Annons

Ny dator bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej.. jag har gjort ett litet test.

Jag tog min i7-970 med standardkylare, och drog igång åtta samtidiga trådar av Prime95 (Som är gjort för att stressa livet ur processorerna).

Jag har 27 grader varmt på mitt kontor (Det suger), vilket då är den intemperatur på luften som går in i kylaren.

Jag kommer upp till en temperatur av 82C.

Temperaturen blir bara en begränsande faktor för Turbo boost om processorn tror att man skulle hamna över 100C (Som är Tmax för Tjunc).

Om jag är elak och fysiskt STOPPAR processorfläkten så går jag upp på 100C, och maskinen klockar ner för att skydda sig själv.
 
Okej.. jag har gjort ett litet test.

Jag tog min i7-970 med standardkylare, och drog igång åtta samtidiga trådar av Prime95 (Som är gjort för att stressa livet ur processorerna).
min 920 (2.6GHz) @ 4GHz går aldrig över 60°C vid full load (kört 12 timmar prime95).
Vid stockfart går den inte över 40 ens.

Med intels kylare går det inte ens att köra den säkert och stabilt i 4GHz.

Dock helt irrelevant för diskussionen :)
 
min 920 (2.6GHz) @ 4GHz går aldrig över 60°C vid full load (kört 12 timmar prime95).
Vid stockfart går den inte över 40 ens.

Med intels kylare går det inte ens att köra den säkert och stabilt i 4GHz.

Dock helt irrelevant för diskussionen :)

De argument du radar upp är inte helt olika de som kan vara en vettig anledning till att sätta ett luftfilter med friflöde i en entusiastbil.

...och din maskin får troligen fortfarande stryk av min huvudsakliga maskin... (Eftersom jag sagt att jag har en 140mm CPU-kylare där så borde det varit uppenbart att detta var en annan maskin... i detta fall min dedikerade HTPC som för närvarande står nedplockad på mitt skrivbord för ombyggnad)

(Också irrelevant för diskussionen).

Poängen är: Du har fortfarande inte lyckats visa (på ett _objektivt_ sätt) varför man skall lägga pengar på att byta ut referenskylaren i en maskin för normalbruk.
 
Senast ändrad:
Poängen är: Du har fortfarande inte lyckats visa (på ett _objektivt_ sätt) varför man skall lägga pengar på att byta ut referenskylaren i en maskin för normalbruk.

Har jag visst. Tystare och svalare är skäl nog om man inte är fattig eller snål.
 
ja, vissa skiter ju i ljudnivå t ex.
Men det är fortfarande en rationell anledning till att byta kylare. Jag vet då ingen som inte hellre har en tystare burk.

Varvid jag säger att grafikkortet i det paket somrekommenderades (Där du inte anmärkte på kortets ljudnivå, eller rekommenderade att det skulle bytas ut) tidigare troligen är långt mycket mera högljudt än intels stock-kylare.

Alltså känns det lite som att du säger emot dig själv?
 
Varvid jag säger att grafikkortet i det paket somrekommenderades (Där du inte anmärkte på kortets ljudnivå, eller rekommenderade att det skulle bytas ut) tidigare troligen är långt mycket mera högljudt än intels stock-kylare.

Alltså känns det lite som att du säger emot dig själv?

Jag har inte ens nämnt grafikkort, så det gör jag inte alls. Skulle dock tagit ett sämre kort med passiv kylning om den bara var till för bildbehandling.
 
Jag har inte ens nämnt grafikkort, så det gör jag inte alls. Skulle dock tagit ett sämre kort med passiv kylning om den bara var till för bildbehandling.

Läs nu vad jag skrev.

Någon presenterade ett datorpaket.

Du kommenterade paketet och sade "Bättre moderkort, bätre nätagg och bättre kylare":

Du anmärkte inte på grafikkortets ljudvolymn där och då.

Alltså anser du att det inte är ett problem att ha ett grafikkort som låter mer än intels standardkylare, men standardkylaren skall altså bytas ut, eftersom man vill ha en tyst maskin?

Är det bara jag som ser cirkelresonemanget?
 
Läs nu vad jag skrev.

Någon presenterade ett datorpaket.

Du kommenterade paketet och sade "Bättre moderkort, bätre nätagg och bättre kylare":

Du anmärkte inte på grafikkortets ljudvolymn där och då.

Alltså anser du att det inte är ett problem att ha ett grafikkort som låter mer än intels standardkylare, men standardkylaren skall altså bytas ut, eftersom man vill ha en tyst maskin?

Är det bara jag som ser cirkelresonemanget?

Det är bara du som desperat försöker "vinna". väx upp.
Den enda fördelen intels kylare har är att den inte kostar extra. Finns således ingen anledning att välja den annat än pengar.
 
Det är bara du som desperat försöker "vinna". väx upp.

Jag visste inte att detta var en tävling?

Jag pekar bara på det jag (Naturligtvis rent subjektivt) upplever som märkligheter i ett resonemang, och skulle vilja förstå resonemanget bakom sagda resonemang.
 
Intels standardfläkt kommer räcka gott och väl under någorlunda normala förhållanden. Den kommer heller inte vässnas som ett tröskverk men det finns tystare. Att intelfläkten kommer klara av jobbet råder det ingen som helst tvekan om.

/Karl
 
Jag visste inte att detta var en tävling?

Jag pekar bara på det jag (Naturligtvis rent subjektivt) upplever som märkligheter i ett resonemang, och skulle vilja förstå resonemanget bakom sagda resonemang.

Vad är det märkliga med tystare och svalare? hur du än vrider och vänder på det och säter dig på tvären kommer du aldrig ifrån att en bättre kylare ger en tystare och svalare burk. Att det sen krävs mer för att få burken ännu tystare är ytterligare en sak, men det förändrar inget.
 
Vad är det märkliga med tystare och svalare? hur du än vrider och vänder på det och säter dig på tvären kommer du aldrig ifrån att en bättre kylare ger en tystare och svalare burk. Att det sen krävs mer för att få burken ännu tystare är ytterligare en sak, men det förändrar inget.

Tystare är en fördel, medans svalare förmodligen inte kommer göra speciellt stor skillnad. Intels standardfläkt kommer hålla processorn tillräckligt kall prestandamässigt och livslängdsmässigt.

/Karl
 
Vad är det märkliga med tystare och svalare? hur du än vrider och vänder på det och säter dig på tvären kommer du aldrig ifrån att en bättre kylare ger en tystare och svalare burk. Att det sen krävs mer för att få burken ännu tystare är ytterligare en sak, men det förändrar inget.

Jag påstår (endast baserad på praktisk erfarenhet) att en i5/i7-baserad bildbehandlingsdator i normal drift aldrig kommer kommer att gå med så stor belastning att processorkylaren jobbar så hårt att ljudnivån höjs.

Om man sätter in en kylare som är effektivare är standardsnurran så kommer väl (enligt min hobbylogik) att antingen ljudnivån eller processortemperaturen att vara densamma? Antingen så bibehåller man fläkthastigheten och tar ner temperaturen, eller också låter man temperaturen ligga kvar på samma nivå och drar ner fläkthastigheten med resulterande sänkning av ljudnivån?

I min burk är det rätt vanligt att grafikkortets fläkt varvar upp när man bildbehandlar, den hörs väldigt tydligt.
 
Jag påstår (endast baserad på praktisk erfarenhet) att en i5/i7-baserad bildbehandlingsdator i normal drift aldrig kommer kommer att gå med så stor belastning att processorkylaren jobbar så hårt att ljudnivån höjs.

Om man sätter in en kylare som är effektivare är standardsnurran så kommer väl (enligt min hobbylogik) att antingen ljudnivån eller processortemperaturen att vara densamma? Antingen så bibehåller man fläkthastigheten och tar ner temperaturen, eller också låter man temperaturen ligga kvar på samma nivå och drar ner fläkthastigheten med resulterande sänkning av ljudnivån?

I min burk är det rätt vanligt att grafikkortets fläkt varvar upp när man bildbehandlar, den hörs väldigt tydligt.

Ljudnivån kommer förmodligen bli lägre eftersom finfläktarna oftast har större diameter, vilket ger lägre ljudnivå för samma kylning som en fläkt med liten diameter.

/Karl
 
Ljudnivån kommer förmodligen bli lägre eftersom finfläktarna oftast har större diameter, vilket ger lägre ljudnivå för samma kylning som en fläkt med liten diameter.

/Karl

Men, då är man ju lite tillbaka på det jag sagt tidigare: I de flesta fall bullrar grafikkortet mer än tillochmed standard-CPU-fläkten, och då faller ju lite argumentet för att ha en "finfläkt".

Som jag också sagt tidigare, om jag skulle bygga en standardmaskin och välja mellan en "finfläkt" och ytterligare 8GB RAM så vet jag vad jag skulle välja ;)

Jag säger absolut inte att en "finfläkt" är en dum idé. Jag är förtjust i min... men jag är ju (utöver ljudkänslig) en sån där som tycker att 3.500kr är ett helt okej pris för en joystick :)
 
Men, då är man ju lite tillbaka på det jag sagt tidigare: I de flesta fall bullrar grafikkortet mer än tillochmed standard-CPU-fläkten, och då faller ju lite argumentet för att ha en "finfläkt".

Som jag också sagt tidigare, om jag skulle bygga en standardmaskin och välja mellan en "finfläkt" och ytterligare 8GB RAM så vet jag vad jag skulle välja ;)

Jag säger absolut inte att en "finfläkt" är en dum idé. Jag är förtjust i min... men jag är ju (utöver ljudkänslig) en sån där som tycker att 3.500kr är ett helt okej pris för en joystick :)

Jag håller med dig helt och hållet. Det finns vissa tillämpningar som kräver väldigt lågt ljud från datorn och då kan det vara värt det, men då måste man givetvis sätta in ett passivt kylt grafikkort och bra tysta lådfläktar också och förmodligen SSD istället för snurrdiskar också.
Själv lyssnar jag alltid på lite musik när jag sitter vid datorn och störs inte speciellt mycket av att min väsnas lite. Glömmer man aftonbladet och expressen igång ett tag så brukar dock processorfläkten kunna börja väsnas lite för mycket även för mitt tycke. Jag har bara en Core2Quad på 2.6Ghz i min dator hemma så den går lätt upp på konstant 15-20% med dom två sidorna igång.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.