Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
dsmannen skrev:
angående hårddiskar till vanliga pcdatorer så finns det egentligen bara ett riktigt bra svar idag om man vill ha driftsäkerhet.
Köp "riktiga" scsidiskar.
Det är samma fysiska diskar - ingen större skillnad på dem och på ata diskar. Det är gränssnittet som skiljer till scsi:s fördel. De brukar dock bli omotiverat dyra för de flesta privatpersoner. Ett bättre alternativ är att hårdvaru (INTE mjukvaru) RAIDa flera diskar. Större lagring, bättre prestanda och bättre tolerans mot krasher (en disk (flera om du har fler än 3 diskar i raid:en) kan paja ihop utan att du blir av med all data).



Ett hett tips är att inte köpa den senaste och största modellen, hellre modellen med snäppet mindre lagrinskapacitet.
Bra tips! Gäller öht all datorhårdvara (och mjukvara). Låt nån annan upptäcka fel & buggar.



IBM har haft ordentliga problem tidigare, vet faktiskt inte hur det går för Hitachi med diskarna nu men det kan faktiskt inte gå sämre än det gick för IBM med sina deskstar iaf.
Vilka problem tänker du på då?
Vad jag vet hade de problem med en enda modell av disk som inte längre tillverkas och som blev väldans kortlivad i handeln. IBM:s diskar är de stabilaste jag känner till.



Poängen med detta var att få fram att dagens idediskar verkligen inte är att lita på =)
Det låter som om du har andra problem alt. har konstant otur. För mig tyder det snarast på värmeproblem. Av ren nyfikenhet... Hur mycket saker sitter monterade i din låda? Hur många kablar till diskar osv finns det? Hur stor är lådan i förhållande till allt som skall få plats? (hur blir luftflödet?)

Scsi är faktiskt inte bättre. Fortfarande samma fysiska konstruktion. Det som hänt är att tillverkarna insett att de inte måste hålla en hög och jämn kvalité. Kvalitetssäkring är (för?) dyrt. Lite lägre hållbarhet/kvalité och en något generösare utbytes policy är billigare än de sista %-en kvalité.

Scsi diskar riktar sig till en marknad som är mindre priskänslig. Dessa diskar sitter mer ofta i servrar (kontinuerlig drift) vilket ställer lite andra krav - dock inga revolutionerande skillnader i teknisk uppbyggnad.
Det verkar dock finnas en skillnad i kvalité mellan diskar beroende på mängden cache minne.

Diskar med 8mb cache har längre garantier jmf med diskar med endast 2mb cache. 8mb cache är vanligare i scsi diskar. Personligen *tror* jag att diskarna med 8mb cache är samma fysiska diskar för scsi och ide/ata där enda skillnaden är själva "gränssnittet", dvs hur disken kommunicerar/skickar data. Diskar med 2mb cache är gissningsvis en sämre kvalité, vilket stöds av att dessa har kortare garantier. Själv undviker jag diskar med 2mb cache/korta garantier...

Scsi:s främsta fördelar är att den hanterar disk i/o helt annorlunda mot ide/ata. Scsi belastar inte cpu och systembussen på samma sätt som ata och kan göra flera saker "samtidigt" pga en parallell arkitektur. Den skickar "i bredd" istället för "styckevis" som ide/ata. (OBS: grovt förenklad beskrivning) ATA diskar gör EN sak lika snabbt som en scsi disk (dvs skriver/sparar EN fil) och med ungefär samma tilförlitlighet. ATA blir däremot nåt alldeles otroligt seeeeeegt i en filserver som skall hantera hundratals eller tusentals användare (som vill läsa/skriva måååånga filer samtidigt) pga dess sekventiella datahantering. Bara någon som helt saknar erfarenhet skulle montera ide/ata i en filserver med mer än 2 samtidiga användare...



Så här skulle min setup se ut om jag skulle ha bilder / annat viktigt i datorn:

"Kvalitetsnätaggregat" av ej billigaste modell.
Vad är ett sånt? Du menar kanske ett som är tillräckligt strömstarkt? Nätaggen följer ju normalt med lådan.



UPS, behöver inte vara någon dyr modell.
Beror på vad man vill skydda sig mot och hur länge man vill att datorn skall gå efter det att strömmen försvunnit.



Minst två hårddiskar som speglas (raid 1), om en disk rasar så förlorar man ändå ingen information.
Extern backupdisk via usb2/firewire.
NEEEEEJJ!!
Undvik detta! Det enda spegling tilför i en vanlig dator med ide/ata diskar är seghet/dåliga prestanda! Spegling krånglar til saker alldeles i onödan. Det ENDA som en spegling skyddar mot är ett rent fysiskt haveri, vilket inte är särskilt vanligt. Det mest vanliga felet är olika former av logiska fel. Dessa speglas också...!!!

Spegling tillför inget i normala datorer förutom att det går segt, i synnerhet om man använder ide/ata diskar. Hårdvarubaserad spegling med 32mb cahce (batteri-backad) eller mer tillsammans med scsi diskar fyller däremot en mer motvierad funktion i servrar med krav på hög tillgänglighet.

Enligt mitt tycke är det bättre att använda disk2 till att lagra data (dvs foton och andra filer) på än att dubblera fel med.

Vill man kunna återställa sin dator snabbt så är det bättre att grundinstallera datorn (med servicepackar, uppgraderingar osv samt de programvaror som "alltid" används tex Office, PS mfl) samt göra en kopia av installationen mha Norton Ghost eller annat liknande program.

Extern säkerhetskopia/backup av all data (bilder, dokument, filmer, musik osv som du absolut måste ha kvar) via usb2 eller firewire håller jag med dig i fullständigt. DVD brännare fungerar iofs också bra.



tillkommer gör givetvis antivirusprogramvara beroende på operativsystem =)
YES - ett mycket bra råd!
Glömt för allt i världen inte ett bra antivirus program (och se till att hålla det uppdaterat)!!


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
yaz skrev:
mina tips är följande:

¤ satsa på mycket RAM. det är billigt denna period och du kan få två stycken 512mb för under 2000kr.
Generellt ett mycket bra tips!
Tillräcklig mängd och rätt sort är en förutsättning för prestanda.

¤ hårdiskar är knivigt ämne. IBM har haft STORA problem med sina diskar, därav Hitachis inköp av IBMs hårddisksektion.
Que? Vad har du för källor egentligen?? *djup resignerad suck* IBM har förmodligen de absolut bästa diskarna som tillverkats! De har haft problem med EN enda modell som inte såldes i särskilt stora mängder i norden. Var det här "ibm har massa hårddisk problem" ryktet/skräckpropagandan kommit ifrån vet jag inte - med det verkar underhållas av folk som inte kan/bryr sig om fakta! Hitachis uppköp hade HELT andra orsaker än kvalitetsproblem!!! Det handlar om en förändrad marknad och som av flera orsaker inte passar IBM's profil/affärsidé.

Jag rekommenderar *inte* IBM, utan snarare Seagates 7200.7 med 8mb cache (istället för 2mb, skillnaden är stor i prestanda). Ett annat bra hårddiskmärke är Maxtor som släppt sina DiamondMax Plus9 (också med 8mb cache) som dessutom har speciella kullager för tystare drift. Dock är de inte lika tysta som Seagates diskar.
Seagate:s diskar är schyssta - men sluta racka ned på prylar som du helt uppenbart inte har någon erfrenhet utav! Förutom skillnaden i prestanda finns även skillnader i garantitid (vilket för mig indikerar en skillnad även i kvalité) mellan diskar med 2 respektive 8mb cache. Håller fullständigt med om att 8mb är ett mycket bättre alternativ.

¤ grafikkort för 2D, då har vi Maxtors kort som är bäst. Maxtor har en bra tradition inom 2D och det syns i tester osv.
ATI korten fungerar också bra. De allra flesta kort fungerar faktiskt utmärkt till vanlig 2D hantering.

¤ Skärm. Satsa på en BRA skärm direkt.
Köp bara inte nåt billighetsmärke som Scott, Belinea osv.. deras bildkvalitet är märkbart sämre, min bror gjorde felet att köpa en sån ;)
Klart bra tips!
Välj gärna någon som det finns färgprofiler för och undvik billiga tft skärmar.
 
komplettering tack

Vi säger bra skärm. Vad är det som karaktäriseraren bra skärm? Är det några speciella data eller funktioner som normalt är utelämnat? Finns det "bra" LCD-skärmar?

Ingen har förklarat värdet av ett 2D-kort.
Finns det inte ett i en "normal utrustad PC och vad är det den tillför?

Det här med HDD är ett djupt ämne, men är det någon som ticker att jag som "hobbyist"föredrar att lagra på "gammla" foto på CD. Om det är ok, så är det endast perstanda (snabbhet) som jag söker.
 
Re: komplettering tack

Hans Linde skrev:
Vi säger bra skärm. Vad är det som karaktäriseraren bra skärm? Är det några speciella data eller funktioner som normalt är utelämnat? Finns det "bra" LCD-skärmar?
Ja, jag vill hävda att det finns många lcd skärmar som är bra, dock med reservation för vad du tänkt använda den till. De är inte lämpliga för mer avancerad grafik eller video (rörlig bild). De är för långsamma helt enkelt och har "släpar". De är tex inte så uppskattade av de som spelar eller arbetar med videoredigering. Ett annat exempel där de är mindre bra är press/tryck pga dålig färgåtergivning. De bättre skärmarna verkar dock ha kommit mycket långt på kort tid (är inte helt uppdaterad på tft skärmar) och går att kalibrera så att det du ser på skärmen faktiskt är vad du får ut på pappret.

Generellt gäller att en bra skärm är skarp att titta på, har hög uppdateringsfrekvens (=mindre flimmer, vilket gör den behagligare för ögonen) och korrekt färgåtegivning. För att underlätta detta med korrekta färger så har de lite bättre skärmarna (kostar lite extra och kommer från kända tillverkare) färdiga s.k. ICC profiler.

Ingen har förklarat värdet av ett 2D-kort.
Finns det inte ett i en "normal utrustad PC och vad är det den tillför?
2D är alltså 2-dimensionell grafik, vilket funnits i de flesta datorer rätt länge nu. Det är helt och hållet standard och alltså inte något extrakort som du måste montera. Det är själva "grundfunktionen" i ett grafikkort.

Det viktigaste är att kortet återger färger bra och även här gäller att det är bra om färgåtergivning går att justera, vilket det gör på de flesta grafikkort.

Matrox är enda märket som inte riktigt hängt med i utvecklingen och är svaga på 3D grafik. De har därför fokuserat mer på att göra 2D bra än de tillverkare som koncentrerat sig mer på spelmarknaden, där det snarast gäller att ha så mycket effekter som möjligt utan att spelet går tungt. Att färgerna inte är helt korrekta och att monstret blöder i fel nyans av rött när man skjuter på det har liksom inte så stor betydelse och är inte direkt avgörande för spelupplevelsen...
Däremot är det kanske mindre skoj att upptäcka att bilden ser jättemysko ut när du skickar iväg den för utskrift.

ATI har bra stöd för dvd uppspelning och i mitt tycke visar de rörlig bild (video/film) ryckfritt och snyggt, vilket jag personligen gillar. Jag kan dock inte säga att de skulle vara bättre än Matrox på detta, rent objektivt. Jag skulle tro att det (objektivt) är tämligen jämnt skägg men min personliga preferens är ATI.

Det här med HDD är ett djupt ämne, men är det någon som ticker att jag som "hobbyist"föredrar att lagra på "gammla" foto på CD. Om det är ok, så är det endast perstanda (snabbhet) som jag söker.
CD är helt okkej media att lagra bilder på. Möjligen börjar cd kännas som lite väl utrymmessnålt men om 700MB räcker för dina behov kan bara du avgöra. Jag förstår inte riktigt vad du menar med snabbhet i sammanhanget...? Vill du att säkerhetskopiering skall gå fort så köp en extern hårddisk som du ansluter via usb2 eller firewire. Hårddisk är snabbare än att bränna en cd.
 
förslag från "Komplett.se"

Jag har fått ett förslag från "Komplett.se".
Vad tycker ni om det?

PC-packet: Komplett P4 2,66GHz Extreme m/19" Skärm 256MB PC2700, 120GB, CD-RW, DVD a´12k:-
http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&action=info&s=pl&p=32350&AvdID=3&CatID=6&GrpID=1

och ett

2D-grafik:Gainward GeForce FX 5900 128MB DDR 2.2ns AGP, "Ultra/1200XP GS", Retail a´4,8k:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=35914&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl


Själv är jag tveksam till en del:
-Jag vill byta till LCD skärm.
-Är det rätt grafikkort?
-Å så var det HDD som skulle vara 2st Seagate
-DVD brännare istället för drive
-Troligen bör även RAMbanken ökas till 512MB

Något mera?

(Hmmm jo ,jag såg att "packet" inte gick att ändra, men det kanske går att utgå ifrån..)
 
Förutom mitt inlägg som jag skrev för några timmar sen just om hårddiskar, så har jag följande att tillägga efter kejos oprovocerade påhopp:

kejo skrev:
Que? Vad har du för källor egentligen?? *djup resignerad suck* IBM har förmodligen de absolut bästa diskarna som tillverkats!
FÖrutom mina egna erfarenheter av IBMs diskar så har jag läst en hel del på nätet angående temat då jag precis som du var en ovetande anhängare till IBM. Det skulle vara rätt intressant att få veta vad du finner som är SÅÅ bra på IBMs hårddiskar att dom är "de absolut bästa som tillverkats", när det finns både snabbare, stabilare och tystare diskar inom IDE-området.

De har haft problem med EN enda modell som inte såldes i särskilt stora mängder i norden. Var det här "ibm har massa hårddisk problem" ryktet/skräckpropagandan kommit ifrån vet jag inte - med det verkar underhållas av folk som inte kan/bryr sig om fakta!
de har haft i stort sett lika mycket problem med den efterföljande modellserien 60GXP (som jag skrivit i tidigare inlägg) och deras 120GXP kom med varning om att inte köras mer än 8h/dag. Det antyder minst sagt rädsla från IBMs sida. Så jag förstår inte varför du finner detta "rykte" så konstigt när det baseras på FAKTA och VERKLIGA händelser..? (ska man behöva betona sånt???)


Hitachis uppköp hade HELT andra orsaker än kvalitetsproblem!!! Det handlar om en förändrad marknad och som av flera orsaker inte passar IBM's profil/affärsidé.
Jaha, så IBM, som tillverkar världens bästa diskar, har nu tröttnat och säljer sin verksamhet för att även andra företag ska få tjäna pengar? OK, det låter som ett logiskt drag av ett företag.. (notera ironin..)


Seagate:s diskar är schyssta - men sluta racka ned på prylar som du helt uppenbart inte har någon erfrenhet utav!
Jag ber dig att inte uttrycka dig om min erfarenhet, då du inte känner mig. Jag gissar att du inte är intresserad om jag har haft/använt/försökt reparera/läst om/tröstat kompisar som förlorat någon IBM-hårddisk, så jag bemödar mig ytterligare.


Förutom skillnaden i prestanda finns även skillnader i garantitid (vilket för mig indikerar en skillnad även i kvalité) mellan diskar med 2 respektive 8mb cache. Håller fullständigt med om att 8mb är ett mycket bättre alternativ.
Håller med på denna punkt. Äntligen en gemensam åsikt! ;)
 
En MAC sa klart.
OSX kommer med redigerings program o hela kittet sa det e bara o kopa vad du har rad med.

T
 
hoppsan

Det är riktigt KUL med mäniskor som har en uppfattning.
Men låt inte en meningskiljaktighet utvecklas till konflikt.

Åter till frågan .....Är Komplett.se ´s förslag bra eller har jag då avvikt för mycket från de rekommentation som givits? Tyvär tror jag (och många andra som läset det här forumet) inte jag kommer att kunna "bygga" en PC med framgång själv.

Jag ska också passa på att framför min tacksamhet för det intresse ni visat för det här ämnet.

Det känns lite oförskämt att fråga, men eftersom jag är säker på att flera skulle ha glädje av det så.........kan inte Georg och Kjelle ( gärna flera) gå in på Komplett.se´s "PC-byggaresida" och ta fram ett förslag, som redovisas här? Det går förståss på något annat företag också, men det bör vara allt (nästan allt) från ett ställe, eftersom det är så det troligen kommer att handlas. ( av mig och andra "redigeringsivrare".)

Ni ska få en fin bild på min katt i utbyte :)
 
Enda problemet med Mac är att man får för få mhz. Inte ens deras snabbare G5-system är något att ha. Man kan fixa snabbare x86-grejer för mindre pengar. Och sedan, om du vill uppgradera, så är det inget större problem att bara stoppa in en nyare processor.

Skulle allt vilja veta hur lätt det är att uppgradera en mac.

/ Edward - som sitter på en xp2000+, 512mb, linux.

Och så har jag en 1.4ghz athlon liggandes här bredvid mig, helt oanvänd.
 
här kommer mitt förslag.

¤ Baserat på DDR 333MHz för att 400MHz prestandaökning inte motiverar prisskillnaden.

¤ två diskar, en 80gb som kan användas som systemdisk samt eventuell lätt lagring, och en 160gb för seriösare lagring och backup.

¤ 1024mb ram räcker rätt långt i nuläget.

¤ moderkortet har raid, ifall man skulle vilja ha fler enheter, stödjer firewire (vanligt inom video) och usb 2.0

¤ Plextor DVD-brännare. Plextor är ett tungt namn inom optisk lagring. valde detta utan att veta så mycket om just denna enhet, men Plextor är lika med kvalitet.

¤ Skärmen är egentligen ingen testvinnare, men dess föregångare har varit bra och idg's testcenter hade inte mycket ont att säga om den. Jag skulle dock rekommendera att du tar en titt på större jämförande test mellan 19" skärmar och väljer en skärm utifrån det och inte begränsat av Kompletts sortiment.
 

Bilagor

  • yaztech.gif
    yaztech.gif
    5.5 KB · Visningar: 266
Det var som katten!

Tusen tack.

Jo, jag ska titta efter skärm.
Jag har inte plats för en CRT, så det får duga med TFT.

Här kommer katten.
 

Bilagor

  • my.jpg
    my.jpg
    15.6 KB · Visningar: 260
påhopp...

yaz skrev:
Förutom mitt inlägg som jag skrev för några timmar sen just om hårddiskar, så har jag följande att tillägga efter kejos oprovocerade påhopp:
Påhopp??
Man får alltså inte ha en annan uppfattning än dig? Då är det alltså påhopp? Jag har andra erfarenhter än dig och gör därför en annan bedömning av såväl tekniska lösningar som affärsmsässiga aspekter på saker och ting. Det innebär tex att jag ser helt andra anledningar till försäljning av affärsenheter mellan storföretag. Något som du uppenbarligen inte har någon som helst kunskap om och därför drar felaktiga slutsatser av.

Jaha, så IBM, som tillverkar världens bästa diskar, har nu tröttnat och säljer sin verksamhet för att även andra företag ska få tjäna pengar? OK, det låter som ett logiskt drag av ett företag.. (notera ironin..)
Men gud vad patetiskt... *djup suck*
Som sagt, du har fortfarande mycket att lära om storföretag, affärsveksamheter och marknad. Det handlar fortfarande inte om teknik eller tillverksningsprocesser (kvalité)! Det handlar om andra saker. Saker som du inte förstår eller har någon erfarenhet utav. Hade du erfarenhet så skulle du uttrycka dig annorlunda och dra andra slutsatser.

Jag ber dig att inte uttrycka dig om min erfarenhet, då du inte känner mig. Jag gissar att du inte är intresserad om jag har haft/använt/försökt reparera/läst om/tröstat kompisar som förlorat någon IBM-hårddisk, så jag bemödar mig ytterligare.
Helt riktigt är jag väldigt ointresserad av vem du har tröstat eller inte. Vad gäller erfarenhet så tänker jag inte gå in på det. Det är inte särskilt meningsfullt. Jag har andra och viktigare saker att ägna min tid åt än att argumentera med en tonåring.

OBS att jag inte ifrågasätter att du eller nån kompis faktiskt haft havererade diskar från IBM. Diskar går sönder, ett trist men sant faktum. Därför har alla som varit med ett tag förstått vitsen med en aktuell säkerhetskopia/backup... I mina ögon kan man inte både prata om erfarenhet och sedan gnälla över att man förlorat alla sina viktiga filer för att man inte säkerhetskopierat saker. Det är i bästa fall naivt...

"If you have to say you are - you aren't".


//Kjelle
(som härmed avslutar den här (urartade) diskussionen, utan några fler inlägg)
 
EdwardH skrev:
Enda problemet med Mac är att man får för få mhz. Inte ens deras snabbare G5-system är något att ha. Man kan fixa snabbare x86-grejer för mindre pengar. Och sedan, om du vill uppgradera, så är det inget större problem att bara stoppa in en nyare processor.

Skulle allt vilja veta hur lätt det är att uppgradera en mac.

/ Edward - som sitter på en xp2000+, 512mb, linux.

Och så har jag en 1.4ghz athlon liggandes här bredvid mig, helt oanvänd.

Edward...
Det går kanske inte riktigt att väga dina Meeeegahärts mot maccens? Liksom lite olika arkitektur i processorerna...

Ang uppgradering av Mac? Om du tittar i några specifikationer så ser du att det sitter standard IDE-enheter resp standardminnen i maccen. och processor, ja de är bara att byta inom samma generationer om jag inte är helt felunderrättad.

Men men det låter ju säkert lite ballare att kunna säga att man har 4ghz under huven..
Ungefär som de som tycker att det är fräckt köra en toktrimmad Subaru?

Men MacOs verkar idag vara betyldigt stabilare än Windows. För yrkesmässig bild- och ljudbearbetning skulle jag tveklöst välja Mac idag, men för hemanvändare är de pengarna kanske inte värt det.
 
Johan Okker skrev:
Edward...
Det går kanske inte riktigt att väga dina Meeeegahärts mot maccens? Liksom lite olika arkitektur i processorerna...

Men MacOs verkar idag vara betyldigt stabilare än Windows. För yrkesmässig bild- och ljudbearbetning skulle jag tveklöst välja Mac idag, men för hemanvändare är de pengarna kanske inte värt det.

Inte riktigt samma mhz, nej, men på ett grovt ungefär, även om 1 ppc-mhz == 2 x86-mhz så är x86 fortfarande snabbare.

Och att MacOS skulle vara stabilare än Windows? Kanske. Fast jag finner det svårt att acceptera att en Mac skulle krascha mer sällan än 0ggr/månad, som min Windows 2000 dator gjorde, då jag körde Windows.
 
jadu kjelle, synd att du måste ta illa upp. jag hoppas att det är ok att jag förklarar vissa saker som du verkar ha missuppfattat.

med "påhopp" syftade jag på dina kommentarer om mig, och inte på dina åsikter om det vi diskuterade. Du får gärna ha annorlunda åsikter än mig, jag uppfattade inte dina åsikter som påhopp.

Du har rätt om att jag inte kan mycket om storföretag, affärsverksamhet och marknad, men vad sägs om att förklara vad du kan istället för att bara säga att jag har fel, eller påstå utan argument?

Sen att du finner det vara slöseri med tid "att diskutera med en tonåring" talar för sig självt om din personlighet och jag tycker att din attityd kring detta är väldigt tråkig. Detta är dock min uppfattning, men du kanske har argument som talar för din åsikt som verkar vara att endast diskutera med personer över 20 år..?

jag måste säga att personer som dig får mig att undra. du finner diskussionen urartad för att en "tonåring" tyckte annorlunda än dig, och slutar diskutera med förevändningen att den du diskuterar med är för ung (?). jag accepterar det, men jag kan inte undgå att förundras.

Jag skriver detta inlägg besviken, jag är inte arg och jag betonar detta för att ibland så kan skriven text tolkas olika av olika personer.

"Dont forget the love."

PS. Hans, jag ber om ursäkt att jag använder din tråd för att svara på kjelles inlägg om mig, men eftersom det uppkom här så vore det konstigt ifall jag svarade på annat håll. sorry.
 
janc skrev:
Funderar på att köpa på www.komplett.se efetrsom de har paket utan bildskärm - någon som har erfarenhet av att handla där ?

Jag har handlat där ett flertal gånger och har aldrig haft något bekymmer med dom. Snabba är dom oxo :)

Inge problem med supporten heller. Lyckdes få ett moderkort med en taskig fläkt på hjälprocessorn, men dom skicka en ny på en gång helt utan att bråka.

/Daniel
 
stabilt bygge

Jag har fått flera kommentarer utan för set här forumet, som anser att Georgs förslag är bra.

Det tvivel som har framförst som jag tycker är förnuftigt är stabiliteten i ett "ihop plock". Märket varor (packet) är ju rimligen testad under en länge tid.

Det skulle vara intressant att höra om det är någon som har erfarenhat här.


Georg,
glömde "det där" nu. När fan ska man få "trampa folk på tårna" om inte när man är "ung och vacker och hela livet fram för sig". Tuta och kör!
"Inte äns en sköldpadda kommer någon vart utan att sticka ut huvudet"
mm
mm

Javisst, nu höll jag på att glömma..
Vad ska jag har en diskettstation till? Dyr var den också och det så ut som man var "tvungen" att välja en. ..och du tog den DYRASTE! eller har jag minnas nått?
Den där byggsidan är inte helt uppenbar.
 

Bilagor

  • fjäril.jpg
    fjäril.jpg
    12.9 KB · Visningar: 191
jag tror att diskettenheten kostar 70kr, eller så har jag missförstått vad som är pris ;)

PS. 70kr för en diskettenhet är billigt. fast om man inte använder disketter alls så är det iofs 70kr för mycket ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.