Annons

ny canon - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

thessan76

Medlem
Hej!

Jag fotar nu med 400d och funderar på att köpa upp mig lite.

Vill kunna fota med höga iso-tal och få mindre brus än vad det blir nu.

Tips?

Om det är lägre brus som behövs så blir det väl att gå på en 5D. Dock finns det många andra alternativ med olika fördelar.

Har du många EF-s objektiv eller EF rakt igenom?

thessan76 skrev:
Vill kunna fota med höga iso-tal och få mindre brus än vad det blir nu.
Om du inte är onödigt rik eller lever på dina bilder är nog 40D det vettigaste alternativet. Väldigt bra priser just nu.

Varför byta från 400D till 40D om det primära målet är mindre brus? Min erfarenhet är i alla fall att de brusar i princip lika lite/mycket. Om det finns någon skillnad är den knappast så stor att det motiverar ett byte.

http://gt3.homeip.net/bilder/Tester/index.html

Däremot finns det ju många andra saker som gör 40D till ett utmärkt val.

Mvh
Anders

En 5D är nog nästa ordentliga steg så länge det handlar om bildkvalitet. Hanteringsmässigt så är nog 40D en klass bättre än 400D. Titta även på 450D den har en del intressanta uppgraderingar jämfört med 400D.

Re: Re: ny canon - vilken?

ErlandH skrev:
Om du inte är onödigt rik eller lever på dina bilder är nog 40D det vettigaste alternativet. Väldigt bra priser just nu.

Fast man ska nog inte förvänta sig ngt jättelyft gällande brus eller? Förväntar mig själv inget karatelyft där men man får väl se.

Dock finns det ju många stora fördelar som kan vara viktigare.

Om det är mindre brus du är på jakt efter kan ett annat alternativ vara att istället köpa nytt/nya objektiv. Brusskillnaden mellan tex 400D och 5D är ungefär 1 steg (kan alltid diskuteras).

Vilka objektiv har du idag?

Säg att du har 24-70/2.8L och 70-200/2.8L. Då finns alternativ som ger 1-2 stegs mer ljusinsläpp (= tex mindre brus). Några trevliga alternativ (i olika prisklasser):
35/1.4L
50/1.4 (eller billigare 1.8)
85/1.8L
135/2L

För ungefär samma pris som en 5D kan du få:
28/1.8
50/1.4
85/1.8 och
135/2L

Inte en helt dålig samling ljusstarka objektiv.

Re: Re: Re: ny canon - vilken?

Allemyr skrev:
Fast man ska nog inte förvänta sig ngt jättelyft gällande brus eller? Förväntar mig själv inget karatelyft där men man får väl se.
Enligt t ex Dpreview låg redan 20D i samma klass, när det gäller brus, som 5D. Jag har inte jämfört själv, men gissar att 40D är minst lika bra som 20D.

tack för många svar

objektiv jag fotar med är

Canon EF 24-105/4
Canon EF 50/1,8 II
Tamron AF SP 90/2,8

canon 1Ds Digital skulle jag välja utan att-
blinka.
Full censor.
Otroligt prisvärd just nu sa tiotusen.
Kan det bli bättre.
mvh jannemix

ErlandH skrev:
Enligt t ex Dpreview låg redan 20D i samma klass, när det gäller brus, som 5D. Jag har inte jämfört själv, men gissar att 40D är minst lika bra som 20D.
Gick själv från 20D till 5D och upplever bruset betydligt mindre på 5D. 20D upplevde jag lite för brusig på 1600 för A4-förstoringar, men det är inga problem med 5D.

jannemix skrev:
canon 1Ds Digital skulle jag välja utan att-
blinka.
Full censor.
Otroligt prisvärd just nu sa tiotusen.
Kan det bli bättre.
mvh jannemix
1Ds brusar väl mer än 400D, i synnerhet på höga ISO. 1Ds är väl i princip bättre på allt mot 400D utom just bruset.

StaffanW skrev:
Gick själv från 20D till 5D och upplever bruset betydligt mindre på 5D.
Jag har ingen egen erfarenhet av kamerorna, utan refererar om sagt bara Dpreviews omdömen. I sin test av 5D skriver de:

"The overall noise performance from the EOS 5D is very good and by our measurements almost identical to the EOS 20D."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar