Annons

Ny pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Wikipedia må vara bra till mycket men du skall inte tro att allt som står där är riktigt. Det är bl.a. därför som (vissa) skolor accepterar att man använder Wikipedia under arbetet men inte som referens.

Det spelar ingen roll vad de skriver, för att det skall vara RAID så måste arrayen tåla bortfall av en eller flera diskar utan att data går förlorade. Det är hela innebörden av R:et. Det är inte förhandlingsbart.
Du har fortfarande inte greppat att den ursprungliga betydelsen sedan väldigt långt tillbaka försvunnit?
"RAID" is now used as an umbrella term for computer data storage schemes that can divide and replicate data among multiple hard disk drives.
Innan du börjar tjoa om replikering så kan jag redan nu påpeka att innebörden är flerfaldig och har även den utvidgats sen 80-talet. Häpnadsväckande, jag vet.

Det är så roligt att se folk tjafsa emot dom som faktiskt bygger hårdvaran ^^. Ungefär som att säga att Nikons optik inte är Nikonoptik eftersom den inte är identisk med den som byggdes för 20år sedan. Men du kan skicka ett klagomål till Adaptec, HighPoint, 3Ware, LSI och Promise, alla tillverkare av RAID-kontrollers och be dom sluta upp med sina (enligt dig) lögner, de lyssnar säkert.

Att många skolor styrs av lagom störda personer visste vi väl alla sedan tidigare, det tragiska i sammanhanget är att Wikipedia har högre korrekthet än i princip alla uppslagsverk i världen kan skryta med. Men om 10år eller så kanske de förstår att utvecklingen faktiskt går framåt ibland och att böcker inte behöver innebära mer korrekthet än någon på Internet.
 
... Ungefär som att säga att Nikons optik inte är Nikonoptik eftersom den inte är identisk med den som byggdes för 20år sedan. ...
Jämförelsen haltar imho.
Snarare är ungefär som att säga att Nikon släpper ett stativ och bestämmer sig för att kalla det för optik. Kallar de det för optik då måste det vara det, eller? :)

Skämt åsido, jag förstår vad du försöker säga. Min förhoppning är bara att andra som läser denna tråd förstår att RAID 0 inte innehåller någon redundans, vilket de kan fås att tro av vad förkortningen står för.

Vad vi sen kallar saker för spelar mig ingen roll. Jag hittar oavsett :)
 
Ja, raid hade från början en betydelse, men det är som sagt inte någon "skyddad definition" och den används nu för vad som helst som inbegriper diskar. De som arbetar med disksystem förstår förstås skillnaderna, liksom fotografer förstår skillnaden mellan en Fotograf och en fotograf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.