Annons

Ny picasa med stöd för rawbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
arnenym skrev:
Förstår inte problemet. Om ni installerat programmet och alla mapparna är uppradade i vänstermarginalen efter datum, namn eller storleksordning så är det hur lätt som helst. Om ni dessutom har gett bilderna ett namn eller keyword så är det bara att söka på det i den lilla sökrutan. Precis som AseeDsee, fast enklare och du kan ge bilderna keyword i photoshop som fungerar även på Picasa och tvärtom. Du kan även ge bilderna etiketter -labels.
Jag har ca 6000 bilder som picasa håller reda på åt mig. Enda nackdelen är att det har blivit lite segt att starta upp.

Håller med om att importfunktionen kunde vara bättre. Gå in på http://groups.google.com/group/picasa
och tyck till om det så blir vi fler och det kanske rättas till i nästa uppgradering.
Som en del andra saknar jag filträdet som jag har på min hårddisk. Picasa sorterar bilderna på sitt eget sätt och då kan iaf inte jag hitta det jag letar efter. Det kanske är en vanesak att lära sig Picasas metasortering?
 
Bussmicke skrev:
Jag bytte namn på en folder/mapp i Utforskaren, nu hittar jag den inte i Picasa, Hur får jag den tillbaka i Picasa?
//MN

Tools-folder manager - scan always på hela mappen där du har alla bilder samlade så kommer den automatiskt tillbaka. Det kan vara lite segt i importen ibland. Kör scan once om du har lite brådis. Programmet kan behöva en omstart ibland när man har hållt på och röjt om mycket, har jag märkt. Det optimerar inställningar och ändringar när det stängs av.
 
Tack för hjälpen, nu började den scanna in den mappen igen, skall jag bockar Scan allways efteråt?

Körde med BreeseBrowser och där hängde sig programmet då det tydligen var fel på nån NEf-fil. Förstår inte varför BB hänger sig i sånt fall.
Skumt.
I Picasa, för att återgå till det, ser man bilder med konstiga färgskiffer(?) och det verkar vara de som är skadae, kan det vara så?
 
Re: Picasa 2 "rockar fett"

jag tycker picasa är jättesmidigt, men jag blev inte så glad då jag upptäckte att vissa ändringar som man gör i programmet (bla rotera) bara slår igenom i picasa, dvs den sparar inte den riktiga filen. Jag tycker det är irriterande då man exempelvis vill ha sina "riktiga" bilder på rätt håll för att visa ett bildspel. Hoppas de fixar det till nästa version...
 
När jag "snabb"redigerar bilderna i Picasa (kanske för att ge bort) och sen öppnar dom i Windows visningsprgm för bilder, så blir det väldigt konstiga färger, men öppnar man dom i annat prgm är dom OKey. Är det så?? Mig spelar det inte så stor roll, men om man då ger bort lite bilder, kanske dom inte har nåt annat bildvisningsprgm. Någon som sett detta och/eller om det går att göra nåt åt??
 
Re: Re: Picasa 2 "rockar fett"

agrolsy skrev:
jag tycker picasa är jättesmidigt, men jag blev inte så glad då jag upptäckte att vissa ändringar som man gör i programmet (bla rotera) bara slår igenom i picasa, dvs den sparar inte den riktiga filen. Jag tycker det är irriterande då man exempelvis vill ha sina "riktiga" bilder på rätt håll för att visa ett bildspel. Hoppas de fixar det till nästa version...


Gå up på File- save a copy så har du en bild med de färdiga ändringarna som syns även i andra program. . Eller så exporterar du filen till en annan mapp så får du en kopia där. Kopiorna komprimeras rätt mycket när man spar dom. Programmet är väl tänkt mest för dom som använder bilder på webben
Jag tycker att det är bra att man alltid har orginalfilerna kvar orörda. Du tar bort alla ändringar i orginalfilen genom att högerklicka på tumnageln eller bilden och välja Undo all edits.
 
Jag tycker programmet visar dem mörkare än vad de är, Har jag ljusat upp en NEF-bild för att den ska synas korrekt så blir det bara på den, de andra är fortsatt mörka.
Kan man inte ställa in programmet så alla bilder visas naturligt. i BrezeBrowser syns de som de skall.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.