Annons

Ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MissMiini

Medlem
Jag funderar på att skaffa en ny system kamera.. Har just nu en Nikon D40 men funderar på att sälja den oh köpa mig något annat. Är inte så sugen på Canon lr Nikon för stunden, så undrar vad ni tycker att jag ska göra.
Finns de möjlighet at någon skulle vilja köpa en Nikon D40 som är väl använd..
Behöver lite råd på hur jag ska göra, både när de gäller köp av kamera och att sälja den jag har nu..

Jag funderar på att skaffa en ny system kamera.. Har just nu en Nikon D40 men funderar på att sälja den oh köpa mig något annat. Är inte så sugen på Canon lr Nikon för stunden, så undrar vad ni tycker att jag ska göra.
Behöver lite råd på hur jag ska göra, både när de gäller köp av kamera och att sälja den jag har nu..

Varför vill du byta kamera, då?

Per.

Hej ! Hur mycket vill du lägga ut ? Kan rekomendera 4 kameror som är avancerade och som jag tycker att "här börjar det likna något" och dom är Nikon D90 , Canon 40/50D ,Sony A550 och Pentax K7 ! Din D40 får du nog inte mycket för om den är väl använd,kanske 1500-2000 kr.

Du har fått tips om några mkt bra kameror redan, jag vill lägga till en, dvs "min" kamera!
Inte så att de redan nämnda (EOS 40/50/D90, K-7, A550) är sämre, de är mkt bra allihop.
Denna nämns sällan men förtjänar absolut att värderas vid nyköp i klassen över din nuvarande kamera!

Olympus E-620.
Mkt bra kvalitet både på bygget och tekniken."Plastbyggd men inte plastig", typ.Optiksortimentet är mer begränsat ang antal och nån billig ljusstark "normal" hittar man inte...men Olympusobjekivens kvalitet är som regel nåt extra då även de billiga kitzoomarna är mkt skarpa och byggda med bra finish trots att de är små och lätta.

Grov summering av E-620:
PLUS:
Suveränt många intsällningsmöjligheter till priset, och dess allmänna bildkvalitet är mkt bra.
Bildstabilisering i kameran, funkar på alla objektiv inkl. gamla manuella man monterar via adapter.
JPEG direkt ur kameran kan bli synnerligen snygga särskilt dess färgåtergivning är nära optimal redan i JPEG.
Kompakt och välbyggd, en bra, och vridbar skärm.
Optiksortiment av mkt bra kvalitet rätt över.De billigare objektiven synnerligen kompakta och lätta.

MINUS:
Liten optisk sökare, dock inte mkt mindre än tex Sony/Nikon/Canon på deras billigare modeller, Olympus bilder är aningen mindre avlånga, dvs de utnyttjar objektivens runda bildcirkel bättre, därav ser sökaren mindre ut än den eg är.
På höga ISO brusar kameran mer än Sony/Nikon/Canon/Pentax.
(Inga problem göra mkt fina förstoringar tex 50x70 cm från 400 ISO iaf, säkert ok med 800 också) Men runt 1600 ISO och upp blir det värre om du ska göra stora förstoringar iaf.
Mindre optiksortiment.

--------------------------------

Jag trivs utmärkt, efter att ha bytt från EOS 350D med Sigma EX 18-50/2,8 & Canon EF 70-200/4 L, till kombon E-620 och deras dubbelkitzoom-paket 14-42/40-300.Ljusstyrkan är sämre på objektiven vs mitt gamla "kit" men deras skärpa är absolut i klass med eller nära de nämnda Canon/Sigmagluggarna.
(ja, EF 70-200/4 L kan man knappast slå...bara komma nära)

Olympus E-30 är i praktiken likvärdig E-620 i bildkvalitet men mer som en D90 / EOS 40/50 att hantera storleksmässigt, och den har också vridbar skärm ska noteras.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto