Annons

Ny 22 MP Canon med NY objektivfattning!

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, nu lugnar vi ner oss och LÄSER TEXTEN som startade denna tråd.

Det står INTE att Canon planerar att byta objektivfattning för EOS systemet.

Det står att Canon KANSKE måste byta fattning för just denna kamera med 22 mp som KANSKE finns eller
KANSKE kommer ut på marknaden.

Jag läser texten och tyder den så att Canon funderar på att byta fattning till just denna kamera för att lösa de problem som uppkkommer när man tillverkar gluggar som matchar en 22 mp sensor i ett litet kamerahus.

Kanske är det så att Canon kommer att ha två system??
 
Äsch, det här är bara trams.

Minolta bytte fattning då de "uppfann" AF, det gjorde Canon också. Pentax bytte till "K"-fattningen och släppte gängan. Företagen byggde sedan en ny serie objektiv, och priset man fick betala var att gamla kunder fick köpa nytt om de ville vara kvar i märket. (Fundera på om det är ett problem för fabriken eller för kunden... :) )

Nikon tänkte till och byggde till och modifierade fattningen efterhand. Hittills har det gått bra, men jag vågar lova att det sitter folk idag på deras utvecklingsavdelning och lurar på hur man skall fixa ett kortare registeravstånd och kanske också en större öppning (men det behövs egentligen inte med APS-C). Men vill man bygga billiga, bra objektiv skall man helst inte behöva bygga retrofokusobjektiv redan för normaloptiken (f=sensordiagonalen)...

Nu är det en "smal" sak för Nikon att korta registeravståndet och erbjuda en adapter (i pincip - bygger ut kamerahuset) för gamla objektiv, medan tvärtom knappast går alls. Den dagen det är nödvändigt lär det komma.

Att kombinera Nikonoptik från -59 och framåt ihop med kamerahusen kräver insikt och förståelse är alldeles sant. Men att man inte får AF med manuella objektiv och att matrismätning inte fungerar med ett objektiv som kommer från en kamera helt utan mätning (Photomic var ett tillbehör till "F" !) bör ju inte förvåna.

Synar man hur Nikon utvecklat jämfört med de andra märkena ser man snarare ett tidsfönster som rört sig framåt (gamla funktioner har släppts, nya har kommit istället) än skarpa gränser mellan generationer. Nikon har faktiskt ännu aldrig sagt till kunderna: "Nu får du köpa nytt för att vara med i fortsättningen".

För den som köpt sin (enda eller första) D/A-SLRkamera förra året är detta naturligtvis helt ointressant.
 
ThomasC skrev:
Det är väl därför tom tar pröjs för sina mjukvaror, emedan Canons är gratis....allt för att höja familjekänslan ;-)

__________________________________________________

Att jämföra Canons medskickade mjukvara med Capture NX.... Ja då är man verkligen ute på den tunnaste is som finns:)

Det är väl som att jämföra kitgluggen 18-55 mot 28-105:an (eller vad den heter)? Båda fångar bilder men sedan slutar likheterna.

Hälsningar

Adam

Ps. Men att det måste hända mer med objektiven är väl snarare en självklarhet, de kanske gör avståndet längre mellan glugg och sensor för att på så sätt få en flackare vinkel mot bildplattan. Med påföljden att det blir mindre ljusbortfall och vinjettering?Ds.
 
Jeppe skrev:
Det må han vara, men min är alltid 1000 ggr starkare än din ;)
Era pappor kanske är starka, men min pappa är bäst! ;o)



... för att återgå till själva frågan.

Hur många behöver 22 MP i sina kameror och hur många köpare skulle egentligen "drabbas" av detta? Skulle Canon kunna slopa hela sin produktion av objektiv för en enda kameras skull? De kanske istället gör en ny objektivserie för denna kamera, typ L-serien eller EF-S fast med annan beteckning.

Är det inte vettigare att satsa på bilddynamik istället för pixelhysteri? Jag har sett bilder från en KM D7D med 6 MP uppförstorade, bland annat till tavla på 70 x 100 cm (eller nå't sån't) och den bilden var suveränt fin på alla sätt och vis, så mängden pixlar verkar ju inte så intressant.
 
Anders Svensson (Anders Svensson) skrev:
Nu är det en "smal" sak för Nikon att korta registeravståndet och erbjuda en adapter (i pincip - bygger ut kamerahuset) för gamla objektiv, medan tvärtom knappast går alls.
När de ändå är igång skulle de ju kunna göra en vrid- och förskjutningsbar adapter för att utnyttja småbildsobjektivens större bildcirkar för att få "tilt och skift" :)

Tyckaren skrev:
de kanske gör avståndet längre mellan glugg och sensor för att på så sätt få en flackare vinkel mot bildplattan. Med påföljden att det blir mindre ljusbortfall och vinjettering?
Det har egentligen inte med avståndet mellan objektiv och sensor att göra, utan dessa bildvinklar beror på avståndet mellan objektivets utgångspupill (bländarhålet sett genom objektivets bakre lins) och sensorn. Det finns därför ingen motsättning mellan små bildvinklar och korta fysiska avstånd till sensorn. Slapp man bara spegeln så skulle man alltså ha god nytta av utrymmet även om man ville göra telecentriska objektiv (bildvinkeln hos sådana är noll, d v s utgångspupillen ligger oändligt långt bort).

Observera att det bara är bildvinkeln som blir mindre, d v s ljusstrålarna från utgångspupillens mitt till bildhörnen. Vinklarna från utgångspupillen periferi till sensorn bestäms helt av objektivets effektiva relativa bländartal med avseende på bildplanet så de vinklarna kommer man inte åt.
 
Det ble så stilla.......

Räknar gubbarna sina pixlar?
Du har en "sans" för detta, som jag delar Susanne!
Inte skal jag tapetsera vardagrummet med närbild av en kolibri :)
Jag VILL HA 12-14 EV, brusfritt till ISO800 och inte fler Mp enn att jag kann räkna dom.

Den som kommer med detta har en eller fler kunder; anten det står C,N,F,P,S eller annat på logon.
/Erik J
 
Re: Det ble så stilla.......

fujicanon skrev:
Räknar gubbarna sina pixlar?
Du har en "sans" för detta, som jag delar Susanne!
Inte skal jag tapetsera vardagrummet med närbild av en kolibri :)
Jag VILL HA 12-14 EV, brusfritt till ISO800 och inte fler Mp enn att jag kann räkna dom.

Den som kommer med detta har en eller fler kunder; anten det står C,N,F,P,S eller annat på logon.
/Erik J
De kanske blev bortskrämda av dina glada utrop! ;o)
Eller chockade att någon av det motsatta könet yttrar sig i forumen? :eek:)
 
Tänk stort

Om det hela skulle nu vara sant så tror jag inte att man kommer att överge EOS/EF konceptet utan snarare utvidgar produktportföljen med en utmanare i fullformatsklassen, Hasselblad osv.
Då krävs det även andra objektiv för att matcha sensorn.
Att bygga vidare med en 20 år gammal objektfamilj, som trots allt, har sina begränsningar känns tveksamt.

Vad man ska ha kameran till? Tja, stortavlor och fotoböcker kanske? Dagens normalfotograf behöver ju inte bättre grejor, möjligen enklare.
 
Det är klart att det är trist när nya prylar behöver justeras för att fungera som tänkt, men det förekommer tyvärr i alla brancher - med mer komplicerade prylar blir risken för efterjustering förstås större.

En tryckare jag har haft kontakt med har sin nya BMW som kostade en halv mille inne på verkstan för 10-15:e gången just nu (på mindre än ett år) - det tycker jag är värre än några små fokusjusteringar på en pryl för några tusen ;)
 
Slutkontroll i produktionen....

AFE skrev:
Det är klart att det är trist när nya prylar behöver justeras för att fungera som tänkt, men det förekommer tyvärr i alla brancher - med mer komplicerade prylar blir risken för efterjustering förstås större.

En tryckare jag har haft kontakt med har sin nya BMW som kostade en halv mille inne på verkstan för 10-15:e gången just nu (på mindre än ett år) - det tycker jag är värre än några små fokusjusteringar på en pryl för några tusen ;)

I "moderne" produktion är noggran slutkontroll ett absolut minimum på både bilar och kamror.
När så du sist et "PASSED" märke på en Canon-kamera?
/Erik J
 
Re: Slutkontroll i produktionen....

fujicanon skrev:
När så du sist et "PASSED" märke på en Canon-kamera?
/Erik J

Jag såg det senast härom dagen när jag använde min Nikkor 35/1,4 på min 5D. Min Nikkor 300/2,8 IF ED Ais saknar dock det märket (men funkar utmärkt ändå) ;)

Skämt åsido har du förstås rätt, och det gäller ju inte bara Canon. Kvalitetskontrollen har nog blivit klart sämre på prylarna i och med att det säljs så mycket mer nu än det gjorde när PASSED satt på i stort sett allt vad kameror hette från Japan.

Man kan hoppas att det ska bli bättre, men jag skulle inte satsa några pengar på det ...
 
Zoso skrev:
Ja tills Canon byter fattning igen :)

/kent

Varför håller du på sådär Kent?

Du kör ju dessutom Nikon, så du behöver ju inte bry dig om Canon byter bajonett 20 ggr, eller hur?

Lägg ner.....och dessutom har du fel i ditt uttalande.

"*Alla* EOS kamerahus (digitalt och film) oavsett ålder fungerar med full funktionalitet med *alla" EF-objektiv utan undantag. ;-)"

Om canon gör en ny fattning, så lär de ju inte döpa den till EF. Alltså gäller fortfarande ovanstående citat. Punkt slut.
 
Re: Slutkontroll i produktionen....

fujicanon skrev:
När så du sist et "PASSED" märke på en Canon-kamera?
/Erik J
"The Japan Camera Industry Institute; formerly the Japan Camera Inspection Institute. The JCII was founded in 1954 with the charter of enforcing strict quality control for all Japanese camera products exported overseas.

The JCII was thus the organization responsible for testing all Japanese camera exports and applying the once-familiar oval gold PASSED - JCII sticker onto all equipment which passed. This practice of applying the gold stickers, which helped cement the Japanese camera industry’s reputation for quality, seems to have stopped at some point in the late 1980s."
--PhotoNotes.org

Passed-märkena var väl delvis av exportpolitisk natur, på den tiden japanska produkter hade det rykte många kinesiska produkter har nu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.