Annons

ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
AnnaKarin skrev:
Ja, det verkar billigt. Men, processorerna i paketen är gamla. Det är väldigt lite disk och minne. Och så är det ingen cd-brännare. Som sagt, det finns alltid en orsak när datorprylar är såhär billiga.

Skaffar du något av dessa paket är risken att din "nya" dator känns gammal och trött mycket snart.

/AnnaKarin

Jan Carlsson skrev:
Som sagt, lägg till pris för ytterligare 120 - 180 GB disk och en brännare och se var det landar...

Tackar for era svar, en liten foljdfraga bara; Hur vet man att en processor ar gammal? Jag vet att min nuvarande dator ar for gammal for att uppgradera med minne och grafik. Det ar en Compaq med en AMD K6 processor och en pytteharddisk.
Daremot sa har den bade CD-brannare och DVD sa det behover inte kopas.

I paketen fran PC-ENTER kan man kopa till uppgraderingar enl foljande:

256MB > 512Mb DDR 499:-

60GB > 80GB Seagate 700 299:-

60GB > 120GB Maxtor 7200 599:-

64MB > 128MB G-Force 4/MX400 TV-out 399:-

64MB > 128MB GeForce 4 ti4200 TV-out 999:-

Sa om man lagger till ett par spann sa far man bade minne och utrymme. Det enda som da skulle vara gammalt ar processorn, vet nagon om den gar att uppgradera pa medfoljande moderkort?

/Peter
 
Kolla på t ex Dustin vad de har för processorer att sälja. Då ser du ganska raskt vad det är som gäller för tillfället. Sedan så finns min favoritsajt när det gäller datorprylar, www.tomshardware.com.

/AnnaKarin
 
Kolla på t ex Dustin vad de har för processorer att sälja. Då ser du ganska raskt vad det är som gäller för tillfället. Sedan så finns min favoritsajt när det gäller datorprylar, www.tomshardware.com.

/AnnaKarin
Nåt som kanske bör nämnas är att många jämställer Toms med datorvärldens se och hör. Ta allting du läser där med en nypa salt, eller tre. Det har inte alltid varit så, men sista åren har det gått utför och han är helt klart på vissa företags lönelistor om vartannat.

Jag kan någorlunda rekomendera anandtech.com istället, men fördrar klart andra siter som inte riktigt behöver bry sig om företagens goodwill för att kunna fortsätta existera. Det blir mer opartiska tester då.

Själv föredrar jag techreport.com (bra väl underbyggda tester)och arstechnica.com (suveräna articklar som går på djupet och tar upp underliggande teknologier som går att applicera på hela området istället för en enstaka produkt).


Dustin är bra, om än lite dyra ibland, men dom riktar sig mycket till företag. Annars om man vill ha lite billigare saker, men då lite sämre service finns butikner som datorbutiken.com och komplett.se.
 
dustin är tokdyra. Kan du bygga dator själv, eller känner någon som kan, så köp delar efter ditt behov på datorbutiken.com eller pcbutiken.se.

Hur som helst; se till att investera i en bra skärm, det är oftast den som folk snålar med, sedan sitter de med en gammal sate som har kass skärpa i kanterna och har allmänt kass bild. 19" är billigt för kvalitétsskärm.

Angående datorn i sig är det svårt att säga exakt vad som behövs. Diskar i RAID-system är på sätt och vis bra, men nu är diskarna så snabba över lag ändå. Ska du videoredigera så är det tre saker som gäller framför allt annat:

1) Mycket och snabbt RAM-minne, gärna 1024 DDR.
2) Ett bra videoredigeringskort (så klart!)
3) Snabba hårddiskar.

Givetvis kan man skriva en uppsats på vad man ska ha, hur man ska konfigurera, och vad som mer ingående behövs.
 
yaz skrev:
Dessutom kom den nyare 120GXP-serien med varning om att endast användas 8h/dag. Många klagade och IBM sade att det inte skulle påverka garantin. Men vad kan en ny hårddisk göra om man förlorat all sin data?

Jag antar att de menar åtta timmar i sträck, och inte sammanlagt åtta timmar per dag? När man slår av datorn så svalnar ju hårddisken.

Jag har en 120GXP 80Gb sedan snart ett år, och har aldrig haft några problem.
 
Det eviga PC vs Mac tar aldrig slut,,
För mej är det lika mycket Steve Jobs vs Bill gates, och hur dom ser på framtiden och hur dom styr sina företag, vilket är som plus mot minus.
Så vitt jag vet så är Microsoft nästa steg att försöka ha total kontroll på din dator i sina nästa system (delar av det finns redan i XP), för att kunna se vad du gör, och har i den, en bigbrother filosofi som jag skarpt ogillar,
Medans Apples planer och ideer går i motsatt håll.
Jag är inte Hata Hata PC, jag har haft en PC hemma sedan ABC 80 tiden, och jobbat parallellt Mac/PC länge, och jag gjorde ett val och det var MAC och har sluppit allt vad syntax error heter sedan dess.

Jag citerar mej själv:
Jag tror verkligen att Apple är på gång. OS X är för bra för att hamna i skymundan. Burkarna är för snygga för att folk ska låta sig luras av Dulls priser. Apple är ett för galet företag för att de ska dö av nåt av Microsucks fula gubbar i slips konkurrenselimineringsknep (hoppas jag).
Dessutom måste ju Microsoft få sina idéer nånstans ifrån..

PC = HM = kopierade ideer, alla har det men det passar ingen.

Mac = Gucci = ni vet.

:-D
 
Om jag inte minns (dator-) historien helt fel de sista 10 - 15 åren sådär har väl Apple sett till att hålla sina kunder i ett järngrepp genom att sälja ett slutet system där du är bunden till en leverantör - Apple ? Men givetvis gör det att prylarna har lätt att fungera ihop - det vore ju fn annars eller hur ?


Så mycket för Apples strävan att i första hand tjäna mänsklighetens bästa till skillnad från andra som bara är ute efter konsumentens plånbok...;-)

Kan det också vara en bidragande orsak till sjunkande marknadsandelar - priset har betydelse och det är inte många som är beredda att betala mycket mer för en dator för att göra en (dator-) politisk markering.

Apple gör bra datorer men inte av välgörenhet utan med exakt samma drivkraft som andra - typ att tjäna pengar.... Företagets framtid beror på om dom kan leverera konkurrenskraftiga produkter till konkurrenskraftiga priser, hoppas dom lyckas med det!
 
Dessutom kom den nyare 120GXP-serien med varning om att endast användas 8h/dag.
Det var en rekomendation, ingen varning. Och mer än markering att dom inte var gjorda att gå 24/7, altså server diskar.

1) Mycket och snabbt RAM-minne, gärna 1024 DDR.
2) Ett bra videoredigeringskort (så klart!)
3) Snabba hårddiskar.
Njae.... minnet håller jag med om. 512 eller 1GB är bra. Videoredigeringskort, bara om du kör DV, annars har du absolut ingen användning av det. Dom flesta kort idag av bra kvalite duger för allt från spel till photoshop. Snabba diskar, jupps, dock behövs inte raid heller, såvida du inte kör videoredigering. Då altså capturing från tv eller om man kör från DV kamera.
 
Lite feedback

Jag lovade att återkomma med mina omdömmen efter en tids utvärdering av min ny investering.
Det blir en jämförelse till det jag hade. (På sida 1 ser du vad jag hade och på sida 4 ser du vad jag köpte.)
...........hmmm..har visserligen varit ute i skärgården och paddla en vecka men ändå...

- Windows XP startar upp långsammare !? ( kanske för att jag har 2-4 ggr mera DRAM som ska räknas igenom vid uppstart eller???.....)
+ Photoshop o Premier startar upp med ett "smack" (nästa i allafall) dvs påtaglig förbättring.
+ Renderingarna är fortfarande en belastning, men inte någon ploga.
+ 18"LCD är en tum större och det märks.
+ kamerakortläser som tar "alla" (4) std och de festa video/foto anslutningar PÅ FRAMSIDAN.
xxx har inte testat brännaren än.
 

Bilagor

  • skärgård.jpg
    skärgård.jpg
    16.4 KB · Visningar: 95
Hm..., jag skrev inte att man ska handla på Dustin, men de brukar vara snabba på att plocka in nyheter. Och som alltid gäller det att jämföra olika leverantörer innan man handlar. Dustin må vara dyra på en del saker, men inte på allt. Så jag tycker fortfarande att Dustin är ett bra ställe att surfa in på när man vill kolla läget lite.

Datorbutiken.com undviker jag om jag kan efter dåligt bemötande av deras kundservice när de skickade fel hårddisk (rätt disk på följesedeln men i kartongen låg en disk av annat märke och storlek).

/AnnaKarin
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.