Linmajon
Aktiv medlem
Ja, riktigt kul. Foto har aldrig varit populärare än nu. Man har aldrig sålt så många systemkameror per timma som man gör just nu...snap skrev:
det känns som kamerautvecklingen går grymt snabbt nu kul!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, riktigt kul. Foto har aldrig varit populärare än nu. Man har aldrig sålt så många systemkameror per timma som man gör just nu...snap skrev:
det känns som kamerautvecklingen går grymt snabbt nu kul!
Om nu inte Nikon tillverkar sensorn in-house (vilket de inte gör), är det säkerligen inte vattentäta skott mellan avdelningarna i (Sonys?) fabrik. Det mesta av utvecklingen gynnar alla parter i anläggningen. Jag kan tänka mig att själva designen ligger nästan helt i Nikons händer och att tillverkningsprocessen är gemensam. Det är den som är dyrast och besvärligast. Sensorerna kostar ändå fortfarande väldigt mycket i styckepris.eon skrev:
Vi kan dock på goda grunder anta att Nikon inte har någon egen fabrik att tillverka integrerade kretsar. Vem som tillverkar D3-sensorn är inte känt. Sony är en god gissning pga företagens samarbetshistoria. Fast det skulle kunna vara någon annan fab som råkade ha rätt process.
Det är inte troligt att det finns något större släktskap mellan D3-sensorn och Sonys nya 24x36-sensor.
larsborg skrev:
Det är inte min uppfattning!
Kanske ett tag till Sony levererar sina sensorer till konkurrenter, men när de själva bestämmer att Sony idéer enbart i Sony kameror, då kommer vi på sikt, att ha kvar endast tillverkare med hela kedjan av tillverkningen, elektro-teknik- optik, de som köper utifrån, faller ifrån, det blir för dyrt att köpa!
AFE skrev:
Det är vad jag tror alltså, och det får jag säkert äta upp (som vanligt).