Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
kvack!!
70 är inget. (jag läset drygt 2k)
Jag har tydligen inte förstått hur den där sidan funkar.
Jag ring Komplett.
 
Jag skulle inte heller stoppa en IBM-disk i min dator, beroende på problem med 60GXP- och 75GXP-serierna. Då 120GXP (nuvarande serie) kommer med en rekommendation som säger max åtta timmar per dag.
En Seagate Barracuda 80gb 7200rpm sitter just nu i min dator. Och den är jag mycket nöjd med. Den är bland de tystare på marknaden, óch även bland de snabbare.

Om du planerar att köra Raid0 (då läser datorn varannan byte från varje hårddisk) så ska du inte ha en Seagate, de klarar nämligen inte Raid. Sedan kan det ju diskuteras hur nödvändigt det är med Raid, både 0 och 1 (Raid1 är när man har speglade diskar ifall den ena skulle krascha).

Jag tycker att det pratas om väldigt stora hårddiskar här. Själv har jag bara min 80gb i datorn. En partition på drygt 10gb för program och annat smått. Resten använder jag för lagring av filmer, bilder mm. Min brännare använder jag också för att lagra en del data på CD.
 
GuruX skrev:
Jag skulle inte heller stoppa en IBM-disk i min dator, beroende på problem med 60GXP- och 75GXP-serierna. Då 120GXP (nuvarande serie) kommer med en rekommendation som säger max åtta timmar per dag.
En Seagate Barracuda 80gb 7200rpm sitter just nu i min dator. Och den är jag mycket nöjd med. Den är bland de tystare på marknaden, óch även bland de snabbare.

Om du planerar att köra Raid0 (då läser datorn varannan byte från varje hårddisk) så ska du inte ha en Seagate, de klarar nämligen inte Raid. Sedan kan det ju diskuteras hur nödvändigt det är med Raid, både 0 och 1 (Raid1 är när man har speglade diskar ifall den ena skulle krascha).

Jag tycker att det pratas om väldigt stora hårddiskar här. Själv har jag bara min 80gb i datorn. En partition på drygt 10gb för program och annat smått. Resten använder jag för lagring av filmer, bilder mm. Min brännare använder jag också för att lagra en del data på CD.

Känns som det blir mycket teknik och lite foto nu men.. =)

IBM's nuvarande serie är inte 120GXP utan 180GXP, det verkar dessutom vara en otroligt bra serie.

Seagate Barracuda 4 fungerar fint i RAID, om man speglar diskarna så fungerar dem klockrent, men om man stripar (raid 0) så kan man få lite taskig prestanda med barracuda 4:an beroende på lite olika faktorer, det går dock att få helt ok prestanda.
 
dsmannen skrev:
Känns som det blir mycket teknik och lite foto nu men.. =)

IBM's nuvarande serie är inte 120GXP utan 180GXP, det verkar dessutom vara en otroligt bra serie.

Seagate Barracuda 4 fungerar fint i RAID, om man speglar diskarna så fungerar dem klockrent, men om man stripar (raid 0) så kan man få lite taskig prestanda med barracuda 4:an beroende på lite olika faktorer, det går dock att få helt ok prestanda.
Du har rätt, det är jag som springer bort mig lite bland siffrorna på IBMs diskar. 180GXP är nuvarande serie. Jag har inte hört något om en rekommendation kring den serien, finns det någon överhuvudtaget?

Att köra Seagate i raid har, precis som du säger gjorts med varierande resultat.
Därför skulle jag hellre satsa på en Western Digital eller kasnke en Maxtor för raid.
 
Herman o Gustav,
ska jag ta Georg´s förslag eller
ska jag köpa ett packet och kompettera med det som behövs (typ DVD-brännare mm). Det tyngsta skälet till det skulle vara "funktions-säkerhet".

Jo, jag har sett att jag igentligen borde har startade den här diskution på ett annat ställ, men nu är vi igång.

Jag har tänkt redogör för av som köps och hur bra det funkar, så det kommer flera till godo.
 
Hans Linde skrev:
Herman o Gustav,
ska jag ta Georg´s förslag eller
ska jag köpa ett packet och kompettera med det som behövs (typ DVD-brännare mm). Det tyngsta skälet till det skulle vara "funktions-säkerhet".

Jo, jag har sett att jag igentligen borde har startade den här diskution på ett annat ställ, men nu är vi igång.

Jag har tänkt redogör för av som köps och hur bra det funkar, så det kommer flera till godo.
För kylningens skull, skulle jag sätta in minst två st 80mm-fläktar. Kanske t.o.m. 120mm-fläktar, de är större och lite tystare.
Ring till Komplett och prata med dem. Fråga vad de rekommenderar för fläktar till det chassit, försök att få så stora fläktar som möjligt. Om jag inte minns fel så går dock inte andra fläktar, än 80mm in i det chassit.
Du kan ju dessutom titta lite på samma chassi, fast med lite färg, blått finns bl.a.

Sedan är jag fortfarande lite skeptisk till all detta hårddiskutrymme. Men det väljer du själv.

Jag tror att det är bättre att satsa på ett grafikkort som också klarar 3D. Detta är enligt mig mera användbart än dual-view (två skärmar samtidigt).

Behöver du CD-läsaren? Har du någon nytta av att kunna läsa två skivor samtidigt? Annars tycker jag att du ska plocka bort CD-läsaren.

Mus och tangentbord tycker jag att du ska bestämma själv. Jag kan rekommendera Logitech Cordless Desktop Optical om du vill ha trådlöst. Ett alternativ kan vara att inte köpa mus och tangentbord på nätet, utan att istället köpa detta i din lokala elektronikbutik där du kan klämma och känna.

Nu väntar sängen, gonatt!
 
MAC!!
http://www.apple.com/se/powermac/
Jag har kört parallellt med både en Mac G4 och en likvärdig PC i snart 2år,, och min erfarenhet har kort och gott blivit att Macen får stå kvar och PC får gå, och detta fast jag är uppvuxen med PC... Visst PC har tidigare haft en lite högre prestanda per betald krona, men macen har 100% mer känsla och jag har aldrig haft nått direkt strul med Macen till skillnad till PC´n. Och nu när Mac G5 kommer så kan man nog säga att man får mer prestanda för pengarna om man köper MAC än om man köper en PECE, så det där med att mac är dyrt funkar inte längre!!.. Att folk är så rädda för Mac beror nog mera på att dom inte vågar prova, utan vill ha det grannen har..
Våga!

en till länk bara för den tveksamme,,
http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc03/

:-D kolla där innan ni skäller ut mej för detta inlägg..
 
utan skärm

janc skrev:
Her titttat på några "paket" och överväger snarast att köpa en där jag kan plocka ihop en egen konfiguration eftersom datorn i princip bara ska användas för bildbehandling. Något åt det här hållet:

CPU runt 2GHz, inte det snabbaste men snabbt.

Min 512 MB internminne

160 - 200 GB disk, troligen som Disk 2 och standard 40GB disken för system och program.

USB 2.0 och/eller FireWire

Nätverkskort

Grafikkortet tänker jag inte lägga men än nödvändigt på eftersom jag inte spelar, snarare ett kort med bra 2D grafik alltså.. Tips på vilket alternativ som är mest prisvärt ur det perspektivet ?

Har skärm men funderar på att byta från 17" till 19", någon som vet vad kvalitén är på de skärmar som erbjuds frö 2000 - 4000 Kr ?

Funderar på att köpa på www.komplett.se efetrsom de har paket utan bildskärm - någon som har erfarenhet av att handla där ?


Du skriv att du funnit ett packet utan skärm på "Komplett".
Vilket?
 
Nu var det ett tag sedan jag tittade där men som jag minns det så utgick jag från ett av startaltertnativen under "bygg själv" och valde sedan bort skärmen.
I och för sig var kanske inte ordet "paket" riktigt korrekt...
 
Eftersom det mest är gnäll på IBM's diskar i denna tråden kan sägas att jag fick en rejäl krasch på min gamla 75 GXP, men nu snurrar det en 60 GXP, samt 2 st 60 GXP raidade i min dator. Står ofta på flera dygn i sträck och är igång minst 8 timmar per dag.. Detta sedan ungefär 1 år tillbaka och har inte haft ett enda diskfel faktiskt. SÅ DET SÅ! ;)
 
Mitt tips är att du postar i "köparens guide" på www.sweclockers.com jag tror att du kommer att få bättre hjälp där.
Se bara till att även där berätta vad du ska använda datorn till.
 
Ha Ha,,
Köpa dator där.....inte..
men det är nog tur att dom inte bygger flygplan..
Nää jag säger bara http://www.apple.com/se/powermac/
sen får man stoppa in colaburkar hur mycket man vill i sin PC om det är det som behövs..
---------------
Från sweclockers forum..

Jag ledde in luft genom en pet-flaska från en 80mm fläkt monterad i 5.25" platserna. Luften ledde jag till CPU:n (en celeron 300@450). Jag kapade flaskan så att tratten slöt tätt kring fläkten på cpu:n. Anledningen var att få större luftflöde över kylflänsarna, och dessutom använda luft som inte värmts av övriga komponenter i datorn först.

Detta fungerade för mig ypperligt! Processorn fungerade INTE i 450 mhz utan PET-flaskan!

Vill du testa kan jag rekommendera att använda en limpistol för limning och
tätning av skarvar... Lycka till!


Nu blev man ju lite sugen på att experimentera
Hur hade du petflaskan då?
Skar du av den så att du hade den delen som är i mitten, den som är lika stor.
Eller Toppen av flaskan där korken ska sitta? :p

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=166894

//jag syr mina egna kläder
 
Senast ändrad:
PIC-ke skrev:
Kolla även in dessa fotografer och deras val av fotografisk datorutrusning :)
http://www.apple.com/pro/index/index.html#prophoto
Ja, en länk från Apple känns ju inte ett dugg partisk:)
Mac är trevligt, men frånkörda. Allt fler tidningar går över till Windows.
Apple är marginaliserat, och det kommer att bli värre eftersom en Windowsmaskin i dag är lika duktig på grafiska applikationer.

Jag välkomnar inte Apples frånfall, tvärtom. Jag bara konstaterar det.
 
Senast ändrad:
Frehar skrev:
Ha Ha,,
Köpa dator där.....inte..
men det är nog tur att dom inte bygger flygplan..
Nää jag säger bara http://www.apple.com/se/powermac/
sen får man stoppa in colaburkar hur mycket man vill i sin PC om det är det som behövs..
Men Apple hade väl problem med sina fläktar i G4:an, den senaste modellen? Det var ju rätt mycket snack om det.
På mitt jobb har vi två relativt nya burkar, G4:eek:r, som låter som jetplan.
Apple kanske försöker tillverka flyplan?
 
Jo,, helt sant!
men det var ett problem som löstes, utan petflaskor!! och den nya G5 ska vara mer eller mindre ljudlös,,

Mac G5 info;

Varje termozon är utrustad med egna låghastighetsfläktar. Apple konstruerade sju av de nio fläktarna för att de skulle snurra så långsamt som möjligt så att bullernivån skulle bli så låg som möjligt. Och Mac OS X övervakar ständigt komponenttemperaturen i varje zon, så att fläkthastigheterna justeras till lämplig nivå för att driften ska bli så tyst som möjligt.
läs mer här
http://www.apple.com/se/powermac/design.html
:-D
 

Bilagor

  • designcooling06232003.jpg
    designcooling06232003.jpg
    39.7 KB · Visningar: 129
Frehar skrev:
Jo,, helt sant!
men det var ett problem som löstes, utan petflaskor!! och den nya G5 ska vara mer eller mindre ljudlös,,
Hallelulja.

Mac G5 info;

Varje termozon är utrustad med egna låghastighetsfläktar. Apple konstruerade sju av de nio fläktarna för att de skulle snurra så långsamt som möjligt så att bullernivån skulle bli så låg som möjligt. Och Mac OS X övervakar ständigt komponenttemperaturen i varje zon, så att fläkthastigheterna justeras till lämplig nivå för att driften ska bli så tyst som möjligt.
läs mer här
http://www.apple.com/se/powermac/design.html
:-D
Ja, det gäller ju att övertyga skeptikerna efter förra fläktfadäsen. Mina tinnitusskadae arbetskamrater till exempel.

Mac är fina datorer med en del smarta lösningar. Jag bara väntar på att Dell eller nån ska börja med slot-in på sina bärbara. Eller den smarta belysningen runt nätkontakten på gamla iBook.
Skulle kunna tänka mig en ny iBook, eller en PowerBook G4.
Men jag tror att Apple är på väg att dö ut.

Sorry.

Over and out.
 
Det trodde jag också efter deras marknads drop under 90-talet,, Men jag blir mer och mer övertygad om att mac kommer vinna mer och mer marknads andelar framöver,,
Fast jag tror att macs problem hänger på att dom flesta köper det kompisarna har, dvs. en PC, speciellt när det är förstagångsköpare.
Även om det är en som försöker övertyga honom/henne att köpa en Mac istället och slippa 90% av alla problem han/hon kommer att få med en PC så är det alltid minst fem andra som säger "Nämen köp en PC, mycket billigare och bättre, så kan du kopiera Windows XP och det och det och det programet av mig, och så bygger vi ihop en burk av lite billiga delar från affären runt hörnet.""+ en petflaska""
Sen får den stackars köparen för det mesta problem med både det ena och det andra som strular, men ändå fortsätter dom andra att övertyga om att det är PC som gäller, och att Mac bara är dyrt och onödigt.
Jag tror dock att Apple är på gång. OS X är för bra för att hamna i skymundan. Burkarna är för snygga för att folk ska låta sig luras av Dulls priser. Apple är ett för galet företag för att de ska dö av nåt av Microsucks fula gubbar i slips konkurrenselimineringsknep (hoppas jag).
Dessutom måste ju Microsoft få sina idéer nånstans ifrån.. ...
Och så vitt jag vet så har Apple vunnit mycket mark i USA den senaste tiden där dom hård lanserar sig,,,med sina apple stores som för övrigt kommer att ploppa upp här och var fram över.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.