Annons

Info om Sony FF sensor (24,81 mp)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon har gått ut med informationen om att sensorn i D3 är 'proprietary'. Dvs att det är deras egen sensor och att de äger de fullständiga rättigheterna till den konstruktion.

Vi kan dock på goda grunder anta att Nikon inte har någon egen fabrik att tillverka integrerade kretsar. Vem som tillverkar D3-sensorn är inte känt. Sony är en god gissning pga företagens samarbetshistoria. Fast det skulle kunna vara någon annan fab som råkade ha rätt process.

Det är inte troligt att det finns något större släktskap mellan D3-sensorn och Sonys nya 24x36-sensor.

Det ska bli riktigt intressant att se hur Sonys nya 24x36-sensor och kamera presterar.
 
__________________________________________________
Mats Jonsson skrev:

Ja, riktigt kul. Foto har aldrig varit populärare än nu. Man har aldrig sålt så många systemkameror per timma som man gör just nu...
__________________________________________________

Inte heller så många kompaktkameror, någonsin, under varje sekund runt hela världen, ha-ha!
Systemkameror är fortfarande en mycket liten nisch, av alla kameror, totalt sett, faktiskt!
 
eon skrev:

Vi kan dock på goda grunder anta att Nikon inte har någon egen fabrik att tillverka integrerade kretsar. Vem som tillverkar D3-sensorn är inte känt. Sony är en god gissning pga företagens samarbetshistoria. Fast det skulle kunna vara någon annan fab som råkade ha rätt process.

Det är inte troligt att det finns något större släktskap mellan D3-sensorn och Sonys nya 24x36-sensor.
Om nu inte Nikon tillverkar sensorn in-house (vilket de inte gör), är det säkerligen inte vattentäta skott mellan avdelningarna i (Sonys?) fabrik. Det mesta av utvecklingen gynnar alla parter i anläggningen. Jag kan tänka mig att själva designen ligger nästan helt i Nikons händer och att tillverkningsprocessen är gemensam. Det är den som är dyrast och besvärligast. Sensorerna kostar ändå fortfarande väldigt mycket i styckepris.
 
Info om Sony FF sensor

__________________________________________________
Mats Jonsson skrev:
... Det mesta av utvecklingen gynnar alla parter i anläggningen.
__________________________________________________

Det är inte min uppfattning!
Kanske ett tag till Sony levererar sina sensorer till konkurrenter, men när de själva bestämmer att Sony idéer enbart i Sony kameror, då kommer vi på sikt, att ha kvar endast tillverkare med hela kedjan av tillverkningen, elektro-teknik- optik, de som köper utifrån, faller ifrån, det blir för dyrt att köpa!
 
Re: Info om Sony FF sensor

larsborg skrev:
__________________________________________________
Mats Jonsson skrev:
... Det mesta av utvecklingen gynnar alla parter i anläggningen.
__________________________________________________

Det är inte min uppfattning!
Kanske ett tag till Sony levererar sina sensorer till konkurrenter, men när de själva bestämmer att Sony idéer enbart i Sony kameror, då kommer vi på sikt, att ha kvar endast tillverkare med hela kedjan av tillverkningen, elektro-teknik- optik, de som köper utifrån, faller ifrån, det blir för dyrt att köpa!

Uj så fel jag tror det där resonemanget är! Det finns inte många tillverkare av t.ex. sensorer, paneler till bildskärmar, processorer m.m. Att en enstaka tillverkare av kameror skulle börja producera den typen av komponenter enbart för eget bruk håller jag för högst otroligt.

Sony som företag tjänar nog mer på att sälja komponenter till andra företag, än om de skulle behålla dem för sig själva. Sony som företag tar nog heller ingen hänsyn till eventuella märkesentusiaster som gärna skulle se att de var ensamma om sina komponenter.

Det är vad jag tror alltså, och det får jag säkert äta upp (som vanligt).
 
Proprietära komponenter sitter bara i apparater av en enda anledning - teknik- inlåsning. Så fort en teknik görs tillgänglig för OEM-marknaden, uppkommer kravet på tillgång till dokumentation, syftande till att vara säker på att inte överskrida de tekniska begränsningarna.

Vill man hålla delar av prestanda hemliga, eller rent av tekniken för sig själv, är proprietära komponenter en lösning, men den är långt ifrån vattentat - jfr Mac OS X som finns som Mac OS 86X, resp. iPhone som nu är "vidöppen", trots proprie- tära lösningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.