ANNONS
Annons

Ny Mark2 N front fokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)
LennyJ skrev:
Hej,

Det är troligtvis som du säger Niclas vi har kanske blivit för petiga speciellt när man kör upp testbilderna till 200-300% i photoshop, den möjligheten fanns ju inte förr.

Fokuseringsproblemen med min Mark II N såg jag redan på displayen med lite förstoring. Jag behövde inte Photoshop för att se att fokus låg fel.
Självklart så är det också förarfel av mig vid många tillfällen. Men när man testar på stativ och använder trådutlösare så är ju risken betydligt mindre för skakningsoskärpa.
Mvh, Ingemar...

Snabbt & enkelt, kameran redan färdig.
Hämtar den i morgon, AF justerad.

Får väl hoppas på att den fungerar riktigt nu.

Senaste bilderna ;-)

Omar skrev:
Hej

Jag tycker att AF verkar funka rätt OK nu på min Canon 1D Mark2N.

Här är några av mina sista bilder.

Omar Brännström

Härliga bilder på badande Sparvhöken.
Hur mycket har du beskurit bilderna på Salskraken, de brukar ju vara skygga?

Hoppas bara inte att det var dina sista bilder :-(

/Besservisserjanne

Hej Besservisserjanne :) :) :)

Jag tycker Salskraken är en skygg en, och då speciellt hannarna. Man märker att alla fåglarna är kvar vid minsta störning men Salskrakarna drar för minsta lilla. Jag höll på rätt länge. Salskrake bilderna är uppskatningsvis beskurna till 10-30% mest för kompositionen skull. Så de var nära.

Lite häftigt att man kan se när de börjar tänka på att dyka ner i vattnet, de plattar/ drar ner "tofsen" på huvudet, så det ser vattenkammat ut innan de börjar dyka ner i vattnet.

Är inte ute i fält idag, rent skrot väder, utan fixar datorn och gör backup på bilder. Håller på bla på med en ny Lacie extern Big Disk 500GB.

Jag hoppas också inte det är mina sista! :) :)

Hälsningar

Omar Brännström

Omar skrev:

Jag tycker Salskraken är en skygg en, och då speciellt hannarna. Man märker att alla fåglarna är kvar vid minsta störning men Salskrakarna drar för minsta lilla. Jag höll på rätt länge. Salskrake bilderna är uppskatningsvis beskurna till 10-30% mest för kompositionen skull. Så de var nära.

Omar Brännström

Snygg o skygg, de gör sig så bra på bild mot mörkt vatten, grafiskt snygga fåglar!

Plåta på :)

/janne

Gadget skrev:
Det vill vi gärna veta mer om sedan!!!

Omar: Vilka kanonbilder!!!

/Benny

Hej

Kameran hämtad & lämnad igen. InterVision hade strulat till det. Spärren som håller SD kortet fungerade inte när jag fick den tillbaka. Antagligen hade dom missat någon detalj när dom skruvade ihop den.

Har lovat mig att jag ska ha den tillbaka innan helgen.

Mattssons i Lund bjöd på ett IR filter som plåster på såren;)

Agneta

agge28 skrev:
Hej

Antagligen hade dom missat någon detalj när dom skruvade ihop den.

Agneta

Hej

Lite tråkigt!

Vad jag förstod kopplade de bara en dator till kameran för att kalibrerade den, så de har väl inte öppnat kameran? Antagligen kopplas det via fire wire kontakten på kameran, men hur spärren har gått i sönder förstår jag inte.

Kan det vara så att spärren till SD kortet gått sönder om de har tryckt in ett kort där eller liknande.

Undrar lite!

Hoppas att det löser sig!

MVH

Omar

Omar skrev:
Hej

Lite tråkigt!

Vad jag förstod kopplade de bara en dator till kameran för att kalibrerade den, så de har väl inte öppnat kameran? Antagligen kopplas det via fire wire kontakten på kameran, men hur spärren har gått i sönder förstår jag inte.

Kan det vara så att spärren till SD kortet gått sönder om de har tryckt in ett kort där eller liknande.

Undrar lite!

MVH

Omar

Hej Omar

Vet inte riktigt hur dom har gjort.
Men killen på Mattssons trodde att dom öppnade dom.
Men dom har lovat att jag ska få den tillbaka innan helgen.

Mvh Agneta

Omar skrev:
Hej

Lite tråkigt!

Undrar lite!

MVH

Jodå Omar, du hade rätt. Kameran kopplas till en dator, har pratat med InterVision. Hela kortläsaren måste bytas ut, beställd från Stockholm. Verkataden har den kanske i morgon, får väl hoppas att den finns hemma på lagret. Har väl ev. den någon gång nästa vecka. Om allt klaffar som det ska.
Kan vara ett fabrikationsfel, inte vet jag;)

Omar

Den kanske inte har använt SD-kort och inte märkt något?

Jag har inte fått mina Mark 2:a än.
Den dyker väl upp när det är fred på jorden eller nåt!

/Benny

Jag har ju skickat in min Mark II N för att fixa frontfokus. Skickade in den 14 februari. Men den började ju inte komma tillbaka så jag kontaktade Cyberphoto för att dom skulle undersöka saken (för jag orkar inte bråka med Canon en gång till)

Svaret blev "De har tydligen väntat delar till din kamera men de har kommit och de håller på med din kamera, förhoppningsvis blir den klar idag eller i morgon så jag hoppas du har din kamera så snart som möjligt. Börjar det ta 1 vecka till så ring mej gärna igen så jagar jag på ytterligare."

Väntat delar?????? Jag trodde bara att dom kopplade in en dator och justerade nån programvara. Blir lite orolig för vad dom håller på med.

Mvh, Ingemar...

IngemarO skrev:
Jag har ju skickat in min Mark II N för att fixa frontfokus. Skickade in den 14 februari. Men den började ju inte komma tillbaka så jag kontaktade Cyberphoto för att dom skulle undersöka saken (för jag orkar inte bråka med Canon en gång till)

Svaret blev "De har tydligen väntat delar till din kamera men de har kommit och de håller på med din kamera, förhoppningsvis blir den klar idag eller i morgon så jag hoppas du har din kamera så snart som möjligt. Börjar det ta 1 vecka till så ring mej gärna igen så jagar jag på ytterligare."

Väntat delar?????? Jag trodde bara att dom kopplade in en dator och justerade nån programvara. Blir lite orolig för vad dom håller på med.

Mvh, Ingemar...

Hej Ingemar

Enl. InterVision i Malmö koppkas kameran till en dator & inget annat.

Jag hade ju lite otur med min, kortläsaren pajade efter första besöket i Malmö. Har idag fått den tillbaka med ny kortläsare som fick beställas från Stockholm.

Får hoppas att allt är okey nu, orkar inte med en förlust av kameran igen.
Men allt har ju gått på garantin.

Hoppas att du inte får vänta alldeles för länge på din kamera.

Mvh Agneta

Om dom enbart justerar fokuseringsfelet med dator så undrar man ju vad dom gjort med kameran då dom behöver reservdelar till den. Jag upplevde inget annat fel med den under den korta tid jag hann testa den.
Det här ska jag noga kolla upp när kameran återvänder. Vill ju veta vad dom gjort med den...

Mvh, Ingemar..

Hej

Lite OT.

Lite tradigt med den nya N är att EOS viewer Utlity inte stöder den så man kan inte se var AF punkten är satt på bilden/objektet.

Med min gamla mark2 så kan man se var AF är satt på objektet för att se om den har satt skärpan rätt, dvs där man ville att den skulle sitta.

Dock inte en jätteviktig funktion/möjlighet men dock intressant.

MVH

Omar

Äntligen var kameran tillbaka där den hör hemma. Men sitter och läser följesedeln och där står det "1D MARK II N byte av 2 st fjädrar, en arm och e-ring"
Det verkar som min autofokus består av fjädrar och ringar i kamerahuset :))
Annars så trodde jag att dom justerade felfokus med datorn.

Mvh, Ingemar...

Kan vara delar av spegeln som inte gick att justera. Autofokusmodelen brukar sitta i botten av huset och förrutom den halvgenomskinliga primärspegeln har du en halv sekundärspegel som vinklar ner bilden mot autofokussensorn i botten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar