Annons

Ny firmware till Sony A700 upptäckt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har läst det i någon annan tråd också, så det verkar finnas en begränsning av hur många bilder man kan lägga in.
 
100% crops i samma ordning som tidigare och i tagen ordning.
 

Bilagor

  • DSC00390_serie_1_crop.jpg
    DSC00390_serie_1_crop.jpg
    16.9 KB · Visningar: 405
  • DSC00391_serie_2_crop.jpg
    DSC00391_serie_2_crop.jpg
    15.1 KB · Visningar: 406
  • DSC00392_serie_3_crop.jpg
    DSC00392_serie_3_crop.jpg
    17.8 KB · Visningar: 406
Jag har kollat in den nya rawkonverteraren och den är väl något bättre än den gamla men saknar fortfarande en del elementära funktioner. Lightboxen var något störande att man inte kan markera flera filer och rotera och att den dessutom inte automatiskt känner av hur stående eller liggande.
På programsidan finns det övrigt att önska. Ska kolla in mer i kväll.
 
Tack för svaren! :eek:) Jag omformulerar då frågan:
Är det någon skillnad för mig som inte använder .raw utan .jpeg?
 
Diskussionerna har gått höga på bl.a. dyxum.com, och man är rätt övertygande om att v.4 innehållen en förbättrad brusreduceringsalgoritm. Rimligtvis borde den även ge utslag på .jpg-bilder, men jag har inte sett några exempelfiler - man har koncentrerat sig på .arw-filer.
 
Jag har nu uppdaterat programvaran i min A700. Uppgraderingen gick bra, men om man som jag har vertiklagreppet på med dubbla batterier bör man tänka på att antingen ha bägge batterierna fulladdade eller endast ett fulladdat batteri i. Vertikalgreppet använder alltid det batteriet med minst laddning kvar och sedan autmatiskt växlar över till det andra.
Detta fungerar vid fotografering, dock inte när jag skulle uppgradera programvaran. Jag fick upp meddelandet "batterifel stäng av kameran" i displayen.
 
Senast ändrad:
Har precis uppgraderat till version 4, och provknäppt några bilder.
När jag tittar på dem i datorn så noterar jag att bildräknaren i kameran har nollställt sig.
Det kan vara så att jag har glömt något när jag uppgraderade, men vad? någon som vet?

För övrigt så verkade det som om det blir bättre bilder på höga iso nu och det kan ju vara bra att ha när vi nu går mot mörkare tider och elen är så dyr (vi slipper ju använda blixt).
 
Jag försökte göra en "Ove" igår med hjälp av yngsta dottern.
S**tan var svårt att hänga med med kameran. Blev lite "hit and miss" med skärpan men det var nog jag som flaxade för mycket med fokuspunkten. Fick några skarpa i alla fall. Här en på ISO1600
f4,0 1/1000. Endast lite brusred i acr.
Helbilden beskuren till ca 75% av originalet.
 

Bilagor

  • DSC03021 400_2.jpg
    DSC03021 400_2.jpg
    57.6 KB · Visningar: 213
  • DSC03021 400.jpg
    DSC03021 400.jpg
    58.7 KB · Visningar: 213
Senast ändrad:
Har precis uppgraderat till version 4, och provknäppt några bilder.
När jag tittar på dem i datorn så noterar jag att bildräknaren i kameran har nollställt sig.
Det kan vara så att jag har glömt något när jag uppgraderade, men vad? någon som vet?

För övrigt så verkade det som om det blir bättre bilder på höga iso nu och det kan ju vara bra att ha när vi nu går mot mörkare tider och elen är så dyr (vi slipper ju använda blixt).

Ta en bild. Döp om bildfilen till det bildnummer du vill fortsätta från. Sätt tillbaks minneskortet och plåta vidare. Då ska bildräknaren vara tillbaks.
 
Hur ska Mac-användare gå tillväga då?

Hej på er!

Är det ngn som vet hur man ska hantera filen i OSx? När jag försöker packa upp filen till att bli .app så får jag bara till svar att Classic miljön inte längre stöds.

Vore tacksam för hjälp då jag ska ut i skogen till helgen och fota.
 
Saxat från sidan jag länkade till:

#

Step 1 - Download the firmware update to your computer

* Make sure that no program other than your Internet browser is running.
* You must accept the terms of the End User Licence Agreement at the bottom of the page. After reading this agreement, click "Accept". A window will then pop up.
* Click the "Download it" link corresponding to your Operating System.
* Save the file to the Desktop of your computer (recommended).


#

Step 2 - Extract the downloaded file.
Double-click the downloaded file to extract it. Depending on your Operating System, the file may be automatically extracted after downloading.

The following file is created: DSCA700.app [file size: 4,719,092 bytes]*

(*)The file extension may not be visible depending on your Operating System settings.


#

Step 3 - Copy the update file to the recording medium (Memory Stick Duo/ CF card/ Microdrive).

* Prepare the recording medium (Memory Stick Duo / CF card / Microdrive) to use for the update, then format it with the camera.
Notes:

o If it is not formatted, the firmware update may not start.
o Please note that all data including even protected images will be erased by formatting and cannot be restored.
 
Jo, jag har läst detta också!

Anledning till att jag frågar är att det inte fungerar... Jag lägger filen i det nyformaterade minneskortets root-katalog och följer anvisningarna men det händer nada.

Är ngn av er Mac-användare och har uppdaterat er A700 som kan hjälpa mig?
 
Jag är os x användare :p
gjorde enligt ancvisningen, funkar perfekt:)

packa upp filen lägg .app på minneskortet.
Höll inne menyknappen och voila!
 
Haha, nu ska ni få höra ngt helt sjukt!

Jag bytte till ett CF-kort och då fungerade det!! Nu står kameran och tuggar i sig uppdateringen...

KLART
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.