Annons

Ny kamera till tjejen

Produkter
(logga in för att koppla)

Rizell

Ny medlem
Min tjej är ute efter att köpa en ny kamera som huvudsakligen skall användas att ta bilder på resor och i hemmet. Pristaket ligger på 4000 kr. Är nog mest bilder på personer och natur som är tänkt att fotograferas.

Hittils är hon inne på en Canon powershot G12, är det de bästa alternativet för den prissumman?
Några andra rekommendationer? Vi är rätt okunniga inom allt med kameror.

Tack på förhand.

Som jag tolkar kravspecen (kameran ska vara lätt att bära med sig och ta bra bilder utan att man behöver lägga sig i så mycket) skulle jag säga att Canon Powershot S100 låter som en bra catch-all. Det finns mer lovande kameror på ingång, men det är inget alternativ om man vill handla nu. Det finns idag andra kameror som också är bra och kan vara bättre beroende på preferenser, men det är svårt att göra direkt fel genom att ta en S100.

Tills ganska nyss har man kunnat hitta föregångaren S95 också. Den är lite mindre bra på det mesta, men för 2500 spänn eller så är den ett fynd om kostnaden är viktig.

G12 förresten - om jag minns rätt är G12 i princip en S95 med lite annat objektiv, större hus och fler knappar och rattar (bättre ergonomi för manuell kontroll). Absolut inte en dålig kamera, men jag menar att man ska veta varför man vill ha en G12 om man ska köpa den.

Om hon vill ha en systemkamera kan jag starkt rekommendera canon 1100d som är en bra nybörjarmodell. Äger själv en sådan sen i höstas. Man lär sig den snabbt och det finns autolägen för den som inte vill krångla med inställningar. Priset ligger på under 4000. Men rekommenderar att du köper en med IS objektivet. Skiljer bara några hundralappar men det är det värt. Kolla på www.netonnet.se ! Bra priser och snabb, gratis frakt!

G12 förresten - om jag minns rätt är G12 i princip en S95 med lite annat objektiv, större hus och fler knappar och rattar (bättre ergonomi för manuell kontroll). Absolut inte en dålig kamera, men jag menar att man ska veta varför man vill ha en G12 om man ska köpa den.

Objektivet i G12 tycks dock vara ett par snäpp vassare än i S95 och sen är det ju trevligt att G12 är enklare att hantera med optisk "sökare", vridbar skärm och rejälare inställningsmöjligheter. Nackdelen är förstås storleken. Imho är båda riktigt trevliga kameror som det är lätt att bli förtjust i (en egenskap som inte ska underskattas!).

Olympus XZ-1 finns att få för 3000kr. Denna kompaktkamera ger ganska bra resultat upp till iso 800. Fördelen med denna är att den har bra sjusstark optik (maxbländare på f/1.8 vid kortaste brännvidd (zooom), f/2.5 i den längsta). Ljusstark optik innebär att mer ljus kan nå sensorn under en viss tid, vilket gör att iso (kamerans känslighet) går att hållas på lägre nivåer för att undvika alltför mkt brus.

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusXZ1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar