Annons

Ny pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar ju alltid om ett behov :) Jag har kört på enbart laptop i några år och jag kände att redigeringen mest blev plågsam och inte rolig längre, dessutom gillar jag att spela lite då och då ;)
Har du inget behov just nu så rekommenderar jag dig att vänta på Intels i5, en lite bantad version av i7 men många tror att skillnaderna kommer att vara marginella. Dessutom kanske Microsoft fått ut 7an lagom tills dess ;)

Angående betan så känns det som man kan köra 7an skarpt i princip. Även ifall OS:et crashar så påverkar det ju inte eventuella filer man har sparat (utom i vissa extrema fall).

Hej Erik,

Nej, livet är för kort för plågsamt långsamma datorer ;o) Den jag har (Pentium D 2.8) är också riktigt plågsam på LR/PS. Lär inte bli bättre när vi får hem 5D2:an. Jag får fundera lite till... Tackar igen för hjälpen!

Hälsningar, Thorsten
 
Vad är dina synpunkter, se mitt svar till Christerorebro ovan. För mig är det def inte ngt alt att bygga själv, den kompetensen har jag inte. Men jag gissar att ditt val av "be-quiet 650 dark power pro, first class" innebär att du har en heltyst dator med bra kylning? Vad är fö Wndows 7 betan, betaversionen av nästa (efter Vista) Windows-system?
Kan man inte bygga själv får man förlita sig på andra (t.ex. Dell eller HP) :) Jag såg att du tittat på XPS Studio som är väldigt prisvärd. Det har dock kommit upp ett par inlägg om att nätaggregatet i den är i minsta laget, fast med tre års service så har du ju skydd mot att det eventuellt skulle ge vika.
Min dator är inte knäpptyst, men både laptopen och den externa hårddisken som står på bordet låter mer än vad den nya stationära gör, det är tyst nog för mig :)
Förutom nätaggregatet sitter där ju 5 fläktar till ;)
 
Tips på bärbar PC

Jag behöver också byta dator och vill ha en bärbar med bra kraft och skärm för hantering av bilder (PS) mm. Funderar också på en projektor. Den där HP-burken som rekommenderas tidigare i tråden har fått rätt dålig kritik i tester jag surfat runt på.

Har istället sett denna Acer Aspire 8930G-844G32BN - Core 2 Duo P8400 - 18.4" TFT på http://www.acershop.se/m4n?cat1id=0...ler-product&cat2id=0&viewMode=3&prodid=634870

Är det någon som kan ge något tips och råd angående denna (eller någon annan) och vilken projektor som kan tänkas passa till? Är det en fördel tex om skärmen och projektorn har samma upplösning?

/Andreas
 
Frugan jobbade ett tag på en laptop, men det är suboptimalt ergonomiskt och även dator mässigt. Man får bra mycket bättre stationär för 14.000 än den där.

Största bekymret på laptoppar är enligt min uppfattning skärmen. Det kan vara väldigt knepigt att få till det. Vid första ögonkastet kan vissa vara ok, men ofta blir man besviken i längden. Projektorer vet jag inget om. Ett annat bekymmer är tillgång till mycket billig och snabb lagring. Även 320 gig tar fort slut i fotovärlden.

Måste man ha laptop så kan man väl få leva med det.

T
 
Vet eg i minsta laget om datorer - när du väljer 2x640 HDD i Raid0, innebär det att du har 640 GB tillgängligt för lagring och ytterligare lika mkt finns för kontinuerlig säkerhetskopiering, dvs du kommer ha två hårddiskar i datorn med samma innehåll? Därmed skulle inget behov finnas för att ha en separat hårddisk stående bredvid datorn som jag nu har?

RAID 0 existerar inte om man skall vara petig. RAID innebär att en eller flera diskar kan gå sönder utan att man förlorar några filer men så är det inte med s.k. RAID 0. RAID 0 över två diskar innebär att hälften av filen skrivs på den ena disken och hälften på den andra, s.k. stripning. Man vinner i prestanda men förlorar i säkerhet iom att man dubblar antalet diskar som kan gå sönder.

Om du vill ha säkrare lagring över två diskar så är det RAID 1 som gäller. Då skrivs samma data på bägge diskarna men du halverar lagringskapaciteten.

Ingen RAID är någon backup. Det är ett system för att i första hand öka tillgängligheten och i andra hand öka prestandan med bibehållen hög säkerhet. En backup bör gå att lagra på annan plats än i närheten av datorn. Är den konstant ansluten så kan ett elakt virus slå ut både originalet och säkerhetskopian. Off sitelagring skyddar också mot t.ex. brand och inbrott.
 
Sen när blev en förkortning detsamma som ett krav? JBOD räknas också som RAID, trots att det inte innebär någon redundans.
 
Sen när blev en förkortning detsamma som ett krav? JBOD räknas också som RAID, trots att det inte innebär någon redundans.

RAID är inget "certifikat" eller liknande, du kan kalla vad som helst redundant även om det inte är det. Likaså kan du kalla dig fotograf utan ha någon som helst begåvning eller kunskap i att göra bilder.

Summa summarum, det är ganska korkat att kalla något redundant om det inte är det, bara för att man kan.
 
RAID är inget "certifikat" eller liknande, du kan kalla vad som helst redundant även om det inte är det. Likaså kan du kalla dig fotograf utan ha någon som helst begåvning eller kunskap i att göra bilder.

Summa summarum, det är ganska korkat att kalla något redundant om det inte är det, bara för att man kan.
Fotograf är man när man använder en kamera för att ta en bild, du behöver ingen kunskap eller begåvning för det (förutsatt att du kan använda kameran).
Du kallar inte Raid 0 för redundant, du kallar det för Raid 0, simple as that.
 
RAID är inget namn, det är en förkortning, där R:et står för Redundant, så det blir lite svårt att säga att det inte ska vara reduntant.
Egentligen borde det heta AID 0.
Jo men som allt tekniskt i världen så utvecklas saker och ting. Det är inte alls svårt att säga RAID 0, IBM, HighPoint, Adaptec, SUN, Intel, osv, osv säger det t.ex. frekvent i sin hårdvara och mjukvara. Historiskt var att det var billiga diskar i RAID också, men så är ju inte riktigt fallet idag. Som sagt, saker och ting utvecklas men namnen förblir detsamma.
Läs referensen på Wikipedia:
"Because the term inexpensive is relative and can be misleading, the proper meaning of the acronym is now Array of Independent Disks" - Chapter 7, page 302, The Essentials of Computer Organization and Architecture; Linda Null and Julia Lobur; ISBN 0-76370444-X (2003)

Lagom OT.
 
Det spelar ingen roll hur länge man säger att man kan simma, om man inte kan det. Kastar du dig i sjön så drunknar du.

Raid är raid, sen kan du kalla vad som helst för raid om du tycker det känns bra. Wikipedia är inte facit som sagt.
 
Raid är raid, sen kan du kalla vad som helst för raid om du tycker det känns bra. Wikipedia är inte facit som sagt.
Nej men verkligheten kanske duger som facit? :)
Nåja, det måste vara så att alla (och då menar jag alla) tillverkare av RAID-kontrollers har fel (och vad skulle dom veta, det är ju bara dom som gör chippen som hanterar det hela), så klart, för allting är exakt som det var för 20år sedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Umbrella_term
 
Jag har tänkt att byta ut min laptop, så jag hänger på den här tråden.
Är det någon som har erfarenhet av eller vet något om följande laptop?

ASUS G50V-AS019K
Specifikation:
- Intel Centrino 2 C2D P8600 2.4GHz
- Äkta Windows Vista® Ultimate 64 bit
- 15.4" (WXGA+, Glare type)
- NV GeForce9700M GT 512MB DDR3 VRAM
- RAM 4096MB(2048x2) DDRII 800
- 320GB 5400rpm SATA HDD
- DVD Super Multi
- Video Camera Built-in(2.0 million pixels)
- Intel Wifi Link 5100(802.11agn)
- Bluetooth
- Ultra-high resolution optical mouse
- Gaming Carry bag
- 6 cell battery.
 
Bäst du går in och rättar wikipedia då: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Wikipedia må vara bra till mycket men du skall inte tro att allt som står där är riktigt. Det är bl.a. därför som (vissa) skolor accepterar att man använder Wikipedia under arbetet men inte som referens.

Det spelar ingen roll vad de skriver, för att det skall vara RAID så måste arrayen tåla bortfall av en eller flera diskar utan att data går förlorade. Det är hela innebörden av R:et. Det är inte förhandlingsbart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.