ANNONS
Annons

Ny Mark2 N front fokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer en bild med Canon 400mmDO + 1.4xTC och one shot

Bilagor

• _v6p0195mark2n400mmdooneshot1.jpg
    _v6p0195mark2n400mmdooneshot1.jpg
    53.1 KB · Visningar: 562
Hej Omar

Min kamera frontfocuserar också, det var min kamera Jeppe testade tillsammans med sin egen.

Jag ska köra ner till Mattssons på lördag och lämna in den.

Upplever också att den har svårare att focusera på nära håll med EF 100 f/2,8 macro med extern blixt än min gamla 300D med inbyggd blixt och samma objektiv. Har märkt detta framförallt på vattendroppar i vasken.

Mvh Agneta

Marten skrev:
Hmm, jag tror inte (hoppas verkligen att jag har fel!) det blir så lätt att fixa när det ser bra ut i oneshot läget. Tror canon kommer att säga att aiservo läget är till för rörliga motiv och kan inte användas för att bedöma fokusproblem på statiska objekt...

Jag tror jag skall kolla mitt 500:a och 1DmkII med aiservo, jag börjar bli lite nervös att det kan skilja mellan oneshot och aiservo. När jag köpte mitt testade jag bara i oneshot läget, även om jag aldrig använder det...

Mårten

Al servo fungerar på mitt gamla hus, så jag använder extremt sällan oneshot läget, helt plötsligt börjar fågeln flyga och då vill man ha den i AL-servo.

Sportfotografer använder nog alltid al-servo och det är det är bla det den är tillför. Så oneshot verkar relativt OK men al-servo frontfokuserar för mycket. Canon verkar bara kolla oneshot från fabrik? Med tre gluggar nu ser man att den frontfokuserar i AL-servo.

Här är en sportfotograf med samma problem http://forums.robgalbraith.com/showflat.php?Cat=0&Board=UBB18&Number=393571&page=0&fpart=1

Gratis att bli medlem

MVH

Omar Brännström

Inte för att det gör dig gladare, men i vissa lägen skulle jag vara glad för att det front fokuserar ;). När en fågel flyger mot mig så är det väldigt lätt att fokus hamnar på bröstet/framkant på vingarna eftersom det är svårt att alltid hålla fokuspunkten precis i huvudet. I det läget skulle det vara perfekt med front fokusering! Jag propagerar för att canon ska skapa en CF för inställning av frontfokusering ;).

Förresten Omar, kan du säga om det blir bra utan TC?

Mårten

eos 1d mark 2n focus problem

Hej
jag hämtade min nya eos 1mark 2n förra veckan
ni kan vara lugna, min focus fungerar perfekt
med alla gluggar
MVH
Göran

Hej

400mm DO utan 1.4xTC frontfokuserar den också.

Konstigt att man inte kan ställa skärpan på kameran själv, dvs kalibrera den.

MVH

Omar

Hej Omar,

Tråkigt för dej det här med frontfokus men det är bra att det kommer upp på FS, såg även i forumet att Agnetha Johansson har samma problem med sin MK2N.

Beställde min kamera i mitten av Dec har inte fått den än, en av anledningarna till uppgraderingen var ju att autofokusen skulle vara bättre och snabbare än på min 20D speciellt på al-servo med tanke på snabbt rörliga motiv.

Känns inte så kul om dom ringer nu och säger att just min kamera har kommit hem.

Känner mej lite tveksam just nu, jag som har väntat tålmodigt en längre tid man kanske skall boka av och vänta tills problemet är löst, förhoppningsvis är det bara något enstaka ex. men vem vet.

Kanske har Canon haft problem med detta fenomen därav dom långa lev.tiderna

Hoppas att det löser sig fort för dig Omar

Bästa hälsningar

Lenny

LennyJ skrev:
Hej Omar,

Tråkigt för dej det här med frontfokus men det är bra att det kommer upp på FS, såg även i forumet att Agnetha Johansson har samma problem med sin MK2N.

Beställde min kamera i mitten av Dec har inte fått den än, en av anledningarna till uppgraderingen var ju att autofokusen skulle vara bättre och snabbare än på min 20D speciellt på al-servo med tanke på snabbt rörliga motiv.

Känns inte så kul om dom ringer nu och säger att just min kamera har kommit hem.

Känner mej lite tveksam just nu, jag som har väntat tålmodigt en längre tid man kanske skall boka av och vänta tills problemet är löst, förhoppningsvis är det bara något enstaka ex. men vem vet.

Kanske har Canon haft problem med detta fenomen därav dom långa lev.tiderna

Hoppas att det löser sig fort för dig Omar

Bästa hälsningar

Lenny

Hej

Jag kan tänka mig att det är en individuell skillnad mellan kamerorna, vissa är Ok, vissa är inte OK. Fel på fokuseringen har de flesta modeller haft och även Nikons. Man får tydligen chansa. Många kollar nog inte sina kameror och vet inte att de felfokuserar.

I övrigt kommer du bli väldigt nöjd med kameran..

Får se vad som händer i morgon, när jag lämnar in kameran.

MVH

Omar

Omar, hur fungerar kameran på rörliga motiv?

Allt ser ju bra ut på One-shot, så i princip kan man utesluta att kameran skulle vara mekaniskt felinställd med spegelvinklar och dylikt. Då återstår mjukvaran och hur de algoritmer som är ansvariga för att förutse rörelse arbetar om det är någon skillnad där.

I någon firmware för 1D-serien så förbättrades ju AI-servi prestandan har jag för mig, så det kan ju vara någon mjukvaru grej som skiljer kamerorna åt.

Damocles skrev:
Omar, hur fungerar kameran på rörliga motiv?

Allt ser ju bra ut på One-shot, så i princip kan man utesluta att kameran skulle vara mekaniskt felinställd med spegelvinklar och dylikt. Då återstår mjukvaran och hur de algoritmer som är ansvariga för att förutse rörelse arbetar om det är någon skillnad där.

I någon firmware för 1D-serien så förbättrades ju AI-servi prestandan har jag för mig, så det kan ju vara någon mjukvaru grej som skiljer kamerorna åt.

Hej

Jag har ännu inte testat den på rörliga motiv, svårt att dra några slutsatser, tex på flygande fågel, där är de ofta urfocus ändå. Jag har inte velat använda den i fält, då jag kommer ev kommer lämna tillbaka den, samt vill ha skarpa bilder som med min Mark2.

Från Sportfotografen i länken ovan. Hade samma problem som jag, frontfokus på stationärt objekt, men var ännu mer urfokus när han fotade rörliga fotbollsspelare med Al-servo. Skaffade sig en ny som funkade.

"Conclusion.
The new camera seems not to be affected by front focusing in AI SERVO also than ONE SHOOT.
I have to try it more with subject in movements, as during the next match of soccer (sunday).
And I'll post some images of the result.

At this point, I think to re-send the previous camera to my dealer with all the information about the specific problem"

Från samma tråd skriver en:

"Fabio,
Your camera has faulty focus tracking, not faulty focus. That's why when it's tracking it is a problem, but much less when the object is stationary. You still saw a slight difference between one-shot and ai servo shots taken of your stationary subject. With the newer camera, things are working more as they should. But don't be surprised if you still get a small percentage of slightly oof shots if you haven't stopped focus tracking in ai servo when shooting an unmoving object."

Skall lämna in den om en timme.

MVH

Omar

Re: eos 1d mark 2n focus problem

FGS skrev:
Hej
jag hämtade min nya eos 1mark 2n förra veckan
ni kan vara lugna, min focus fungerar perfekt
med alla gluggar
MVH
Göran

Tvungen att testa min 1DsII, funkar bra!

Bilagor

• focus7798.jpg
    focus7798.jpg
    47 KB · Visningar: 704
Hej

Har precis lämnat in den, de hade inte sett detta problemet för. Skall bli intressant och se vad de kommer fram till.

Fortsättning följer!

MVH

Omar

Omar skrev:
Hej

Har precis lämnat in den, de hade inte sett detta problemet för

Verkar vara std svar när det är fel på digitala High end prylar....sorgligt att de aldrig kan erkänna vad vi redan är föööör många som redan vet!!!

/Janne

Hej

Hittade detta på nätet.

"The calibration procedures for each component are done according to the known specifications for *that* component, *not* for one component to match another.

First, the camera body is calibrated with a "tool lens," i.e. a standard lens known to be operating correctly according to design specifications. Once the body is autofocusing correctly with the tool lens, then the camera can be checked against other lenses. If a customer's EF lens is not autofocusing correctly with a calibrated camera, the circuitry of the lens itself can be adjusted. The only way to make an accurate determination of which component needs adjustment is to carry out diagnostic tests, and these tests can only be done by Canon Factory Service technicians or qualified independent service outlets who have been trained and authorized by Canon to work on the specific EOS digital SLRs and EF lenses involved. If it turns out that the lens circuitry needs calibration, then the only way it could possibly have an adverse effect on another EOS body in terms of focusing accuracy would be if that particular body was not correctly calibrated, in which case we go back to square one and calibrate that body with a tool lens.

To summarize: The reason why calibrating a lens does *not* damage its performance with multiple camera bodies is because the calibration standards for the lens are independent from the calibration standards for the body.

--------------------
Chuck Westfall
Director/Media & Customer Relationship
Camera Division/Canon U.S.A., Inc. "

Hej

Hittade detta, om det stämmer vet jag inte.

Then again: The centre sensor of a 1 series is supposed to be accurate to 1/3 DoF. That means a lens should be as accurate as well. If both are just at the edge of calibration, focus would still only be 2/3 DoF off. It's off way more in some cases I've seen. IMHO it's a question of QC needing 'calibration'...

--------------------------------------------------------------------------------

Canon don't test them, they use a tight tolerance construction method which does leave something to be desired.

It is recommended that all Canon lenses and camera bodies be sent for calibration before their warranty period runs out and then every two years, or annually if used extensively.

Canon L lenses creep out of spec in use over time.

Jo, 1D-serien samt 20D och 5D har några HP-sensorer(hich precision) i sina AF-system som slår om till HP-läge när man använder gluggar med en bländare på F/2.8 eller bättre. I HP läget är det 1/3 av ett förebestämt intervall som är nogrannheten, i LP-läge är det 1/1 av samma intervall.

den här sidan redogörs det för vilken precision som specarna medger.

Hej

Nu var det fixat. Jag tackar Christer på InterVision i Malmö för ett för snabb och bra service. Tydligen använde de ett special objektiv (reference objektiv, nog från Canon?) för att ställa in kameran via en dator, så ingen mekanisk inställning. Därefter kollade de med min optik, 500mm + 1.4xTC och då stämde det även där. Han hade inte varit med om att fokus skillde mellan Al-servo och oneshot innan eller inte testat det, men väl efter kalibreringen, fokuserade de båda lika.

Skönt att jag slapp skicka iväg det, bra att man har en Canon Auktoriserad verkstad så nära. Tydligen fixar de inte Nikon mer? bara Canon. Nikon har bara i Stockholm (proffs?) (finns kanske andra?) och för amatör grejor skickas det till Baltikum. Tur jag inte har Nikon längre, hade inte velat skicka så dyr optik och kamera på posten.

Det var så jag förstod det hela, när jag frågade lite.

Tydligen enligt Nikon har de bara två Nikon auktoriserade verkstäder, båda i stockholms området, Saltsjöbo och Upplandsväsby.

Canon har 4 ställen, mer spritt över landet, Malmö, Göteborg, Växjö, Stockholm

Nu skall jag äntligen ut och testa grejorna i verkligheten

MVH

Omar Brännström

Senast ändrad:
Hej

Fokus satt på det andra batteriet från vänster som tidigare med alservo. mark2n + 500mm +1.4xTC

Nu ser det bättre ut!

Bilagor

• _v6p8912mark2nalservo.jpg
    _v6p8912mark2nalservo.jpg
    58 KB · Visningar: 584
Oj så snabbt och vilken lycka att du kan släppa det nu:)!

Men..
Är det rutin att De tar alla ärenden så "på momangen"?

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar