Annons

Ny Mark2 N front fokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon öppnar dessutom en ny verkstad i Stockholm/Bromma, dock endast för CPS medlemmar... äntligen en förmån värd namnet.

Skall orka testa igenom mina hus och gluggar någon dag, har dock inte upplevt några praktiska fel. Förutom med min Lensbaby där jag tenderar att bakfokusera, det blev dock bättre med större sökare och går väll knappast att skylla på kameran :)
 
Omar! Kanon att det ordnade sig med kameran..och så snabbt!!!

Troligtvis får jag min 1D Mark 2 N i nästa vecka..
Jag hoppas att allt fungerar som det skall..

Ha en trevlig helg!

M.v.h: Benny
 
Fick min Mark IIN förra onsdagen och nu åker den in för justering. En grym kamera som spikar fokus på Oneshot, men tyvärr missar AIservo. Som med Omars kamera så är det frontfokus, tyvärr.
Synd att man ska behöva skicka in nya grejer direkt för justering, men bäst att passa på medan garantin gäller.
Bara att hoppas att Canon kan fixa till det. Har dålig erfarenhet av dom sen jag måste skicka in min 10D för justering. Då vägrade dom erkänna felet så jag måste skicka in den två gånger innan dom hade gjort nån åtgärd.
Mvh, Ingemar...
 
Låter ju skittråkigt det dära..

Jag hoppas verkligen att det fungerar den dagen jag köper nytt. Kanske svårt att känna sig säker på den saken, även om det handlar om massa tiotal tusen kr.

Nu använder jag ju typ nästan endast One Shot så kanske jag klarar mig dåra;)!

MVH Niclas,
 
Nu har även min kamera åkt in på service, lämnad till Mattssons i Lund. Dom skickar den till InterVision i Malmö.
Hoppas att det går fort, så jag slipper vara utan den i flera veckor. Saknar den redan;)

Får nöja mig med 300D så länge, den är som en gammal trög tröskmaskin;)
 
Niclasfoto skrev:


Nu använder jag ju typ nästan endast One Shot så kanske jag klarar mig dåra;)!

MVH Niclas,

Tycker inte det spelar nån roll om man bara använder Oneshot, köper jag en kamera för 36000 kr så förväntar jag mig att den ska fokusera rätt i alla lägen. Jag använder ofta AIServo för flygande fågel så jag kräver att det ska fungera.
Men problemet är ju att man får svårt att lita på kameran även efter justering.
Mvh, Ingemar...
 
IngemarO skrev:
Tycker inte det spelar nån roll om man bara använder Oneshot, köper jag en kamera för 36000 kr så förväntar jag mig att den ska fokusera rätt i alla lägen. Jag använder ofta AIServo för flygande fågel så jag kräver att det ska fungera.
Men problemet är ju att man får svårt att lita på kameran även efter justering.
Mvh, Ingemar...


Ja, visst skall det fungera för de pengarna. PRecis som jag antydde innan.

Ja,, jag köpte ju 24-105 men valde pengarna tillbaka istället för justering/reparation av Canon... Som du säger så sviks tilliten lite.

Jag fotar med samma restultat flygande fågel med oneshot och servo så det spelar ingen roll. Tycker generellt att af,en är stadigare på oneshot. Inte lika "orolig". Därmed inte sagt att jag inte hade brytt mig om min felfokuserade:)!

MVH Niclas,
 
Verkligen tråkigt Ingemar! :(

När det gäller nya prylar så är det ju oftast så att de kommer ut alldeles för tidigt ibland..
Med 1D Mark 2 N borde de ha kommit till rätta med alla problem, så här efter 2 år..
Det känns som kontrollen inte är vad den borde, samtidigt som efterfrågan på kamerorna är sanslöst hög och alla vill ha levererat NU..

Frontfokusproblemet kanske är från samma tillverkningstillfälle och testperiod, om det nu finns någon sådan..vad vet jag!

Jag KANSKE får min kamera den här veckan och det känns bra att veta vad man skall testa direkt för att lugna nerverna!
Dessutom känns det bra att en Canon-verkstad kunde åtgärda det smidigt, i alla fall via InterVision i Malmö.
Om man bara ha kvitto så kan man väl vända sig till vilken Canon-verkstad man vill som utför sådant som gäller på garantin, man behöver väl inte välja den som butiken samarbetar med?

Med vänlig hälsning: Benny
 
Skall jag vara ärlig med alle er nu?

Hehe,, hmmm..---> ok. Jag har inte ens testat min kombination 1D + 500 IS... Jag upplever inte att jag får fler oskarpa nu jämfört med mitt analoga 1nhus.

Jag kommer nog inte heller att göra ngr tester utan köra på som vanligt. Lägger ju ändå nästan alltid skärpan med ögat och inte med AF,en..
Men köper jag nytt hus så blir det test..

De små diffarna tex Du Omar bevisade här genom bilderna tidigt i tråden. Där måste väl också vara synliga i sökaren, eller?

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:

De små diffarna tex Du Omar bevisade här genom bilderna tidigt i tråden. Där måste väl också vara synliga i sökaren, eller?

Mvh Niclas,

De bilderna jag tog på batterierna och på Linjalpappret, i de fallen kunde man även se i sökaren att den frontfokuserade, dock lite svårare att se där än på datorn.

Skall ut i morgon och fota och testa lite, idag är vädret bedrövligt.

MVH

Omar
 
Gadget skrev:
"känns inte 100% i fält, känns som den frontfokuserar"

:((

Hej

Som sagt lite osäker, får testa lite mer i fält. Har ju inte använt den så mycket, men flertalet av bilderna så låg inte skärpan riktigt rätt. Men en del var handhållna och snabbt fotande, så det är lite svårt att dra några slutsatser.

MVH

Omar
 
Jag skulle lyssnat på mamma och börjat med frimärkssamling istället.. :)
Skojar bara!
Jag hoppas att det ordnar sig!

/Benny
 
Hej,

Väntar in min Mark2N den skall tydligen dyka upp denna månad får testa den då.

Kunde inte hålla mej utan var tvungen att testa min 20D med 500mm + 1,4 extender enligt Omars batteritest på cirka 7 meters avstånd, använde stativ samt spegeluppfällning.

Det visar sig att den frontfokuserar cirka 1 cm
fick samma resultat både på oneshot som i servoläget, skall göra en test på längre avstånd
när jag får möjlighet för att jämföra.

M.v.h

Lenny
 
Felfokuserar alltså mer än en cm vid närgränsen .. varför testar du inte där?

hmm,,, tråkigt.. kanske är det bara så att vi har blivit så ruskigt petiga..

MVH Niclas,
 
Hej,

Det är troligtvis som du säger Niclas vi har kanske blivit för petiga speciellt när man kör upp testbilderna till 200-300% i photoshop, den möjligheten fanns ju inte förr.

När det gäller skärpan i mina bilder är jag kanonnöjd med dom , men jag tror nog att en del av mina bilder tagna med 500mm och ibland med 1,4 extender blir oskarpa p.g.a användarfel och för lång slutartid o.s.v.

Det är bra att Omar tar upp det här problemet med frontfokus han om någon vet hur man skall hantera en kamera.

M.v.h

Lenny
 
Jag tror jag skippar att testa mitt nuvarande hus...:)
Blir ev test den dagen jag ev köper nytt..

Jag förstår ju att de som endast använder AF känner det som ett stort handikapp, att den inte sitter som kniven när man den bestämmer sig för att fästa.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.