Annons

Ny här: redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Kan man ljusa upp tänder och ögon samt ta bort hår i LR?
Isåfall hur?

Mvh Johan

Yup, med lokala justeringar. Visar i nedanstående justeringspenseln med ökad exponering och klonverktyget för att ta bort ögonbrynet. Fult som attan men kanske tydligt nog för att du ska hitta verktygen ;)

PS. Hårborttagning blir som Magnus nämner lite grovhugget.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-11-10 kl. 18.16.49.jpg
    Skärmavbild 2015-11-10 kl. 18.16.49.jpg
    118.3 KB · Visningar: 34
  • Skärmavbild 2015-11-10 kl. 18.17.18.jpg
    Skärmavbild 2015-11-10 kl. 18.17.18.jpg
    111.4 KB · Visningar: 34
Yup, med lokala justeringar. Visar i nedanstående justeringspenseln med ökad exponering och klonverktyget för att ta bort ögonbrynet. Fult som attan men kanske tydligt nog för att du ska hitta verktygen ;)

PS. Hårborttagning blir som Magnus nämner lite grovhugget.

Tack Magnus och Ola!
Snygg retusch hehe...ögonblänk, går de att lägga till?
Vad ska man ändra i metadata om man inte vill ha copyright och vattenstämpel? Ändrar man pixelstorlek till webben eller enbart mängd datastorlek i bilden?
 
Tack Magnus och Ola!
Snygg retusch hehe...ögonblänk, går de att lägga till?
Vad ska man ändra i metadata om man inte vill ha copyright och vattenstämpel? Ändrar man pixelstorlek till webben eller enbart mängd datastorlek i bilden?

De är kanske enklare att göra momentet med tänder, ögonblänk och hår i PS ? Hur flyttar man i raw format mellan LR och PS?
 
Tackar så mycket för alla bra tips!
Vilka format är de man använder i LR och PS om de ej är raw?
Fotot är väll i raw när man lägger in de i LR eller PS? och slutprodukt jpeg???

Exakt, dom allra flesta redigerar i RAW, vilket ger mest möjligheter och sparar i JPG, typ kvalite 60 i LR för visning på webben. Serge Ramelli är också en bra pedagog, med massor av bra redigeringstips http://photoserge.com/

/Ulf
 
Tackar så mycket!
Förstår inte riktigt lager grejen i Photoshop?
Någon som kan förklara så en amatör begriper? :)

Ett tips, kolla Ramelli's Youtube-hemsida, där finns tips om lager och även googla på layers, det finns hur mycket som helst. Adobe har också bra infosidor, det är bara plugga på och lära dig. Lager är PS styrka och mycket användbart.
 
Jag har fördelen att jag började pilla i Photoshop redan som 12 åring 1994.
Lighroom lärde jag mig nog ganska snabbt på bara ett år medan Photoshop är något som har växt med tiden. Det finns så oerhört mycket man kan göra i Photoshop att det är bara fantasin som sätter begränsningarna.

Idag fotograferar jag enbart i raw och laddar direkt in dem i Lighroom.
När jag är färdig med den färg, kontrast osv som jag känner är rätt så brukar jag exportera ut bilderna i JPG. Är jag nöjd så stannar jag där.
Behöver något vidare justeras så går jag vidare till Photoshop och laddar in JPG bilden/bilderna där.
 
Jag har fördelen att jag började pilla i Photoshop redan som 12 åring 1994.
Lighroom lärde jag mig nog ganska snabbt på bara ett år medan Photoshop är något som har växt med tiden. Det finns så oerhört mycket man kan göra i Photoshop att det är bara fantasin som sätter begränsningarna.

Idag fotograferar jag enbart i raw och laddar direkt in dem i Lighroom.
När jag är färdig med den färg, kontrast osv som jag känner är rätt så brukar jag exportera ut bilderna i JPG. Är jag nöjd så stannar jag där.
Behöver något vidare justeras så går jag vidare till Photoshop och laddar in JPG bilden/bilderna där.

Tack till er båda!
 
Förstår inte riktigt lager grejen i Photoshop?
Någon som kan förklara så en amatör begriper? :)

Tänk dig att du lägger din bild i botten på ett bord. Ovanpå lägger du flera genomskinliga plastark i lager på lager.

På dessa plastark (lager) kan du göra olika saker. Vissa plastark är enfärgat gula andra har egenskaper som ökar kontrasten.

Ibland så vill man inte att hela bilden skall bli gul, så då kan man klippa ut de områden som man vill ska vara gula och låta resten vara genomskinligt. Detta kallas att göra en mask på just det plastarket (lagret).
 
Layer is THE thing med PS. Ett fantastiskt verktyg. Enkelt att slå på & av lager för att jämföra resultat. Ofta är det smart att starta i PS med att göra en lagerkopia.
 
Idag fotograferar jag enbart i raw och laddar direkt in dem i Lighroom.
När jag är färdig med den färg, kontrast osv som jag känner är rätt så brukar jag exportera ut bilderna i JPG. Är jag nöjd så stannar jag där.
Behöver något vidare justeras så går jag vidare till Photoshop och laddar in JPG bilden/bilderna där.

Istället för att ladda in JPG-bilder till Photoshop är det bättre att ladda RAW-filerna direkt från Lightroom.
I Lightroom högerklicka "Redigera i">"Redigera i Adobe Photoshop". Efter färdig redigering "Arkiv spara" i Photoshop så sparas bilden som filnamn.tif och importeras automatiskt till Lightroom.
Sedan exportera färdiga bilder från Lightroom.
 
Istället för att ladda in JPG-bilder till Photoshop är det bättre att ladda RAW-filerna direkt från Lightroom.
I Lightroom högerklicka "Redigera i">"Redigera i Adobe Photoshop". Efter färdig redigering "Arkiv spara" i Photoshop så sparas bilden som filnamn.tif och importeras automatiskt till Lightroom.
Sedan exportera färdiga bilder från Lightroom.

Okej! Låter vettigt! Tack! Samt bra lagerbeskrivning.

Samkörs LR o PS hela tiden fast de ej är "uppstartade"?

Var är lättast och ställa in bildkvalite, Samt storlek? Kvalité i pixlar sen storlek eller? Hur ser jag hur de kommer bli på webben? Samt om jag ska maila bilden redigerad o klar för webben? Hur gör jag då för att se hur de blir hos personen som får den? Antar de beror på personens skärm osv men mest troligt hur personen kommer att se bilden? Nått mellanting alltså, hoppas ni förstår på ett ungefär vad jag menar. ;)
 
Okej! Låter vettigt! Tack! Samt bra lagerbeskrivning.

Samkörs LR o PS hela tiden fast de ej är "uppstartade"?

Var är lättast och ställa in bildkvalite, Samt storlek? Kvalité i pixlar sen storlek eller? Hur ser jag hur de kommer bli på webben? Samt om jag ska maila bilden redigerad o klar för webben? Hur gör jag då för att se hur de blir hos personen som får den? Antar de beror på personens skärm osv men mest troligt hur personen kommer att se bilden? Nått mellanting alltså, hoppas ni förstår på ett ungefär vad jag menar. ;)

Egentligen du borde läsa in grunderna, det är komplext. Jag låter importerade RAW-filer till valfri map, importerar sedan in i LR där bilderna katalogiseras. Använder sedan redigeringmodulen i LR som är intuitiv och lättjobbad, vid behov exportera till PS, gör klart och spar, och filen sparas i katalogen hos LR. Vid export från LR som jpg (visningsbild), väljer du kvalité, förslagsvis 60 för webben. Där du också ser hur den färdiga bilden ser ut. Återigen, läs det från början. Men LR är fantastiskt bra framförallt lättjobbad :)
 
Egentligen du borde läsa in grunderna, det är komplext. Jag låter importerade RAW-filer till valfri map, importerar sedan in i LR där bilderna katalogiseras. Använder sedan redigeringmodulen i LR som är intuitiv och lättjobbad, vid behov exportera till PS, gör klart och spar, och filen sparas i katalogen hos LR. Vid export från LR som jpg (visningsbild), väljer du kvalité, förslagsvis 60 för webben. Där du också ser hur den färdiga bilden ser ut. Återigen, läs det från början. Men LR är fantastiskt bra framförallt lättjobbad :)

Okej ! :)
Varför försvinner de jag gjort med lagningspensel när jag släpper knappen i PS hur får jag de att bestå? Jag vill dämpa "ögonblänk" punktvis? Hur gör man det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.