Annons

Ny picasa med stöd för rawbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

blixa

Aktiv medlem
Ett av mina favoritgratisprogram för att visa bilder och sortera dem är Google:s Picasa. Har nu kommit i version 2.1 och stödjer nu rawbilder.

Hämtas från Google
 
Till nya användare:

För att se bilden i fullskärm ska du placera muspekaren ovanför bilden och hålla ner Ctrl+Alt
 
Är programmet snabbt eller långsamt vad gäller visning av Canon CR2 samt Nikon NEF?
Kan man på ett enkelt sätt döpa om bilder (typ trycka F2) och bläddra mellan dem?
Tacksam för svar då mina engelskakunskaper är begränsade.
//MN
 
Har själv NEF bilder och där känns programmet snabbt. F2 fungerar för omdöpning, och bläddra kan man göra både med piltangenterna eller mushjulet!

Sen har programmet visst enklare editeringsverktyg som ger rätt ok resultat om man är amatör, men kommer att kännas för enkla för vana photoshoppare!
 
Picasa 2 "rockar fett"

Laddade ner Picasa efter att ha fått nys om detta via "Digitalfoto för alla"

Min mun var som en fågelholk hela kvällen, WOW.
Programmet är smidigt, snabbt och snyggt. Öppnade även mina NEF-filer snabbt och smidigt.

Hade många fina funktioner som jag gillade t.ex.
"Gift CD" funktionen. Mycket bra resultat och enkelt att göra.

Tyckte även att de efterbehandlingsfunktioner som fanns var välfungerande.

För att få riktigt koll på styrkan i detta program mailade jag till en kompis som jobbar dagligen med Photoshop och bad honom säga sin åsikt. Även han blev mycket imponerad.

Slutligen: Ett mycket bra komplement till Photoshop och ett mycket bra arkiveringsprogram för bilder.

Allt detta för 0 kronor!!
 
Vad är detta för ett skumt program?
Skall eländet skanna hela datorn, tar ju en evig tid. Jag är inte intresserad av att det ska leta upp varenda Jpeg på datorn, det är mina RAW-filer jag vill kolla på.
Ingen möjlighet att titta i mappar med mappträd som man är van vid,
Får bara upp mappar efter datum, inget mappträd.
NEF och CR2 att öppna?
Hur?
När jag försökte öppna en NEF hängde sig programmet.
Håller på bli knäpp på detta program.
För mig är det inget Wow ännu, i nuläget minuspoäng.

Tacksam för hjälp då min engelska är kass.
//MN
 
Senast ändrad:
Bussmicke skrev:
Vad är detta för ett skumt program?
Skall eländet skanna hela datorn, tar ju en evig tid. Jag är inte intresserad av att det ska leta upp varenda Jpeg på datorn, det är mina RAW-filer jag vill kolla på.
Ingen möjlighet att titta i mappar med mappträd som man är van vid,
Får bara upp mappar efter datum, inget mappträd.
NEF och CR2 att öppna?
Hur?
När jag försökte öppna en NEF hängde sig programmet.
Håller på bli knäpp på detta program.
För mig är det inget Wow ännu, i nuläget minuspoäng.

Tacksam för hjälp då min engelska är kass.
//MN

EN VARNING! Om ni inte vill ha varje liten bild med som finns till program osv så se till att den första skanningen bara görs på mina dokument eller mina bilder! Om det är försent och du redan har alla små gif bilder inplockade i Picasa så är det enklare att avinstallera det och börja om än att sitta och ta bort alla bilder från picasa.
Under Folder så kan du ställa in så att du sorterar foldrarna efter namn, storlek eller datum. Sen kan du skapa olika collections att sortera in foldrarna i.
Du kan döpa filerna genom att trycka på f2. Det går utmärkt att döpa fler filer på en gång, det är bara att markera dom först.
Tilldela nyckelord som fungerar även i photoshop gör du lätt med en Ctrl-K tryckning.
Vad det gäller Nef filer så vet jag inte hur det funkar. Det är ett bra sorteringsprogram, men det finns många bättre raw-konverterare!
 
Okej, men hur gör jag för att titta i mina mappar jag har alla bilder i?
Finns ju inget "träd" som i Utforskaren.
Har alla RAW-bilder i resp datummapp.
Försöker jag öppna en RAW-fil hänger sig ju Picasa.
Allt taget idag hamnar i 051126 som ligger under en mapp som heter 2005.
Hur bär jag mig åt för att komma åt den exempelvis?
Det enda jag får upp är Jpegs..
//MN
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad som hänt dig. Avinstallera programmet och börja om. Det ska bli en massa mappar på vänstersidan under "folders on disk".
Och när du markerar en mapp så ska alla bilder automatiskt komma upp som tumnaglar i den stora rutan till höger. Klickar du på tumnageln så kommer du in i redigeringsavdelningen.
Nef formatet är ju lite knepigt. Det är ju inte bara Picasa som har svårt för dem, och jag kan tänka mig att det är bättre att använda ett annat program för dom filerna. Fujis och Minoltas råfiler funkar alldeles utmärkt.
 
Det borde räcka att gå in under File => Add Folder to Picasa och bocka ur de mappar du inte vill se (så dom har ett rött kryss, dvs "Remove from Picasa"). De mappar som sedan syns är de som står under "Watched folders".
 
Bussmicke skrev:
Okej, men hur gör jag för att titta i mina mappar jag har alla bilder i?
Finns ju inget "träd" som i Utforskaren.
Har alla RAW-bilder i resp datummapp.
Försöker jag öppna en RAW-fil hänger sig ju Picasa.
Allt taget idag hamnar i 051126 som ligger under en mapp som heter 2005.
Hur bär jag mig åt för att komma åt den exempelvis?
Det enda jag får upp är Jpegs..
Undrar jag med... är ju i princip omöjligt att hitta sina bilder med Picasa! Annars är programmet småtrevligt.
 
Nu funkar det, Picasa måste scanna igenom först innan man hittar bilderna.
Bytte namn på en folder/mapp i Utforskaren, nu hittar jag den inte i Picasa, Hur får jag den tillbaka i Picasa?
//MN
 
Senast ändrad:
Man blir ju en smula irriterad på deras importfunktion. Hur svårt ska det vara att implementera funktionen att man själv får välja vilka mappar den ska importera och på ett enkelt sätt.

Som det är nu så måste man ta varje mapp en för en om inte Picasa får scanna automatiskt.

Men i övrigt så är jag rätt positiv till programmet.
 
niklasl skrev:
Undrar jag med... är ju i princip omöjligt att hitta sina bilder med Picasa! Annars är programmet småtrevligt.

Förstår inte problemet. Om ni installerat programmet och alla mapparna är uppradade i vänstermarginalen efter datum, namn eller storleksordning så är det hur lätt som helst. Om ni dessutom har gett bilderna ett namn eller keyword så är det bara att söka på det i den lilla sökrutan. Precis som AseeDsee, fast enklare och du kan ge bilderna keyword i photoshop som fungerar även på Picasa och tvärtom. Du kan även ge bilderna etiketter -labels.
Jag har ca 6000 bilder som picasa håller reda på åt mig. Enda nackdelen är att det har blivit lite segt att starta upp.

Håller med om att importfunktionen kunde vara bättre. Gå in på http://groups.google.com/group/picasa
och tyck till om det så blir vi fler och det kanske rättas till i nästa uppgradering.
 
Senast ändrad:
arnenym skrev:
Förstår inte problemet. Om ni installerat programmet och alla mapparna är uppradade i vänstermarginalen efter datum, namn eller storleksordning så är det hur lätt som helst. Om ni dessutom har gett bilderna ett namn eller keyword så är det bara att söka på det i den lilla sökrutan. Precis som AseeDsee, fast enklare och du kan ge bilderna keyword i photoshop som fungerar även på Picasa och tvärtom. Du kan även ge bilderna etiketter -labels. Men du måste göra en sökstruktur själv.
Jag har ca 6000 bilder som picasa håller reda på åt mig. Enda nackdelen är att det har blivit lite segt att starta upp.

Jag bytte namn på en folder/mapp i Utforskaren, nu hittar jag den inte i Picasa, Hur får jag den tillbaka i Picasa?
//MN
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.