kejo
Aktiv medlem
Det är samma fysiska diskar - ingen större skillnad på dem och på ata diskar. Det är gränssnittet som skiljer till scsi:s fördel. De brukar dock bli omotiverat dyra för de flesta privatpersoner. Ett bättre alternativ är att hårdvaru (INTE mjukvaru) RAIDa flera diskar. Större lagring, bättre prestanda och bättre tolerans mot krasher (en disk (flera om du har fler än 3 diskar i raid:en) kan paja ihop utan att du blir av med all data).dsmannen skrev:
angående hårddiskar till vanliga pcdatorer så finns det egentligen bara ett riktigt bra svar idag om man vill ha driftsäkerhet.
Köp "riktiga" scsidiskar.
Bra tips! Gäller öht all datorhårdvara (och mjukvara). Låt nån annan upptäcka fel & buggar.
Ett hett tips är att inte köpa den senaste och största modellen, hellre modellen med snäppet mindre lagrinskapacitet.
Vilka problem tänker du på då?
IBM har haft ordentliga problem tidigare, vet faktiskt inte hur det går för Hitachi med diskarna nu men det kan faktiskt inte gå sämre än det gick för IBM med sina deskstar iaf.
Vad jag vet hade de problem med en enda modell av disk som inte längre tillverkas och som blev väldans kortlivad i handeln. IBM:s diskar är de stabilaste jag känner till.
Det låter som om du har andra problem alt. har konstant otur. För mig tyder det snarast på värmeproblem. Av ren nyfikenhet... Hur mycket saker sitter monterade i din låda? Hur många kablar till diskar osv finns det? Hur stor är lådan i förhållande till allt som skall få plats? (hur blir luftflödet?)
Poängen med detta var att få fram att dagens idediskar verkligen inte är att lita på =)
Scsi är faktiskt inte bättre. Fortfarande samma fysiska konstruktion. Det som hänt är att tillverkarna insett att de inte måste hålla en hög och jämn kvalité. Kvalitetssäkring är (för?) dyrt. Lite lägre hållbarhet/kvalité och en något generösare utbytes policy är billigare än de sista %-en kvalité.
Scsi diskar riktar sig till en marknad som är mindre priskänslig. Dessa diskar sitter mer ofta i servrar (kontinuerlig drift) vilket ställer lite andra krav - dock inga revolutionerande skillnader i teknisk uppbyggnad.
Det verkar dock finnas en skillnad i kvalité mellan diskar beroende på mängden cache minne.
Diskar med 8mb cache har längre garantier jmf med diskar med endast 2mb cache. 8mb cache är vanligare i scsi diskar. Personligen *tror* jag att diskarna med 8mb cache är samma fysiska diskar för scsi och ide/ata där enda skillnaden är själva "gränssnittet", dvs hur disken kommunicerar/skickar data. Diskar med 2mb cache är gissningsvis en sämre kvalité, vilket stöds av att dessa har kortare garantier. Själv undviker jag diskar med 2mb cache/korta garantier...
Scsi:s främsta fördelar är att den hanterar disk i/o helt annorlunda mot ide/ata. Scsi belastar inte cpu och systembussen på samma sätt som ata och kan göra flera saker "samtidigt" pga en parallell arkitektur. Den skickar "i bredd" istället för "styckevis" som ide/ata. (OBS: grovt förenklad beskrivning) ATA diskar gör EN sak lika snabbt som en scsi disk (dvs skriver/sparar EN fil) och med ungefär samma tilförlitlighet. ATA blir däremot nåt alldeles otroligt seeeeeegt i en filserver som skall hantera hundratals eller tusentals användare (som vill läsa/skriva måååånga filer samtidigt) pga dess sekventiella datahantering. Bara någon som helt saknar erfarenhet skulle montera ide/ata i en filserver med mer än 2 samtidiga användare...
Vad är ett sånt? Du menar kanske ett som är tillräckligt strömstarkt? Nätaggen följer ju normalt med lådan.
Så här skulle min setup se ut om jag skulle ha bilder / annat viktigt i datorn:
"Kvalitetsnätaggregat" av ej billigaste modell.
Beror på vad man vill skydda sig mot och hur länge man vill att datorn skall gå efter det att strömmen försvunnit.
UPS, behöver inte vara någon dyr modell.
NEEEEEJJ!!
Minst två hårddiskar som speglas (raid 1), om en disk rasar så förlorar man ändå ingen information.
Extern backupdisk via usb2/firewire.
Undvik detta! Det enda spegling tilför i en vanlig dator med ide/ata diskar är seghet/dåliga prestanda! Spegling krånglar til saker alldeles i onödan. Det ENDA som en spegling skyddar mot är ett rent fysiskt haveri, vilket inte är särskilt vanligt. Det mest vanliga felet är olika former av logiska fel. Dessa speglas också...!!!
Spegling tillför inget i normala datorer förutom att det går segt, i synnerhet om man använder ide/ata diskar. Hårdvarubaserad spegling med 32mb cahce (batteri-backad) eller mer tillsammans med scsi diskar fyller däremot en mer motvierad funktion i servrar med krav på hög tillgänglighet.
Enligt mitt tycke är det bättre att använda disk2 till att lagra data (dvs foton och andra filer) på än att dubblera fel med.
Vill man kunna återställa sin dator snabbt så är det bättre att grundinstallera datorn (med servicepackar, uppgraderingar osv samt de programvaror som "alltid" används tex Office, PS mfl) samt göra en kopia av installationen mha Norton Ghost eller annat liknande program.
Extern säkerhetskopia/backup av all data (bilder, dokument, filmer, musik osv som du absolut måste ha kvar) via usb2 eller firewire håller jag med dig i fullständigt. DVD brännare fungerar iofs också bra.
YES - ett mycket bra råd!
tillkommer gör givetvis antivirusprogramvara beroende på operativsystem =)
Glömt för allt i världen inte ett bra antivirus program (och se till att hålla det uppdaterat)!!
Vänliga hälsningar,
Kjelle