Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Mark2 N front fokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)
Den fokuserade klockrent på OneShot, men inte på AIServo, så jag tycker inte att dom skulle behöva röra nåt mekaniskt när den funkade på ett av sätten. Men jag ska ta kontakt på måndag och fråga vad dom gjort. Tycker att dom kunde skriva ut det på följesedeln.
Har inte hunnit testa den fullt ut än sen jag fick tillbaka den så jag vet inte om dom lyckats...
Mvh, Ingemar...
 
Hej
Har varit ägare av en 1DMark2 N i två veckor och är helnöjd med kameran.
Har i dag testat fokusen med Al-servo och mitt EF 70-200/2,8 L IS USM. på 200mm och bländare 2.8. vid närgränsen och tycker det ser bra ut.
 
Senast ändrad:
Träffade en fotobekant som fick sin nya Mark II N i förra veckan.
Den frontfokuserade också så han var tvungen att lämna in den till service det första han gjorde.
Han hänger på en 600 f4 IS.
 
Suck, suck, suck...nu har jag testat kameran intensivt under helgen och det är bara att konstatera att den ska skickas igen. I Oneshot som var perfekt innan jag skickade den så är det frontfokus nu. Ska kontakta Cyberphoto om vad jag ska göra, vill helst byta ut den. Har inget förtroende för den där kameran längre. Och inte serviceteknikerna heller för den delen.

Mvh, Ingemar...
 
Fick min 1DMark2 N i torsdags och den är lika som övriga, lite fronfokus på AIServo. Upptäckte det med mitt 300/4is + x1,4

Det sysn inte på minna innebandybilder jag tagit med 70-200.
 
IngemarO skrev:
Suck, suck, suck...nu har jag testat kameran intensivt under helgen och det är bara att konstatera att den ska skickas igen. I Oneshot som var perfekt innan jag skickade den så är det frontfokus nu. Ska kontakta Cyberphoto om vad jag ska göra, vill helst byta ut den. Har inget förtroende för den där kameran längre. Och inte serviceteknikerna heller för den delen.

Mvh, Ingemar...

Hej Ingmar

Jag lider med dig och förstår, det blir verkligen Suck! För min del löste det sig så jag hoppas att det löser sig snabbt för dig.

Undrar varför det är så många som frontfokuserar i al-servo man börjar undra om det är medvetet eller någonting från fabrik. Eller kanske en batch med felkalibrerade kameror?

Bra att internet finns, så man vet om ev fler har problemet. Utan denna tråd och andra liknade trådar hade kanske en del varit ovetande att deras kameror fokuserar fel, speciellt då om felet är litet.

Jag har även läst att en del utländska fotografer har samma problem med sina kameror.

MVH

Omar Brännström
 
Hej Omar med flera!!!

Hakar på länken. Jag kommer ihåg att det var liknande diskussioner med EOS 10D. Min uppvisade som tur var inga problem då.Men det var då det.

Nu har jag "lyckan" om att vara ägare till en Mark II N, efter byte från den gamla Mark II:an

Efter att ha läst tråden så blev man naturligtvis undrande och orolig. Och Nu har jag "testat" min Mark II N och det verkar som om den lika som era kameror front fokoserar (om min koll är riktig). Jag ser dock ingen skillnad på one shot och AI servo. Jag är inte säker på att jag gör testen rätt. Och om jag gör det så är ändå frågan om hur precis den är i jämfört med en "test bänk" på en canon service verkstad.Har dock några frågor gällande testen:

Skall mätskalan, objektet vara i 45 graders vinkel i förhållande till kamerans fokalplan. Var har du fått tag i den mätskala du använt på en del bilder Omar.Vilket avstånd och bländare skall man ha, gäller närgräns och största bländare???????

En fråga till dig Omar, hur upptäckte du att den fronfokuserade. Har du inga problem med din gamla Mark II. Märker du några andra skillnader mellan de två kamerorna. Det var ju tidigare en tråd här som tog upp problemet med skarpa bilder från den gamla i förhållande till den nya. Vad har du för uppfattning om det. Du som har möjlighet att testa dem parallellt??

MVH

Royne
 
Hej Ingemar!

Tack för länk tipset.

Men Nu kommer den stora frågan. Jag har gjort om testet med min kamera så som det stod i filen som jag laddade ned. Jag gjorde det med mitt 70-200 f/2,8 på 200 mm och f/2,8. Klockrent om man har 45 graders vinkel ovanifrån, ingen front focus. Om jag däremot tar och ställer upp fyra batterier alla "Omar testet" i 45 graders vinkel från kameran så ligger focus liknande det Omar redovisade dvs. man upplever att den inte focuserar på det ställe där focuspunkten ligger i sökaren. Har det möjligen något att göra med att den centrala focuseringspunkten är av korssensor typ och kan vara förskjuten något i sidled i förhållande till "focus rutorna" som syns i sökaren.

Sammanfattning:

Går det att testa på båda sätten enl. ovan. Fucus skall väl fungera oavsett om vinkel är ovanifrån eller i sidled dvs. från kamerans "plan" Hur får man Nu fram om det är något fel på apparaten:)....eller om det är skit bakom ratten???? Bra att veta innan man ringer Canons service verkstad

MVH

Royne
 
Senast ändrad:
Jag har bara gjort testen med fokuspapperet så hur min fokuserar på batterier vet jag inte. Men var ute idag och tog en hel del bilder på fåglar med mitt 300 där man ser att det är frontfokus nu även på OneShot.
Och på fokuspapperet så var det minst 2mm frontfokus ibland mer både med OneShot och AIServo.
Visst är det skit bakom ratten ibland, men jag testade på stativ, med trådutlösare och gjorde om testet många gånger med samma resultat.

Mvh, Ingemar...
 
Royne skrev:
En fråga till dig Omar, hur upptäckte du att den fronfokuserade. Har du inga problem med din gamla Mark II. Märker du några andra skillnader mellan de två kamerorna. Det var ju tidigare en tråd här som tog upp problemet med skarpa bilder från den gamla i förhållande till den nya. Vad har du för uppfattning om det. Du som har möjlighet att testa dem parallellt??

MVH

Royne

Hej

Jag vet ju att skärpedjupet är väldigt kort med mina stora telen, så jag började testa lite på typ uppstoppad sködpadda och liknande. Tyckte inte bilderna blev skarpa med den nya N, testade med min gamla mark2 och de blev skarpa. Jag har nästan alltid mina på al-servo, det var därför jag märkte det med den inställningen. Efter det så kollade jag one shot och där så det bättre ut. Letade på nätet och fann flera som hade samma problem, tex sportfotografer.

Jag har inte märkt någon skillnad mellan kamerorna, men jag har inte heller gjort någon utförlig test.

Nu är det så också att jag fotar bara i RAW och då påverkas inte de inställningarna man har i kameran RAW bilden utan bara jpeg och den lilla inbyggda jpegen man har på displayen.

Fotar man jpg kan det kanske vara så att N levererar en bättre bild och skarpare tack vare de nya inställningarna på N? Många sportfotografer fotar i jpeg. http://www.sportsshooter.com/news/1490

Läs denna tråden (tror inte man behöver logga in)

http://www.naturescapes.net/phpBB2/viewtopic.php?t=58105


"To answer one of talhart's questions, the raw file is not affected by picture style settings."

"Because the rear LCD display is based on the embedded JPEG which does have the picture style embedded in it, I set the picture style to give me something on the rear LCD that most closely resembles the RAW file. This means turning saturation to 0, sharpness to about 2, and contrast to -1. the contrast setting is the most important for the rear LCD as the blinking highlights gets its info from the embedded JPEG also and setting the Picture style contrast at 0 or above will result in blinking highlights when in fact there is nothing overexposed in the RAW file."

MVH

Omar
 
Royne skrev:
Hej Ingemar!

Tack för länk tipset.

Men Nu kommer den stora frågan. Jag har gjort om testet med min kamera så som det stod i filen som jag laddade ned. Jag gjorde det med mitt 70-200 f/2,8 på 200 mm och f/2,8. Klockrent om man har 45 graders vinkel ovanifrån, ingen front focus. Om jag däremot tar och ställer upp fyra batterier alla "Omar testet" i 45 graders vinkel från kameran så ligger focus liknande det Omar redovisade dvs. man upplever att den inte focuserar på det ställe där focuspunkten ligger i sökaren. Har det möjligen något att göra med att den centrala focuseringspunkten är av korssensor typ och kan vara förskjuten något i sidled i förhållande till "focus rutorna" som syns i sökaren.

Sammanfattning:

Går det att testa på båda sätten enl. ovan. Fucus skall väl fungera oavsett om vinkel är ovanifrån eller i sidled dvs. från kamerans "plan" Hur får man Nu fram om det är något fel på apparaten:)....eller om det är skit bakom ratten???? Bra att veta innan man ringer Canons service verkstad

MVH

Royne

Jag fick samma resultat både på batterier och mätskala. Lite märkligt att du skulle få olika.

Att tänka på är att man kameran på inställning 17:0 inte 17:1 eller 17:2 med utbyggd AF area.

MVH

Omar
 
Först ska jag skicka ett stort tack till Cyberphoto för bra service. Bättre kan man inte tänka sig. Dom har ställt upp till 100% och det är sånt som gör att jag fortsätter att handla hos dom
Jag skickade in min MarkIIN på tisdag och idag så åker jag till posten(kiosken) och hämtar ut en helt ny.
Vet inte om jag törs testa den, vill ju inte vara utan kamera igen...håll tummarna.

Mvh, Ingemar...
 
Äntligen!

Den nya fokuserar helt perfekt. Har testat en hel del nu, och jag tycker att det ser toppen ut. Skönt att veta att det inte är utrustningen som det är fel på. Och när bilderna blir fel så är det jag som har missat och inte kameran. Och garantin på mig har gått ut för många år sen så där är ett byte otänkbart :))

MVh, Ingemar...
 
Återupptar en gammal tråd.

Tycker fortfarande att kamera eller objektiv focuserar fel.

Har idag testat på batterier, avstånd mellan batterierna är 7 cm.

Alla är tagna med bländare f/7,1, ISO 100 och brännvidd 400mm.

En del är lite snea, men det hoppas jag att ni står ut med.

Har skrivit på bilderna vilket avstånd och var focus ligger.

Vad tycker ni att focus ligger? Jag tycker att den verkar focusera åt höger.

Hade varit kul om någon ville ta sig ett titt på bilderna, som förstår sig på att.

Mvh Agneta
 
agge28 skrev:
Återupptar en gammal tråd.

Tycker fortfarande att kamera eller objektiv focuserar fel.

Har idag testat på batterier, avstånd mellan batterierna är 7 cm.

Alla är tagna med bländare f/7,1, ISO 100 och brännvidd 400mm.

En del är lite snea, men det hoppas jag att ni står ut med.

Har skrivit på bilderna vilket avstånd och var focus ligger.

Vad tycker ni att focus ligger? Jag tycker att den verkar focusera åt höger.

Hade varit kul om någon ville ta sig ett titt på bilderna, som förstår sig på att.

Mvh Agneta
 

Bilagor

  • pa1p5586.jpg
    pa1p5586.jpg
    50.4 KB · Visningar: 154
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.