCIe-kort på X79.

Att vänta på Ivy-bridge E är något man kan göra, men största skillnaden där är att Ivy-bridge E är strömsnålare. Dom nya moderkorten kan dock kanske vara intressantare.

/Karl

Du kan sätta i fler USB3, SATA3 PCIe-kort på X79.

Att vänta på Ivy-bridge E är något man kan göra, men största skillnaden där är att Ivy-bridge E är strömsnålare. Dom nya moderkorten kan dock kanske vara intressantare.

/Karl

Man kan göra så mycket men är det verkligen intressant? Dom allra flesta klarar sig med 6 st Sata 3 och 6 st USB 3.0 + 6-8 st USB 2.0.
Ivy bridge-E lanseras nu i september och ska enligt rykten bli lite billigare än Sandy bridge-E, dvs SB-E borde vara helt ointressant. Prestandan på en 4820K blir ungefär 10% bättre än SB-E men ungefär likvärdig med 4770K. IB-E får även AVX2 stöd vilket kan göra stor skillnad i framtiden (haswell har det redan).
Ska man overklocka kan 4820K dock vara ett bättre alternativ då den har fastlödd IHS (går dock att "delida" en 4770K).

Även om jag förstod att grafikkortet inte riktigt håller måttet mätt i dagens läge, men riktigt så illa trodde jag inte det var :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar