Annons

Ny pc

Produkter
(logga in för att koppla)
En bärbar dator är smidig, men de kommer inte i närheten av prestandan hos en stationär (och när det närmar sig så är det för det dubbla priset, eller mer).
 
En bärbar dator är smidig, men de kommer inte i närheten av prestandan hos en stationär (och när det närmar sig så är det för det dubbla priset, eller mer).

Beror helt o hållet på vad man jobbar med!
Man behöver kanske inte alla hästkrafterna. Man ska kunna nyttja det man köpt.

Finns ett "test" här på FS på hur snabb datorn jobbar. Låt säga att den datro jag rekommenderar slår de flesta stationära som postat sina resultat. Och frågan är..... Kan jag vänta 5s längre för en rendering?

De flesta kraftpaketen är gjorda för spel och endast CS4 använder sig av grafikkortet. Jag kör LR med RAW filer och adjustment brush. Inte mkt lagg där. Kanske nån enstaka gång om jag zoomar in och råkar har 5 eller fler penslar samtidigt kan jag nog ibland störa mig.

/Rommél
 
Beror helt o hållet på vad man jobbar med!
Man behöver kanske inte alla hästkrafterna. Man ska kunna nyttja det man köpt.

Finns ett "test" här på FS på hur snabb datorn jobbar. Låt säga att den datro jag rekommenderar slår de flesta stationära som postat sina resultat. Och frågan är..... Kan jag vänta 5s längre för en rendering?

De flesta kraftpaketen är gjorda för spel och endast CS4 använder sig av grafikkortet. Jag kör LR med RAW filer och adjustment brush. Inte mkt lagg där. Kanske nån enstaka gång om jag zoomar in och råkar har 5 eller fler penslar samtidigt kan jag nog ibland störa mig.

/Rommél
Nej, prestanda förblir detsamma, oavsett vad du jobbar med. Om du kan använda den eller inte är ju dock upp till mjukvaran.
Att din bärbara klår stationära datorer i det testet säger ju inte så mycket då flera av de stationära är väldigt gamla (i hårdvaruperspektiv) burkar.

Sätter du Dells XPS som rekommenderas i denna tråden i en fight med HP:n du länkar till så blir det inte mycket kvar av HP:n :)
Trådskaparen hade ju som jag förstod det en MBP som han var nöjd med också, så bärbart finns redan för de ändamålen.
 
Jeppe: hur skulle datorn blir långsammare? Processorn går i pension och minnena trillar av pinnen? ;)


Nej, men du vet. Man uppgraderar programvara, får nya krav, allt ska ju gå snabbare. Allt sådant har ju ett pris. Det var mer så att under mina år som windowsanvändare så tyckte jag att efter ungefär ett år så började datorn sega ihop, det var säkerhetsuppdateringar och servicepacks och massa skräp i registret. Nu säger jag inte att OS X inte har detta, för de har också en del uppdateringar för jämnan. Men efter två år med burken (alltså dubbelt så lång tid som förflöt mellan mina 98/2000/XP ominstallationer) så känns OS X fortfarande fräscht.
 
Nej, men du vet. Man uppgraderar programvara, får nya krav, allt ska ju gå snabbare. Allt sådant har ju ett pris. Det var mer så att under mina år som windowsanvändare så tyckte jag att efter ungefär ett år så började datorn sega ihop, det var säkerhetsuppdateringar och servicepacks och massa skräp i registret. Nu säger jag inte att OS X inte har detta, för de har också en del uppdateringar för jämnan. Men efter två år med burken (alltså dubbelt så lång tid som förflöt mellan mina 98/2000/XP ominstallationer) så känns OS X fortfarande fräscht.

Ja, det är också min upplevelse med windows xp att skiten måste formateras om varje år för att kännas pigg. Ett himla bökandes! Nu har jag haft en vista laptop ett års tid, och den verkar bli snabbara med tiden (service pack 1 gjorde sitt). Men det finns ju inget som sägar att inte den pensionerar sig snart...

T
 
Jag är också inne på den burken. Saker som gör att jag tvekar är en ganska klen strömförsörjning som enligt tester ligger på precist på gränsen. Den drog 320 w vid hård last och max är 360 w.
T

Helt riktigt och också ett klagomål som framförts mot modellen efter att den släpptes i USA. Jag satte nyligen ihop en i7-baserad burk åt en spelutvecklande kompis och hon funderade också på Dells XPS men efter letande på nätet kom jag fram till att det som vanligt inte finns någon "free lunch". Nätaggregatet är rejält underdimensionerat vilket gör att det får jobba hårt nästa hela tiden och således kan ljud- och värmenivåerna bli lidande. Vi skippade den och körde på hemmabygge med komponenter för optimal kylning och lägsta möjliga ljudnivå, men det blev också ett par tusen dyrare. Jag har dessutom dåliga erfarenheter av Dell och deras kylning i små lådor så det var ett lätt val för mig...

Apple har inga i7-maskiner och ska man köpa en framtidssäker Apple-maskin idag och inte har råd med Mac Pro skulle jag ge rådet att vänta. Att Apple inte ens erbjuder vanliga Quad Core i sina iMac är bara fjantigt.
 
Helt riktigt och också ett klagomål som framförts mot modellen efter att den släpptes i USA. Jag satte nyligen ihop en i7-baserad burk åt en spelutvecklande kompis och hon funderade också på Dells XPS men efter letande på nätet kom jag fram till att det som vanligt inte finns någon "free lunch". Nätaggregatet är rejält underdimensionerat vilket gör att det får jobba hårt nästa hela tiden och således kan ljud- och värmenivåerna bli lidande. Vi skippade den och körde på hemmabygge med komponenter för optimal kylning och lägsta möjliga ljudnivå, men det blev också ett par tusen dyrare. Jag har dessutom dåliga erfarenheter av Dell och deras kylning i små lådor så det var ett lätt val för mig...

Apple har inga i7-maskiner och ska man köpa en framtidssäker Apple-maskin idag och inte har råd med Mac Pro skulle jag ge rådet att vänta. Att Apple inte ens erbjuder vanliga Quad Core i sina iMac är bara fjantigt.
Intressant med nätagget, det är en stor miss av Dell isf. Om det är problem med strömen kan jag inte heller rekommendera burken då jag vet hur frustrerande underdimensionerade nätagg kan vara.
Kommer själv att bygga mig ett i7-system denna månaden, blir lite dyrare (om man bara tittar på kronorna, men jag får ju exakt de komponenterna jag vill ha vilket är värt mer) men att bygga själv är ju det roliga med köpet ;)

Mac Pro är inte framtidssäker så den avråder jag ordentligt ifrån, de borde komma ut med en fräschare version snart kan man tycka. Apple har väl inte varit intresserade av seriösa desktopanvändare/workstations på ett bra tag? Mac Pro var ju ett ryck i rätt riktning, men den lågan slocknade rätt fort.
 
Ja, tänker man inte lägga till grafikkort eller överklocka kan det ju räcka med 360 w. I princip kan man stoppa in ett större, men det kostar ju en hacka och kan ge problem när det nu är ett 'dell-moderkort' och allt är för-dellat.

Nej, tänker man inte mixtra med datorn tror jag ärligt talat inte det är nogåt problem. Testet jag läste prisade också låga ljudnivån.

Själv skulle jag nog roa mig med att bygga en själv (byggde en i 93, så det har nog hänt nåt). Men jag rekommanderar den här till min far.

T
 
Kommer själv att bygga mig ett i7-system denna månaden, blir lite dyrare (om man bara tittar på kronorna, men jag får ju exakt de komponenterna jag vill ha vilket är värt mer) men att bygga själv är ju det roliga med köpet ;)
QUOTE]

Vore intressant att se vad du väljer för komponenter och varför! Och sedan höra hur det funkade.
T
 
Kommer själv att bygga mig ett i7-system denna månaden, blir lite dyrare (om man bara tittar på kronorna, men jag får ju exakt de komponenterna jag vill ha vilket är värt mer) men att bygga själv är ju det roliga med köpet ;)
QUOTE]

Vore intressant att se vad du väljer för komponenter och varför! Och sedan höra hur det funkade.
T

Kan återkomma i tråden när prylarna anlänt :)
 
Jag fick min Dell Studio XPS. Den var ett tryggt val efter att jag gjort lite research på diverse forum. Processorn har stor betydelse när det skall renderas bilder och om 2-3 år vill fördodligen de flesta av oss köra med 64-bitars program.

Med Dell Studio XPS fick jag:
i7 Quadroprocessor
6GB interminne
2 st raid0
256 grafikkort

10,400 inkl trådlöst nätverkskort, hemlevererat och klar att köra. Jag räknade ut att Vista 64 och CS4 skulle kunna nyttja mer än 4GB, därför känns 6GB rätt för att utväxla processorhastigheten optimalt.

Datorn öppnar upp och arbetar med bilderna på ett märkbart snabbt sätt. Helt utan fördröjningar.

Det känns bra att ha en dator som är utbyggnadsbar i framtiden.

Det enda jag snålade på var grafikkortet (av okunskap) som inte lär vara optimerat med CS4 vet jag nu. Dock funkar CS4 bra med det grafikkort som levererades för vad jag använder datorn till. Även 3D funkar bra. Om jag fått beställa om hade det dock blivit det större grafikkortet.

Prestandatestet här i forumet görs på 10 sek, jämfört med 250 sek med min Pentium3,0 med 1GB interminne.

Om 2-3 år kanske jag byter grafikkort annars räcker denna dator en bra bit in på 10-talet.
 
Prestandatestet här i forumet görs på 10 sek, jämfört med 250 sek med min Pentium3,0 med 1GB interminne.

Konstigt, jag gjorde det på 50 sekunder med min Pentium D 2.8 (dual P4) som ju bara borde ge 50 procent över din eller så, iof med 3 gig minne. Hadde du möjligen annat öppet, eller cachade disken? Bara ett Firefox fönster och det tog 74 sekunder för mig! Ja, kanske inte värt att utreda när du nu har en fin ny burk ;o)

En snubbe fick 5.9 sekunder med en Core i7:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=47351&highlight=prestanda&page=50

men den var iof klockad och innehåller lite mer godsaker (och kostar nogåt mer, forstås).

Hälsningar, Thorsten
 
Kommer själv att bygga mig ett i7-system denna månaden, blir lite dyrare (om man bara tittar på kronorna, men jag får ju exakt de komponenterna jag vill ha vilket är värt mer) men att bygga själv är ju det roliga med köpet ;)
QUOTE]

Vore intressant att se vad du väljer för komponenter och varför! Och sedan höra hur det funkade.
T
Nu har jag testat allting i lite över 24h och det verkar funka riktigt bra.
Jag valde Asus P6T WS Professional moderkort, ett "workstation" kort. Inget speciellt mer än SAS-kanalerna och inte en massa fläktar och skräp som sitter på kortet.
I det sitter en Intel i7 920 och på den en Noctua NH-U12P som kyler riktigt bra (kör med Arctic silver istället för medföljande pasta). Corsair XMS3 Dominator 1600mhz DDR3 (3*2gb, ska uppgraderas till 6*2gb när tillfälle ges).
Valde efter rätt lång betänketid Western Digitals RE3 500gb diskar, 2st i Raid0 för system och applikationer (var inne på Seagate ES.2 primärt).
Eftersom GTX280-korten dippade i pris (under 3000kr) så köpte jag ett sådant när tillfället gavs, gigantiskt kort men trevlig prestanda (CS4 flyter på som en dröm).
Ett "be-quiet 650w dark power pro, first class" försörjer det hela med ström.

Det var väl det hela, mycket nöjd med burken, om du har några frågor så är det bara att fråga (ifall du nu inte redan köpt).

Edit:
Kör Windows 7 betan och jag måste säga att jag är imponerad. Ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklas fram till retail.
 
Tackar Erik. Verkar som ett kalas system du satt upp. Jag hållar fortfarande på och velar, kommer nog snåla lite gran jämfört med dig. Vem vet, Microsoft kanske hinnar släppa 7:an innan jag blir klar till att beställa ;o) Att köra betan ett tag kanske kan vara ett alternativ, faktisk. En vista b64 kostar ju en slant och känns ju så himla onödigt på nåt vis... Skall kolla lite på den.

Hälsningar, Thorsten
 
Tackar Erik. Verkar som ett kalas system du satt upp. Jag hållar fortfarande på och velar, kommer nog snåla lite gran jämfört med dig. Vem vet, Microsoft kanske hinnar släppa 7:an innan jag blir klar till att beställa ;o) Att köra betan ett tag kanske kan vara ett alternativ, faktisk. En vista b64 kostar ju en slant och känns ju så himla onödigt på nåt vis... Skall kolla lite på den.

Hälsningar, Thorsten

Det handlar ju alltid om ett behov :) Jag har kört på enbart laptop i några år och jag kände att redigeringen mest blev plågsam och inte rolig längre, dessutom gillar jag att spela lite då och då ;)
Har du inget behov just nu så rekommenderar jag dig att vänta på Intels i5, en lite bantad version av i7 men många tror att skillnaderna kommer att vara marginella. Dessutom kanske Microsoft fått ut 7an lagom tills dess ;)

Angående betan så känns det som man kan köra 7an skarpt i princip. Även ifall OS:et crashar så påverkar det ju inte eventuella filer man har sparat (utom i vissa extrema fall).
 
... om jag sedan vill ha minst en 24" skärm, vad blir då ett lämpligt val?

Jag sprang på den här på Netonnet nyligen...

Samsung SyncMaster 2493HM, pris 3.690 kr.

Skärmtyp: TN
Bildstorlek: 24 tum wide
Punktmellanrum: 0.270 mm
Upplösning rek/max: 1920 x 1200 / 1920 x 1200
Kontrast: 10 000:1 (Statisk kontrast 1000:1)
Ljusstyrka: 400 cd/m2
Responstid: 5 ms
Betraktningsvinkel H°/V°: 160/160
Gränssnitt Analog/Digital: 15pin D-sub / DVI-D, HDMI
VESA: VESA 75
Horisontell svepfrekvens: 30 - 81 kHz
Certifiering: TCO-03
Storlek: 565,0 x 447,5 x 250,0mm med fot
Vikt: 8,5 kg
Övriga inkluderade tillbehör:
VGA-kabel
DVI kabel
 
Köper man PC av Dell kan man som bekant anpassa den för sitt eget behov.
Men frågan är om inte Komplett.se är "stråt vassare" där.

http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306

Jag som startade tråden är inte datafreak. Är sugen på Dell´s Studio XPS. Jag har offert på en så´n med Vista Ultimate, 6 GB minne, HDD 2x640 i RAID 0, 512 MB grafikkort, Blue Ray för både läsning och inspelning och 16x DVD samt med 3 års servicepack för 15 000.
Datorn du hänvisar till kostar 19 000. Vad får jag för dom extra 4 000?
Jag kör aldrig spel, det är bara konventionell bildbehandling.

Det enda med Dellén är att nå´n i början av diskussionen sa att den inte är så tyst? Det är inte min nuvarande heller och det är onekligen rätt störande. Vad är facts, ni som redan kör?
 
Nu har jag testat allting i lite över 24h och det verkar funka riktigt bra.
Jag valde Asus P6T WS Professional moderkort, ett "workstation" kort. Inget speciellt mer än SAS-kanalerna och inte en massa fläktar och skräp som sitter på kortet.
I det sitter en Intel i7 920 och på den en Noctua NH-U12P som kyler riktigt bra (kör med Arctic silver istället för medföljande pasta). Corsair XMS3 Dominator 1600mhz DDR3 (3*2gb, ska uppgraderas till 6*2gb när tillfälle ges).
Valde efter rätt lång betänketid Western Digitals RE3 500gb diskar, 2st i Raid0 för system och applikationer (var inne på Seagate ES.2 primärt).
Eftersom GTX280-korten dippade i pris (under 3000kr) så köpte jag ett sådant när tillfället gavs, gigantiskt kort men trevlig prestanda (CS4 flyter på som en dröm).
Ett "be-quiet 650w dark power pro, first class" försörjer det hela med ström.


Det var väl det hela, mycket nöjd med burken, om du har några frågor så är det bara att fråga (ifall du nu inte redan köpt).

Edit:
Kör Windows 7 betan och jag måste säga att jag är imponerad. Ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklas fram till retail.

Vad är dina synpunkter, se mitt svar till Christerorebro ovan. För mig är det def inte ngt alt att bygga själv, den kompetensen har jag inte. Men jag gissar att ditt val av "be-quiet 650 dark power pro, first class" innebär att du har en heltyst dator med bra kylning? Vad är fö Wndows 7 betan, betaversionen av nästa (efter Vista) Windows-system?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.