Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny sensorteknik från Sony - kan de va nåt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tyckte det stod att han hade skyndat sig att få ut detta så det blev nog lite fel för jag hittade ju också fel i texten. Inte alla läser heller så uppmärksamt som du (det är verkligen en komplimang Per!), så han får skärpa sig framöver!
 
Men pilen på bilden är ju nerifrån och upp (se vid "Continued exposure") genom kablaget. Så läste jag bilden först. Men du har nog rätt ändå för mikrolinserna finns ju på den andra sidan av sensorn i bilden ...
Aha, då förstår jag hur du har tänkt, men dessa tjocka pilar har ingenting alls att göra med hur ljuset faller på sensorn, utan i vilken ordning man ska följa bilderna.

Om du tittar på den översta teckningen ser du att först kommer mikrolinserna, sedan R-G-B-filtren, därefter ett skyddslager och sedan fotodioderna. Under dessa kommer sedan allt annat krafs. Således, detta är med hundraprocentig säkerhet en sensor där det infallande ljuset träffar vad som normalt brukar vara dess baksida, och kallas därför som du vet för "Back Illuminated".
 
Hmmm ...

Jag kanske har missuppfattat men :

En sensor som har ett flyttbart färgfilter och läser av alla färger i tur och ordning med samma sensoryta kan väl inte användas för annat stillbildsfoto än med riktigt snabba tider där man ev kan simulera enbildstagning (multishot).
Om någon vet hur man kan ta stillbilder med en sådan sensor så förklara matematiken för mig.
Säg att jag vill ta en bild med 1 sek tid, hur gör man detta med en sådan sensor ?
Blir det 3 sek total exponering eller 1/3 sek exponering per färg eller finns det något annat sätt ?
 
Du har nog missuppfattat snabbheten något med denna sensor. Enligt databladet klarar den i APCS-läge att leverera 4K i 240 bilder/sek, dvs 8-10x ultrarapid.

Men riktigt vad den kan och inte kan lär vi väl få veta först den dag den har kommit ut i någon kamera...
 
Å andra sidan står det ju också att den eventuellt ska pillas in i en telefon, och då är det lite väl stort...
 
(Ursäkta afe, jag råkade radera bort det inslag du svarade på, som var nedanstående.)

1.5 tums-sensor? De måste väl rimligen mena en 1/1.5 tums-sensor?
Nej, här har Andrea inte skrivit fel. Sony anger att det är en "Type 1,5" sensor. Tänk på att sensorstorlekar till videokameror (och även till kompaktkameror) sedan hedenhös-videokameratiden har angets med YTTERDIAMETERN på det videorör man använde i dåtidens videokameror. Det som var naturligt då är det inte längre nu eftersom kopplingen som bekant har försvunnit, men denna något arkaiska måttstandard är ändå fortfarande den som används idag.

Sensordiagonalen för IMX189AEG anges ju till 23,79 mm, vilket stämmer bra med 1,5".

Diagonalen för en 1/1,5"-sensor är avsevärt mindre, ca 11 mm.
 
(Nu får vi väl hoppas att inte du också i din tur råkar radera bort det inslag jag svarar på här...)

Å andra sidan står det ju också att den eventuellt ska pillas in i en telefon, och då är det lite väl stort...
Absolut. Därför tror jag inte på den uppgiften. Var kommer den ifrån? Finns i alla fall inte i det datablad från Sony jag har sett.
 
Du har nog missuppfattat snabbheten något med denna sensor. Enligt databladet klarar den i APCS-läge att leverera 4K i 240 bilder/sek, dvs 8-10x ultrarapid.

Men riktigt vad den kan och inte kan lär vi väl få veta först den dag den har kommit ut i någon kamera...

Fast det kräver snabba slutar tider, denna sensortyp kommer i princip kräva 3x så kort slutartid som en konventionell när du fotar saker som rör sig.

/Karl
 
Nej, här har Andrea inte skrivit fel. Sony anger att det är en "Type 1,5" sensor. Tänk på att sensorstorlekar till videokameror (och även till kompaktkameror) sedan hedenhös-videokameratiden har angets med YTTERDIAMETERN på det videorör man använde i dåtidens videokameror. Det som var naturligt då är det inte längre nu eftersom kopplingen som bekant har försvunnit, men denna något arkaiska måttstandard är ändå fortfarande den som används idag.

Sensordiagonalen för IMX189AEG anges ju till 23,79 mm, vilket stämmer bra med 1,5".

Diagonalen för en 1/1,5"-sensor är avsevärt mindre, ca 11 mm.

Den där gamla Vidicon-terminologin är det väldigt få som förstår idag, så jag tycker att det är mycket, mycket bättre att ange sensorns dimensioner. Eventuellt räcker det med diagonalens längd (om det är en rektangulär sensor. :)
 
Absolut. Därför tror jag inte på den uppgiften. Var kommer den ifrån? Finns i alla fall inte i det datablad från Sony jag har sett.

I denna tråds första inlägg citeras SAR där någon har skrivit att den nya sensorns ska sitta i "some compact device (maybe for the Xperia Z4?)". Var denne någon har fått uppgiften från vet jag dock inte.
 
Vilka källor SAR har vet väl ingen.

Vad menas med "The sensor is also capable of Global Shutter "?

Det verkar ju som om varje ljussensor på denna nya sensor har varierbart färgfilter, så att den kan antingen ta tre bilder först en röd, sedan en grön och sist en blå eller vilken ordningen det nu blir. Sensorn borde ju då även kunna ställa in sig så att olika pixlar får olika färg enligt ett bayermönster och då i en exponering kan ta en färgbild. Det skulle kunna vara det som menas.

/Karl
 
"Global Shutter är vad videofilmarna vill ha i stället för "Rolling Shutter". :)

En mekanisk analogi skulle kunna vara att se en Global Shutter som en centralslutare och en Rolling Shutter som en ridåslutare.

En Global Shutter läser ut bilddata från alla sensorrader samtidigt. Detta har inte varit möjligt att göra med CMOS-sensorer förrän under sista tiden. Därför har CMOS-tillverkarna fått använda det som kallas för Rolling Shutter, dvs man läser ut en rad (eller några) åt gången, så att man "rullar" avläsningen från ena kanten på sensorn och till den andra. Detta gör att rörliga objekt hinner med att förflytta sig innan hela sensorrutan är avläst. Blir förstås värre ju snabbare objekt man avbildar.

Resulterar i att ifall man t.ex. panorerar en videokamera med Rolling Shutter lite snabbt så kommer vertikala objekt som huskanter, flaggstänger etc. att luta, bli sneda. Likaså ifall man håller kameran stilla och objektet rör sig över bildrutan. Runda hjul på en bil som rör sig kan bli ovala. Gäller även för ridåslutare, speciellt tydligt på äldre systemkameror med kortaste synktid på kanske 1/25 sek, men är knappast något problem med dagens kameror där ridåerna rör sig 8-10 gånger snabbare. Raka propellrar ser ut som bananer, och det kan t.ex. bli 16 blad istället för 4.
 
Jag känner mig NU FÖR TIDEN alltid osäker på vad som kommer att raderas bort eller ej. Syftar du på min förklaring ovan om skillnaden mellan Global och Rolling Shutter, och att jag bara skulle ha kunnat förklara Global Shutter utan att jämföra med "gamla tiders" Rolling Shutter?

F.ö. är det så att Global Shutter var det som användes förr i tiden i videokamerorna (CCD), medan Rolling Shutter är det du finner i nära nog alla dagens videokameror som amatörer har råd att köpa (CMOS).

Global Shutter är BÅDE gammalt, som det var förr - OCH det senaste nya... :)

(Bäst att tillägga att IMX189AEG inte är den allra första CMOS-sensorn med Global Shutter. Som vi kan se är det annat som den är först med.)
 
Jag känner mig NU FÖR TIDEN alltid osäker på vad som kommer att raderas bort eller ej. Syftar du på min förklaring ovan om skillnaden mellan Global och Rolling Shutter, och att jag bara skulle ha kunnat förklara Global Shutter utan att jämföra med "gamla tiders" Rolling Shutter?

F.ö. är det så att Global Shutter var det som användes förr i tiden i videokamerorna (CCD), medan Rolling Shutter är det du finner i nära nog alla dagens videokameror som amatörer har råd att köpa (CMOS).

Global Shutter är BÅDE gammalt, som det var förr - OCH det senaste nya... :)

(Bäst att tillägga att IMX189AEG inte är den allra första CMOS-sensorn med Global Shutter. Som vi kan se är det annat som den är först med.)

Tack för exempel och förklaring till en som inte är videotillvänd. Jag tycker inte vi ska ha så bråttom och radera inlägg som dessa så länge de fyller en funktion. Är vi inte alla här för att lära oss lite vi inte redan vet av de som vet lite mer?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.