ANNONS
Annons

Ny dator - Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ska inköpa ny dator för bild och film. Tänket lägga max 12-13 lax. Kan absolut nada om komponenter men har i alla fall kollat på följande:

HP Pavilion Elite H8-1140sc
Intel Core i7-2600, 12GB, 2TB, Geforce GTX550Ti 1GB, Blu-ray, Win7HP64
10995 kr Tillkommer tangentbord och högtalare, slutpris ca 12500 kr
eller

Komplett dator Komplett Office iFive (Ingen blueray dock)
(färdigbyggd) med:
Silver Power SP-SS620M 620W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze,
ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16,
Intel® Core i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S SATA,
Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/515MB/s
Western Digital Caviar® Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0),
PNY Quadro 400 512MB GDDR3 64-bit PCI-Express
Lexar Professional USB3.0 UDMA kortleser High-Speed Reader
Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000 Nordisk layout, USB
Logitech Z523 Dark högtalarset Black, 360-degree sound, 40 watt

Ca 13 000 kr

Vilket är mest prisvärt och kommer att ge mig minst problem? Om jag är ute och cyklar så berätta gärna varför och vad jag ska ha i stället. Behöver jag en bluerayspelare/skrivare i framtiden så få det bli en senare fråga, detta är dock inget jag kommer att använda de närmaste åren. Huvudsaken är att det ska vara en snabb problemfri dator att köra CS 5.5 och filmredigering med Sony Vegas på. Kanske behöver jag inte lägga så mycket som 13 lax?
Tack på förhand!
 
Om jag satt med brännande pengar så hade jag iaf. väntat en månad med datorköp.

Intel släpper sin nya arkitektur "Ivy Bridge" inom kort och största vinningen är bättre integrerat grafikkort, 8-10% snabbare men framförallt så blir grejerna svalare vilket betyder tystare.

I övrigt så satsar jag personligen alltid på en dator byggd på lösa delar hellre än en märkesdator.
Generellt sett så är det lättare att uppgradera en icke märkesdator. Det brukar också vara smidigare att själv felsöka vid haverier.
Smaksak.

Om du måste köpa en dator nu så se till att processorerna är av modell socket 1155 om du köper Intel.
Många tillverkare skriver core i7 men har slängt i den äldre sockeln. Gissar på att HP-datorn har den äldre sockeln men detta är bara en gissning som sagt.

Vet inte om jag tycker att grafikkorten i någon av burkarna är särskilt vettigt.

Köper du en ny dator så SKA det vara systemdisk av SSD-typ. Kräv det - du kommer inte att ångra dig!


MÅSTE du köpa en dator i dag så köp en core i7. Du behöver inte pynta extra för en K-modell om du inte vill. Core i7 har hyperthreading, det har inte core i5.
Fråga dig om du måste ha externt grafikkort idag. De interna i en core-cpu är inte så dåliga - beror på vad för jobb du håller på med i datorn.
 
Båda datorerna har en del nackdelar, och det går att komma lite billigare undan. Här är ett förslag från mig för 9760 kr, där du låter Inet bygga ihop och testa datorn åt dig. Den är rätt så lik Komplett-datorn, de största skillnaderna är större hårddisk och inget extra grafikkort. Detta eftersom processorn har ett inbyggt grafikkort som är fullt tillräckligt för dig så länge som du inte tänker köra några krävande spel på datorn. Skulle du senare känna att du behöver ett kraftigare grafikkort så är det bara att sätta i ett (eller två).

Jag har även valt en i5 2500K istället för i7 2600K som HP-datorn har. 2600 presterar runt 10% bättre i t.ex. Photoshop (se t.ex. denna recension), du får själv välja om du anser det vara värt den extra kostnaden. Hyperthreading som i7 har gör olika nytta beroende på användningsområde, lär gärna recensionen och bilda dig en egen uppfattning om skillnaden. Du kan välja en icke-K version om du är säker på att du aldrig någonsin kommer vilja överklocka processorn (endast K-versionerna kan överklockas).

I princip alla komponenter jag valt kan bytas ut mot billigare alternativ, men jag har medvetet valt komponenter som jag vet håller hög kvalitet.

Ett sätt att få ner priset är att välja bort SSD. En SSD gör dock enligt mig en stor skillnad för hur snabb en dator känns, så ett annat alternativ är att välja en mindre och billigare SSD. Jag valde dock Intel-SSD:n för att jag vet att den är stabil och presterar bra. Om du väljer bort SSD helt så bör du välja en snabbare hårddisk på 7200 RPM. Den jag valt snurrar i 5400 RPM vilket fungerar utmärkt för lagring, men inte lika bra som systemdisk.

Ett annat sätt är att halvera mängden RAM till 8 GB, men även om 16 GB kanske är lite overkill i dagsläget så är minne också billigt just nu. Tänk dock på att du bör ha 2 eller 4 RAM-stickor för bäst prestanda, då kan processorn läsa från två kanaler samtidigt.

Intel kommer även med en ny generation processorer snart, som kommer att presterar ca. 10-15% bättre än motsvarande nuvarande processorer. De förväntas lanseras i slutet av april, men det är ännu okänt om exakt när de kommer att finnas i butik.
 
Båda datorerna har en del nackdelar, och det går att komma lite billigare undan. Här är ett förslag från mig för 9760 kr, där du låter Inet bygga ihop och testa datorn åt dig. Den är rätt så lik Komplett-datorn, de största skillnaderna är större hårddisk och inget extra grafikkort. Detta eftersom processorn har ett inbyggt grafikkort som är fullt tillräckligt för dig så länge som du inte tänker köra några krävande spel på datorn. Skulle du senare känna att du behöver ett kraftigare grafikkort så är det bara att sätta i ett (eller två).

Jag har även valt en i5 2500K istället för i7 2600K som HP-datorn har. 2600 presterar runt 10% bättre i t.ex. Photoshop (se t.ex. denna recension), du får själv välja om du anser det vara värt den extra kostnaden. Hyperthreading som i7 har gör olika nytta beroende på användningsområde, lär gärna recensionen och bilda dig en egen uppfattning om skillnaden. Du kan välja en icke-K version om du är säker på att du aldrig någonsin kommer vilja överklocka processorn (endast K-versionerna kan överklockas).

I princip alla komponenter jag valt kan bytas ut mot billigare alternativ, men jag har medvetet valt komponenter som jag vet håller hög kvalitet.

Ett sätt att få ner priset är att välja bort SSD. En SSD gör dock enligt mig en stor skillnad för hur snabb en dator känns, så ett annat alternativ är att välja en mindre och billigare SSD. Jag valde dock Intel-SSD:n för att jag vet att den är stabil och presterar bra. Om du väljer bort SSD helt så bör du välja en snabbare hårddisk på 7200 RPM. Den jag valt snurrar i 5400 RPM vilket fungerar utmärkt för lagring, men inte lika bra som systemdisk.

Ett annat sätt är att halvera mängden RAM till 8 GB, men även om 16 GB kanske är lite overkill i dagsläget så är minne också billigt just nu. Tänk dock på att du bör ha 2 eller 4 RAM-stickor för bäst prestanda, då kan processorn läsa från två kanaler samtidigt.

Intel kommer även med en ny generation processorer snart, som kommer att presterar ca. 10-15% bättre än motsvarande nuvarande processorer. De förväntas lanseras i slutet av april, men det är ännu okänt om exakt när de kommer att finnas i butik.

Jag letar också ny dator. Brukar inte byta speciellt ofta så man vill att den håller ett tag. Men kapaciteten på den jag har nu är alldeles för dålig för LR 4 t ex. Det cirkulerar en hel del rykten om att Ivy bridge blir försenade och kommer först i sommar (se tex . Svårt med avvägningen hur länge man vill vänta. Det är ju inte så kul om det i praktiken blir ett halvår innan det finns produkter på marknaden baserade på den nya processorn.
 
Åsikter

Smaken är ju som bekant delad, men det är inte självklart att man ska följa trenderna.

Jag sysslar just nu med felsökning av reklamations och garantiärenden av datorer åt en större firma. Merparten av datorerna som kommer in är "fabriksdatorer". Det är bara att inse att merparten av de stora datortillverkarna, typ HP, Dell, Acer o.s.v. bygger billigt hellre än bra. Chassina är rent bedrövliga, oftast i tunn kinaplåt, och med klart underdimensionerad kylning.
Nätaggregat och moderkort är för det mesta helt utan expansionmöjligheter, och när det gäller aggen, så är de ofta redan från början klent tilltagna.

Mina rekommendationer ligger nog snarare åt hemma- eller butiksbyggt.
Chassi: Stort är bra. Ett par stora fläktar låter mindre än många små. Mycket utrymme ger expansionsmöjlighet och bättre genomströmning av luften.
Moderkort: High-end-korten är oftast bara lönt att handla om man ska satsa på överklockning. Prestandaskillnaden mellan de dyraste och billigaste chipseten är i storleksordningen enstaka procent. Mid-end-korten är oftast bästa lösningen, då de har mycket av det man eventuellt behöver, alltså SATA och USB-platser. Fyra minnesplatser är ett krav.
Minne: Köp så mycket och snabbt minne man har råd med. Helst på två stickor, så att man kan köpa en omgång till senare.
Processor: Alla dagens processorer presterar väldigt bra. Intels vinner alla tester, men den upplevda skillnaden är inte särskilt stor. I dagsläget är flertrådsanvändandet relativt lågt, vilket gör att man utifrån det kan satsa på Intels i5 eller AMD Phenom II. Vill man tänka framåt, mot tiderna när programmen förbättrats, köp i7 eller AMD FX-8000-serie.
Grafikkort: Photoshop m.m. kan utnyttja grafikkort för beräkning. Personligen anser jag att Nvidia:s Cuda-kapabla kort är bäst på att utnyttja detta. ATi/AMD's kort är också väldigt bra, men det känns som att fler programtillverkare har närmat sig Cuda. Oavsett så är high-end-korten för dyra och varma, och low-end för klena. I dagsläget är t.ex. Nvidias GTX560ti ett väldigt bra presterande grafikkort.
Diskar: SSD må vara snabbt, men jag har haft många som har haft problem med stabiliteten. Både Intels och andra märken. Och då är risken att man tappar massiva mängder, som man inte "hunnit" göra back up på. Tänk på detta när valet görs. Gammal slö teknik är trots allt beprövad teknik. Gillar man inte att själv pula och experimentera, så är fortfarande mekaniska diskar att föredra.
 
Båda datorerna har en del nackdelar, och det går att komma lite billigare undan. Här är ett förslag från mig för 9760 kr, där du låter Inet bygga ihop och testa datorn åt dig. Den är rätt så lik Komplett-datorn, de största skillnaderna är större hårddisk och inget extra grafikkort. Detta eftersom processorn har ett inbyggt grafikkort som är fullt tillräckligt för dig så länge som du inte tänker köra några krävande spel på datorn. Skulle du senare känna att du behöver ett kraftigare grafikkort så är det bara att sätta i ett (eller två).

Jag har även valt en i5 2500K istället för i7 2600K som HP-datorn har. 2600 presterar runt 10% bättre i t.ex. Photoshop (se t.ex. denna recension), du får själv välja om du anser det vara värt den extra kostnaden. Hyperthreading som i7 har gör olika nytta beroende på användningsområde, lär gärna recensionen och bilda dig en egen uppfattning om skillnaden. Du kan välja en icke-K version om du är säker på att du aldrig någonsin kommer vilja överklocka processorn (endast K-versionerna kan överklockas).

I princip alla komponenter jag valt kan bytas ut mot billigare alternativ, men jag har medvetet valt komponenter som jag vet håller hög kvalitet.

Ett sätt att få ner priset är att välja bort SSD. En SSD gör dock enligt mig en stor skillnad för hur snabb en dator känns, så ett annat alternativ är att välja en mindre och billigare SSD. Jag valde dock Intel-SSD:n för att jag vet att den är stabil och presterar bra. Om du väljer bort SSD helt så bör du välja en snabbare hårddisk på 7200 RPM. Den jag valt snurrar i 5400 RPM vilket fungerar utmärkt för lagring, men inte lika bra som systemdisk.

Ett annat sätt är att halvera mängden RAM till 8 GB, men även om 16 GB kanske är lite overkill i dagsläget så är minne också billigt just nu. Tänk dock på att du bör ha 2 eller 4 RAM-stickor för bäst prestanda, då kan processorn läsa från två kanaler samtidigt.

Intel kommer även med en ny generation processorer snart, som kommer att presterar ca. 10-15% bättre än motsvarande nuvarande processorer. De förväntas lanseras i slutet av april, men det är ännu okänt om exakt när de kommer att finnas i butik.

Mycket bra tips!

Med Ivy Bridge kommer också TB-moderkorten, kan kanske vara något att tänka på. Även om USB3 i dagsläget oftast är fullt tillräckligt så kan säkert TB bli användbart om ett tag.

/Karl
 
Diskar: SSD må vara snabbt, men jag har haft många som har haft problem med stabiliteten. Både Intels och andra märken. Och då är risken att man tappar massiva mängder, som man inte "hunnit" göra back up på. Tänk på detta när valet görs. Gammal slö teknik är trots allt beprövad teknik. Gillar man inte att själv pula och experimentera, så är fortfarande mekaniska diskar att föredra.

Det jag tog bort från ditt inlägg håller jag med om.

En SSD som systemdisk ger en jädrans boast. Bilderna kan man gott låta ligga på en snurrdisk, dels för att prestandavinsten inte är så stor att ha bilderna på en SSD och dels är på tok för dyra i dom storlekarna som behövs för ett bildarkiv.

/Karl
 
Det jag tog bort från ditt inlägg håller jag med om.

En SSD som systemdisk ger en jädrans boast. Bilderna kan man gott låta ligga på en snurrdisk, dels för att prestandavinsten inte är så stor att ha bilderna på en SSD och dels är på tok för dyra i dom storlekarna som behövs för ett bildarkiv.

/Karl

Jag utgår ifrån min erfarenhet med problemområden för folk. Saken är lite att ifall man frågar på ett forum vad man ska ha, så är man inte intresserad nog att pyssla med saker som kan ge problem. Jag har bland annat haft en kund som fått lämna in sin maskin med SSD tre gånger. Det är kanske totalt tre veckor utan dator. Skillnaden i prestanda mellan SSD och mekanisk är inte värt den högre felmarginalen för snittanvändaren. Visst, alla diskar kan rasa, och gör det faktiskt oftare än vad man tror. Men SSD är inte moget för snittkonsumenten än, i min mening.
 
Jag tycker du skall läsa vad videoredigeringen önskar av datorn.
Ring leverantören av programmet och be om hjålp att hitta en spec.
Det kommer att ställa krav på diskar, grafikaccelerator, kärnor.
Tyvärr är JAG ingen hjälp i det här härket, men det finns kanske ngn annan.
 
Jag tycker du skall läsa vad videoredigeringen önskar av datorn.
Ring leverantören av programmet och be om hjålp att hitta en spec.
Det kommer att ställa krav på diskar, grafikaccelerator, kärnor.
Tyvärr är JAG ingen hjälp i det här härket, men det finns kanske ngn annan.

Fast kraven är oftast så enormt lågt ställda, att en maskin som precis når upp till kraven är seg som sirap. :)
Överhuvudtaget anser jag att optimering mot enskilda program är av ondo. Man vet sällan hur intresset eller kraven ser ut om ett halvår.
 
Fast kraven är oftast så enormt lågt ställda, att en maskin som precis når upp till kraven är seg som sirap. :)
Överhuvudtaget anser jag att optimering mot enskilda program är av ondo. Man vet sällan hur intresset eller kraven ser ut om ett halvår.
Lite ur Adobe premiere Pro - Classroom in a book
HD media minst 8GB ram helst mer
programmet utnyttjar multicoreprocessorer
7200 rpm eller snabbare disk
RAID 0 stripped disk
håll prg & arbetsfiler på olika hårddiskar
GPU acceleration förbättrar prestandan

tips 3 diskar
1 OS & program
2 video & audiofiler
3 exporterat mtrl

2 bör för HD vara RAID 0 striped disk array or SCSI disk subsystem.

Tyvärr vet jag inte vad allt betyder men det finns det säkert andra som gör.
 
Jag utgår ifrån min erfarenhet med problemområden för folk. Saken är lite att ifall man frågar på ett forum vad man ska ha, så är man inte intresserad nog att pyssla med saker som kan ge problem. Jag har bland annat haft en kund som fått lämna in sin maskin med SSD tre gånger. Det är kanske totalt tre veckor utan dator. Skillnaden i prestanda mellan SSD och mekanisk är inte värt den högre felmarginalen för snittanvändaren. Visst, alla diskar kan rasa, och gör det faktiskt oftare än vad man tror. Men SSD är inte moget för snittkonsumenten än, i min mening.

Jag har faktikst inte haft några dåliga erfarenheter av SSDer och vi har ett 50-tal datorer. Själv använder jag annars även Seagates hybrider och dom ger ofta nästan hela SSD-boasten.

/Karl
 
Bra tråd, är också ev i datorköpartagen. Funderar över nya Intel 3930K (moderkort 2011 som då stödjer minne över 16 GB; vem vet om ett par år är det kanske kul med 32 el 64 GB..?) med 6 kärnor som borde vara bra för Adobeprogram. Nvidia-kort med Cuda snabbar ju upp Premiere om man kör det; dvs om man ändrar lite i en textfil. Funderar på att återanvända ssd, grafikkort och nätdel från min nuvarande dator och då klarar man sig för ca 14' med 2x2 TB i RAID och 16 GB men kan å andra sidan köpa nåt enklare för 8-10 från hyllan förstås..förmodligen fullt tillräckligt men bra att få veta att det strular och är snåla/billiga lösningar. Önskar en tyst(are) dator och tittar då på vattenkylning typ Corsair H80, kostar ju inte många hundra extra. Ser fram emot synpunkter. Har kört SSD några år och det strulade i början men nu, peppar, peppar, verkar det funka ok men en 240 GB i laptoppen känns nog snart trång med blivande D800..men vore behändigt om man slapp köpa en stationär dator också så jag ska testa tålamodet med en usb 3 som sekundär lagring.
 
Bra tråd, är också ev i datorköpartagen. Funderar över nya Intel 3930K (moderkort 2011 som då stödjer minne över 16 GB; vem vet om ett par år är det kanske kul med 32 el 64 GB..?) med 6 kärnor som borde vara bra för Adobeprogram. Nvidia-kort med Cuda snabbar ju upp Premiere om man kör det; dvs om man ändrar lite i en textfil. Funderar på att återanvända ssd, grafikkort och nätdel från min nuvarande dator och då klarar man sig för ca 14' med 2x2 TB i RAID och 16 GB men kan å andra sidan köpa nåt enklare för 8-10 från hyllan förstås..förmodligen fullt tillräckligt men bra att få veta att det strular och är snåla/billiga lösningar. Önskar en tyst(are) dator och tittar då på vattenkylning typ Corsair H80, kostar ju inte många hundra extra. Ser fram emot synpunkter. Har kört SSD några år och det strulade i början men nu, peppar, peppar, verkar det funka ok men en 240 GB i laptoppen känns nog snart trång med blivande D800..men vore behändigt om man slapp köpa en stationär dator också så jag ska testa tålamodet med en usb 3 som sekundär lagring.

Seagates hybrid finns i en 750GB-variant som inte trasar sönder plånboken.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v840

/Karl
 
Seagates hybrid finns i en 750GB-variant som inte trasar sönder plånboken.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v840

/Karl

Tack Karl, jo, jag sneglar åt den efter ditt förra tips och det verkar vara en bra lösning som jag kanske borde ha valt. Fast det känns lite synd att ha den för 3' redan inköpta 240 GB SSD som backupdisk i hyllan även om man förstås kan försöka sälja den dyrt .. ;) men det blir ju billigare/enklare än att köpa en extra stationär..
 
Lite ur Adobe premiere Pro - Classroom in a book
HD media minst 8GB ram helst mer
programmet utnyttjar multicoreprocessorer
7200 rpm eller snabbare disk
RAID 0 stripped disk
håll prg & arbetsfiler på olika hårddiskar
GPU acceleration förbättrar prestandan

tips 3 diskar
1 OS & program
2 video & audiofiler
3 exporterat mtrl

2 bör för HD vara RAID 0 striped disk array or SCSI disk subsystem.

Tyvärr vet jag inte vad allt betyder men det finns det säkert andra som gör.

RAID0 är inte att rekommendera ifall man inte har väldigt bra backup-disciplin. Det är alltså ett kluster diskar, där man skriver och läser på flera samtidigt för ökad bandbredd. Problemet är att ifall en disk fallerar, så rasar hela arrayen.
 
Jag vill också poängtera att jag inte anser att SSD är dåligt. Jag har själv ett par i min dator. Frågan är bara om det är idealiskt för den som inte hyser ett stort intresse för datorhårdvara? För de flesta är en bra dator den som funkar utan användarens egentliga intresse för själva hårdvaran. Den är en plattform, så att användaren kan använda sig av sitt verktyg, i detta fallet videoredigeringsprogrammet. Merparten av de som lämnar in sina datorer på service, garanti eller reklammation hade egentligen bara behövt göra en ominstallation av Windows, men tycker det känns besvärligt. Där är nivån hos majoriteten av datoranvändare ute i stugorna. Och så är det även bland de flesta fotointresserade jag känner. Ja t.o.m. bland de flesta spelnördar, så är faktiskt själva pulandet med hårdvaran inte det intressanta. Så, ska man rekommendera saker till användare där man inte vet kunskaps och intressenivån, så ska man nog inte satsa på allt för avancerade lösningar. Och t.ex. i detta fallet så kändes det som att trådskaparen faktiskt seriöst funderade på att köpa ett färdigt datorpaket ala HP fabriksdator, så jag tyckte att man nog kan utgå ifrån att han inte ville krångla ihop sin dator själv.
 
RAID0 är inte att rekommendera ifall man inte har väldigt bra backup-disciplin. Det är alltså ett kluster diskar, där man skriver och läser på flera samtidigt för ökad bandbredd. Problemet är att ifall en disk fallerar, så rasar hela arrayen.
Fast boken berör nog inte backuper alls. Den intresserar sig nog bara på att arbetet skall flyta bra.

Jag har precis köpt mig en andra disk för att bearbeta fotomaterial. Borde jag ha köpt 2, för att skapa en RAID 0?
Jag har inte egentligen ngt hastighetskrav, jag kan vänta lite. (i alla fall än så länge...)

OM man kör RAID 0 kan diskarna vara olika stora?
& kan man lägga video på 2 diskar i RAID 0 och bilder endast på en, den större av diskarna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.