ANNONS
Annons

Info om Sony FF sensor (24,81 mp)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Detta ska bli intressant!

Yupiteru skrev:
Hävdar Canon fortfarande envist att det är omöjligt med antiskak på FF? ;)

Det vet jag ju inte, men det kan vara så att det inte är möjligt med den tekniken som canon använder för utläsning från sensron eller en hel del andra saker tex relaterade till fattningen.

Sen om det är så, eller fullt möjligt även för canon vet jag inte =)

Jag tror....

Att Canikon snart börjar få svårt att försvara sina stabiliserade objektiv. Någonstans lär det komma ett generationsskifte... även där

Har Sony klart sagt att A900 får Super Steady Shot?

I så fall kan det ju vara så att det bara fungerar med nyare objektiv, som konstrueras för en lite större bildcirkel än vanliga småbildsobjektiv.

Vi får väl se.

PMD skrev:
Har Sony klart sagt att A900 får Super Steady Shot?

I så fall kan det ju vara så att det bara fungerar med nyare objektiv, som konstrueras för en lite större bildcirkel än vanliga småbildsobjektiv.

Vi får väl se.

De sade det redan förra året! ... :) De hade demo på SSS enhetern på PMA också ... fast vem vet, de kanske bara låtsas... ;)

Då tror jag att min spekulation ovan om hur det kommer att fungera är riktig.

Alternativet är att beskära bilden lite när SSS är påslagen, och det kan ju fungera det också.

PMD skrev:

Alternativet är att beskära bilden lite när SSS är påslagen, och det kan ju fungera det också.

Tyckte att jag laste nagonstans att Canon har tillrackligt stor bildcirkel for att eventuellt klara FF sensor stabilisering, men inte nagon annan.. Men dar kan jag ha fel.. Finns sakert nagon som kan rakna ut det. Sensorn maste ju rora sig en hel del for att kunna stabilisera t.ex. ett 600 mm objektiv.

PMD skrev:

Suck. Fundera lite på hur detta med sesnsorbaserad stabilisering fungerar. Det värsta som kan hända om man tillfälligt rör sensorn utanför bildcirkeln, är att man får lite vignettering.

/Andreas

Ja, lite vignettering kan man ju sucka över.

Jag tror inte att någon i denna diskussion behöver fundera så mycket på hur det fungerar.

Hehehehe detta med att dom inte skulle ha plats/lyckas med att köra sss utan negativ påverkan på bildresultatet med ff känns nästan som när det var tal om/spekulationer om Nikons kommande ff...alla "experter" var mer eller mindre eniga om att det var helt omöjligt pgr av Nikons bildcirkel...men se...det gick...fungerar kanon för det är ju D3an ett bevis på...hur Sony lyckas med sin ff med sss återstår o se när den kommer...personligen är jag övertygad om att det kommer fungera utan några som helst problem.

Visst på längre telen har fortfarande vr/is ett övertag men i o med den snabba utvecklingen av husen så tror jag inte det dröjer så länge innan effektiviteten ligger på samma nivå även på dom längre telena

Ja, det är ju inte en cirkel med skarp kontur runt varvet, men skärpan längst ut i kanten avtar fort rätt ordentligt. Prova med ett objektiv och se.

Linmajon skrev:
Ja, det är ju inte en cirkel med skarp kontur runt varvet, men skärpan längst ut i kanten avtar fort rätt ordentligt. Prova med ett objektiv och se.
--------------------------------------------------

Har kollat på endel D3 filer...även fått filer från en kompis som har D3an o det ser lika bra ut som hos Canons ff kameror om inte bättre...speciellt med nya 12-24an.

pet skrev:
känns nästan som när det var tal om/spekulationer om Nikons kommande ff...alla "experter" var mer eller mindre eniga om att det var helt omöjligt pgr av Nikons bildcirkel
Det var inga vidare experter du har fått tag på. Varför skulle det vara svårare att teckna ut en bild på en småbildsstor digital bildsensor med ett objektiv som tecknar ut en bild på en ruta småbildsfilm?

vem vet, sony kanske lägger till en mm i marginal på bildcirkeln ....

under exponeringen behöver inte sensorn förflyttas långt alls för att motverka skak! Det handlar snarare om acceleration och snabb tolkning av indata från rörelsesensorerna.

PMD skrev:
Det var inga vidare experter du har fått tag på. Varför skulle det vara svårare att teckna ut en bild på en småbildsstor digital bildsensor med ett objektiv som tecknar ut en bild på en ruta småbildsfilm?

Mycket bra fraga...

Kollade lite pa alphatrack.com, de hade en del i amnet:

http://alphatracks.com/archives/90
http://alphatracks.com/archives/81
http://alphatracks.com/archives/82
http://alphatracks.com/archives/83

Om nagon ar intresserad..

PMD skrev:
--------------------------------------------------

Sa inte att det va mina experter...men nej personligen tvivlade jag aldrig på att det skulle gå....det handlade om strålgången...att den skulle blir för snäv eller nått sånt pgr av Nikons "lilla" bildcirkel/fattning o det skulle ha negativ påverkan på hur bra Nikon skulle lyckas med sin ff......men men som sagt hur Sony lyckas vet vi när kameran finns ute.

hazard skrev:
Här finns ett litet test av hur mycket sensorn behöver röra sig.

http://www.mhohner.de/minolta/sss_ff.php

/Andreas
Bra artikel. I korthet konstateras att sensorn bara behöver kompensera skaket (flyttas)så länge slutaren är öppen (förstås...) dvs. 1/10s eller kortare i de flesta fall. Det blir alltså ganska kort sträcka, delar av millimetrar i de flesta fall.
Många tänker nog på att kompensera kontinuerligt såsom kikare, videokameror etc. gör, men det är alltså inte nödvändigt. Sannolikt kommer Sonys A900 att fungera på det sättet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar