ANNONS
Annons

Ny Mark2 N front fokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:

Kameran skall skickas till Infocare för kalibrering. Hoppas de har ett 500mm + 1.4xTC som de kan testa med.

Lite svårt att få en ny då de knappt går att få tag på.

Något irriterande!

Hälsningar

Omar Brännström

Du är dessvärre inte ensam Omar :-(
Brukar de inte vilja ha in hus plus glugg/gluggar för kalibreringen?

/Janne

Re: Re: Ny Mark2 N front fokuserar

Janne H skrev:
Du är dessvärre inte ensam Omar :-(
Brukar de inte vilja ha in hus plus glugg/gluggar för kalibreringen?

/Janne

Hej

Kommer nog lämna kameran till Intervision med 500mm. de finns ju i Malmö så jag kör dit. Har ju inte lust att skicka mitt 500mm på posten, det behöver jag och jag är rädd om det.

MVH

Omar Brännström

Janne har rätt vad gäller att du måste skicka in hus + glugg. Jag hadde bakfokus problem med min gamla 1D, trodde det var kameran men det visade sig vara objektivet (400/2.8L mkII) som behövde justeras. De ville ha både hus och objektiv för att kunna testa och justera, så räkna med att behöva vara utan ditt kära 500:a ett tag.

En annan sak, hur fokuserar det utan 1,4TC? Om det fokuserar fint utan, har du möjlighet att låna en annan TC och prova med...

Mårten

Marten skrev:
De ville ha både hus och objektiv för att kunna testa och justera, så räkna med att behöva vara utan ditt kära 500:a ett tag.

Problemet är ju att Omars 500 funkar finfint med hans 1D MkII, skulle de justera fokus på objektivet så skulle bilderna inte bli bra med den då.. ;)

Omar, jag läste om ditt första inlägg, du skrev att det fokuserar bra i OneShot men inte i AIServo. Nu var det ett tag sedan, men jag läste något Canon papper att de alltid kontrollerar fokuseringen med OneShot och inte AIServo. Du bör nog påpeka skillanden när du lämnar in kameran så att de verkligen försöker lösa problemet med AIServo läget och inte bara testar OneShot läget.

Mårten

Jeppe skrev:
Problemet är ju att Omars 500 funkar finfint med hans 1D MkII, skulle de justera fokus på objektivet så skulle bilderna inte bli bra med den då.. ;)

Mitt 400:a fungerade fint med min 10D, men ändå lyckades dom få till det så att jag blev hyfsat nöjd, kanske dom gjorde ett mellanläge, vet inte riktigt vad de justerar på. Det är elektronik och inte optiken de skruvar på tror jag även i objektiven.

Mårten

Omar
Mitt förslag.

Om du har tid kvar så hade Jag returnerat kameran och så väntat tålmodigt på en ny som förhoppningsvis fokuserar korrekt.

Så att du slipper en gammal 1DmII som inte fungerar när du korrigerat för det nya huset.

MVH Niclas,

Marten skrev:
Hmm, länken som Omar gav visar på en stor skillnad medan Jespers bilder inte visar så stor skillnad.

Vad är din egna uppfattning Jesper?

Mårten

Jag har inte så stor uppfattning, eftersom jag snabbtestade kameran och sedan testade den ytterligare när min bekant hade fokusproblem med den.

Jag uppfattar det hela som att det troligen är picture-style som ställer till det. Detta är ju i princip den enda nya funktion som påverkar bilderna. Förmodligen så spelar denna inställning in på jpg-filerna.

Skillnaderna i bilderna som Omars länk pekade på ser jag som antingen ett användarfel, eller så skiljer sig kamerornas exponeringsmätning åt. Angående skärpningen så kan detta vara användarfel, eller så har Canon ökat skärpningen för att många varit missnöjda med "direkt-ur-kameran" bilder.

Jeppe skrev:

Hej

Precis, så de får bara korrigera det nya huset inte 500mm, för annars blir det fel med det gamla huset.

MVH

Omar

Omar skrev:
Hej

Precis, så de får bara korrigera det nya huset inte 500mm, för annars blir det fel med det gamla huset.

MVH

Omar

Jaha jag som trodde att det måste korrigeras med både hus och obj.

Då är det ju bara och skicka då.

Då slipper du ju också köra till Malmö.

MVH Niclas

Niclasfoto skrev:
Jaha jag som trodde att det måste korrigeras med både hus och obj.

Då är det ju bara och skicka då.

Då slipper du ju också köra till Malmö.

Jag tycker att Omar skall åka dit med sitt 500:a i allafall eftersom det är det som kameran skall kalibreras mot. Ett annat objektiv kanske ger andra resultat.

Mårten

Marten skrev:
Jag tycker att Omar skall åka dit med sitt 500:a i allafall eftersom det är det som kameran skall kalibreras mot. Ett annat objektiv kanske ger andra resultat.

Mårten

Ja det är så jag också tänker..

Huff så bökigt det måste kännas!!

MVH Niclas,

Hej

Här kommer en bild med oneshot, klart bättre.

Fokus satt på andra batteriet från vänster.

Bilagor

• _v6p0163oneshotmark2n2.jpg
    _v6p0163oneshotmark2n2.jpg
    58.5 KB · Visningar: 595
Jag som endast kör med OneShot,, kan ju ta över kameran om du blir allt för less Omar:)!

Skämt och sido..
En tanke jag klurar med.
Om man använder al servo och låter kameran fokusera medans man rör sig mot motivet så stannar upp nära närgränsen och låter fokusen ligga där den lade sig.. --> exponerar.
Hur blir det då om du skulle göra det med båda husen?

Kanske diffar de båda lika mycket i en sådan "flyyytande" situation.. Eller skall man bara anta att det då felfokuserar lika mycket oavsett när kameran är ställd på al servo?

Mvh Niclas,

Hmm, jag tror inte (hoppas verkligen att jag har fel!) det blir så lätt att fixa när det ser bra ut i oneshot läget. Tror canon kommer att säga att aiservo läget är till för rörliga motiv och kan inte användas för att bedöma fokusproblem på statiska objekt...

Jag tror jag skall kolla mitt 500:a och 1DmkII med aiservo, jag börjar bli lite nervös att det kan skilja mellan oneshot och aiservo. När jag köpte mitt testade jag bara i oneshot läget, även om jag aldrig använder det...

Mårten

Hej

Här kommer en bild med Canon 400mmDO + 1.4xTC och Al-servo. Avstånd ca 4.5 meter

Fokus lagd på andra batteriet från vänster

Bilagor

• _v6p0188mark2n400mmdoalservo1.jpg
    _v6p0188mark2n400mmdoalservo1.jpg
    54.6 KB · Visningar: 573
Hej

Här kommer en bild med Canon 400mmDO + 1.4xTC och one shot. Avstånd ca 4.5 meter. Avstånd mellan batterierna är ca 1cm. Klart bättre

Fokus lagd på andra batteriet från vänster

Bilagor

• _v6p0194mark2n400mmdooneshot1.jpg
    _v6p0194mark2n400mmdooneshot1.jpg
    54.8 KB · Visningar: 570
Här kommer en bild med Canon 400mmDO + 1.4xTC och al-servo

Bilagor

• _v6p0192mark2n400mmdoalservo1.jpg
    _v6p0192mark2n400mmdoalservo1.jpg
    52 KB · Visningar: 567
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar