Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående (förmodat) högre brus hos Sonys F828 jämfört med Canons 300D lågbrusiga CMOS sensor:

Är det inte så att med fler pixlar (F828) kan man välja en hårdare filtrering och då få ner brusnivån och ändå få skärpa och kontrast motsvarande en kamera med färre pixlar (300D)?
 
Jag är sugen på att köpa en 300D. Men när nu Sony kommer med denna nya kamera och tillika lyssnat på ert resonemang blir jag villrådig.
 
larsaz skrev:
Om det skulle vara så att dom 2 *familjekamerornas* AF helt plötsligt skulle komma i närheten av 300D:s snabbhet så är valet enkelt för mig.

Om 300D har samma fart i AF som 10D (vilket det påstås att den har) är den sannolikt mycket...MYCKET snabbare och säkrare än både 828 och A1 som ju bygger på kontrastdedektion.
Visst...dumt att det inte själv går att välja AF-metod (AI-AF) men den nackdelen är helt klart överdriven och väger lätt med tanke på hur överlägsen AF är. Jag VET...ingen har kanske mätt upp 828/A1 än men den kan i princip omöjligen vara bättre..eller ens lika bra.
828/A1 är säkert mycket bra kameror ändå och har säkert sina köpare. 828-opiken verkar ju inte dum...
 
müsli skrev:
Är det inte så att med fler pixlar (F828) kan man välja en hårdare filtrering och då få ner brusnivån och ändå få skärpa och kontrast motsvarande en kamera med färre pixlar (300D)?
Nej, det går inte att kompensera för en mindre sensor på något sätt.
 
NisseM skrev:
Frågan är om Sony lyckats bemästra problemen med den mindre bildsensorn? Har man det, lär valet för flertalet icke-proffs vara lätt. Finns någon med erfarenhet med andra kameror ) med mindre sensor) som har eller inte har lyckats ta ut lika mycket kvalitet som t.ex. Canom med sin större bildsensor. Vari,anser ni, den största nackdelen med den mindre bildsensorn ligga?
Det är två nackdelar:
1) Större skärpedjup. Bra ibland, dåligt om man gillar snygga oskarpa bakgrunder vid ex. porträttfoto. Ett diskutabelt ämne...

2) Brus och känslighet. Inte en chans att Sonysensorn ger lika underbart brusfria bilder vid långa exponeringar som 300D. Likaså har 300D mycket användbara ISO800+1600 lägen. De ger helt överlägset resultat jämfört med film.
Testbilderna från 828 ska bli MYCKET intressanta att se...
 
Senast ändrad:
Linmajon skrev:
1) Större skärpedjup. Bra ibland, dåligt om man gillar snygga oskarpa bakgrunder vid ex. porträttfoto. Ett diskutabelt ämne...[/B]

Men det handlar ju inte om att 300d skulle ha en låst bländare som ger kort skärpedjup som du får det att låta som. Finessen är ju att man själv kan bestämma..
 
EOS 300 D sjunker

TechnikDirekt.De har nu redan sänkt priset på 300D med 50 euro.

Dagens pris 1 149,- e med EF-S 18-55

Få se vad den kostar när den kan levereras i slutet av september.

SPÄNNANDE .......
 
Adrian82 skrev:
Men det handlar ju inte om att 300d skulle ha en låst bländare som ger kort skärpedjup som du får det att låta som. Finessen är ju att man själv kan bestämma..
Ja..jo i i viss mån ja. På kort avstånd är skärpedjupet ganska kort även med liten bländare. Liten bländare med pocketdigital är oftast lika med otroligt skärpedjup i jämförelse.
Själv föredrar jag skärpedjupet (D)SLR-kameror ger.
 
förtydligande

Hur menar du nu?
Menar du att är kort med liten bländaröppning eller liten bländare? Hur påverkas skärpedjupet pga avståndet till motivet? *nyfiken*
Själv föredrar jag också att kunna styra skärpedjupet direkt vid fotoögonblicket (genom att välja bländare) istället för att sudda saker i PS/datorn efteråt.


Linmajon skrev:
Ja..jo i i viss mån ja. På kort avstånd är skärpedjupet ganska kort även med liten bländare. Liten bländare med pocketdigital är oftast lika med otroligt skärpedjup i jämförelse.
Själv föredrar jag skärpedjupet (D)SLR-kameror ger.
 
Har denna kamera samma kamerahusmaterial?

300:an verkar vara mer plastig och har inte samma genomtänkta ergonomi som 10D

Den utmärkta ratten på baksidan är borta och vikten är lite för lätt för att vara annat än en ren svenssonprodukt.

Kul ändå att Canon ger ut en enklare version av 10D så att fler kan köpa digitalt så att priset på tillbehör sjunker.
 
Har bestämt mig för en 300D.

Datorhandel.com verkar vara billigast, jag kommer köpa kameran inkl det nya 18-55mm objektivet samt ett EF 50/1,2 II objektiv som jag hört vara ett otroligt bra objektiv för tex porträtt. Sammanlagt inkl frakt: 12106:- åsså CF-kort på det.

Är det nånting jag glömt som man bara "måste" ha? eller är det någon som har något tips om bra zoomobjektiv eller macroobjektiv? kommer inte köpa så dyra saker just nu dock men det skadar aldrig med tips och ideér. Erfarenheter av Datorhandel.com mottages också gärna.
 
Linmajon skrev:
Om 300D har samma fart i AF som 10D (vilket det påstås att den har) är den sannolikt mycket...MYCKET snabbare och säkrare än både 828 och A1 som ju bygger på kontrastdedektion.

Jo, jag skrev "om dom kommer i närheten". Jag är medveten om att det blir svårt för dem att ens komma i närheten & har tyvärr mina farhågor om att jag kommer att bli besviken, men vi får väl se. Minolta skryter ju med sitt nya målsökande system, om det ska fungera så måste ju AF vara grymt snabb. Den som lever får se...

Det jag dock ser som det största problemet med kontrastavkänningen på D7i är dess oförmåga att hitta skärpa i motljus, det måste bli mycket bättre på A1.

Detta med AF-snabbhet, säkerhet är väl det som jag ser som 300D:s klart största fördel jämtemot dom andra två. Med min typ av fotograferande så nöjer jag mig dock med en AF-snabbhet/säkerhet typ Olympus E-10 som jag använt en del, bortsett från i AF så är E-10 dock en plåga i långsamhet...

A1/828:s AF bygger som du säger på kontrastavkännande, vad kallas metoden som SLR:arna använder & varför klämmer man inte in det i dom andra? Är det dyrt eller finns det tekniska skäl, vad använder E-10 sig av för system, den känns minst dubbelt så snabb som min D7i & mångdubbelt säkrare?


Linmajon skrev:
Visst...dumt att det inte själv går att välja AF-metod (AI-AF) men den nackdelen är helt klart överdriven och väger lätt med tanke på hur överlägsen AF är.


Det jag undrar över är om det finns andra programbegränsade funktioner, ni som läst bruksanvisningen som nån hänvisade till kanske vet? Vad jag menar är att sådana saker pekar på lågbudget/nybörjarkamera, A1/828 må ha långsammare AF samt mindre sensor men några sådana dumheter har dom inte.

Den extra inmatningsratten saknar jag också på 300D, blev glad när jag såg att Minolta klämt in en sådan på A1, tror tyvärr dock inte att Sony gjort det, eller.

Jag saknar mest en sådan på min D7i när jag kör upplättningsblixt & ska ändra blixtkompensationen, då måste jag idag hålla in en knapp samt knappa bakpå vilket är bökigt. Hade varit perfekt att ha den vanliga kompensationen på främre ratten & blixtkompensationen på den bakre, hoppas att A1 fungerar så.

På tal om blixt, vad har 300D för blixtsynktid & grejar den blixtsynk på tider kortare än det, på det sätt som dom dyrare Canonkamerorna gör?

D7i/A1 synkar på alla tider utan begränsningar i effekt. Om 300D har en långsam synktid & inte klarar blixt på snabbare tider än den (va kallas det på Canonspråk, blixtanv. på tider snabbare än synktid?) så blir det ingen för mig, så viktigt har det blivit med upplättningsblixt för mig i sommar. & jag som hatade blixt förrut...


Linmajon skrev:
828/A1 är säkert mycket bra kameror ändå och har säkert sina köpare. 828-opiken verkar ju inte dum...


Sonyoptiken ser fin ut. Jag är glad att Minolta bibehållit optiken från 7-serien eftersom den nog är det bästa på den kameran. Tur att dom inte fick hybris & försökte sig på att utöka zoomomfånget, allt för stor risk att dom hade förstört optikens prestanda då.

Nu när Minolta behåller samma sensor (samma mp-antal iaf) så tar jag för givet att man förbättrat brusnivån, om Sony grejar det med en 8:a så måste väl Minolta fixa det med en 5:a.

Priserna på Sonyn & Minoltan ser ju ganska så lika ut nu, har en känsla av att Minolta måste gå ner i pris om Sonyn är lyckad, då kanske jag tittar på en sådan eftersom jag är mycket impad över Minoltas blixtsystem tillsammans med min HD5600, vet inte vad Sony har att komma med där?

D7i har dock vissa konstigheter för sig ibland vid upplättning, hoppas att det är löst på A1.

Om 300D tillsammans med den nya zoomen ger lika bra resultat som Sonyn (el. A1) så kan jag vara intresserad, men det kan den väl inte göra med en så billig zoom? Sen var det det här med blixten också, samt att det inte finns andra fåniga begränsningar som är programstyrda...

Annars så är väl ett billigt högklassigt alternativ till 300D Tamronzoomen dom testade i senaste foto (28-85 tror jag), dålig vidvinkel bara men ett högklassigt budgetalternativ eftersom priset för en 300D tillsammans med det borde hamna runt 15 000.

Larsa
 
Senast ändrad:
Med min typ av fotograferande så nöjer jag mig dock med en AF-snabbhet/säkerhet typ Olympus E-10 som jag använt en del, bortsett från i AF så är E-10 dock en plåga i långsamhet.......vad använder E-10 sig av för system, den känns minst dubbelt så snabb som min D7i & mångdubbelt säkrare?
Jo, E-10 har bra AF, skrivningen till kortet är slö och visningen på skärmen är totalt värdelös, tror jag använt den en gång för att kolla histogrammet bara. I övrigt så tycker jag att den är toppen.

E-10s AF är ett tvådelat system. Först mäter den avståndet med den lilla sensorn på hantaget...troligen IR eller så, och fokuserar på uppmätt avstånd, sen tror jag att den använder vanlig kontrast mätning för fininställningen.

Dom flesta SLR kameror(iaf Canons) använder ett system med en CMOS sensorer. Har för mig att den helt enkelt splittar bilden i två, och sedan tittar på fasskillnaden mellan dessa två, när fasen är lika är bilden i fokus. Krävs iofs en del signalbehandling imellan. Läste en hel massa i dpreviews forum om AF systemet. Samt precisionen på detta. Se om jag orkar gräva fram en del. Jag länkade till det i en annan tråd för någon månad sedan dock.

Dom högre modellerna har också en typ av sensor punkter som är bättre och går i korstyps Hög precisions läge om du har en lins på F2.8 eller bättre, annars defaultar dessa tillbaka till Normal precision.

Bör också nämnas att 10D är känsligare än dom andra DSLR iom att den har så hög pixeltäthet, så är också CoC'n mindre än för 1D och 1Ds(vilka har 45 punkts systemet). Och då 10D'ns CoC är så mycket mindre, så märkts focusfel på säg ett 50mm/1.4 väldigt lätt. Speciellt då skärpedjupet i vissa fal blir mindre än max intervallet i den formel som används för att säga vad som är ett acceptabel område att hamna inom då autofokusen inte är exact på något sett.
 
Senast ändrad:
Han inte med editen...

Rätta mig om jag har fel, men använder inte Minolta Dimage serien sensorer som tillverkas av Sony. Eller har dom en egen fabrik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.