Annons

Info om Sony FF sensor (24,81 mp)

Produkter
(logga in för att koppla)
Per Isaksson skrev:
Vilken är källan till den uppgiften?
Det är "allmänt känt" att Nikon inte tillverkar egna sensorer - jag är osäker om de bara köper de avancerade, eller alla. Detta gäller för ganska många kameratillverkare - deras kärnverksamhet är kameratillverkning, inte kretstillverkning. Sensorer, särskilt de avancerade, skulle bli orimligt dyra om varje tillverkare skulle starta egen utveckling/tillverkning.

Detta är en i raden av rapporter om detta. Tyvärr är originalrapporten på japanska - Du hittar en länk till den i dpreview-nyheten. Babelfiska och se om Du kan få ut något av det.
 
Det är väl inte så "allmänt känt" vem som har utvecklat och tillverkat sensorn till Nikon D3. Att Sony dock tillverkar sensorn till D40x/D80/D200/D300 samt D2X är väl vad som kan betäcknas som allmänt känt. Jag har för mej att jag läst att Nikon tillverkat sensorn till D2H själv, exempelvis.

Om Sony stod för sensorn i Nikon D3, skulle man då inte kunna förvänta sig en pressrelease om detta, i stil med Sonys tillkännagivande av 24 Mp-sensorn? Och annonsering av kommande Sonymodeller med denna sensor?
 
Den "nyhet" jag relaterade till, är tre och ett halvt år gammal, dvs. knappast någon kioskvältare längre. Att inte alla med en digitalkamera har läst en japansk nyhet må så vara, men detta är trots allt känt i vidare kretsar än styrelse- rummen hos Nikon och Sony och därmed är det per definition "allmänt känt", dvs. inte enbart inside information.
 
Jag håller med om den att det är allmänt känt att Sony levererar sensorer till många av Nikons modeller. Men mitt ifrågasättande gäller att det är lika allmänt kännt att Sony skulle leverera sensor till just Nikon D3. Finns det någon information från Nikon eller Sony kring detta?
 
tannler skrev:
En googling på frasen "Sony Sensor Nikon D3" ger 22300 träffar, ex.vis denna från mitten av juni förra året.

Den där nyheten refererar ju till rykten om En D3X, med 1,1 cropfaktor, så jag tror ju inte den har så stor relevans för den nuvarande D3-sensorn.
 
Jag är nästan 100% på att Nikon själv tagit fram sin FX sensor. Däremot innehåller de flesta andra husen från Nikon Sonysensorer
 
Nikongurun Thom Hogan har förutsagt att Nikon kan släppa en D3X med Sonysensor på över 20 megapixel i år, men han nämner att de klurar med andra sensorer också så kanske de valde en annan till D3an (Samsung kanske? de verkar ju prestera bra grejer för Pentax):
http://www.bythom.com/2008predictions.htm
 
Senast ändrad:
Jag har hört ryktet att det är Canon som tillverkar sensorn i D3. Vill dock inte avslöja min källa, som dock inte är 100%:ig. :)

Frågan är då, blir man som Nikonägare då Canonfotograf?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.