Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 22 MP Canon med NY objektivfattning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Troligen kommer Canon med en ny objektivfattning, Minolta-Konica-Sony A-bajonett, för att kunna implementera antiskak i kamerahuset, ett krav från Minolta-Konica-Sony som sitter på patentet!
Strålande, nu kommer Zeiss optiken med A-bajonett att passa, dessutom alla Minolta optik sedan 1985, det blir ett lyft för alla Canon D-SLR kamerahus, med den nya A-bajonetten!

Canon känner sig tvingade att sätta in antiskak i kamerahusen, marknaden styr, men fortsätter med sin IS i optiken, för att tillgodose användare av EF-bajonetten.

För mera info, kontakta utvecklingsavdelningen på Canon R&D, Japan.
 
Minolta, ja, dem har jag en gås oplockad med sedan de bytte objektivfattning. Nu sitter jag här med en hög objektiv av MC- och MD-typ som jag inte kan sälja... Men jag fick å andra sidan byta till rätt märke, Canon, och nu ser jag fram emot deras nya 22MP-kamera som kommer att ta finare bilder åt mig.
 
Du vill således köpa mina Minolta-grejor? Eller föreslår du mig att köpa ett nytt Minolta-hus (eller Konica eller Sony eller Ericsson eller vad de kan heta nu för tiden)? Tar den finare bilder än Canon?
 
Precis. Minolta hade på åttiotalet (tror jag) en talande kamera! Den kunde säga saker som "Too dark, use flash!". Vi brukade skämta om att den som tillbehör hade ett stativ som kunde gå och som automagiskt sökte upp motiv som var bra. För det vet ju alla, det är kameran som tar bilderna, inte fotografen.
 
_________________________________________________

Niklas Lönnbro skrev:

Du vill således köpa mina Minolta-grejor? Eller föreslår du mig att köpa ett nytt Minolta-hus (eller Konica eller Sony eller Ericsson eller vad de kan heta nu för tiden)? Tar den finare bilder än Canon?
_________________________________________________

Nix, inget köp!
Behåll dina Minolta gluggar, de kommer till användning, ja, kanske det blir en Sony-Ericsson D-SLR, om några år, med inbyggd telefon, ha-ha!

Om det går att ta finare bilder med någon annan kamera än Canon?
Kanske inte, men lika bra, en vaken fotograf är viktigast, för fina bilder
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.