Annons

ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Frehar skrev:
Det trodde jag också efter deras marknads drop under 90-talet,, Men jag blir mer och mer övertygad om att mac kommer vinna mer och mer marknads andelar framöver,,
Fast jag tror att macs problem hänger på att dom flesta köper det kompisarna har, dvs. en PC, speciellt när det är förstagångsköpare.
Även om det är en som försöker övertyga honom/henne att köpa en Mac istället och slippa 90% av alla problem han/hon kommer att få med en PC så är det alltid minst fem andra som säger "Nämen köp en PC, mycket billigare och bättre, så kan du kopiera Windows XP och det och det och det programet av mig, och så bygger vi ihop en burk av lite billiga delar från affären runt hörnet.""+ en petflaska""
Sen får den stackars köparen för det mesta problem med både det ena och det andra som strular, men ändå fortsätter dom andra att övertyga om att det är PC som gäller, och att Mac bara är dyrt och onödigt.
Jag tror dock att Apple är på gång. OS X är för bra för att hamna i skymundan. Burkarna är för snygga för att folk ska låta sig luras av Dulls priser. Apple är ett för galet företag för att de ska dö av nåt av Microsucks fula gubbar i slips konkurrenselimineringsknep (hoppas jag).
Dessutom måste ju Microsoft få sina idéer nånstans ifrån.. ...
Och så vitt jag vet så har Apple vunnit mycket mark i USA den senaste tiden där dom hård lanserar sig,,,med sina apple stores som för övrigt kommer att ploppa upp här och var fram över.
Det här är bara det gamla vanliga Mac vs. PC-tjatet. Jag orkar inte, för du är frälst och diskussionen blir därför lönlös.

Nu ska jag Photoshopa lite i stället:)
 
Har haft både Mac och PC, både sorgliga exemplar och sådana som bara "gått och gått" av bägge sorterna.

Personligen har jag svårt att förstå det närmast religösa engagemang som finns för den ena eller andra produkten, jag vill ha en dator som fungerar för det jag ska ha den till och det till ett bra pris - punkt slut.

Det som för min del rent känslomässigt talar för Mac är framför allt designen, det som talar mot är den känsla av frikyrklig övertygelse om den egna fullkomligheten och andras totala "ondska" jag kopplar ihop med varumärket. Viss argumentation tycks hänga kvar från den tiden en PC användare fick nöja sig med DOS 3.11 :)

Vad som också förvånar mig är att ingen PC tillverkare på allvar tagit upp konkurrensen med Apple vad gäller design. Nu är i och för sig konkurrensen betydligt hårdare på PC marknaden vilket försvårar en sådan satsning men ändå....
 
Ang. IBM diskar...

Jag har själv råkat ut för 5 HD haverier under dom senaste 4 åren. 3st IBM, 1st Seagate och 1st Fujitsu.
Jag har alltid använt en extra fläkt till hårddiskarna för att hålla nere tempen på dom.
Kör nu med:
2st Western Digital (80GB)
1st Maxtor (120GB)
1st IBM (40GB)
IBM disken är 15 månader gammal men kullagren låter väldigt illa i den.
Kommer säker att rasa den närmaste tiden.....

Aldrig mera en IBM disk! :-((

Mvh
Magnus
 
Calle S skrev:
Det här är bara det gamla vanliga Mac vs. PC-tjatet. Jag orkar inte, för du är frälst och diskussionen blir därför lönlös.

Tja Calle det går väldigt bra för Apple nu
och snacket om deras undergång har man hört tjatats om sen 1995,Istället för att som du dissa en plattform som du gör vore det trevligt om du kollade upp och uppdaterade dina kunskaper om mac ;-) .Om man som jag arbetat i bägge plattformarna Mac/Windows och har upptäckt att nuvarande system mac os x är så innibomben mycket bättre att arbeta i vill man gärna dela med sig av erfarenheten.Att kalla det religöst tycker jag inte stämmer det är mer så att man får slå tillbaka på en massa dåligt upplysta pc-användare som kör med gamla dåliga argument och faktist inte prövat macen seriöst. Jag tycker att folk är värda den chansen att kunna testa ett annat operativsystem än xp-linux. Dagens macar fungerar fantastiskt....MVH Nicke.

Vill helst inte ha någon religös diskusssion
från (andra sidan heller).:)
 
Tack Nicklas,,
Ursäkt men jag kom precis hem från krogen.. men blev bara tvungen att hicka in ett inlägg till trots att jag egentligen inte vill....
Som sagt det handlar om att ge MAC´s plattform en chans, inget mer än det,,, prova,, testa,, känn efter,,bestäm själv,,låt inte grannen eller vad du har på kontoret bestämma...
Problemet är att det står mellan pc och mac. Då tänker man naturligtvis. Kan alla dessa pc-användare ha fel? Frågan är istället: när Televerket hade monopol, kunde alla deras "kunder" ha fel?
????
OSX..vs..XP.. Jaguar...vs ..LONGHORN..
och många vet inte ens vad en plattform är, vilket innebär att de inte ens kan ställa sig frågan,, vilket gör att man till 90% kommer hem med en PC...

Jag är också väldigt trött på MAC vs PC,, det finns ingen riktig vinnare i den diskutionen,, mac är nog egentligen förloraren,, men det jag ville säga är att eftersom jag har kört med både PC och MAC, och det har varit 80% bild/video behandling,, och då kännt att macen har vunnit på nästan alla fronter,, så vill jag självklart dela med mej av mina erfarenheter,, och det var väl vad den här tråden handlade om från början..
och jag är inte frälst jag bara konstaterar vad jag har upplevt!! och det är en stor skillnad!!
Att kriga om sådant som har med hur man uppfattar saker och ting blir samma sak som att kriga om vilken maträtt som är godast - alla har sin egen favorit. Man kan låta någon provsmaka sin egen favorit men tycker de inte om den kan man inte säga att de tycker om fel mat.
Vi (MAC) som sitter i minoritetsställning hamnar så klart i en försvarsställning, därmed inte sagt att man bör eller ska kriga. Det räcker ju att visa OS X fördelar sen får de välja att köra vad de vill.

Windows är i min mening fortfarande ett skämt vad gäller användarbiten. Det som Apple klarar att förmedla på en mening i Mac OS är t ex ett helt stycke (obegriplig) text och fyra knappar i Windows.

Någon PC-människa sa om OS X att "det är så enkelt så det verkar fattas någonting". Där ligger den största skillnaden. Den där extra "fetvadden" som man klarar sig utan.
Jag tycker att om man gillar pc så skall man fortsätta och använda den. Men varför inte testa en mac under en dag eller en vecka?

------
Läs gärna denna frustrerade journalist som är en av de mest öppenhjärtliga och sanna beskrivningarna av den interna kampen mellan mac och pc inne i varje datoranvändare.

http://www.joewilcox.com/switchers2.htm
------
.slut
rap å gonatt
:-D
 
ja men kostnaden då´

Kul att så många vurmar för Mac, (har sålt PowerPC i 7år)men är det lika "billigt"?
Efter alla förslag och synvinklar som strömmat i under det här forumet, samt samtal med ett antal leverantörer, har jag kommit till följande.
-Mac är (som vanligt) användarvänligt, men ingen lågbugetlösning.
-AMD processorerna ger mer prestanda än Intel (per CPU-MHz) i de flesta tillämpningar, DOCK ej bildbehandling. (Jag fattar inte varför, men det förklarades med större Cashar på kisel.(det fattar alla))
-1,8GHz CPU är ok, men bättre med 2,2GHz, sedan börjar det kosta.
-512MB DDR 333MHz bus (det är alltså SDRAM, dvs RAM-banken eller arbetsminnet) är att föredra om man jobbar med "lite storlek" på projketen (dvs bilden), även om 256k - 1M oxå funkar. Det här är en prestanda fråga (det med).
-HDD storleken är beroende på du man jobbar med sina projket. 80GB funkar, men för att kunna tanka in ett nytt projeket (video) och låta det tidigare "ligga och mogna", bör +120GB.
Tänker du lagra bilderna på CD eller HDD, påverkar förståss behovet av storlek.
-Det finns HDD med 2-8MB RAM för att stödja "funktionen" och det större är att föredra.(alla nya är 7200rpm)
-Två HDD men en liten för System och en stor för Data (dvs Video filmen) är fördelaktigt.
- Om du sitter vid din PC jämt, aldrig stänger av den, inte har "back up" utanför HDD eller jobbar med "viktiga" projekt.....ja då behöver du engagera dig i HDD-tillförlitlighet, ljudnivå på HDD och fläkt, kylsystem dimensionering.
Om du som jag har den på några timmar om dagen, lagrar Foto på CD och ha orginalVideon kvar på tape tills den är redigerad..... kan du låta det bero.
-DVD-brännare är allt som behövs, även om en CD-spelare till är ett plus.
-Grafik funktionen tycks "alltid" tillräcklig (overkill) i alla packet.
17"-LCDskärmar är tillräckiga (utan att gå in på detaljerna), om du tänker sitta mitt framför skärmen. (CRT är billigare och bättre bild, men stora)

På Computer City har jag funnit en Medion MD15:
-P4 2,66GHz
-512MB DDR
-DVD-RW brännare
-Gefource 4 Ti 4200
-"alla" kommunikation: dvs 100T, USB2, Firwire.
-kortläsare för alla fabrikat
- mm för 12k:-
och
- Medion 18"LCD (samma upplösning som 17")a´4300:-

Det här (tror) jag är det "bästa" just nu, eftersom det är ett optimerat packet som är testat och klart och kan utökas vid behov.


Säg emot om du har en annan uppfattning, med avseende på att PCn ska vara ett foto/video-verktyg(, inte spel,titta på film,mm)
 
PIC-ke skrev:
Dagens macar fungerar fantastiskt....MVH Nicke.
Har jag sagt annat? Nä. Jag gillar Mac, och jag jobbar faktiskt mer i Mac än Winows. Har kört Mac sedan -95 och Windows sedan -97. Så helt oäven i Apple är jag inte.
Men jag ser ju vad som händer; fler och fler går över till Windows. Vår tidningskoncern med sex morgontidningar inkluderade.
Jag säger inte att det är bra. Jag säger inte att det är rätt väg. Jag säger inte att Windows är att föredra. Jag säger bara att det händer.

Apple gjorde vinst, det är på deras bärbara och IPood de tjänar. Vi får väl hoppas att G5:an blir succé.

Vill helst inte ha någon religös diskusssion
från (andra sidan heller).:)
Inte jag heller.
Egentligen struntar jag i vad det är för grejer; PC, Mac, Zündapp...bara de funkar;-)
 
nu är det kört

dvs nu är det köpt.............
enligt spec ovan men med 1G DRAM.

Återkommer med recention.

Tack för hjälpen, alla som deltagit.
Min "inbillade" kompitens har ökat avsevärt.


Som man sa efter sin 7e ISDN-kurs (det var länge sedan) "...still confused, but on a higher level.."
 
Hoppas att allt går bra nu.
Det du ska tänka på med en märkesdator, är att det är inte alltid som alla hårddiskar, minnen, pci-kort mm passar.
Detta beror på att märkestillverkarna (läs Compaq, Dell) använder egna standarder. Eller, egentligen är det oftast inte egna standarder, utan bara egen utformning på kontakter.
 
Detta beror på att märkestillverkarna (läs Compaq, Dell) använder egna standarder. Eller, egentligen är det oftast inte egna standarder, utan bara egen utformning på kontakter.
Numera stämmer detta inte riktigt, både Dell, HP/Compaq, Fujitsu, och typ alla andra använder märkesprylar, när det gäller minner så brukar det oftast vara Micron, Infineon(siemens från början) eller Hynix(Hyndai). Kingston ibland. Dom flesta använder relativt standard kragg också, utom en extra kontakt ibland. Hårdiskar är alltid samma, oftast seagate, maxtor, hitachi.

Det enda jag sett som inte varit standard på sistone är Grafikkort och lösa pci kort.
Kontakterna är standard men det kan krävas speciella halvformat på dessa då det ofta är små lådor.

Undantag är typ dells minsta pc som är stor som en brödröst. Men i övrigt gäller dessa saker både för stationära och bärbara.

Kort sagt så blev det för dyrt för tillverkarna att hålla sina egna saker i luften kontra standardutrustning.
 
EdwardH skrev:
Enda problemet med Mac är att man får för få mhz. Inte ens deras snabbare G5-system är något att ha./ Edward - som sitter på en xp2000+, 512mb, linux.

moooooaaaaahahahaha snacka om fördomar... gå o testa istället... så får du se hur en G5:a (som du nog inte har råd med) rockar röven av allt annat som finns, men då får man förstås betala vad det kostar ;-)
 
moooooaaaaahahahaha snacka om fördomar... gå o testa istället... så får du se hur en G5:a (som du nog inte har råd med) rockar röven av allt annat som finns, men då får man förstås betala vad det kostar ;-)
Ehh, allt annat som mac gjort kanske... men allt annat är väl lite att ta... speciellt som den fortfarande inte ens är övertygande mot pc, än mindre en linux cluster, Silicon graphics eller cray. :D
 
Senast ändrad:
fnissar hejdlöst... vill se den släta pc som har en chans när det gäller nyttoprogram, ett o annat spel löper säkert bättre på en sån, för det är ju den marknaden de vänder sej till, sen ere klart att om du kopplar samman en bunt i cluster eller kör en cray så pratar vi om annat än en singelmac... men då jämför vi sannerligen inte äpplen längre ;-)
 
HeHeHe... pc slät, är det därför en del av dom såkallade nytto programmen som premiere etc slutar göras för mac för att bli PC-only då.

Det dom inte säger är att CPU'n är en IBM PowerPC 970. Stora delar av chipsetet innehåller teknologi som är licenserad av AMD. Och för första gången så har apple en FSB som faktiskt klarar att överföra den data DDR och Dual DDR minne kan ge(förra Macen hade DDR minne, men fortfarande bara en 133MHz SDR bus till cpu'n, vilket gör absolut nada hur mycket dom än säger att den hade ddr minne, vilket den hade till ingen nytta).

Du kan ju titta här hur mycket apples to apples comparison mac gjorde i sin g5 propaganda.
http://www.haxial.com/spls-soapbox/apple-powermac-G5/

samt
http://www.amdzone.com/articleview.cfm?articleid=1296
 
Behöver inte kolla propaganda... jag vet ändå ;-) o vi får väl se hur det går med programmen framöver. Är det nåt att ha så kommer de att göras för Mac OS också, don´t worry, men det är också möjligt att en del "standardprogram" blir utkonkurrerade av pigga, fräscha, innovativa nya program...

Men jag har inget emot en PC, om jag hittar nåt en PC gör bättre så köper jag en PC, men sen -85 har jag inte hittat nåt sånt, men nån dag så... jag har för övrigt inte heller råd med nån ny G5:a *s* kör på en halvgammal Powerbook, men den fixar det jag behöver, så jag satsar pengarna på nåt annat istället, kanske den nya Minoltan, när den nu kommer...
 
Damocles skrev:
Numera stämmer detta inte riktigt, både Dell, HP/Compaq, Fujitsu, och typ alla andra använder märkesprylar, när det gäller minner så brukar det oftast vara Micron, Infineon(siemens från början) eller Hynix(Hyndai). Kingston ibland. Dom flesta använder relativt standard kragg också, utom en extra kontakt ibland. Hårdiskar är alltid samma, oftast seagate, maxtor, hitachi.

Det enda jag sett som inte varit standard på sistone är Grafikkort och lösa pci kort.
Kontakterna är standard men det kan krävas speciella halvformat på dessa då det ofta är små lådor.

Undantag är typ dells minsta pc som är stor som en brödröst. Men i övrigt gäller dessa saker både för stationära och bärbara.

Kort sagt så blev det för dyrt för tillverkarna att hålla sina egna saker i luften kontra standardutrustning.
Nja.
Det finns brödrostbarebones för standardprylar idag. Visserligen för microATX-moderkort. Titta t.ex. på Shuttles barebones.

HP är en av jättarna som faktiskt har hållit sig hyfsat till vanliga standarder. En polare har en PIII från HP där allting är standard. Det är väl egentligen bara kylningen som är lite deras egen lösning.

Andra problem som uppstår med märkesdatorer är saker som fasta busshastigheter, multiplar, Vcore och BIOS. Detta gör det mer eller mindre omöjligt att byta upp sig till en snabbare processor. Nej, då är det ett nytt moderkort som gäller, och direkt blir kalaset dubbelt så dyrt.
 
En annan dator

Ursakta Hans for att jag tranger mig pa men det verkar som om litet datavant folk vistas har.

Jag har planer pa att byta upp mig och har schysst skarm men datorn i ovrigt ar gammal som gatan,d.v.s. over 3 ar. Jag anvander den framst till bildbehandling och speland, skulle bli glad om nagon kunde saga om detta kan vara nagot. Billigt verkar det vara i alla fall.

STALLET SOM SALJER KITTEN HETER Pc-enter och haller till i Sthlm.
http://www.pc-enter.com

AMD XP
Jättesnygg ATX miditower låda,
Moderkort: Elitegroup K7S6A
Hårddisk: 40GB Maxtor 7200 2MB cache
RAM-minne: 256Mb DDR-333 minne
Grafikkort: 64MB GeForce 4 Mx TV-OUT
Ljudkort: SoundBlaster pro comp
CD-rom: 52x LG IDE
Floppy: Samsung 1.44 Mb
Tangentbord & Mus
Högtalare: Stereo 180W PMPO multimedia


AMD XP 1700+ pris: 2999:- 3 kvar
AMD XP 1800+ pris: 3199:- 5 kvar!
AMD XP 2000+ pris: 3299:- 4 kvar!
AMD XP 2100+ pris: 3399:- 3 kvar!
AMD XP 2200+ pris: 3599:- 5 kvar!
AMD XP 2400+ pris: 3999:- 2 kvar!

OBS! Alla paket tillkommer en monterings avgift 899:-(obligatoriskt) går inte köpas i delar

/Peter
 
Ja, det verkar billigt. Men, processorerna i paketen är gamla. Det är väldigt lite disk och minne. Och så är det ingen cd-brännare. Som sagt, det finns alltid en orsak när datorprylar är såhär billiga.

Skaffar du något av dessa paket är risken att din "nya" dator känns gammal och trött mycket snart.

/AnnaKarin
 
Som sagt, lägg till pris för ytterligare 120 - 180 GB disk och en brännare och se var det landar...
 
Men jag har inget emot en PC, om jag hittar nåt en PC gör bättre så köper jag en PC, men sen -85 har jag inte hittat nåt sånt, men nån dag så... jag har för övrigt inte heller råd med nån ny G5:a *s* kör på en halvgammal Powerbook, men den fixar det jag behöver, så jag satsar pengarna på nåt annat istället, kanske den nya Minoltan, när den nu kommer...
Kan inte annat än att hålla med, jag har inget emot mac, speciellt inte TiBooks, etc, men jag har inte funnit någonting, allra minst priset som skulle kunna få mig att skaffa en mac. Skulle väl möjligen vara cinema LCDn då.... men den kostar ändå för mycket. Därimot gillar jag inte folk som inte kan justifiera sin mening utan bara säger att den är bäst när dom varken har testat eller ens vill försöka se vad andra saker har för fördelar. PC som MAC folk. Sne måste jag erkänna mig skyldig att sätta ut "baits" för både ett och annat troll ibland.. ;)

Nja.
Det finns brödrostbarebones för standardprylar idag. Visserligen för microATX-moderkort. Titta t.ex. på Shuttles barebones.
Fast då är det ju mATX lådor.... om jag säger så här, so fort jag har sålt av lite taskiga aktier kommer det komma en shuttle sn45g eller motsvarande för p4a på posten. Bara måste ha firewire och usb2 i ett litet format. Sen bör man tänka på att shuttles lådor inte är microATX utan mindre, dom själva kallar den shuttle form factor.

Den nya DELLen dom håller på att testa här är en micro micro pryl. Först trodde jag det var en multiformat media läsare för CF, xD, SM, etc. Tills jag såg att det var massa sladdar, visade sig vara datorn och inte en medialäsare. Typ lika stor som cappucino pc som kom för några år sen. Bara litestörre en en slimline(laptop) CD, fast lite tjockare. Men jag gillar det, mindre för oss att bära på när vi ställer ut nya burkar.


Ang, PC-center, kolla hos ARN och dylikt efter klagomål. Om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det. Och jag är allergisk mot butiker som skriver jättesnygg låda, osv. Är det för utseenden så köp en mac... ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.